• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rolcontainer/afvalcontainer van ijzer als houtkachel

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Op bezoek bij een kunstenaar in zijn huisje op ons complex kwam ik iets verrassends tegen.
Hij had van een ijzeren container (zo'n huis/rol/afval container) een houtkachel gemaakt.
Werkte geweldig, ding op z'n kant op een verhoging, klep als deurtje, pijp er bovenin.
Prachtig!
Bovenop kon hij dingen warm houden, misschien zelfs koken.... en er kwam heel wat warmte vanaf.
De achterkant van het geheel stak buiten uit zodat ook daarvan de warmte af straalde waardoor je ook daar bij koud weer lekker kunt zitten/werken.
Dacht dat ik deze ontdekking wel met jullie moest delen... ben het zelf nog nooit tegengekomen.
Hij heeft trouwens stenen tegels als vloer... dus dat kan geen kwaad met as en vonken etc.

Eh... let niet op de rommel... het is de omgeving van een "levens"kunstenaar... :fluit:

2018-10-15 20.12.15.jpg

2018-10-15 20.12.08.jpg

2018-10-15 20.12.30.jpg
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het ligt er een beetje aan welk metaal het is. Vaak zijn die prullenbakken erg dun om ze licht te houden. Dus zal het binnen no time doorbranden.

Daarom liever een oude gasfles (voorzichtig te werk gaan) of boiler voor mij.
 

martin

Mankinds only hope
Leuk maar ook erg gevaarlijk.
CO vergiftiging is erg dodelijk en een echte sluipmoordenaar.
Door de vormgeving van deze bak krijg je mogelijk wat effecten waar je niet bij stil staat.
CO2 is zwaarder dan lucht, en "zakt" dus keurig de ruimte in.
CO is lichter dan lucht, en dat kan dankzij deze vorm ook keurig de ruimte in komen.

Ik ben beslist geen moraalridder en vind het er best leuk uitzien. Maar een houtkachel heeft niet voor niets aan zowel de boven als onderkant een rand zitten waardoor de schadelijke gassen zoveel mogelijk via de afvoer naar buiten gaan.
In 2017 ruim 200 mensen in het ziekenhuis en 7 dodelijke gevallen van CO vergiftiging.
(voor de informatiecampagne waren het er nog 11 gemiddeld per jaar)

p.s. Uiteraard zal die levenskunstenaar verstandig genoeg zijn om niet in een afgesloten ruimte met dit soort verwarming in slaap te vallen. Het is meer als algemenen kanttekening.
 

Erny

Last (wo)man standing
Hahaha dat zou zo maar kunnen @Roel , het was wel een improvisatie zooitje daar. ;)

En @martin , het huisje is geheel niet tochtvrij dus denk genoeg luchtverversing daardoor?

@Harry Nack Ik kende voorheen zelf helemaal geen metalen vuilbakken in die vorm, alleen de plastic versie, maar deze zag er niet dunnetjes uit. Misschien een industrieel gevalletje?
 

Roel

Mankinds only hope
Ik denk @martin, dat Erna bedoelt dat het er gewoon waait binnen en dat ze een dikke trui en jas aan heeft als ze bij de kunstenaar is....:)
Ik ben wel een beetje bekend met het type denk ik....;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

petroman

SHTF Expert
Waarom zou die wind/tocht dan specifiek de schadelijke CO/CO2/rook wegblazen ?
En niet grotendeels opgaan in een open vuur ?
Tocht zal zeker de concentratie beinvloeden maar niet opheffen denk ik. En je gaat meestal niet op de tocht zitten maar daar waar geen tocht is dus relatief weinig lucht zich vermengt.
Maar kunstenaar leeft nog dus zal allemaal wel meevallen.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb een kachel gemaakt van een tank van een waterpomp. Werkt perfect. Alleen de stralings warmte beperkt zich tot 2 meter rond de kachel. Sta je verder sta je te verkleunen.
Dat ding verslindt nu eens alles. Maar na 2030 is het gedaan. Dan worden dit soort zelfbouw kachels verboden in België.
 

Roel

Mankinds only hope
Gaspijp is hier in mijn werkplaats de warmtebron.
Zijn naam is de Hongerege Wolf. Met een e, ja, zo schrijf je dat nu eenmaal in het Gronings....;)
Zoals wij wonen mogen ze het ook gaan verbieden, er is toch geen mens die het ziet hier...
DSCF3443.JPG
 

Lai

Prepper goeroe
Mooi idee voor kachel. Deze soort container kende ik ook niet van metaal.
Die tegelvloer is mooi, maarreh die zooi er vlak om heen zorgt wel voor de nodige brandgevaar.

Of de co2 of co vergiftigingen puur door houtkachels komen??
Heb van de cv monteur begrepen dat de oudere cv ketels er ook wat van kunnen. Zeker van mensen die die dingen nooit na laten kijken. Of door dat ze zonder kennis er zelf aan gaan prutsen. Gaskachels en geisers zijn ook een oorzaak, alleen licht hier meestal ook het probleem van geen periodiek onderhoud dat voor vergiftiging en doden zorgt.

Ook sierhaarden zonder afvoer, spiritus branders bij fonduen/gourmetten/steengrillen, brandgel lichtjes noem maar op kunnen problemen veroorzaken zonder ventilatie. En aangezien de moderne huis steeds geïsoleerder en tochtvrijer gebouwd worden vergeten veel mensen te ventileren. Of ze doen het niet omdat "het dan zo tocht". Ja, tocht help zeker tegen co2 co vergiftiging.
 

Niels

Mankinds only hope
Leuk maar ook erg gevaarlijk.
CO vergiftiging is erg dodelijk en een echte sluipmoordenaar.
Door de vormgeving van deze bak krijg je mogelijk wat effecten waar je niet bij stil staat.
CO2 is zwaarder dan lucht, en "zakt" dus keurig de ruimte in.
CO is lichter dan lucht, en dat kan dankzij deze vorm ook keurig de ruimte in komen.

Ik ben beslist geen moraalridder en vind het er best leuk uitzien. Maar een houtkachel heeft niet voor niets aan zowel de boven als onderkant een rand zitten waardoor de schadelijke gassen zoveel mogelijk via de afvoer naar buiten gaan.
In 2017 ruim 200 mensen in het ziekenhuis en 7 dodelijke gevallen van CO vergiftiging.
(voor de informatiecampagne waren het er nog 11 gemiddeld per jaar)

p.s. Uiteraard zal die levenskunstenaar verstandig genoeg zijn om niet in een afgesloten ruimte met dit soort verwarming in slaap te vallen. Het is meer als algemenen kanttekening.
Hoe word CO gemaakt?
Hoe kan er in deze situatie CO gemaakt worden?
Hoe kan deze CO in de verblijfsruimte terecht komen?

Waar blijft de CO2 die de kachel maakt?
Hoe kan de CO2 naar de vloer zakken als deze (wacht, ik beantwoord de vorige vraag) door de rookgaspijp word afgevoerd?

Wat ik wil zeggen... zo lang je kachel trekt, of eigenlijk de schoorsteen, dan gaat er alleen lucht de kachel in, en alle "shit" de schoorsteen uit.
En als zei op een parkje zit met huisjes denk ik niet dat dit huisje super kierdicht is. Luchttoevoer is natuurlijk van belang.

Ik ben 100 maal angstiger voor geysertjes en CV ketels met slechte rookgasafvoeren, daar schuilt veel meer gevaar.
 

Wafels

Diehard Prepper
Wat @Lekker Ding zegt klopt zink dampen die ontstaan bij het verhitten zijn erg giftig , mocht iemand zoiets willen maken dan zou hij
beter een plaat Cortenstaal of een ander hittebestendige staalsoort nemen , dat gaat veel langer mee . gewoon dun RVS is ook niet verkeerd
maar RVS zet veel meer uit dat gewoon staal en er zouden behoorlijke vervormingen op kunnen treden .
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Bovenaan