• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ronde potkachel bleek Vuurduvel

F

frans81

Gast
Vandaag zag ik bij een handelaar deze Potkachel staan . 1 pootje moet er even aangepast worden .

Kachel heeft uitneembare ringen , een binnenbak ( waardoor dubbelwandig ) ,rooster ( herstellen daar er beetje is weggesmolten ) en aslade.
Is van Cast Iron en met rookkanaal aansluiting .

Kent iemand dit type en zo ja waarvoor werden ze gebruikt .

CSA staat vermeld op het duurtje .

20190711_174812.jpg 20190711_174818.jpg 20190711_174917.jpg 20190711_174750.jpg 20190711_174806.jpg
 
F

frans81

Gast
Leuk oud potkacheltje. De ringen kan je eruit halen, aanpassen aan de grootte van je pan.

Hier wat andere voorbeelden, veelgebruikt in de oorlog als noodkachel om te koken(niet eens zozeer voor verwarming)
http://heiloo.dvonline.net/Foto's/Nostalgische fotohoek.htm

Functie van die ringen ben ik mij bewust :)

Bij dit kacheltje lag oa een houten 30 Cal éérste WO munitie kistje . Kwam uit zelfde schuur . Andere leger gerelateerde items waren al weg of zitten nog in een grote dichte aanhanger .

Het CSA ( certified ) staat voor een keuringsmerk , ben ik al achter gekomen . Een aan bepaalde eisen voldane Wood Stove in dit geval .

Stove is 42 breed , 32 hoog . Rookkanaal aansluiting is 8 cm binnen maat .

Of dit een Leger gerelateerd iets is weet ik nog niet .

Ideale afmeting voor een 3 tot 8 pers tent .
 

petroman

SHTF Expert
@frans81 ik wil mij bij deze alvast isnchrijven voor de WT80 kachel van Haas en Sohn.

wt80.jpg

Plaatje getrokken van het interweb
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Nog even kleine aanvulling, want voor de was en varkensvoer was ook goed.

"Werden vroeger, in de jaren 1900/1950 o.a. in de huishouding gebruikt voor wassen, wecken, koken en verwarmen en op kleine boerderijtjes om varkensvoer op te koken. Ook stonden ze onder de huik in een zalmschouw of in het vooronder van Botters(scheepjes)."


huik, tent (van ademend doek) over het voordek
zalmschouw, http://www.drijverschuit.nl/pagina3.html
 
F

frans81

Gast
Wat zijn die Vuurduvels nieuw nog duur pff .

Ik heb 5 Euro moeten betalen in huidige conditie .

Lassen van pootje kost mij niets .
 

Roel

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Hier staat er ook eentje. Inderdaad veel gebruikt voor koken, de varkenslobber en wecken.
Hier in de provincie Groningen stonden ze veel in het achteronder van boltjalken en spitse pramen.
Wij gebruiken hem incidenteel als bbq...:)
Trouwens, nieuw te koop, voor 'slechts' 449 eurootjes...;)
P1010441.JPG
0641243804422_mi1_pd1500x1500_1.jpg
 
F

frans81

Gast
Hier staat er ook eentje. Inderdaad veel gebruikt voor koken, de varkenslobber en wecken.
Hier in de provincie Groningen stonden ze veel in het achteronder van boltjalken en spitse pramen.
Wij gebruiken hem incidenteel als bbq...:)
Trouwens, nieuw te koop, voor 'slechts' 449 eurootjes...;)
Bekijk bijlage 16396
Bekijk bijlage 16397

Nu is mij dus ook pas duidelijk wat er mist aan rooster haha . Namelijk ook het gedeelte waaraan je het rooster kunt schudden en wat net onder het deurtje naar buiten steekt .

We gonna fix that to
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

Roel

Mankinds only hope
Tuurlijk @frans81, zo'n toer zal dat voor jou niet wezen.
Ik denk dat ik in dat geval zou kiezen voor het maken van een heel nieuw rooster plus uitsteeksel.
Maar dat is gezien de staat van ons rooster (nog) niet aan de orde.
Het beste is er echter wel van af...;)
P1010448.JPG
P1010449.JPG
 
F

frans81

Gast
Tuurlijk @frans81, zo'n toer zal dat voor jou niet wezen.
Ik denk dat ik in dat geval zou kiezen voor het maken van een heel nieuw rooster plus uitsteeksel.
Maar dat is gezien de staat van ons rooster (nog) niet aan de orde.
Het beste is er echter wel van af...;)
Bekijk bijlage 16400
Bekijk bijlage 16401

Of ik stuk het uit ! Bewaar de helft en zet er een nieuw front stuk aan of idd een geheel nieuw van nog ?? Metaal . Weet niet wat ik het beste kan gebruiken gezien zeer hoge temp daar onderin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

Roel

Mankinds only hope
Ik vraag me dan toch af @frans81 of er dan niet teveel trekkrachten op de samengevoegde delen komen.
Ik zou een nieuw rooster maken (lassen) en dan in de smidse het geheel 'zacht' maken.
De kans op krom trekken wordt dan een stuk minder.
Maar goed, we zullen zien hoe het gaat, voorlopig doet ons oude rooster het nog wel een tijdje.
 
F

frans81

Gast
Ik vraag me dan toch af @frans81 of er dan niet teveel trekkrachten op de samengevoegde delen komen.
Ik zou een nieuw rooster maken (lassen) en dan in de smidse het geheel 'zacht' maken.
De kans op krom trekken wordt dan een stuk minder.
Maar goed, we zullen zien hoe het gaat, voorlopig doet ons oude rooster het nog wel een tijdje.

Ja ! Had ik effe niet aan gedacht ;)

Waar ik vooral nu spijt van heb is dat ik die oude roosters niet uit die inmiddels naar oud ijzer vertrokken kachels gehaald heb :(

Een smidse realiseren daar heb ik hier geen optie voor . Moet ik uitbesteden.

Het heeft ook geen haast , en misschien loop ik zelfs tegen een mooi origineel rooster aan .

Zo gaat dat bij mij :hug:

GEDULD is ingrediënt no 1 :lol:
 
Bovenaan