• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Samen Sterk

D

Deleted member 2675

Gast
Hallo Ik ben nieuw op het forum maar niet nieuw in de zelfredzaamheids beweging ( Een term die gebruikt werd voordat Preppen populair werd)

Ik vraag mij af of iemand als eens voorgesteld heeft of onderzoek gedaan heeft of er intresse is bij een groep gelijkgestemde mensen gezamelijk een Camping te kopen.??

Dit kan gedaan worden door middel van het opzetten van een cooperatie waar alle leden mede eigenaar zijn. Vervolgens kan dit ofwel as bedrijf voortgezet worden ofwel als een prive club gedraaid worden.

Wellicht is het mogeljk om een betaalde baan te creeren voor een van de medeleden mits ze de benodigde ervaring hebben. Het zou mooi zijn als de groep gevarieerd is en ook nog bepaalde kennis / vaardigheden heeft ( Denk Lassers , Monteurs, (ex)politie/leger, arts, verpleegkundigen , brandweer, tuinierders etc)

Voordelen.
-Een gegarandeerde BOL in landelijk gebied met de infrastructuur die nodig is ( Denk z0nne boilers, Zonne Panelen, aggegraat met gas/diesel opslag landbouw apparatuur maar ook bouwland, boomgaard etc. De mogelijkheden zijn legio),
- Een vaste vakantie plek voor het leven
- Een plek om in het weekend je hobbie te beoefenen
- Een plek om meets te houden en cursussen te organiseren/geven/volgen
- Eeen groep gelijkgestemde mensen om je heen
- Gedeeltelijke inkomsten uit winst ( als die er is)
( houd je het bedrijf aan en maak je je omzet in de Zomer en vanaf oktober voor jezelf??)

De Kosten: Tja dat is even slikken. Ik schat bij 50 participanten tussen de 20-25000 Euro.
Daar koop je een goed lopend bedrijf voor met 50 plaatsen en een paar hectare land en heb je het kapitaal om de gewenste aanpassingen te doen.

Dat klinkt als heel veel maar wellicht is dat afhankelijk hoe hoog je het risico inschat en hoeveel toegevoegde waarde de weekend/vakantie /rust plek voor je heeft.

Mischien kan je kijken waar je kan besparen. Wat voor auto rijd ik, kan ik kleiner wonen , een vakantie/verbouwing uitstellen.

Je kan denken dat is niet haalbaar voor de gewone man maar ik ben een gewone man. Huis 115 Vierkante meter , vrouw , drie kinderen en een Volvo S40 uit 2007 :)

Voor veel van ons is het niet mogelijk een boerderij aan te schaffen of om land te kopen maar als de kosten gedeld worden is er veel mogelijk.

Als er intresse is hoor ik het wel via het forum of per PM , wellicht kan ik een email adress opzetten om het verder uit te werken.

Ik hoor wel of het een onzinnig idee is of dat er iemand wat in ziet. Ik ben benieuwd.
Groet Bear
 

Lai

Prepper goeroe
Hoi en welkom.

De Tiny house beweging probeert dit al op verschillende plekken in het land voor elkaar te krijgen. Het zei een (oude) camping/bungalow park of leeg staande boerderij op te kopen waar men zelfvoorzienend wil gaan leven. De meesten in samenwerkingsverband, een aantal samen aanschaffen en daarna eigen leven leiden.
De kosten zijn voor mij (en vele met mij) niet haalbaar. Zeker niet als er niet permanent gewoond mag worden.
 

Ray

SHTF Expert
Bij de opzet van een normale camping/bedrijf, heb je er eentje die de kar trekt en investeerders voor het geld. Nu heb je 50 man die inspraak willen over hoe het eruit moet gaan zien. Wellicht allemaal preppers, maar zeer divers in denkbeelden.

De een denkt dat hij dood gaat als er geen internet en elektriciteit is, voor de ander is dat bijzaak, een luxe die makkelijk gemist kan worden. Je hebt vleeseters die graag een stel kippen wil gaan houden voor de eieren en het vlees, de ander gruwelt van het slachten van die arme beestjes en eet alleen veganistisch. De een wil rust, de ander muziek en leven in de brouwerij. Sommigen willen alle gezamenlijke behoeftes ook samen doen, anderen willen zoveel mogelijk alles individueel regelen, enz, enz.

Het is volgens mij een recept om uit elkaar te knallen, nog afgezien van de plannen voor zonneboilers en PV's, etc.

Een oude camping met toiletgebouwtje kost wellicht 25 mille, maar wil je daar extra gebouwtjes bijzetten voor die installaties dan worden niet alleen de kosten al snel veel hoger, maar heb je ook te maken met gemeentes en vergunningen. Wellicht mag er geeneens gebouwd worden. Zoveel spul bij elkaar vergt dan weer beveiliging, of permanente bewoning... Krijg je nog te maken met toeristenbelasting en andere bepalingen van de gemeente..

Pffft, 't zal lastig zijn zo'n plek te vinden en als je die al vindt dan ook nog de hoogste bieder te zijn tussen andere projectontwikkelaars. Het is booming business tegenwoordig, campings, zowel de zeer luxe als karige basis natuurcampings.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Hoi @Bear,

Welkom op dit forum.

In het verleden zijn er wat initiatieven geweest om samen iets te kopen. Tot nu toe is er niets van de grond gekomen, tenminste voor zover bij mij bekend is.
Maar dat wil niet zeggen dat er nooit iets van de grond zou kunnen komen. Dus goed initiatief. Mijn advies voor nu is om je in te lezen op dit forum en regelmatig wat te posten zodat de mensen hier, jou leren kennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sieb

Flos

SHTF Expert
@Bear .
Speciale manier om jou voor te stellen. Maar we weten gelijk waar je mee bezig bent en wat er door jou hoofd spookt. Succes met jou project. Al zie ik er niet veel goed in.
 

petroman

SHTF Expert
Hoi @Bear,
Mooie entree. Wat ik mis is jouw inbreng wat heb jij al uitgezocht en bekeken ?
Op de veluwe en volgens mij ook in de rest van het land is vaste bewoning op een camping een no no. Mag gewoon niet en er wordt op gecontroleerd en op gehandhaaft.
Verder is jouw voordelen lijstje erg psositief, logisch want voordelen. Maar wat zijn de nadelen ?

Verder als laatste: waarom pm en email via jouw, zodat de openheid, op het forum, verloren gaat ?
 

Niels

Mankinds only hope
Veel plezier hier op het forum @Bear !

Wat @Tanfana al aangaf zijn er dergelijke initiatieven eerder geweest, ik meen mij de naam Outarki of Autarki of iets te herinneren...
Maar wat @Ray ook al aangeeft, mensen zijn wel erg verschillend, en willen andere dingen.
Als ik naar mezelf kijk dan zal ik in een dergelijke samenleving van 50~100 man ook niet gaan passen.

Om bij SHTF iets te hebben van een groep waar je samen sterk mee kan zijn ben ik dan weer wel voor,
maar wie zegt dat je gelochte BOL locatie dan nog veilig is? Is die BOL locatie in Nederland?

Wil jij in Nederland ergens iets opzetten?
 

martin

Mankinds only hope
Ik hoor wel of het een onzinnig idee is of dat er iemand wat in ziet. Ik ben benieuwd.

In theorie een prima idee.
In de praktijk erg lastig uit te voeren en (naar mijn idee) gedoemd te mislukken.
Zoals @Ray al heeft aangegeven zullen er teveel verschillende inzichten zijn. Dit zal heel snel kunnen leiden tot een conflictsituatie.
Als we het op dit forum hebben over bepaalde onderwerpen dan vliegen we elkaar al in de figuurlijke haren.

Samenwerken is altijd prima.
Commune vorming is voor de meeste mensen niet weggelegd.

Persoonlijk zou ik even door sparen tot 50.000 euro en in Spanje een Finca kopen.
Lekker van niemand last en dan alsnog een netwerk proberen op te bouwen voor een optimale samenwerking.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik woon in een woongemeenschap met 100 mensen/43 huishoudens, ieder zijn eigen huis, maar schuren en tuin en nog wat meer gedeeld. Gezamenlijke taken(tuin en schoonmaak bv) werkgroepen en iemand voor beheer, financiën, klusjes,nog wat taken die bij één persoon liggen. En een bestuur.
Alles moet overlegd, eens per twee a drie weken vergadering...na een aantal jaar haken mensen af, wegens ruzie, of geen zin meer in gedoe, niet eens zijn met de gezamenlijk opgestelde regels(geen hout stoken ivm mensen met astma bv), of omdat de samenstelling veranderd is en ze geen.minder aansluiting vinden. We hebben drama's meegemaakt. Gelukkig ook veel goede dingen, maar je moet het kunnen, gezamenlijk wonen.

Eén van de mooie dingen hier, de bejaarden(we hebben een bijna 100-jarige) hebben het hier goed. Iedereen draagt bij, helpt boodschappen doen, de tuin bijhouden, bij calamiteiten, maar bv ook toen een van hen dement werd, werd er geholpen dat ze thuis kon blijven wonen.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik denk dat je met een kerngroep van 4 a 5 van mensen die elkaar goed kennen (tenminste jarenlang), die over de belangrijkste punten op 1 lijn zitten (levenshouding, politiek, ethiek) en elkaar goed aanvullen wat betreft de vaardigheden wel een behoorlijk eind moet kunnen komen. Afspraken over hoeveel tijd iedereen erin gaat steken en hoe de kosten/baten verdeeld zullen worden zijn cruciaal. En ook een procedure en herverdeling voor als iemand wil uitstappen. Brainstormen, plannen, sparen, teleurstellingen verwerken terwijl je ontdekt wat er allemaal wel en niet kan binnen de geldende regelgeving.

Maar het allerbelangrijkste blijft toch naar mijn idee: die kleine kerngroep van zeer gelijkgestemden die het hele project (bedrijf?) gaat dragen.

PS. Overigens nog een terzijde: zit je te denken aan Nederland/Vlaanderen, of aan het niet-Nederland waar je zelf vertoeft?
 
D

Deleted member 2675

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed het is me duidelijk.

Overigens ben ik nergens "mee bezig" Ik liet een idee los om te kijken of het de moeite waard was om verder te onderzoeken,ik heb ook geen motief om enige functie in een dergelijk cooperatief te hebben anders dan als participant. Ik heb wat informatie verzameld wat de basis was van mijn vraag.

Vaste bewoning was nooit mijn insteek.

Martin: Ja Spanje zit al in de planning. Prima plan. Ik dacht alleen zal ik eens kijken om IPV individueel oplossingen te zoeken en vinden ( wat ik al jaren doe) of ik een gezamelijk plan kan bedenken. In de VS zijn dit soort samenwerkingsverbanden niet ongewoon.

Ik ken de bezwaren en opstakels om een groep mensen samen te krijgen maar ik kan je wel voorspellen dat je/ik/wij het niet individueel gaan redden als er zich een serieus SHTF situatie ontwikkeld in overbevolkt Nederland.

Bezorgde burger: Ik woon IDD niet vol tijd in Nederland. ( werd een beetje gek in NL om vele redenen die niet echt interessant zijn om hier te noemen)

Het nadeel van Forums , warom ik nooit actief ben geweest, is de hoeveelheid negativiteit die ik vaak zie. We kunnen allemaal de bezwaren /obstakels /problemen voorzien maar dat is ook de reden waarom zaken niet van de grond komen.

Ik zal mijn contributie beperken tot tips hier en daar ( zoals waar bepaalde zaken te bestellen zijn)
 

Flos

SHTF Expert
@Bear een tip voor jou. Als je een persoon aanspreekt zet dan @ voor zijn naam den krijgt die persoon een melding wordt zijn naam hier blauw en dan weet de betrokkenen wat hij zeker eens moet lezen.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Bear, ik ben wel benieuwd in welke van bovenstaande reacties jij de negativiteit leest. Ik zie alleen maar hulpvaardige leden die op een realistische manier op jouw vraag/idee ingaan, vanuit hun eigen ervaring en denkkaders.

Ik ben zelf dus toevallig wel betrokken bij zo'n soort initiatief. Voedselbos/trekkerscamping/natuureducatie. Het is nog niets concreets, nu vooral een praatgroep van een paar gelijkgestemden. Je zou kunnen zeggen dat we in een (langdurige maar gezellige) planningsfase zitten. En als ik daar iets uit geleerd heb tot nu toe is het wel het volgende: het kunnen voorzien en benoemen van bezwaren / obstakels / problemen is juist de reden dat we verder komen en echte stappen zetten.

Ik heb ook geen motief om enige functie in een dergelijk cooperatief te hebben anders dan als participant.

Dat bleek (voor mij) totaal niet uit je openingspost. Als je toch niet van plan bent om karren te trekken in een dergelijk initiatief, waarom begin je er dan over? Je kan dan toch gewoon t.z.t. klant/lid/deelnemer worden bij een bestaande opzet?
 

Jannes

Prepper goeroe
@Bear, ik ben wel benieuwd in welke van bovenstaande reacties jij de negativiteit leest. Ik zie alleen maar hulpvaardige leden die op een realistische manier op jouw vraag/idee ingaan, vanuit hun eigen ervaring en denkkaders.

Naar mijn idee heeft @Bear het over forums in het algemeen en niet perse over dit draadje en de reacties daarop.
Ik moet hem helaas gelijk geven. Op veel forums zijn er genoeg negatieve reactie te lezen. Hier vind ik dat wel meevallen. Of dat aan de mensen ligt of aan de mods laten we maar in het midden. :)
 
D

Deleted member 2675

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had het IDD over forums in het algemmen maar hoor ook hier nu al de ondertoon .

Geen zin in negativiteit heb wel wat beters te doen. Ik zal de admins vragen mijn acount ongedaan te maken.

Success
 

martin

Mankinds only hope
Geen zin in negativiteit heb wel wat beters te doen. Ik zal de admins vragen mijn acount ongedaan te maken.

Success

Nou Jim, dat is lekker kort.
Je had nog zoveel kunnen leren op dit forum (over privacy bijvoorbeeld) maar gooit de handdoek nu al in de ring.

Een prepper heeft als eigenschap om kritisch te zijn op alle vlakken. Als je dat (per definiete) als negativiteit ziet dan zie ik het somber in met je plannen.
 

Ray

SHTF Expert
Sterker nog, als je zelf een idee oppert, maar in de inmiddels door hem verwijderde post aangeeft, zelf de kar niet te willen trekken, je echt heel lastig een clubje gaat vinden die jouw plan wil gaan uitvoeren. :rolleyes:

Wat natuurlijk al wel al jaren door leden van dit forum wordt gedaan, is het organiseren van meerdaagse bijeenkomsten, Shelter Campings genoemd (SC's afgekort), waar mensen hun spullen kunnen testen, ervaringen delen en zelfs workshops geven. :)
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Zijn er posts uit dit topic verwijdert ofzo van de TS? (moet hij dan zelf gedaan hebben).
Kan er geen touw meer aan vast knopen.

Maar ik heb persoonlijk niks negatiefs bedoeld, en ik vind het idee dan ook top, maar voor ik zoiets zou doen zou ik heel kritisch kijken of het haalbaar is.
Voor mij persoonlijk, of eigenlijk voor de rest met mij in de groep lijkt het me niet heel handig. Ik ben ERG blij en gesteld op mijn vrijheden.

Jammer, ik vind het topic opzich best een goed topic om eens over door te gaan, en wellicht wijs @Bear tot conclusies en inzichten gekomen.

Overigens een groep preppers hebben die op jou, of jij op hen kan terugvallen is ook een goed idee vind ik.
Of bij een serieuze SHTF samen iets kunnen regelen, communicatie hebben, onderdak, transport, noem maar op.

Nou ja, ik vind het jammer dat @Bear het zo heeft opgevat, ik denk en ga er eigenlijk ook niet vanuit dat iemand iets verkeerd bedoeld heeft.

Ik denk dat de meeste mensen hier gewoon erg realistisch zijn. Een rose bril is leuk, maar we leven nou eenmaal in de werkelijkheid.

Edit:
Ah ik zie dat een admin @phtvs de boel weer heeft hersteld. Duidelijker zo :).
 

Prepfarmer

Senior Prepper
Met meerdere mensen een boerderij kopen kan misschien wel. Ga dan vlees vee houden die zijn vrijgesteld van fosfaat. Een boerderij kopen is wel een uitdaging though. Op landbouwgrond.eu kan je een boerderij of land kopen.
 

Alexandra

Survivor
Met meerdere mensen een boerderij kopen kan misschien wel. Ga dan vlees vee houden die zijn vrijgesteld van fosfaat. Een boerderij kopen is wel een uitdaging though. Op landbouwgrond.eu kan je een boerderij of land kopen.

landbouwgrond.eu verwijst door naar een commerciele peppi en kokkie site waar geen grond verkocht wordt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan