• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Schroefdraadvraagje

Roel

Mankinds only hope
Ik heb een oud houtdraaibankje waar ik een klauwplaat op wil zetten.
Het leek me M18 schroefdraad, maar na opmeten kom ik op een dikte van net geen 19 mm.
Is dit een Engelse maat o.i.d. en zo ja welke?
Ik zit niet zo in het buitenlandse matengedoe.
Maar er lopen hier de nodige handige Harrie's rond...dus wie weet...?
 

will

Senior Prepper
Ik heb een oud houtdraaibankje waar ik een klauwplaat op wil zetten.
Het leek me M18 schroefdraad, maar na opmeten kom ik op een dikte van net geen 19 mm.
Is dit een Engelse maat o.i.d. en zo ja welke?
Ik zit niet zo in het buitenlandse matengedoe.
Maar er lopen hier de nodige handige Harrie's rond...dus wie weet...?

Hoi Roel,

Misschien heb jij hier iets aan?
https://www.bouwsales.nl/alle-soorten-schroefdraad-in-een-tabel

Vaak kom je nog Withworth schroefdraad tegen.

Gtz.

Will
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een oud houtdraaibankje waar ik een klauwplaat op wil zetten.
Het leek me M18 schroefdraad, maar na opmeten kom ik op een dikte van net geen 19 mm.
Is dit een Engelse maat o.i.d. en zo ja welke?
Ik zit niet zo in het buitenlandse matengedoe.
Maar er lopen hier de nodige handige Harrie's rond...dus wie weet...?

Hebben we het nu over buiten of een binnen maat ?
Zoek je maat van een bout of moer . Ik denk eerste .

Zo ja is het dan niet gewoon m20 bout metrisch fijne draad ?

Dat meet nl

SmartSelect_20201221-151704_Chrome.jpg SmartSelect_20201221-151632_Chrome.jpg

Voor mij als tevens leek word dit een afgang of positieve bijdrage :fluit::lol:

Die 18.917 is dan jou gemeten +- 19

Edit

Zie link waar ik info vandaan heb

https://www.teesing.com/nl/page/bibliotheek/publicaties/basis-van-draad/tabel-m-iso-draad-metric
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@Roel is die krap 19 mm de kerndiameter of de buitendiameter van de draad?
Als het de kern is lijkt het een Engelse (BSP) halve inch: https://www.klusbeter.nl/handig/begrippenlijst/schroefdraad/2/
(correctie, 3/4 inch, een halve inch is nog geen 13mm)

Helaas heb je ook nog Amerikaans schroefdraad en nog wat afwijkende soorten. Het zal even zoeken worden adhv de buitendiameter, kerndiameter en spoed en dan vergelijken met de diverse tabellen uit een zoekopdracht: https://www.google.com/search?q=opmeten+schroefdraad
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat om de buitendiameter van de draad.
Ik denk dan eerder aan Engels gezien het thuisland Taiwan is...
Bekijk bijlage 20317
Bekijk bijlage 20318

Zie je wel .. ik ben een Leek en heb mijzelf :lol:gemaakt :eek::p

Edit

Heb je geen grote losse binnendraad tappen die je in de groef kunt passen ? Er als het ware inleggen met gehele tapdraad

Of een buitendraad tap erop draaien !?
 

Flos

SHTF Expert
Mijn eerste houtdraaibank had ook een niet standaard as afmeting.
Daarom heb ik hem van de hand gedaan. Omdat er niets modern op paste.
Een beetje recente draaibank heeft een standaard as.
Diameter as is M33.
Maar in de handel bestaat er een adapter naar M19.
 

Roel

Mankinds only hope
@Flos, die adapter naar M33 heb ik gevonden, maar ik ben bang dat er geen M19 bij zit.
Het is allemaal M18 en veel Engelse maten. En HBM heeft een mooie collectie klauwplaten...
Het zou misschien 3/4 draad kunnen zijn, we zoeken verder...
 

petroman

SHTF Expert
Volgens mij is het niet de vraag wat er op de markt te koop is maar wat er voor schroefdraad op de draaibank van @Roel zit. De enige manier om daar achter te komen is of de handleiding zien te vinden of opmeten.
Weet je het schroefdraad dan kan je verder.
 

Ray

SHTF Expert
Zonder de exacte maten, kern- en buitendiameter en spoed (en dus hoek) van de draad blijft het giswerk. Zelfs het merk/type van het apparaat weten we niet, alleen dat het iets uit Taiwan is. Met alleen een foto gaat het niet lukken.
 

Roel

Mankinds only hope
Het merk is Ferm. Een oerdegelijk Nederlands bedrijf.... en het haalde en haalt zijn producten uit de hele wereld.... ;)
Ze hebben geen draaibanken meer in het assortiment en ook geen motorzagen.
Dat laatste begrijp ik niet helemaal want ik heb er eentje die al veertig jaartjes oud is en menig Husky of Stihl presteert niet beter dan deze zaag.
DSCF3611.JPG
DSCF3608.JPG
 

Flos

SHTF Expert
Moest ik jou zijn bestel ik een adapter 19/33. Past de 19M op jou draaibank ben je gelukkig.
Past hij niet stuur hem terug.
Screenshot_20201222-124936.png
Zie helemaal onderaan de foto.
 

petroman

SHTF Expert
Ik snap iets niet:
1e link:
2e link
Google geeft toch voldoende aanknoppingspunten. In Raalte kan je dat ding blijkbaar nog kopen. Dan kan vast iemand vertellen wat voor draad het is (kopie handleiding opsturen).

Links van @Flos is ook duidelijk, er zitten twee verloopringen bij. Dat zullen veel gebruikte maten zijn denk ik.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Als de afstand tussen de schroefdraad 2,54 mm is, dus tien gangen per inch, dan is het of BSW 3/4 of UNC 3/4.
BSW (Brits) draad heeft een hoek van 55 graden, UNC (Amerikaans) 60 graden. Zie:https://duursma.nl/nla/custom_downloads/downloads/download_file/7af6266cc52234b5aa339b16695f7fc4

Edit:
Mocht je geen geodriehoek oid hebben om op papier een hoek van 60 of 55 graden te teken en uit te knippen als geïmproviseerd maatje, gebruik dan de bekende 3, 4, 5 driehoek.

Trek een streepje van drie centimeter lang, dan vier centimeter loodrecht omhoog, de schuine zijde van de driehoek is dan 5 centimeter. Dan heb je drie hoeken, van 90, 60 en 30 graden. Is die 60 graden net te wijd voor de schroefdraad, dan zal het 55 graden en dus BSW schroefdraad zijn.

Edit 2: Dat je een fractie minder meet dan 19,050 millimeter (3/4 inch) buitendiameter zal met 40 jaar slijtage te maken hebben.
 
Bovenaan