• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Schuurband schoonmaken?

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Van een vriendin heb ik gebruikte vloerplanken gekregen. Nu ben ik deze aan het schuren met een bandschuurmachine. Ik merk dat als er een nieuwe schuurband op zit, na vijf planken het schuurstof begint aan te koeken. Na iedere plank veeg ik de schuurband schoon. Hoe voorkom ik het aan koeken of hoe kan ik de aangekoekte laag makkelijk schoonmaken.
Ik heb ontdekt dat er schoonmaakblokken zijn voor schuurband. Werkt dat?

Er moeten nog veel planken geschuurd worden en dat schuurband is niet goedkoop.
Wie heeft tips?
 

Ray

SHTF Expert
Dat probleem ken ik, alleen heb ik er geen oplossing voor. :lol:
Meestal het geval bij planken die in de was zijn gezet, of olie. Zo grof mogelijke korrel gebruiken om die plak laag te verwijderen en op lage toeren om zo min mogelijk warmte toe te voegen aan het plakkerige spul.

Zo'n schoonmaakblok kost je de kop niet trouwens om het uit te proberen voor 7,76 gratis thuis bezorgd: https://www.bol.com/nl/p/silverline-schuurband-schoonmaakblok-150-x-25-x-25-mm/9200000049697041/

Ben wel benieuwd of het werkt idd. :)
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Als je schuurband dichtslibt met zwarte meuk is dat niet het hout wat je afschuurt en evt verwijderd met zo'n blok.
Maar zoals @Ray al meld zal het verbrande meuk zijn die op/in het hout zit.
Overigens geloof ik niet in schoonmaken van je schuurband als je verbrande meuk er op hebt vastzitten. Verwijdert zaagsel staat er bij, nou dat doet een (staal)borstel ook.
best remedie: niet te hard drukken > geen warmte in brengen, of schaafmachine gebruiken.
 

petroman

SHTF Expert
Wat je overigens ook kan doen is de onderkant gebruiken vna de vloerplank. Die is waarschijnlijk schoner dan de boven kant. eerst stofzuigen , afstoffen helpt ook.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
De onderkant heeft twee sleuven in de lengte. Anders had ik dat wel gedaan. Ik heb schuurband via AliExpress besteld. En ga rustig en regelmatig een plankje schuren. Ik heb de machine op een lager toerental gezet zodat ie minder warm wordt en hou onder het schuren een vegertje er tegenaan om het stof sneller weg te krijgen. En de schuurmachine krijgt na iedere plank afkoeltijd.
Morgen kijk ik bij de bouwmarkt voor zo'n schoinmaakblokje.

Dank voor de tips
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Velen halen ( wanneer spijker/ Niet vrij ) zulke planken even door een schaafmachine.
Ik weet niet hoeveel meter aan planken je hebt ? maar vaak is dat goedkoper dan schuren .
In tijd en materiaal .
Ook zijn sommige houtsoorten van nature vet en dat zorgt dan tevens in samenwerking met ook al geabsorbeerde boenwassen of ?? nog eerder gaan dichtslippen van jou schuurband .

Overdreven Duwen op machine heeft geen zin !
Machine moet het werk doen .

Ook word goedkoop schuurpapier eerder bod , vooral bij duwen en op hard hout . Het slijt en gaat steeds eerder dichtzitten . Het schuurt niet meer !
Een ouderwetse aluminium schuurmachine is een ideaal hulpmiddel .
Genoeg eigen gewicht en laat hem maar over de plank rollen .

Ja helaas zijn proffesionele hoge kwaliteit schuurbanden niet goedkoop .

Een goede machine heeft een doordacht stofafzuigsysteem met perfecte , krachtige werking . Ook dat helpt tegen dicht gaan zitten van de schuurband .
 

Niels

Mankinds only hope
Ja wat @frans81 al zegt, even door de verdiktebank halen...

Maar zo'n schoonmakblok voor schuurbanden werkt prima... met metaal tenminste.
Voor mijn slijpdingetje voor messen heb ik ook een reinigingsblok, en werkt super.
 
F

frans81

Gast
Wij hebben vroeger honderden antieke vloerplanken door vandiktebank gehaald .
Grondige voorcontrole en metaaldetector.
Laatst genoemde zat aan machine gemonteerd ( verstelbaar in afstand .
Steentjes nog nooit problemen mee ondervonden .
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Helaas ken ik niemand met een vandiktebank. En Google kent niemand in de buurt die er een verhuurt. Maar ik ga nog eens rondvragen. Mischien kent iemand iemand met een machine.
 

Wafels

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@Tanfana als de planken behandelt zijn met was ,beits ed zou je eerst met de hand met een schraapstaal het meeste eraf kunnen
schrapen voordat je gaat schuren , het beste wat je hiervoor kunt gebruiken is stukken van een glazen ruit die je breekt (door het breken
krijg je een vlijmscherpe rand , dit wordt ook vaak gebruikt bij het verwijderen van oude vernis , schuren werkt daar ook niet bij )
Je zou ook kunnen kijken of er in de buurt bij jou een kleine aannemer zit , die bereid is de planken voor je door een van diktebank of schaafbank
te halen . Hier was er vroeger ook zo'n aannemer en die deed dat voor weinig maar je moest wel voor elke spijker die er nog in zat 2,50 betalen :D
veel succes ermee !!
gr will
 

Carismo

Prepper goeroe
is die schuurband met een stuk voor een stofzuiger aan te sluiten? stof koekt vast door verschillende zaken die al verteld zijn maar ook omdat het stof niet direct wordt afgevoerd..
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Het is een Ferm schuurmachine officieel met stofzak. Die stofzak heb ik er af gehaald omdat ik toch buiten schuur. Ik kan eens passen of de stofzuigerslang er op past

Afkrabben is ook een goed idee. Zal er eens een proefje mee doen.
 

Guust

Elementary prepper
Als je geen hand schaafmachine hebt om er eerst die eerste 2 mm af te halen dan beginnen met 40 en dan 60, zo verder opbouwen tot je tervreden bent, 120 of zo.
Zo zou ik het doen.
Voor 40€ koop je een einhell schaafmachine, dat is uiteindelijk goedkoper dan al die schuurbanden.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ondertussen zijn er 10 schuurbanden versleten. De kwaliteit van de schuurband van AliExpress is minder dan die van de bouwmarkt hier.
Na de tip van @Guust een handschaafmachine besteld. Die is onderweg. :)
 

phtvs

Sysop
Admin
Als de vloerplanken niet helemaal vlak zijn maar (hier en daar hol/bol of krom) dan heb je weinig aan zo'n schaafmachine weet ik uit ervaring. Of je moet heel, heel veel tijd erin steken om ze allemaal helemaal vlak te schaven. Goede schuurbanden zijn prijzig. Ik had het probleem bij de goedkope schuurbanden dat ze snel stuk gingen. Lijmlaag liet los. Daarna betere kwaliteit schuurbanden gekocht, die gingen langer mee.
Ik heb uiteindelijk ervoor gekozen om de vloerdelen warm te stoken met een hetelucht verfbrander en daarna met een verfkrabber de was/verf eraf te schrapen en daarna schuren. heel veel werk...
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Maar je locale bouwbedrijf heeft wel een verdiktebank staan hoor.
Kun je ze niet even bellen? Spul op de aanhanger, met een no time klaar.

Vast wel, maar mij 3 cilinder Skoda vind grote aanhangers niet zo fijn.

Als de vloerplanken niet helemaal vlak zijn maar (hier en daar hol/bol of krom) dan heb je weinig aan zo'n schaafmachine weet ik uit ervaring. Of je moet heel, heel veel tijd erin steken om ze allemaal helemaal vlak te schaven..

Gelukkig heb ik tot nu toe weinig kromme planken. Dus ik zal zien hoe het gaat.

Op dit moment heb ik tijd genoeg om regelmatig een paar planken te schuren. En ik vind het geen vervelend werk. Het mag me alleen niet te veel € kosten.
 
Bovenaan