• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Semi portable zonnepaneel met back-up accu systemen topic.

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

Omdat er meer mensen met wie ik contact heb, en ook op dit forum bezig zijn met systemen waarbij een accu geladen word middels een zonnepaneel maak ik een topic hier over.
Uiteraard heb ik op dit moment ook zelf het e.e.a. onderweg waar ik een set mee wil samenstellen.

Het topic gaat dus over stand-alone systemen met 1 of misschien meerdere zonnepanelen die een accu, of litium pack ofzo laden, en NIET aan het net terugleveren.
Het gaat dus om 12V of 24V DC systemen met 1 of meerdere accu's, enz...

Met de accu(s) kunnen bijvoorbeeld telefoons geladen worden middels USB poorten, maar ook 12V lampjes kunnen gevoed worden, een koelbox als het een wat groter systeem is, en wellicht als het systeem groot genoeg is een inverter naar 230V~ (maar los van het net).

Je kan het systeem natuurlijk ook meenemen naar een kampeerplaats, maar ook thuis met je paneel op het dak.

Het systeem wat ik wil maken gaat met een 80 watt paneel het dak op, het dak is liggend op het zuiden (ideaal dus).
De accu met laadcontroller moet ik nog een plek voor vinden, maar waarschijnlijk word het op de vliering.
Het hele systeem word ook portable. De accu met laadcontroller komt in een behuizing en alles, en kan ik zo meenemen.
Het paneel is even een uitdaging hoe ik die mee ga nemen :p.

Omdat ik e.e.a. op de vliering plaats moet ik toch proberen de bedrading naar de verbruikers kort te houden.
Om te beginnen wil ik op mijn slaapkamer een 12V verlichting plaatsen wat eenvoudig mogelijk is omdat de vliering er precies boven zit. Ook wil ik zien dat ik op de slaapkamer in een inbouwkast naar beneden ga met 12V kabels waar ik weer USB laders aan ga hangen om s'nachts telefoons en dergelijke te laden.
Ook wil ik in de toekomst een inverter er aan te hangen naar 230V~ voor de CV ketel die ook zeer dichtbij de CV ketel zit zodat ik die kan voeden in geval van spanningsuitval.

De setup is de volgende die ik ga realiseren:

80 watt mono kristallijn Dokio paneel.
10 A laadcontroller (standaard Chnees ding).
90 Ah loodbatterij geschikt voor energievoorziening op boten enz.

Voorbeeldfoto:
Dokio-Merk-100-W-Polykristallijne-Silicium-Zonnepaneel-China-18-V-1012x660x30-MM-Size-Panel-Solar-top-kwaliteit-Solar-Batterij-China-800x800.jpg

(Bron foto: EnergieCollectief.nl ).

De accu heb ik zo geen plaatje van, maar is een 90 Ah loodaccu geschikt voor de toepassing.

* Graag dit topic on-topic houden, en niet afdwalen naar on-grid systemen, daar gaat dit topic nadrukkelijk niet over.
Het topic gaat ook niet over opvouwbare simpele paneeltjes voor in de rugzak met een powerbank.
Als het geen speelgoed betreft, en wel prepwaardig is, dan vind ik het prima dit mee te nemen,
 

Henk88

Diehard Prepper
Interessant topic, ik ga dit zeker volgen omdat ik zelf vergelijkbare ideeën heb.

Overigens snap ik dat je het niet wilt hebben over on-grid systemen omdat het doel natuurlijk is een onafhankelijke energievoorziening te genereren. Echter je wijst ook gelijk de opvouwbare paneeltjes de deur maar volgens mij zouden deze meer passen bij jouw oplossing dan het paneel waar je nu voor kiest.
wattstundez-ws120sf-sunfolder-120wp-solartasche-basic-set_4.jpg
Dit is bijvoorbeeld een 120 watt opvouwbaar zonnepaneel https://www.solarpowersupply.nl/wattstunde-ws120sf-sunfolder-120wp-solar-briefcase
Op deze site staan diverse opvouwbare zonnepanelen - tot wel 200 watt die zo in je rugtas passen en diverse filmpjes. Ook vind ik op amazon een opvouwbare versie van een 80 watt dokio zonnepaneel (zie plaatje hieronder) https://www.amazon.com/DOKIO-Monocrystalline-Foldable-Inverter-Controller/dp/B0748GKHZ8
dokio.png
Dit soort panelen zijn natuurlijk wat lastiger stevig en semi-permanent te monteren op je dak, maar ze zijn wel een stuk compacter als je doel uiteindelijk is om ze ook mee te nemen.

Daarnaast zou ik goed kijken naar wat je er nu eigenlijk mee wilt doen. Ik denk niet dat 12 volt perse het meest ideale voltage is om mee te werken, tenzij je natuurlijk zou kiezen voor 12 of 24 volt systemen uit de caravan/truckerswereld met bijvoorbeeld een 24 volt waterkoker of een 12 volt koelbox.

Echter wil het voornamelijk houden bij kleine dingen zoals telefoon opladen of LED verlichting zou ik wellicht toch eerder kiezen voor 5 volt en het hele systeem USB based maken. Het grote voordeel hiervan is dat je elke (relatief goedkope) 5 volt powerbank of zonnepaneel eraan zou kunnen koppelen. Bovendien zijn er dankzij de introductie van USB C met meer vermogen een toenemend aantal accessoires verkrijgbaar op USB. Zo kun je bijvoorbeeld een ventilator met serieus vermogen aansluiten puur op USB.

Wanneer je je CV erop (of bijv. koelkast) wilt aansluiten praat je over een heel ander gebruik, volgens deze link https://www.circuitsonline.net/forum/view/117606 trekt een CV snel tussen de 40 tot 120 watt (is natuurlijk niet continue, alleen onder deel/vollast). Stel je CV zit op een wat koudere dag op 60 watt / 6 uur lang, dan praat je over 360 Wu / 12 volt = 30 Ah. Bij de meeste tractieaccu's mag je niet diepontladen dus dan zit je met verbruik van omvormer 12 V -> 220 V al snel op de maximumcapaciteit van een 90 Ah accu. Met 1 zonnepaneel krijg je het bovendien (denk ik) niet voor elkaar om in de wintermaanden die accu elke dag weer volledig vol te laden - nu is dit (denk ik) bedoeld als noodsysteem en dus is het wellicht niet nodig dat het systeem langere tijd in de winter werkt, maar voor mijn gevoel is je huidige opzet overkill voor telefoons en verlichting en schiet het een beetje tekort voor iet als een CV van stroom voorzien.

De richting die ik wil bewandelen voor nu is een degelijk 20 watt USB zonnepaneel ( https://www.asadventure.nl/p/xtorm-oplader-solarbooster-21-watt-panel-2G31C80012.html ) + een mini USB windturbine ( https://www.asadventure.nl/p/texenergy-gadget-infinite-air-wind-turbine-1631C80010.html?colour=4126 ) en een standaard USB powerbank van 20.000 of 40.000 mAh. Dit is meer dan genoeg om in zomer en winter je telefoon opgeladen te houden. Daarnaast kun je hiermee zeker voorzien in noodverlichting, opladen van wereldradio's en andere kleine zaken.

Voor het 'echte' werk wil ik mij toch richten op een do it yourself powerwall van 6 volt of 12 volt accu's in serie geschakeld om een echte 220 volt accu te maken. Een relatief kleine 2 of 3kwh powerwall op 220 volt is qua kosten te overzien (als je hem zelf maakt) en dan heb je echt een degelijke oplossing waarmee je dus probleemloos koelkast, CV en zelfs een wasje op lage temperatuur zou kunnen draaien.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd naar de manier waarop je het paneel en goed verankerd op je dak en demontabel houd.
Ik neem aan dat je dan een 2e set kabels gaat gebruiken want die voor de vaste opstelling ga je waarschijnlijk niet weer losmaken. @Marcov heeft een kofferset en al veel gemeten. Ik ben toch zeer benieuwd naar de opbrengst van één paneel na aftrek van alle verliezen.
:off: Ik ben zelf overigens bezig om spullen bij elkaar te krijgen voor een draaibaar systeem met twee 250W panelen.
Dus als iemand een volwassen lantarenpaal over heeft.
 

Ray

SHTF Expert
Interessant topic, ook ik wil ooit een wat uitgebreider zonnepaneel met accu voor als ik met de auto ben op plekken zonder stroom. M'n zaklampen en communicatie gebruikt nagenoeg niks en houdt het zo twee maanden vol met een enkel powerbankje, maar die damper (e-sigaret) van me trekt die in twee dagen leeg. Als er dan ook nog een koelboxje bij komt......
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Zeer interessant topic. Ik zit al een tijdje te denken hoe ik dit soort zaken wil aanpakken, maar ben nog niet heel goed ingelezen.

In theorie lijkt het mij mooi om een draagbare laagspanningscontroller + accu te hebben waar ik rechtstreeks een zonnepaneel aan kan koppelen als wat Jan en alleman tegenwoordig op het dak heeft liggen. Als het dan nodig wordt, kan ik gewoon een zonnepaneel uit iemand's huisopstelling pakken (bijvoorbeeld mijn eigen Canadian Solar, zie link) en dan daaraan koppelen. Dan heb ik ook dat probleem niet van het vervoer van de panelen. Maar ik weet nog niet precies hoe haalbaar deze aanpak is, en hoe dat dan zou werken met de verschillende voltages enzo.
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Houd rekening dat je makkelijker van een 24v paneel een 12v accu kan laden als dat je van een 12v paneel een 24v accu laad.

En dat een accu DC spanning is en het lichtnet AC spanning.
Dus een grote powerbank maken van 230v kan je nog niks mee als geen sinus hebt.
 

Pignonwiel

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Mooi topic @Niels, met kanttekening van wat @Henk88 hierboven al schrijft.

Ik heb zelf op het moment voldoende aan een 21w opvouw paneel met wat powerbanks. Die houden mijn telefoon, zaklampen, porto's en batterijen wel vol.
Maar vind het een erg interessant onderwerp en ga het op de voet volgen.

De ervaringen die @PBear al ergens postte zijn ook zeker de moeite waard om door te lezen / mee te nemen.

Werp ook eens een blik op wind- en watermolens als aanvulling op een zonnepaneel wanneer de zon niet (voldoende) schijnt. En je kunt kijken in hoeverre je e.e.a. op kunt laden vanuit de (lopende!) auto, dat is ook een mooie aanvullende energiebron die je voor handen hebt.

En je weet dit ongetwijfeld maar ik vermeld het toch: houd voor zaken die meer energie verbruiken dan een lampje de kabellengte + diameter in de gaten. Bij een laag voltage, zoals 12v, zijn de ampèrages hoger en daarmee ook de verliezen en warmte-ontwikkeling in bekabeling die niet voldoet. En zeker e.e.a. goed af, zo dicht mogelijk bij de accu. Er zijn mooie zekeringkasten op de markt met daarin auto zekeringen maar met het oog op eindige voorraad (hoewel, te betwisten gezien het aantal autos dat overal staat..) kun je ook kijken naar 12v automatische zekeringen.
 

Henk88

Diehard Prepper
In aanvulling op mijn eerdere post, zijn er eigenlijk 3 scenario’s naar mijn mening om meer energie onafhankelijk te worden;


Optie 1: Minimalistisch


Puur met powerbank en opvouwbaar zonnepaneeltje. Dit is puur voor kamperen of een SHTF scenario. Immers kun je niet voorzien in stroom voor CV/koelkast/gereedschap etc. Dit kun je natuurlijk op andere manieren oplossen maar dat zullen niet vele mensen op dagelijkse basis doen.

Optie 2: Compromis

Een optie die meer lijkt op wat @Niels zegt in de openingspost. Je neemt een wat groter zonnepaneel, een 12 V of 24 V accu (of eventueel een 36V of 48V fietsaccu?). Voldoende om met omvormers tijdelijk een CV of koelkast aan te sturen. Maar niet geschikt voor langdurig gebruik omdat je niet genoeg stroom kunt opwekken/opslaan zonder al te grote investeringen te doen.

Het nadeel hiervan vind ik dat het eigenlijk alleen echt nuttig is voor een noodgeval. Je wordt immers niets echt onafhankelijk van je energieleverancier en de besparing op energiekosten zal mede door dat je niets bespaart op netbeheerkosten minimaal zijn.

Daarnaast is het de vraag of bij bijv. een stroomstoring de gaslevering niet ook in gevaar komt. Kans bestaat dat je je CV wel stroom kunt geven maar dat gaslevering bij een langdurigere of ernstigere stroomstoring ook in gevaar komt.

Optie 3: Zoveel mogelijk off-grid

Deze optie is natuurlijk het meest aantrekkelijk. Je huis zo inrichten dat je helemaal niet meer afhankelijk bent van een energieleverancier, dit levert los van gemak tijdens een SHTF scenario ook een kostenbesparing op in dagelijks gebruik. Je zit immers niet meer vast aan de energieleverancier of veranderende energieprijzen.

Echter een volledig off-grid systeem is natuurlijk duur, bovendien zijn onder ons ook veel huurders waaronder ik. In een huurhuis kun je of wil je simpelweg de CV er niet uitslopen en vervangen door een zonneboiler of waterpomp (los van de kosten). Mijn conclusie is dan ook een beetje dat volledig off-grid bij een huurhuis bijna niet haalbaar is, wat natuurlijk nadelig is als je zelf gaat investeren.

Mijn opzet voor zoveel mogelijk budget offgrid zou zijn;

Warmwater vooorziening

DIY solar water heater paneel. Hiermee kun je eenvoudig tegen weinig kosten toch verwarmd water hebben om te douchen en in mindere mate te verwarmen.

Nadeel is dat systeem alleen werkt als de zon goed schijnt en het laten samenwerken met de CV zal wel ingewikkeld/kostbaar zijn. 2 losse systemen naast elkaar is wellicht onpraktisch. Als backup zou je eventueel kunnen opteren voor een ouderwetse houtkachel om je water te stoken (ik heb me hier nog niet in verdiept).

De pomp die nodig is om het water rond te pompen kun je natuurlijk wel elektrisch aansturen evenals de CV zolang dat mogelijk is.

Verwarming

Zou ik toch kiezen voor een houtkacheltje – is eenvoudig goedkoop en betrouwbaar. Nadeel is natuurlijk dat je flink wat opslag moet hebben voor hout en dat hout stoken relatief arbeidsintensief is.

Heb je meer budget kun je natuurlijk upgraden naar iets als een pelletkachel of een zeer energiezuinige vorm van elektrische vloerverwarming. Dat is in theorie nog wel haalbaar met een beperkte stroomvoorziening

Elektrische apparatuur

Zo min mogelijk elektrische apparatuur natuurlijk. Hierbij is ook weer de vraag of je echt volledig afhankelijk wilt zijn van de energieleverancier of minder afhankelijk. Zo zou ik de combimagnetron zolang ik netstroom heb waarschijnlijk behouden – maar volledig overstappen op koken op gas/hout als ik volledig afhankelijk zou willen zijn.

Wat je in ieder geval draaiende zou willen houden om enigszins normaal door te leven zijn;

CV (of eventuele pompen/eletronica van een backup systeem voor de CV)

Koelkast/vriescombinatie

Verlichting

Gereedschap

Kleine electronica

Laptop/computer

Wasmachine

Zeker als je zuinig bent met de wasmachine kun je dit prima af met een kleinere accu.

Het systeem

LIFEPO4 accu’s zijn van degelijke kwaliteit, wel wat duurder maar zeker met een goede laadregelaar gaan ze lang mee. Deze kost bijvoorbeeld 44,95 euro voor 3.2V 20Ah https://www.accu.nl/lifepo4-accu-3-2v-20ah

Als je er daarvan in serie 15 schakelt zit je op 48 volt (gebruikelijk voltage voor elektrische fietsen) vanuit daar zou je kunnen omvormen naar 220 volt. Dan zit je op 674 euro aan accu’s voor 960 Wu aan stroom en dan heb je echt degelijke accu’s. Eventueel kun je het systeem ook opschalen naar 96 Volt of meer of natuurlijk in serie schakelen voor meer capaciteit.

Als je 2 of 3 Kwh capaciteit zou willen zit je dus op 1300 – 2000 euro aan accu’s + wat kosten voor een laadregelaar/omvormer en apparatuur om ze aan te sluiten op je zonnepanelen. Dan heb je tegen een investering van 2500 – 3000 euro een mini powerwall.

Met 3 Kwh capaciteit heb je voldoende stroom om bovenstaande apparaten zeker 2 volle dagen van stroom te voorzien mits slim gebruikt. Dan is alleen nog de uitdaging om in 2 dagen deze stroom terug te laden in de accu. Met voldoende zonnepanelen zou dit zelfs in de winter moeten lukken, maar dat is alsnog een flinke investering en bovendien afhankelijkheid van zonneenergie. Ideaal zou dan ook zijn om de stroombehoefte te spreiden met een kleine windturbine of generator, maar dat geeft weer een hoop overlast.

Kortom, lang verhaal maar ik ben er nog niet helemaal uit.
 

Niels

Mankinds only hope
Interessant topic, ik ga dit zeker volgen omdat ik zelf vergelijkbare ideeën heb.

Overigens snap ik dat je het niet wilt hebben over on-grid systemen omdat het doel natuurlijk is een onafhankelijke energievoorziening te genereren. Echter je wijst ook gelijk de opvouwbare paneeltjes de deur maar volgens mij zouden deze meer passen bij jouw oplossing dan het paneel waar je nu voor kiest.
Dat heb ik even aangepast, ik ben het met je eens dat het de moeite waard is dit te bespreken, en moet ook gewoon kunnen, het doel is het zelfde immers, en daar gaat het om.
Bekijk bijlage 16373
Dit is bijvoorbeeld een 120 watt opvouwbaar zonnepaneel https://www.solarpowersupply.nl/wattstunde-ws120sf-sunfolder-120wp-solar-briefcase
Op deze site staan diverse opvouwbare zonnepanelen - tot wel 200 watt die zo in je rugtas passen en diverse filmpjes. Ook vind ik op amazon een opvouwbare versie van een 80 watt dokio zonnepaneel (zie plaatje hieronder) https://www.amazon.com/DOKIO-Monocrystalline-Foldable-Inverter-Controller/dp/B0748GKHZ8
Bekijk bijlage 16374
Dit soort panelen zijn natuurlijk wat lastiger stevig en semi-permanent te monteren op je dak, maar ze zijn wel een stuk compacter als je doel uiteindelijk is om ze ook mee te nemen.
Als dat je doet is om meer mobiel te zijn zou ik ook voor dit soort mobiele panelen gaan, je brengt me zeg maar wel op ideeen voor de toekomst nu.
Daarnaast zou ik goed kijken naar wat je er nu eigenlijk mee wilt doen. Ik denk niet dat 12 volt perse het meest ideale voltage is om mee te werken, tenzij je natuurlijk zou kiezen voor 12 of 24 volt systemen uit de caravan/truckerswereld met bijvoorbeeld een 24 volt waterkoker of een 12 volt koelbox.

Echter wil het voornamelijk houden bij kleine dingen zoals telefoon opladen of LED verlichting zou ik wellicht toch eerder kiezen voor 5 volt en het hele systeem USB based maken. Het grote voordeel hiervan is dat je elke (relatief goedkope) 5 volt powerbank of zonnepaneel eraan zou kunnen koppelen. Bovendien zijn er dankzij de introductie van USB C met meer vermogen een toenemend aantal accessoires verkrijgbaar op USB. Zo kun je bijvoorbeeld een ventilator met serieus vermogen aansluiten puur op USB.

Wanneer je je CV erop (of bijv. koelkast) wilt aansluiten praat je over een heel ander gebruik, volgens deze link https://www.circuitsonline.net/forum/view/117606 trekt een CV snel tussen de 40 tot 120 watt (is natuurlijk niet continue, alleen onder deel/vollast). Stel je CV zit op een wat koudere dag op 60 watt / 6 uur lang, dan praat je over 360 Wu / 12 volt = 30 Ah. Bij de meeste tractieaccu's mag je niet diepontladen dus dan zit je met verbruik van omvormer 12 V -> 220 V al snel op de maximumcapaciteit van een 90 Ah accu. Met 1 zonnepaneel krijg je het bovendien (denk ik) niet voor elkaar om in de wintermaanden die accu elke dag weer volledig vol te laden - nu is dit (denk ik) bedoeld als noodsysteem en dus is het wellicht niet nodig dat het systeem langere tijd in de winter werkt, maar voor mijn gevoel is je huidige opzet overkill voor telefoons en verlichting en schiet het een beetje tekort voor iet als een CV van stroom voorzien.
Nou ja, het is nog in de experimentele fase...
Ik wil beginnen met telefoons en dergelijke, maar ook mijn tablet (en dit is een zware tablet, gelijk aan een kleine laptop), misschien kleine inverter soms...
Misschien een 12V water pomp nog... Ik weet het allemaal nog niet precies, maar de 90Ah accu is niet voor niks gekozen.
Deze accu kan ik ook als starthulp gebruiken, en gigantische stromen ontladen ook over een wat langere periode (inverter).
De richting die ik wil bewandelen voor nu is een degelijk 20 watt USB zonnepaneel ( https://www.asadventure.nl/p/xtorm-oplader-solarbooster-21-watt-panel-2G31C80012.html ) + een mini USB windturbine ( https://www.asadventure.nl/p/texenergy-gadget-infinite-air-wind-turbine-1631C80010.html?colour=4126 ) en een standaard USB powerbank van 20.000 of 40.000 mAh. Dit is meer dan genoeg om in zomer en winter je telefoon opgeladen te houden. Daarnaast kun je hiermee zeker voorzien in noodverlichting, opladen van wereldradio's en andere kleine zaken.

Voor het 'echte' werk wil ik mij toch richten op een do it yourself powerwall van 6 volt of 12 volt accu's in serie geschakeld om een echte 220 volt accu te maken. Een relatief kleine 2 of 3kwh powerwall op 220 volt is qua kosten te overzien (als je hem zelf maakt) en dan heb je echt een degelijke oplossing waarmee je dus probleemloos koelkast, CV en zelfs een wasje op lage temperatuur zou kunnen draaien.
Windturbine lijkt mij ook wel leuk :). Ik zelf heb een powerbank van 20.000 en 1 van 10.000 mAh en daar kom je best een eind mee, ik kan ook nog 18650's ontladen over USB waar ik dan denk ik nog een keer een 10.000 mAh energie van heb.

Voor de rest heb ik ook een aggregaatje staan als prepmiddel die ik tijdelijk aan kan doen bij lange stroomstoringen. Hij levert 1000 watt, dus ik kan dan de koelkast, vriezer, CV ketel, en ik hoop een acculader, maar dat moet ik nog onderzoeken tegelijk aan hebben totdat alle thermostaten weer afslaan, en de accu weer voor zover vol is.
Meer als een boost zeg maar.

Ik ben benieuwd naar de manier waarop je het paneel en goed verankerd op je dak en demontabel houd.
Ik neem aan dat je dan een 2e set kabels gaat gebruiken want die voor de vaste opstelling ga je waarschijnlijk niet weer losmaken. @Marcov heeft een kofferset en al veel gemeten. Ik ben toch zeer benieuwd naar de opbrengst van één paneel na aftrek van alle verliezen.
:off: Ik ben zelf overigens bezig om spullen bij elkaar te krijgen voor een draaibaar systeem met twee 250W panelen.
Dus als iemand een volwassen lantarenpaal over heeft.
Een oud collega van mij is voor zichzelf begonnen jaren terug, en zit in de zonnepanelen biznes, ik wil hem vragen om haken en rails waarmee ik een frame kan maken.
Overigens als ik een lantarenpaal tegen kom van volwassen formaat da laat ik het je weten.
Wel een goed idee dat draaibaar maken, scheelt een hoop rendement.

Mooi topic @Niels, met kanttekening van wat @Henk88 hierboven al schrijft.

Ik heb zelf op het moment voldoende aan een 21w opvouw paneel met wat powerbanks. Die houden mijn telefoon, zaklampen, porto's en batterijen wel vol.
Maar vind het een erg interessant onderwerp en ga het op de voet volgen.
Dat met die porto's laden, en dan ook met echt laadelektronica moeten we het eens over hebben :).
De ervaringen die @PBear al ergens postte zijn ook zeker de moeite waard om door te lezen / mee te nemen.
Zal ik eens opduikelen die info. Is me bekend, weet even niet meer waar.
Werp ook eens een blik op wind- en watermolens als aanvulling op een zonnepaneel wanneer de zon niet (voldoende) schijnt. En je kunt kijken in hoeverre je e.e.a. op kunt laden vanuit de (lopende!) auto, dat is ook een mooie aanvullende energiebron die je voor handen hebt.
Dat van de auto heb ik een tijd terug al gedaan, verbazingwekkend op stationair laad hij juist heel goed bij! Ideaal dus.
En je weet dit ongetwijfeld maar ik vermeld het toch: houd voor zaken die meer energie verbruiken dan een lampje de kabellengte + diameter in de gaten. Bij een laag voltage, zoals 12v, zijn de ampèrages hoger en daarmee ook de verliezen en warmte-ontwikkeling in bekabeling die niet voldoet. En zeker e.e.a. goed af, zo dicht mogelijk bij de accu. Er zijn mooie zekeringkasten op de markt met daarin auto zekeringen maar met het oog op eindige voorraad (hoewel, te betwisten gezien het aantal autos dat overal staat..) kun je ook kijken naar 12v automatische zekeringen.
Haha, ja dat weet ik zeker! Haha!

In aanvulling op mijn eerdere post, zijn er eigenlijk 3 scenario’s naar mijn mening om meer energie onafhankelijk te worden;


Optie 1: Minimalistisch


Puur met powerbank en opvouwbaar zonnepaneeltje. Dit is puur voor kamperen of een SHTF scenario. Immers kun je niet voorzien in stroom voor CV/koelkast/gereedschap etc. Dit kun je natuurlijk op andere manieren oplossen maar dat zullen niet vele mensen op dagelijkse basis doen.

Optie 2: Compromis

Een optie die meer lijkt op wat @Niels zegt in de openingspost. Je neemt een wat groter zonnepaneel, een 12 V of 24 V accu (of eventueel een 36V of 48V fietsaccu?). Voldoende om met omvormers tijdelijk een CV of koelkast aan te sturen. Maar niet geschikt voor langdurig gebruik omdat je niet genoeg stroom kunt opwekken/opslaan zonder al te grote investeringen te doen.

Het nadeel hiervan vind ik dat het eigenlijk alleen echt nuttig is voor een noodgeval. Je wordt immers niets echt onafhankelijk van je energieleverancier en de besparing op energiekosten zal mede door dat je niets bespaart op netbeheerkosten minimaal zijn.

Daarnaast is het de vraag of bij bijv. een stroomstoring de gaslevering niet ook in gevaar komt. Kans bestaat dat je je CV wel stroom kunt geven maar dat gaslevering bij een langdurigere of ernstigere stroomstoring ook in gevaar komt.
Ja, ik ben het wel met je eens, het is vooral voor de prep heel zwart wit, maar in dit geval vind ik het ook erg leuk om te realiseren,
en alleen an het idee tussen mijn oren te hebben dat mijn telefoon altijd met 100% zonneenergie geladen is die off-grid is opgewekt.
Klinkt vast raar, ben ik vast ook.
Optie 3: Zoveel mogelijk off-grid

Deze optie is natuurlijk het meest aantrekkelijk. Je huis zo inrichten dat je helemaal niet meer afhankelijk bent van een energieleverancier, dit levert los van gemak tijdens een SHTF scenario ook een kostenbesparing op in dagelijks gebruik. Je zit immers niet meer vast aan de energieleverancier of veranderende energieprijzen.

Echter een volledig off-grid systeem is natuurlijk duur, bovendien zijn onder ons ook veel huurders waaronder ik. In een huurhuis kun je of wil je simpelweg de CV er niet uitslopen en vervangen door een zonneboiler of waterpomp (los van de kosten). Mijn conclusie is dan ook een beetje dat volledig off-grid bij een huurhuis bijna niet haalbaar is, wat natuurlijk nadelig is als je zelf gaat investeren.
Dit is iets wat ik zeer graag zou willen, en wat in de toekomst zeker tot de mogelijkheden gaat behoren hier.
Het enige is, ik woon midden in een dorp, echt off-grid is een soort van raar hier, maar niet onmogelijk!
Mijn opzet voor zoveel mogelijk budget offgrid zou zijn;

Warmwater vooorziening

DIY solar water heater paneel. Hiermee kun je eenvoudig tegen weinig kosten toch verwarmd water hebben om te douchen en in mindere mate te verwarmen.

Nadeel is dat systeem alleen werkt als de zon goed schijnt en het laten samenwerken met de CV zal wel ingewikkeld/kostbaar zijn. 2 losse systemen naast elkaar is wellicht onpraktisch. Als backup zou je eventueel kunnen opteren voor een ouderwetse houtkachel om je water te stoken (ik heb me hier nog niet in verdiept).

De pomp die nodig is om het water rond te pompen kun je natuurlijk wel elektrisch aansturen evenals de CV zolang dat mogelijk is.
Dit is helemaal niet verkeerd gedacht, en voor niet al te veel geld ook mogelijk hoor, vergis je niet!
Verwarming

Zou ik toch kiezen voor een houtkacheltje – is eenvoudig goedkoop en betrouwbaar. Nadeel is natuurlijk dat je flink wat opslag moet hebben voor hout en dat hout stoken relatief arbeidsintensief is.

Heb je meer budget kun je natuurlijk upgraden naar iets als een pelletkachel of een zeer energiezuinige vorm van elektrische vloerverwarming. Dat is in theorie nog wel haalbaar met een beperkte stroomvoorziening
Zelf heb ik hier een houtkachel staan die in de winter meestal aan is als ik thuis ben nu. Ben er in alle opzichten super blij mee, en vind de warmte veel prettiger.
Hout hebben we ook, we hebben een stukje bos in de familie. We hebben veel werk aan het zagen en kloven, maar het is het voor mij wel waard.
Overigens kan ik mijn CV ketel zelf omstellen op propaan. Ik heb hier ook een topic over zelfs.
Overigens de propaanvoorraad moet momenteel wel aangevuld worden, maar met de komst van de houtkachel is de prioriteit wat lager.
Elektrische apparatuur

Zo min mogelijk elektrische apparatuur natuurlijk. Hierbij is ook weer de vraag of je echt volledig afhankelijk wilt zijn van de energieleverancier of minder afhankelijk. Zo zou ik de combimagnetron zolang ik netstroom heb waarschijnlijk behouden – maar volledig overstappen op koken op gas/hout als ik volledig afhankelijk zou willen zijn.

Wat je in ieder geval draaiende zou willen houden om enigszins normaal door te leven zijn;

CV (of eventuele pompen/eletronica van een backup systeem voor de CV)

Koelkast/vriescombinatie

Verlichting

Gereedschap

Kleine electronica

Laptop/computer

Wasmachine

Zeker als je zuinig bent met de wasmachine kun je dit prima af met een kleinere accu.
In tijd van SHTF kan ik zeker zonder oven, wasmachine, wasdroger, strijkijzer, koffiezetapparaat, waterkoker, enz enz...
Wat ik met een SHTFwel wil kunnen voeden is verlichting (en dan andere verlichting dan de 230V~ lampen), portofoons laden telefoon laden (voor zo lang die doet), en communicatieapparatuur voeden, denk aan een 27MC met een lineair van 100 watt, mijn CV ketel af en toe, bijvoorbeeld voor douchen.
LIFEPO4 accu’s zijn van degelijke kwaliteit, wel wat duurder maar zeker met een goede laadregelaar gaan ze lang mee. Deze kost bijvoorbeeld 44,95 euro voor 3.2V 20Ah https://www.accu.nl/lifepo4-accu-3-2v-20ah

Als je er daarvan in serie 15 schakelt zit je op 48 volt (gebruikelijk voltage voor elektrische fietsen) vanuit daar zou je kunnen omvormen naar 220 volt. Dan zit je op 674 euro aan accu’s voor 960 Wu aan stroom en dan heb je echt degelijke accu’s. Eventueel kun je het systeem ook opschalen naar 96 Volt of meer of natuurlijk in serie schakelen voor meer capaciteit.

Als je 2 of 3 Kwh capaciteit zou willen zit je dus op 1300 – 2000 euro aan accu’s + wat kosten voor een laadregelaar/omvormer en apparatuur om ze aan te sluiten op je zonnepanelen. Dan heb je tegen een investering van 2500 – 3000 euro een mini powerwall.

Met 3 Kwh capaciteit heb je voldoende stroom om bovenstaande apparaten zeker 2 volle dagen van stroom te voorzien mits slim gebruikt. Dan is alleen nog de uitdaging om in 2 dagen deze stroom terug te laden in de accu. Met voldoende zonnepanelen zou dit zelfs in de winter moeten lukken, maar dat is alsnog een flinke investering en bovendien afhankelijkheid van zonneenergie. Ideaal zou dan ook zijn om de stroombehoefte te spreiden met een kleine windturbine of generator, maar dat geeft weer een hoop overlast.

Kortom, lang verhaal maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Klinkt als een leuke setup. Als je dit gaat realiseren ben ik zeer benieuwd hoe het uit gaat pakken.
 

Henk88

Diehard Prepper
@Niels,
Interessante en uitgebreide reactie, vooral over die CV op propaan, daar ga ik nog eens induiken. Je hebt me aan het denken gezet en ik heb eens even zitten Googlen en rekenen met de maximum haalbare set-up die draagbaar genoeg blijft om te vervoeren in een auto maar toch enig rendement levert.

Windmolen (mijn inziens noodzakelijke aanvulling op zonnepanelen)
Zou ik iets kiezen als dit https://www.advitek.nl/energie/windgenerator/windmolen-black-600-windgenerator-wind-turbine.html dit is een 600 wattpiek windturbine met een diameter 1,6 meter wat nog enigzins vergunningsvrij in de tuin is neer te zetten zonder dat de buren al te hard gaan klagen over formaat en lawaai. De aanschafprijs van 900 euro is te overzien en het ding komt inclusief een hybride laadregelaar die je ook op een zonnepaneel kan aansluiten.

Deze site heeft de 300 watt versie getest http://www.fruitlent.nl/popups/ervaring_miniwindturbine.html op basis daarvan denk ik dat een praktijkopbrengst van gemiddeld 400 Wu per dag haalbaar moet zijn, wellicht ietsje meer in de kustprovincie. Met afneembare rotorbladen en een gewicht van 20 KG gaat dit nog redelijk eenvoudig in de kofferbak van een auto.

Zonnepaneel
(200 Wp, bij voorkeur een opvouwbare variant of bijvoorbeeld 4 kleinere paneeltjes van 50 Wp elk voor stabelbaar vervoer)
Gemiddeld levert een 100Wp zonnepaneel zo'n 250 Wu per dag op, 200 Wp zit dus op gemiddeld 500 Wu per dag. Een 50 Wp paneeltje is circa 60 x 50 cm en weegt 5 KG, wederom haalbaar om er 4 achterin de auto te schuiven.

Opbrengst
Je zou dan gemiddeld gezien een kleine kWh per dag kunnen opwekken. Uiteraard fluctueert dit behoorlijk - ondanks dat het meestal op zonnedagen wat minder hard waait en op winderige dagen vaak wat minder zonnig is. In de zomer kan de opbrengst makkelijk 3 kWh zijn op een dag en in de winter zou het ook wel eens kunnen stoppen bij 500 Wu. Desondanks kun je met deze setup van 40 KG toch 330 kWh per jaar opwekken en dat is een serieuze hoeveelheid stroom. Ik gebruik bijvoorbeeld jaarlijks maar 780 kWh, dit is al bijna de helft.

De sleutel is dan natuurlijk om het accupakket klein genoeg te maken om nog mee te nemen en groot genoeg om de fluctuaties in stroomopbrengst op te vangen. De LifePo4 die ik eerder noemde zijn relatief licht. Een serie van 15 stuks op 20 Ah met een capaciteit van 0,96 kWh wegen ongeveer 10 KG.

De totale kosten zijn niet gering (althans voor de prepper met de kleine portemonnee :p). Voor de accu's ben je grofweg 700 euro kwijt, de windmolen is 900 euro en de zonnepanelen rond de 250 euro. Dit is natuurlijk exclusief laadregelaars e.d. Maar dan kun je wel 1 kWh per dag verstoken (gemiddeld dan), dat is niet slecht.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@Niels In het kader van downsizen tijdens een SHTF zie ik nog een verbeterpunt wat betreft de spullen die stroom nodig hebben.De koelkast en vriezer noem je...de vriezer heeft stroom nodig ja, maar als die stroom heeft kan je met bv deze passieve koelbox én wisselen van koelelementen de stroom van de koelkast al besparen.

https://www.dometic.com/nl-nl/nl/producten/eten-en-drinken/koelboxen/passieve-koelboxen
Deze koelboxen zijn uitgerust met een zeer effectieve heavy duty isolatie, en voorzien van koelelementen of ijsblokjes houden ze levensmiddelen zoals vis en vlees tot een paar dagen vers. Afhankelijk van het gebruik en de weersomstandigheden blijft ijs zelfs meerdere dagen lang bevroren! Er zijn kleinere iceboxen van 13 liter en hele grote iceboxen van 85 liter, je hebt niet al te veel nodig, je hoeft alleen de meest hoognodige producten koel te houden tenslotte.

dometic_tf---wci-22---great-sealing-design_63878_11.png
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Beste @Henk88 , welke variant heb je voor jezelf gekozen en gestest ?
Ik wil graag de hierboven genoemde black 600 windmolen aanschaffen - deze is net niet milieuvergunningsplichting. Helaas wel onder sommige omstandigheden wel bouwverguningsplichting als je hem als losstaand 'gebouw' wil plaatsen. Ik ben momenteel dus aan het peilen bij de Gemeente (en ook niet onbelangrijk) de buren wat ze er van vinden als er een klein windmolentje boven de wijk uitsteekt :fluit:

Wat betreft zonnepanelen heb ik nu zonnepanelen van de woningbouw, maar ik mag in deze installatie niets aanpassen - dus hier bijvoorbeeld ook geen powerwall aan koppelen. Daarom gaat de voorkeur op lange termijn er naar uit om een paar 'eigen' zonnepanelen ernaast te monteren en die aan te sluiten op een powerwall en die natuurlijk ook makkelijker verplaatsbaar zijn. Wellicht is het mogelijk die op mijn schuurtje te monteren (die heeft ook een schuin dak op het zuiden).

Mijn streven is om dit jaar nog een expirement te doen waarbij ik heel de bovenverdieping wil voorzien van stroom met de eigen zonnepanelen en eventueel de eigen windturbine.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Mijn BOL-huisje in Duitsland, thans mijn woonadres en daarmee dus BIL geworden, heeft op het moment geen aansluiting op het elektrisch net of waternet.
De stroom komt van 3 zonnepanelen van 200 Wp elk die nominaal 43 Volt afgeven.
2 panelen zijn in serie geschakeld en laden via een laadregelaar van het Duitse merk Steca (https://www.steca.com/index.php?Steca-Solarix-MPPT-en#productcompare ) 2 parallel geschakelde 12 V loodaccu's op van 75Ah en 60Ah.
Deze laadregelaar kan max. 100V DC input aan en kan 12V DC 250 Watt leveren of 24V DC 500W.
Daarnaast is 1 paneel op een goedkope Chinese 30 Amp. max. 50 V DC laadregelaar aangesloten op een 12V loodaccu van 75 Ah, ingeval een van beide laadcircuits om wat voor reden dan ook zou uitvallen. Beide laadcircuits genereren voldoende stroom om in elk geval de 12 V LED verlichting van het huis van energie te kunnen voorzien.
Op de primaire accuset is een max. 1200W (piek 2400W), 12V DC naar 220V AC gemodificeerde sinus omvormer aangesloten. Die is van Chines makelij en haalt in praktijk niet het piekvermogen dat nodig is om mijn al wat oudere Indesit vriescombinatie mee op te starten, ondanks verdubbeling van de aansluitkabels.
Mijn 1000W benzineaggregaat (4-takt) en 800 W (2-takt) aggregaat kunnen die koelkast wel starten. Voor koeling gebruik ik een koelbox van 60 W, die als de zon schijnt op vol vermogen kan werken en 's nachts in eco-mode werkt met een minimum van 8 W. Uiteraard is er in de nacht als het afkoelt ook minder behoefte aan koeling.

Mijn wasmachinecombinatie: een agitatorwasmachine die met een motor van 360 W en cenrifuge van 24oW, zonder verwarming, werkt er prima de Chinese omvormer, die ik dan aansluit op een 'close-in accu', want de Steca laadregelaar levert max. 10 A laststroom, terwijl er ruim 30A (360W) nodig is om de agitatormotor te laten werken.

De laptop wordt via een laptop-omvormer 12V DC naar 18V DC vanuit het 12V net gevoed of via het 220V AC net als de 1200W omvormer aan staat. Dat laatste is ook nodig voor TV-satelliet ontvangst.

Ik heb destijds gekozen voor een 12V netwerk omdat er allerlei apparaten die op 12V werken redelijk eenvoudig verkrijgbaar zijn. Ik overweeg voor de toekomst als ik meer vermogensbehoefte krijg, om te schakelen naar 24V DC netwerk en mijn 12V apparaten (zoals telefoonladers etc.) dan via een DC-DC omvormertje op de 24V aan te sluiten. Het verlies van de DC-DC omvormertjes wordt vermoedelijk gecompenseerd door geringere verliezen in de bekabeling.

Voor bekabeling in het huis heb ik gebruik gemaakt van luidsprekerkabel van 1,5 mm²
gevlochten koperkabel. Die kan zonder probleen een stroom van 20 Amp voeren voor een maximum continuevermogen van 240 Watt bij 12 V.

Voor stroomvoorziening in de winterdagen, als de zonnepanelen weinig of niets opleveren heb ik bij Bangood een windmolen aangeschaft voor €180,- https://nl.banggood.com/500W-6-Blad...ne-Residential-with-Controller-p-1336523.html.
Die moet ik nog installeren. Het bleek nog niet zo eenvoudig om een mast met geschikte lengte en diameter voor een hebbelijke prijs op de kop te tikken met geschikt bevestigingsmateriaal. Een geschikte steigerbuis bestellen en leveren zou bijna hetzelfde kosten als de windmolen zelf, maar in Polen kon ik bij de sloop een bruikbare mastbuis op de kop tikken en het bevestigen zal nog wat improviseren behoeven. Ik kan hem namelijk niet op het dak van asfalt-shingles bevestigen zonder lekkageproblemen te riskeren.
Ik heb de windmolen in eerste instantie aangeschaft om als ik op het waternet wil aansluiten, de watermeter onder alle omstandigheden vorstvrij moet blijven en dus elektrisch verwarmd moet worden. Zolang dat nog niet geregeld is blijf ik in de winter in de Poolse BOL, die met een houtkacheltje en uitstekende isolatie ook nog eens veel goedkoper te verwarmen is dan met de oliegestookte kachels in het Duitse huisje.
Natuurlijk hoop ik dat de windmolen in de winter voldoende oplevert om het gebrek aan zon te compenseren, maar reken er niet erg op, gezien de tegenvallende werkelijke opbrengsten van kleine windmolens. Bovengenoemde molen kan theoretisch 500W leveren, maar in mijn situatie zou 25W al voldoende zijn.

Wel denk ik er over om mijn accubanken wat uit te breiden. Niet alleem om meer capaciteit beschikbaar te hebben op dagen dat het bewolt si, regent of sneeuwt, maar ook om de levensduur van de accubank te vergroten doordat de accu's minder diep ontladen hoeven te worden. Het is niet aan te raden loodaccu's voor meer dan 25% van hun capaciteit te ontladen alvorens ze weer opgeladen worden.

Misschien geeft dit een idee hoe een bescheiden off-grid stroomverbruik in praktijk gebracht kan worden. Grote verbruikers worden in dit scenario bij voorkeur slechts ingeschakeld als buiten de zon schijnt! En voor het gebruik van apparaten die gedurende kortere tijd veel vermogen vragen, zoals stofzuiger, cirkelzaag, magnetron en boormachine biedt een aggregaat uitkomst.
 

martin

Mankinds only hope
Misschien geeft dit een idee hoe een bescheiden off-grid stroomverbruik in praktijk gebracht kan worden.

Leuke post en ik doe eigenlijk vrijwel hetzelfde met mijn systeem in Spanje. Ik heb dan rond de 700Wp en dat gaat net goed met de standaard apparatuur.
Het is wel een beetje goed opletten wat je verbruikt en op welke momenten je welke apparatuur gaat inschakelen. Toen ik vorige week een brood ging bakken met de broodbakmachine en er onvoorzien een flinke bewolking ontstond klapte het systeem er compleet uit. In Nederland zou ik er van gebaald hebben maar in Spanje was het schouders ophalen en dan maar naar het dorp een "pan integral" scoren.
Over het algemeen gaat het wel goed en ik vind het ook wel leuk om zeer bewust om te gaan met het stroomverbruik.
Ik moet wel zeggen dat we in de wintermaanden vrijwel nooit in de finca aanwezig zijn dus heb vrijwel geen ervaring met het verbruik in de korte en bewolkte dagen

Windmolen ga ik in ieder geval nooit aanschaffen nadat ik zeer uitvoerig de nadelen heb bestudeerd. Dan kan je nog beter flink wat extra (goedkope) panelen plaatsen en een paar extra accu's.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@PBear Voor de offgrid warmwatervoorziening zou je ook een badeofen kunnen gebruiken.
Nieuw vanaf 350 euro, tweedehands ook wel voor een prikkie te verkrijgen. Verwarmt met kolen of hout tachtig liter water. Voor het douchen of baden, en de afwas.

In Hongarije stond de badeofen buiten, werd gevuld met de tuinslang en deden we smorgens de oven aan met paar stukjes hout, smiddags konden we afwassen. Verbruikt erg weinig hout. Is eigenlijk gewoon een vuurduveltje met een boiler erboven.

Ik vroeg me toen af of er ook kleinere waren, maar goed je hoeft hem niet tot de nok te vullen. Voor grote afwas, dagelijks gebruik warm water heb ik niet zoveel nodig, tenzij er uitgebreid gebadderd wordt natuurlijk. Of hele grote afwas voor groep mensen gedaan moet worden ;)
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb zo wat alles hier liggen om een afzonderlijk systeem temaken. Met uitzondering van de zonnepanelen.
Ik heb dat in der tijd aan geschaft toe ik met mijn windmolen project bezig was. Dit is nu een beetje op de lange baan geschoven met gebrek aan tijd. Ik zou mezelf maar eens moeten gaan klonen.
Maar een onafhankelijk systeem te bezitten zit nog steeds in mijn achterhoofd. Al dan niet gecombineerd windmolen met zonnepanelen.
Mijn bedoeling is op de meest kritieke plaatsen op mijn erf en huis een 12of 24 volt verlichting te hebben mijn vrieskist aan de praat te houden en een koelkast en een telefoon op te laden.
 

PBear

Mankinds only hope
@PBear Voor de offgrid warmwatervoorziening zou je ook een badeofen kunnen gebruiken.
Nieuw vanaf 350 euro, tweedehands ook wel voor een prikkie te verkrijgen. Verwarmt met kolen of hout tachtig liter water. Voor het douchen of baden, en de afwas.

In Hongarije stond de badeofen buiten, werd gevuld met de tuinslang en deden we smorgens de oven aan met paar stukjes hout, smiddags konden we afwassen. Verbruikt erg weinig hout. Is eigenlijk gewoon een vuurduveltje met een boiler erboven.

Ik vroeg me toen af of er ook kleinere waren, maar goed je hoeft hem niet tot de nok te vullen. Voor grote afwas, dagelijks gebruik warm water heb ik niet zoveel nodig, tenzij er uitgebreid gebadderd wordt natuurlijk. Of hele grote afwas voor groep mensen gedaan moet worden ;)

Inderdaad een leuke suggestie @Stuudje. In mijn situatie zijn er echter wat 'uitdagingen' wat betreft de toepassing. Bij langdurige afwezigheid in de winter zal de boiler afgetapt moeten worden ivm bevriezingsgevaar. Daarom wil ik ook geen hydrofoor toepassen om waterdruk te genereren uit mijn voorraadvaten (die gelukkig vorstbestendig zijn, doordat ze trapeziumvormig zijn). Ik overweeg wel een geiser op butaan/propaangas, maar nieuw zijn die nogal prijzig en het is de vraag of die goed werken bij zeer lage waterdruk.
Bij de koop van het Duitse huisje heb ik nog wel een ouderwetse hout/kolen gestookte wasketel 'geerfd'. Daar kan zo'n 100 liter water in een kwartiertje tijd warmgestookt worden. Douchen gaat op de Oost-Aziatische manier met behulp van een emmer water en een steelpannetje (dipper) waarmee je water over je hoofd kunt uitstorten. Een fluitketeltje heet water bij de emmer brengt het water op aangename temperatuur tijdens koude dagen.
In Polen - waar ik een elektriciteitslijntje naar de buurman heb naast een grid-tied zonnepaneelsysteem en max. 10 Amp kan afnemen - gebruik ik een elektrische boiler die met 1KW in een kwartiertje tijd 10 liter water warm stookt. Dat is voldoende voor 2 personen om een douche te nemen, mede omdat alleen zwaartekracht zorgt voor waterdruk uit een voorradvat op zolder en dus de waterdruk zeer gering is. Het waterverbruik is daardoor ook gering maar voldoende voor een aangename douche, die uitgerust is met thermostaatkraan.
 

Niels

Mankinds only hope
Hier nog even wat foto's van vanavond.

20190714_220726.jpg

20190714_223151.jpg

20190714_222241.jpg
Voor nu even een soortement van testopstelling.
De laadregelaar met een 20A zekering naar de accu, en 70A accu naar de inverter (beetje overkill).
De bekabeling is allemaal 2,5 mm2 en de + naar de 70A zekering is 6 mm2.

Dit is een testopstelling.

Nu ligt er een iPad aan op te laden en een powerbank.

In de achtertuin ligt het paneel klaar voor morgen om op te laden van de zon op het zuiden gericht schuin op wat oprijbokken voor een auto.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik kwam net thuis, en de accu was vol :).
Nu weer aan het ontladen door 2 x telefoon op te laden. Zo de iPad er ook nog aan gooien, en ben van plan de inverter ook iets te laten doen :p.
 
Bovenaan