• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

SHTF en huisdieren

Layla

Survivor
Wat doen jullie met je huisdieren als je ze niet mee zou kunnen nemen?

Ik heb bv geen auto en wel 3 katten die nog nooit uit de tuin zijn geweest
omdat ik niet wil dat ze overreden/vergiftigd worden of anderen overlast bezorgen.

Ik denk hier dus wel over na maar kan maar niet tot een oplossing komen als ik omdat het veiliger is mijn huis zou moeten verlaten :(
Meestal kom ik tot de eind conclusie dat ik dan maar samen met hun ons einde tegemoet ga in huis.
Ik woon aan de rand van een stad en denk ook wel eens zou ik ze dan in het veld zetten maar die gedachte om ze daar achter te laten kan ik ook niet verdragen.
Ik weet nl niet of ze genoeg survival instinct zouden hebben om te overleven en de gedachte dat ze dan misschien door anderen gevangen zouden worden en opgegeten zouden worden maakt me misselijk.

Toch maar samen hemelen vrees ik...
 

AWOL

Prepper goeroe
Toen ik nog katten had (laatste vorig jaar overleden) waren die al wat ouder en heb toen besloten dat ik ze zou doden als het echt zo ver kwam. Natuurlijk had ik een noodvoorraad aan voedsel en kattenbak spul voor ze in huis maar bij een langere periode en zonder vooruitzichten zou dat mijn beslissing zijn geweest. (moet je het ook nog kunnen doen natuurlijk). Die van mij waren ook binnenkatten. Bij jongere katten, laten we zeggen tot 8 jaar of zo kun je denk ik wel overwegen ze los te laten, de instincten zitten toch vrij diep. Hoe dan ook, als het voedsel op is en zij niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen dan is afmaken humaner dan laten verhongeren, of dat nu wel of niet is met jou net zo verhongerend in de buurt. Sterker: als jij en je katten verhongeren dan zou je er verstandig aan doen de katten op te eten. Dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan ben ik mij volkomen bewust van.
 

KWA

Elementary prepper
Ik heb twee katten en denk dat ik sterk zou overwegen ze op te eten. Vooral om te voorkomen dat iemand anders dat doet, ik denk dat ik het zelf met meer respect kan en dan weet ik zeker dat ze _volledig_ nuttig gebruikt zullen worden (ook huid en pezen bijvoorbeeld).
Toen ik ooit mijn overleden konijn vilde was dat echt heel akelig in het begin, maar hoe meer ik er mee bezig was, hoe meer vrede ik er mee kreeg. Alleen tegen het doden zie ik erg op.
 

zippo de2de

Prepper
Blijft een moeilijk onderwerp..heb 2 honden en een redelijk goeie prep voorraad voor hun..en als dat op is haal ik het wel uit de duinen/zee..15/20 min lopen..
En bij een bug out ga ( denk ) ik te voet, dan gaan de honden aan de lijn..carabiner's aan heupband van backpack..handjes vrij en gaan ;)
@Layla ..als je een fiets heb..karretje achter je fiets..katjes erin..en gaan
 

JamHard

Prepper goeroe
Bij ons lopen twee van die tijgers rond en mocht het zo zijn dat we weg moeten, dan gaan deze tot op het laatste moment met ons mee.
Nou scheelt het wel iets dat ze zowel binnen als buiten lopen, de laatste tijd helaas in een flinke ren, maar er is helaas momenteel geen andere optie voor.
 

Flos

SHTF Expert
Jonge katten zeg maar tot een jaar of 5/6 gaan hun eten wel vinden na de shtf beter zelfs dan mensen . Maar ze zullen ook meer vijanden hebben . En als je met jou kat op de vlucht gaat laat ze dan niet vrij lopen want voor 95% gaat ze terug naar de vroegere woonplaats .@KWA Je schijft , hoe meer ik er mee bezig was , hoe meer vrede ik er mee kreeg . Hoe lang werk heb jij aan een konijn villen?
 

Richard434

Prepper goeroe
Ik heb meerdere huisdieren,
Mijn hond (Dobermann) zal sowieso mee gaan,
Daarnaast heb ik hier meerdere dieren die sowieso niet mee kunnen als ik weg zou moeten.
Sterker nog, die bij een (langdurige) stroomuitval al in de problemen zullen komen.
Nu schijnt slang best lekker te zijn om te eten... ;)
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Wij hebben voorlopig 2 (appartements)katten, die dus nooit buiten komen. Later krijgen ze wel een tuin ter beschikking, maar dat zal zeker nog minstens 6 maanden duren. Ze wonen nu al 4 jaar bij ons in het appartement en ik denk er toch ook wel eens aan.
Wat ga ik bv. doen bij een brand? We zitten op de 2e verdieping, dus ontsnappen is voor hen net iets moeilijker. Ik heb me al vaak scenario's bedacht en ik kom toch altijd terug op het feit dat, als ik ze kan vangen, ik ze dan waarschijnlijk beter uit het raam laat vallen. Afhankelijk van hoe snel de brand uitbreidt, heb ik misschien de tijd om ze in hun bakje te stoppen, maar ze zeggen dat je meestal maar een paar minuten hebt om te reageren. Dus ja ...
Als we ooit weg moeten, dan gaan de katten mee. Ik heb het nog niet verder uitgewerkt hoe zit zou gebeuren, want ooit moeten die beestjes toch eens uit hun bakje. Ik denk dat ik binnenkort eens een leiband voor katten ga kopen (jep, dit bestaat). Niet om ze daarmee buiten te laten lopen, maar als we ooit moeten wegvluchten, kan ik ze zo toch uit hun bakje laten zonder bang te moeten hebben dat ze weglopen. Mijn kattenpreps zijn wel niet zoals het hoort, daar moet ik me nog meer mee bezig houden.
Ik probeer hun jachtinstinct ook zo hoog mogelijk te houden (zelfs zonder het buiten komen). Op het balkon komen vaak vogels (daar zorg ik wel voor) en ik speel vaak met hengels. Maar of ze het zouden aankunnen om buiten te overleven ... ik vrees er toch wel voor. Daarom wil ik ze liever nooit zomaar los laten.
 

RonDoe

Senior Prepper
Wij hebben nu nog maar één kat over, een Heilig Birmaantje van bijna 18 jaar. Zij gaat binnenkort in de bench mee naar Spanje, de andere 3 katten in hun urntjes. Als er bij ons een SHTF-situatie zou ontstaan dan moet dat vrij snel gaan gebeuren, anders haalt de kat dat dus niet eens meer. Maar als ze er nog wel is en de indringers zijn langs alle andere boeren met van die ouderwets grote jachtgeweren gekomen, dan gaan mijn eega en ik waarschijnlijk de bergen in met de poes in de rugzak. Ik heb plannen liggen om in de buurt een schuilplaats te maken die vrij basic is, maar waar we wel enige maanden in kunnen verblijven. Het is uren lopen en ver van de bewoonde wereld, maar eenmaal daar zullen we alleen nog bij toeval ontdekt worden. We kunnen daar met de poes wel een tijdje vooruit, dus. De kat zelf doodmaken gaat me niet zo snel lukken, met andere wezens heb ik waarschijnlijk minder moeite (grapje hoor - je weet nooit wie er meeleest).
 

konijn

Elementary prepper
Wat doen jullie met je huisdieren als je ze niet mee zou kunnen nemen?

Ik heb bv geen auto en wel 3 katten die nog nooit uit de tuin zijn geweest
omdat ik niet wil dat ze overreden/vergiftigd worden of anderen overlast bezorgen.

Ik denk hier dus wel over na maar kan maar niet tot een oplossing komen als ik omdat het veiliger is mijn huis zou moeten verlaten :(
Meestal kom ik tot de eind conclusie dat ik dan maar samen met hun ons einde tegemoet ga in huis.
Ik woon aan de rand van een stad en denk ook wel eens zou ik ze dan in het veld zetten maar die gedachte om ze daar achter te laten kan ik ook niet verdragen.
Ik weet nl niet of ze genoeg survival instinct zouden hebben om te overleven en de gedachte dat ze dan misschien door anderen gevangen zouden worden en opgegeten zouden worden maakt me misselijk.

Toch maar samen hemelen vrees ik...

ik kan je vrees heel goed begrijpen, mijn vader heeft ook 3 katten en die durft hij ook niet buiten te laten want als ze overreden worden vergeeft hij het zichzelf nooit, bij zijn buurman hangt namelijk ook sinds 2011 een bordje achter het raam van een vermiste kat . . .

kijk het jachtinstinct hebben ze heus nog wel, daarom rennen ze achter balletjes en vliegjes aan, maar als die katten van hem ( stel lieve mutsen ;) ) dan zo'n vlieg onder hun pootjes hebben weten ze niet wat ze moeten doen, staan ze daar maar, zo van 'ja en nu?', maar dan ontsnapt de vlieg weer en dan kunnen zij ook weer.

mijn vader heeft ook een aquarium ( had hij al voordat hij katten kreeg ) en het enige wat die katten met dat aquarium doen is erop liggen voor de warmte en hun pootje door een klein gaatje achter de bak steken om zo het viswater van hun pootjes af te likken.

als ze op de bak liggen kijken ze wel naar die vissen ( door een gleuf in het deksel ) maar totaal niet als een jager, meer als een verveelde bankhanger.

Ik ben van plan later konijnen te nemen, niet om op te eten ( althans, zo lang mogelijk uit stellen in case SHTF ) , maar dan ga ik dat hok wel zó maken dat het nachthokje eraf te halen is, en aan te sluiten is op een inklapbare ren, dan kan ik ze in de zomer bijvoorbeeld lekker op het gras laten huppelen. en als ik op vakantie ga kan het beesie gewoon mee zonder zich akelig te voelen. Mijn opa heeft ook een konijn, en om moeilijkheden met verzorging regelen enzo te voorkomen, nam hij het beestje mee in een geïmproviseerd hokje van sinaasappelkistjes, en op de campinglocatie waren konijnenhokken aanwezig voor het dier ( het is zo'n 'kamperen bij de boer' camping ) alleen daar werd hij heel ongelukkig van, hij miste zijn eigen hokje. hij ging ook pas weer eten toen ze weer thuis waren.

Dus vandaar, als zo'n dier op SHTF locatie nog steeds in zijn eigen omgeving is voelt hij zich minder gestrest.

je kan bijvoorbeeld proberen om zelf mandjes te maken. zo'n hokje die je ook altijd op die krabpalen zien, die je er dan af kan halen en mee kan nemen, een soort reismandje waar ze eigenlijk elke dag al inzitten, dan is de reis een stukje minder stressvol denk ik.

ik heb het opzich makkelijk, ik kan desnoods mijn goudvissen een mooi leven in de sloot gunnen, al moet het dan geen winter zijn. maar dan hebben ze de meeste kans op overleven. als ik nu bijvoorbeeld muggenlarven in het water doe zijn die zo verslonden, een goudvis bewaard zijn instinct meestal wel. het enige waar ik me zorgen om zou hoeven maken in een grotere vis.

het blijft altijd een pijnlijk moment, een dier verliezen, of het nou is omdat hij sterft of omdat je hem vrij moet laten. het doet gewoon pijn. succes @Layla
 

konijn

Elementary prepper
Wij hebben voorlopig 2 (appartements)katten, die dus nooit buiten komen. Later krijgen ze wel een tuin ter beschikking, maar dat zal zeker nog minstens 6 maanden duren. Ze wonen nu al 4 jaar bij ons in het appartement en ik denk er toch ook wel eens aan.
Wat ga ik bv. doen bij een brand? We zitten op de 2e verdieping, dus ontsnappen is voor hen net iets moeilijker. Ik heb me al vaak scenario's bedacht en ik kom toch altijd terug op het feit dat, als ik ze kan vangen, ik ze dan waarschijnlijk beter uit het raam laat vallen. .



kan helemaal goedkomen hoor!
 

konijn

Elementary prepper
Blijft een moeilijk onderwerp..heb 2 honden en een redelijk goeie prep voorraad voor hun..en als dat op is haal ik het wel uit de duinen/zee..15/20 min lopen..
En bij een bug out ga ( denk ) ik te voet, dan gaan de honden aan de lijn..carabiner's aan heupband van backpack..handjes vrij en gaan ;)
@Layla ..als je een fiets heb..karretje achter je fiets..katjes erin..en gaan

en je kan je honden ook een deel van je vracht laten dragen, bijvoorbeeld een paar zakken water, niet teveel natuurlijk maar alles wat jij minder hoeft te dragen betekent dat je verder kan lopen, en dat je meer kan meenemen.

Toen ik dit bedacht moest ik tenminste dneken aan die heineken reclame van die jongen met zijn geit, en de geit gaat ervandaar met een soort zadeltje op zijn rug met daarin de jongen zijn bier:lol:
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Tsja dit is een lastige, als kind wel opgegroeid met dat het normaal was dat het 'huiskonijn' werd geslacht en dat er eens in de zoveel tijd een haantje werd uitgezocht voor in de soep maar om onze lieve nknor op te eten? Ik weet het niet de tijd zal het leren, waarschijnlijk dat we deze jager gewoon los laten. Vorige week kwam deze lieverd met een slang binnen zetten :D
 

Panzer

Elementary prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat doen jullie met je huisdieren als je ze niet mee zou kunnen nemen?

Ik heb bv geen auto en wel 3 katten die nog nooit uit de tuin zijn geweest
omdat ik niet wil dat ze overreden/vergiftigd worden of anderen overlast bezorgen.

Ik denk hier dus wel over na maar kan maar niet tot een oplossing komen als ik omdat het veiliger is mijn huis zou moeten verlaten :(
Meestal kom ik tot de eind conclusie dat ik dan maar samen met hun ons einde tegemoet ga in huis.
Ik woon aan de rand van een stad en denk ook wel eens zou ik ze dan in het veld zetten maar die gedachte om ze daar achter te laten kan ik ook niet verdragen.
Ik weet nl niet of ze genoeg survival instinct zouden hebben om te overleven en de gedachte dat ze dan misschien door anderen gevangen zouden worden en opgegeten zouden worden maakt me misselijk.

Toch maar samen hemelen vrees ik...

Tja daar zit ik dus ook mee. Ik graaf me vooralsnog in en ga waarschijnlijk samen met mijn twee katten ten onder of niet. Ik slaap samen met ze onder de deken. Broer en zus en een nestje van 2. Mocht ik toch weg moeten dan executeer ik ze waarschijnlijk met mijn luchtgeweer of kruisboog, maar dan moet wel de boel in brand staan en ik onder de voet dreig gelopen te worden. Waarschijnlijk als het zover komt, zal ik ook geen stuiver voor mijn leven meer geven. Tenzij ik ze mee kan nemen naar een BOL van iemand anders misschien. Maar waar ik woon in Sint Willebrord zit ik relatief goed. Klein hecht dorp. Die waarschijnlijk alle 10.000 samen zullen het dorp tot een vesting maken vermoed ik.

Sterker: als jij en je katten verhongeren dan zou je er verstandig aan doen de katten op te eten. Dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan ben ik mij volkomen bewust van.

Vroeger, in den oorlog. Heb ik wel eens gehoord dat eigenaren hun katten/ huisdieren ruilden met anderen nadat ze zelf door de eigenaren waren afgemaakt zodat je je eigen kat niet hoeft op te eten. Trouwens ik weet niet of ik het zou kunnen beiden schieten laat staan opeten. Misschien laat ik iemand anders ze schieten, alhoewel misschien juist niet. Moeilijke kwestie. Beetje sofies choise idee.

Mijn plan was om mijn katten mensenvlees te geven, wanneer de straten er toch vol mee liggen.:fluit:
Ik sleep wel een lijk naar mijn schuur en laat ze dan loss gaan,... wat luguber,.. tja,... zonde om goed mensenvlees te laten bederven. En kannibaliseren zou ik niet doen. Maar zeg nooit nooit,.. Zoals dat Football team in het Andesgebergte. Wachten tot redding komt, misschien. Maar voor de lange termijn niet. Zoals bij de Walking Dead. Kannibalen op Borneo werden ook ziek van het eten van mensen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Erg leerzaam het topic van MrsJones op Preppers.nl te lezen. Ze was oa nogal druk met het begraven van mens en dier na verwoesting van de orkaan.
Dat is niet voor niets. Lijken en kadavers laten liggen is rampzalig voor de volksgezondheid.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Ok.. Note to self: geen kadavers mee naar huis slepen tijdens SHTF :confused:

:)
en een reden om na te denken wat te doen met kadavers in een SHTF situatie
want ook bij je thuis of op het portiek, of drijvend in de tuin kan je er dan mee geconfronteerd worden
ook je huisdier gaat dezelfde kant op na overleiden
en vergeet je vriezer en koelkast niet
 
Bovenaan