• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Shuttle X50V2 plus met touchscreen en Linux 18 Sarah

F

frans81

Gast
Eindelijk is het dan zover !
Bij de kringloop en al naar buitenlopend werd ik toch richting raam gedirigeerd. Een Monitor met Shuttle als merknaam trok mijn aandacht .
Aanraakscherm , Quad-core. ATOM D525 , 1.8 Ghz x 4 .
340 Gig Hd , 2 Gig werkgeheugen en nog uitbreidbaar .
Linux Mint 18 Sarah 32 bitt erop .

Aldaar werkend gezien en het beviel meteen . Heb er nog een klein Acer toetsenbordje bijgekregen en Logitech muis .
40 € all in.
H

Een maal thuis echter heb ik flink als leek liggen kloten met mijn eerste Linux ervaring confrontatie pff .

Na veel gepruts lijkt wifi geïnstalleerd en laat ook signaal zien . Connected met onze Wifi via WLAN. 4 streepjes van de 5. Firewall lijkt te werken .
Maar krijg continue Server foutmeldingen . Krijg dus geen pagina's geopend via Mozilla Firefox .

Ach het komt goed . Ik laat er een kennis naar kijken die er net als @martin een knobbel voor heeft en waarvoor dit een peulenschil is . Een ook naar vrije software strever .
Helaas weinig tijd die man en hij woont 30 Km bij mij vandaan . Dat kan effe duren dus tips welkom.
Zo gauw deze geïnstalleerde Linux werkt of een door hem als betere erop gezette , dan stap ik weg van de Windows en een aantal andere lastige niet wil heb dingen .
Internet krijg ik binnen via Wifi dongel van het merk Humax . Type 150N wireless LAN usb adapter met wps knopje .

Zie link met product info .

https://www.conrad.nl/p/shuttle-x50v2-plus-barebone-intel-atom-d525-2-x-18-ghz-874047

20210831_071053.jpg 20210831_070858.jpg 20210831_070936.jpg 16304381723867049139535302773654.jpg 16304381960673275877366207444240.jpg
 

martin

Mankinds only hope
Na veel gepruts lijkt wifi geïnstalleerd en laat ook signaal zien . Connected met onze Wifi via WLAN. 4 streepjes van de 5. Firewall lijkt te werken .
Maar krijg continue Server foutmeldingen . Krijg dus geen pagina's geopend via Mozilla Firefox .

Altijd leuk om wat dingen stap voor stap te ontdekken.

Maar begin eens met een UTP kabel ipv wifi.
Dus eerst kijken of je met een kabel het internet op kan.
En als dat lukt, dan pas met wifi aan de slag.

Als het goed is zit er aan de rechter kant een UTP aansluiting. Zodra je hier een UTP kabel in zet en aansluit op je router/switch dan zou je een lampje moeten zien branden
Het is mogelijk dat je hem moet herstarten als de kabel er nog niet in zit bij de oorspronkelijke start.
En kijk eens of je dan internet kan gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
F

frans81

Gast
Altijd leuk om wat dingen stap voor stap te ontdekken.

Maar begin eens met een UTP kabel ipv wifi.
Dus eerst kijken of je met een kabel het internet op kan.
En als dat lukt, dan pas met wifi aan de slag.

Als het goed is zit er aan de rechter kant een UTP aansluiting. Zodra je hier een UTP kabel in zet en aansluit op je router/switch dan zou je een lampje moeten zien branden
Het is mogelijk dat je hem moet herstarten als de kabel er nog niet in zit bij de oorspronkelijke start.
En kijk eens of je dan internet kan gebruiken.

Dat had ik gisteravond al in de planning om hem boven even aan de UTP te hangen .
Moet ik eerst plaatsmaken en die grote Brother printer weg trekken haha .
Wordt misschien morgen dat ik dat even kan realiseren .

Toch bedankt voor de reactie :)

Het zal mij uiteindelijk wel lukken zonder hulp en via het stap voor stap :) maar als het sneller kan dan is dat wel zo handig .

En dan pas wanneer het dus ook niet via die Utp werkt . Zag al in historie dat ze wlan erop getest hebben . Ze verkopen daar niets aan computers dat niet functioneel is . Beste man die alles voorziet van Linux is waarschijnlijk net als jij daar zeer kundig in . Maar is maar 1x per week aanwezig alszijnde er kan een beroep op hem gedaan worden .
 
F

frans81

Gast
@martin ik had dus geen geduld ineens en heb die Utp tevoorschijn getoverd .

Meteen internet .
Natuurlijk effe stout youtube ingetoetst en Avatar Trailer in hd . In schokken en stoten filmpje kijken . Laden , stilstaand beeld en wel geluid haha .
Ook ander clips moeilijk te bekijken .

Ik heb al vaker dit probleem vernomen herinner ik mij . Dit met Linux geïnstalleerd.

Maar ! Het internet werkte nu .

Werkgeheugen ?
 

martin

Mankinds only hope
Werkgeheugen ?

Je zou naar maximaal 4GB moeten kunnen. Dus stel je kunt een "So-Dimm 204-pins DDR3" vinden van 2GB (die zitten meestal en oude laptops) dan zal het iets beter gaan.
Maar dan nog mag je niet teveel verwachten omdat ook de CPU en de GPU (grafische kaart) minimaal is. Maar het zal sowieso met 4GB stukken beter werken dan met 2GB.

Het is nooit een miskoop want het is altijd leuk om wat met dit soort spullen te rommelen en zeer leerzaam.
 
F

frans81

Gast
Je zou naar maximaal 4GB moeten kunnen. Dus stel je kunt een "So-Dimm 204-pins DDR3" vinden van 2GB (die zitten meestal en oude laptops) dan zal het iets beter gaan.
Maar dan nog mag je niet teveel verwachten omdat ook de CPU en de GPU (grafische kaart) minimaal is. Maar het zal sowieso met 4GB stukken beter werken dan met 2GB.

Het is nooit een miskoop want het is altijd leuk om wat met dit soort spullen te rommelen en zeer leerzaam.

Een miskoop zal ik het ook niet gaan vinden . Ik neem geen domme besluiten haha . Alles goed overdenken in vaak zeer korte tijd scheelt veel in de beurs :rolleyes: Maar het werkt . Nu wifi nog realiseren en wat ik verder tegenkom .

Wordt idd ook eens tijd dat ik met computers ga spelen inplaats van rugzakken :lol:
 

Ray

SHTF Expert
Het zal meer aan de grafische hardware liggen dan het geheugen, dat filmpjes niet soepel lopen. Naast m'n PC heb ik ook een oud laptopje (Mint 19 versie) waar nu een full HD monitor aanhangt en die extra pixels kosten hem moeite. Zijn eigen schermpje is maar 1380 pixels max. Tijdens het afspelen van HD filmpjes komt het geheugengebruik niet boven de 1,2 Gb, dus daar ligt het niet aan. Dus de resolutie een stapje terug geschroefd en dan draait alles opeens weer soepel. (Start/Voorkeuren/Beeldscherm daar de resolutie een stap verlagen)

Extra werkgeheugen voor dergelijke oude types is vaak erg duur.

Zelf draai ik alweer een paar jaar exclusief op Linux en stuur m'n 4k scherm als 't moet aan vanaf de PC met 4k @60Hz. Meestal heb ik hem echter op Full HD stand staan, omdat ik nagenoeg geen 4K stream en de TV Full HD beter opwaardeert naar 4k dan mijn PC.

Linux is geenszins een beperking op grafisch gebied, het is alleen vaak dat we Linux installeren op verouderde hardware juist omdat het veel efficiënter is dan Windows. 2Gb intern geheugen is krap, maar goed werkbaar. 4Gb is altijd genoeg voor normaal PC gebruik met Linux. Zelf heb ik er 16Gb in zitten, om in de statistieken terug te kunnen zien dat ik zelden piek boven de 2,5Gb.
 

martin

Mankinds only hope
Het zal meer aan de grafische hardware liggen dan het geheugen,

Daar heb je normaal gezien gelijk in maar het gaat hier om de chip: intel gma 3150
Ik doe even lui:

/plak

The Intel Graphics Media Accelerator 3150 or GMA 3150 is an integrated (shared memory) graphics card that is located on the processor package of the Intel Atom N4xx processors. The graphics core is based on a GMA X3100 design (according to Intel) but features only two processor cores clocked at 200 MHz. Therefore, the performance is only a bit better than the old GMA 950 found in many Netbooks with N270 Atom CPUs.

Dus dat is shared memory. Dus met 2GB aan geheugen wat ook nog met de videochip moet worden gedeeld zal extra geheugen wel verschil maken. (maar alsnog geen wonderen)
 
F

frans81

Gast
Misschien een Domme vraag ... ook al bestaan die niet ;)

Waarvoor zou je zo'n overoverovergrootvader :eek: systeem met een D525 Atom 1.8 x 4 en met 4 gig RAM en met een Linux type nog optimaal kunnen inzetten .
Filmpjes kijken in HD even op de verre achtergrond :)
 

martin

Mankinds only hope
Waarvoor zou je zo'n overoverovergrootvader :eek: systeem met een D525 Atom 1.8 x 4 en met 4 gig RAM en met een Linux type nog optimaal kunnen inzetten .
Is het een touch screen?
Ik zou er de offline Wikipedia op zetten (Kiwix)
En eventueel in de keuken als snelle manier om even iets op te zoeken zoals recepten, documenten, etc.
 
F

frans81

Gast
Is het een touch screen?
Ik zou er de offline Wikipedia op zetten (Kiwix)
En eventueel in de keuken als snelle manier om even iets op te zoeken zoals recepten, documenten, etc.

Yes ! Touch Screen met verborgen styles pen on top .

Een vorm van Wiki had ik ook al in gedachten .
 

Ray

SHTF Expert
Mijn oude laptopje heeft dan 3Gb intern geheugen en een quadcore die ietsje sneller is en daar kan ik eigenlijk alles gewoon op doen. Met een volledige Mint installatie. Echt bijzonder veel trager dan op mijn PC is het ook niet. Nu is al mijn gebruik vrij licht, zelfs het office pakket raak ik zelden aan. 't Is meestal browsen en film kijken. Voornaamste wat ik merk is dat mijn niet uitgezochte map met 2500 video's iets minder snel in de verkenner laadt.
 
Bovenaan