• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Silica gel, hoe wat waar?

A.N.

Senior Prepper
Silica gel, iedereen kent de kleine met korrels gevulde zakjes wel waar op staat "do not eat". In het off-topic kletstopic blijkt het een interessant onderwerp wat ook enkele vragen oproept, om er maar een paar te noemen.
  • Welke silica gel heb ik nodig?
  • Waar koop ik het?
  • Hoe gebruik ik het?
  • Hoeveel gram heb ik nodig om een product lang te kunnen bewaren?
  • Hoeveel gram heb ik nodig om een product (bijvoorbeeld fruit) te drogen?
Er is al wat informatie gegeven dus ik zal het één en ander opsommen.

@J.J schreef:
Met een aardige hoeveelheid zakjes kan je ook fruit en andere producten drogen en droog houden.

In dierenzaken kun je ook kattenbakvulling kopen dat is dan ook silica gel.
Note: Dit is speciale kattenbakvulling, let dus op dat je de juiste koopt.

@petroman benoemde de droogstolp:
Exsiccator%20met%20knopdeksel,%20DN%20300_6052_large.jpg

Een glazen kom met deksel die een poeder bevat om iets chemisch te drogen.
Bron.

@Ray schreef:
Je hebt silicagel korrels en calciumchloride om vocht te 'vangen'.

De eerste vind je vaak in kleine zakjes bij elektronica gadgets e.d. Deze korrels worden een gel als ze verzadigd zijn met water.
De tweede vind je in de bekende vochtvreters, die kunststof bakjes met lekbakje eronder en dat wordt een natte prut.
------------------------------

Roept het bij jou ook vragen op, of heb je nuttige informatie? Please comment.
 
J

J.J

Gast
Een uitvinding Hmmm ja.
Word beschikbaar gesteld voor persoonlijk gebruik, niet om het in productie te brengen. (Zaterdag 22 mei 2017)

Ik heb bij een schoenen zaak gevraag zakjes met Silica gel voor ons op te sparen, het kan het voor veel dingen gebruiken, wij in ons overlevings campertje stel het is koud en regenachtig, en je komt met kletsnatte kleding in je campertje of tent, en de kleding moet in de zelfde ruimte drogen, dat is een verschrikking je bent nat en blijft de hele nacht koud en nat, en de komende dagen ook echt dan heb je een probleem, heb je goed wat Silicagel korrels dan kan dat een oplossing zijn voor je probleem.
Een vacuümzak met best wat Silica gel de kleding er ik dan kan het de dag daar op kurk droog zijn heb je genoeg silica gel in het vertrek waar je moet slapen kom je aangenaam de nacht door.

Een snellere opname van de vocht kan je doen zak met Silica gel in combinatie met een kleine 12volts fan bvb van een computer in een box net als een stofzuiger, met een klepje er in mocht er veel vocht in de Silica gel komen en de lucht circulatie een probleem zou kunnen worden dan gaat de klep open en krijgt de Fan toch zijn koeling.

De 12 volts droog box is dus ook prima te gebruiken in een tent.

Het systeem is ook heel goed te gebruiken in een grotere box om fruit en andere etenswaren te drogen.

Het uitgebreider systeem van mij regenereert zich zelf ook weer, en voert de vocht tijdelijk direct naar buiten en begint na geheel droog te zijn weer opnieuw, ook weer het perfecte systeem voor de camper, in een tent zou je met dit toestel een goede accu moeten hebben, in combinatie met een zonnepaneel.
In een nog grotere box, of aangepaste vacuümzak kan je het gebruiken om je kleding en spullen snel te drogen.
 

sterredag

Prepper goeroe
https://www.silica-gel-shop.nl/Silica-gel-zakjes-zonde-om-weg-te-gooien

Silica gel zakjes : wie kent ze niet. Het zijn de zakjes met plastic balletjes die je aantreft in potjes vitaminepillen, verpakkingsdozen van elektrische apparaten en in de schoenendoos van je pas gekochte sneakers.

Het zijn dezelfde zakjes die niet geschikt zijn om te eten, maar door kinderen vaak worden aangezien voor snoep. Maar waar kun je deze papieren zakjes met kleine gelballetjes nu eigenlijk wél voor gebruiken? Je komt ze tegen in een enorme hoeveelheid producten, dus ze moeten eigenlijk wel een functie hebben.

En een functie, dat hebben ze zeker! Silica gel zakjes zijn zakjes met droogmiddel die vocht onttrekken aan de omgeving. Dankzij hun vochtabsorberende eigenschappen zijn ze geschikt voor een breed scala aan handige toepassingen, zoals het voorkomen van beslagen autoruiten of roestvorming. Zonde om weg te gooien dus!

Wij sommen in dit artikel allerlei handige toepassingen van Silica Gel zakjes voor je op.

  • Beslagen autoruiten voorkomen
  • Stinkende sporttas voorkomen
  • Roestend gereedschap voorkomen
  • Vochtige zaadjes voorkomen
  • Scheermesje scherp houden
  • Waterschade aan je telefoon oplossen
  • Cameralens en SD-kaart drogen
  • Camera en accessoires drooghouden
  • Foto’s mooi houden
  • Linnenkast droog en schoon houden
  • Voer drooghouden
  • Oude boeken fris houden
  • Bloemen drogen
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

A.N.

Senior Prepper
Een uitvinding Hmmm ja.
Word beschikbaar gesteld voor persoonlijk gebruik, niet om het in productie te brengen. (Zaterdag 22 mei 2017)
Dus ik heb een maand om het in productie te nemen, tot die tijd kan ik nog zeggen dat ik eerder op het idee ben gekomen. ;)

Just kidding natuurlijk.

Heb je ook foto's van je box met accu en fan, of is het een idee die nog in uitvoering gebracht moet worden?

@sterredag
Leuke shop, maar de artikelen die ze verkopen zijn nog niet echt direct geschikt voor het opslaan of drogen van voedsel.
------------------------------

Ook niet direct geschikt voor het opslaan van voedsel (misschien wel voor het drogen van voedsel) is de herbruikbare vochtvreter voor de auto, te koop bij de Action.
Ik heb er één in de auto liggen en op het gevoel bevat het de bekende korreltjes. Men zou het wellicht kunnen open maken, opnieuw verpakken en gebruiken om voedsel op te slaan. Of, zoals hij nou is gebruiken om voedsel te drogen.

Het zet mij in ieder geval weer aan het denken om een experiment uit te voeren, willen jullie mij helpen met de opzet bedenken, dan voer ik het uit. Waar ik nu aan zit te denken is het volgende:

Stap 1:
Zakje open snijden, inhoud bekijken, zakje dicht naaien.

Stap 2:
Indien de inhoud geschikt lijkt deze vochtvreter in een afsluitbaar bakje/pot tezamen met een groente of fruit soort. Maar welke? En moet dit in stukjes gesneden zijn of kan het heel blijven?

Een eventuele extra stap:
Zakje open maken, inhoud verdelen over nieuwe kleinere zakjes en gebruiken voor het opslaan van voedsel. (Ik zou alleen niet weten hoe ik bij deze stap resultaten op korte termijn met jullie kan delen?)

Suggesties?
 

Kenneth

Elementary prepper
silica-gel-shop.nl kan ook wat kleinere hoeveelheden leveren. De verkoper heb ik telefonisch even gesproken, hij heeft verstand van zijn product en geeft prima advies.
Dit soort kleine zakjes zijn prima voor in gesloten verpakingen. Ik heb ze in glazenpotten met rijst gedaan.

Voor een grotere ruimte is een zakje met calcium chloride effectiever. (Dat spul met een lekbakje) Bij de Action zijn ze erg goedkoop. Ik heb deze in een vochtige inbouwkast staan.

Voor een hele kamer is een electrische ontvochtiger het meest effectief. Let hierbij wel even op het verbruik. Ik heb er een gevonden die 'maar' 200W verbruikt en toch de slaapkamer (met een vochtprobleem in de muur) droog genoeg krijgt. Op een vochtige dag van 85% naar 55%.
 

Kenneth

Elementary prepper
Leuke shop, maar de artikelen die ze verkopen zijn nog niet echt direct geschikt voor het opslaan of drogen van voedsel.

Ze verkopen NON-FOOD en Tyvek zakjes, deze laatste zijn scheurvast,stofdicht en geschikt voor voedsel. Het is bedoeld voor opslag om droog voedsel droog te houden.
Om vochtig voedsel te drogen zijn ze denk ik niet geschikt.

Op youtube staan veel tips en apparaten om voedsel te drogen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook niet direct geschikt voor het opslaan van voedsel (misschien wel voor het drogen van voedsel) is de herbruikbare vochtvreter voor de auto, te koop bij de Action.
Ik heb er één in de auto liggen en op het gevoel bevat het de bekende korreltjes. Men zou het wellicht kunnen open maken, opnieuw verpakken en gebruiken om voedsel op te slaan. Of, zoals hij nou is gebruiken om voedsel te drogen.

Stap 1:
Zakje open snijden, inhoud bekijken, zakje dicht naaien.

Stap 2:
Indien de inhoud geschikt lijkt deze vochtvreter in een afsluitbaar bakje/pot tezamen met een groente of fruit soort. Maar welke? En moet dit in stukjes gesneden zijn of kan het heel blijven?

Een eventuele extra stap:
Zakje open maken, inhoud verdelen over nieuwe kleinere zakjes en gebruiken voor het opslaan van voedsel. (Ik zou alleen niet weten hoe ik bij deze stap resultaten op korte termijn met jullie kan delen?)

Suggesties?
@A.N. Silica gel vind ikzelf een wonderbaarlijk droogmiddel. Ik gebruik het los voor allerlei kleine droogklusjes: los in een kunststof doosje met deksel. Bovenop de silica gel korrels een doekje, en al wat ik aan kleine dingen wil drogen leg ik op het doekje (en deksel er op). Silca gel met kleurindicator in de korrel zelf, is enorm handig. Even in de hete lucht oven op zo'n 110C, en het is weer gebruiksklaar. Let er wel op dat juist die kleurindicator giftig kan zijn; vroeger werd daar een kobaltverbinding voor gebruikt, maar dat mag niet meer. Een droogstolp/exsiccator zoals@petroman noemde is natuurlijk helemaal ideaal voor kleine droogklusjes, in combinatie met losse silica gel.

Kijk ook even in dit draadje: https://www.preppers-shelter.nl/for...-zaden-voor-tientallen-jaren.2401/#post-44275

Ik kan je deze aanbevelen om de luchtvochtigheid (en temperatuur) te meten. https://nl.aliexpress.com/item/Free...32781589086.html?spm=2114.13010608.0.0.7X2DYr
Die kosten geen drol, zijn nauwkeurig en batterijen zitten er al in. Tenminste, ik heb er twee gekocht en die geven exact hetzelfde aan. Als je die samen met het te drogen spul en de silica gel in een doorzichtige zak stopt, dan kan je precies meten.
Er zijn er ook met een aparte probe aan een kabeltje: https://nl.aliexpress.com/item/Prof...32770900534.html?spm=2114.13010608.0.0.facDYh
Haha, daar gaat het weer, weer een kronkel in m'n kop: Kan ook handig zijn voor een luier van "de kleine", of van opa, oma of t.z.t. onszelf natuurlijk:D De tijd ligt ver achter mij, maar stel je voor om zo bij een zuigelingencontrole aan te komen zetten. Haha, met het display bungelend... Temperatuur en vochtigheid- alles onder controle...;)

Ompakken in zakjes? Zelf zou ik eerder uitkijken naar kleine vaste doorzichtige containertjes met een schroefdeksel, om silica gel met kleurindicator in te verpakken. Misschien een glazen zoutstrooier of iets dergelijks, en dan voordat het deksel er op gaat (onder het deksel) een nylonkous over de opening. Misschien nog mooier: kijk eens naar die geweldige kleine glazen potjes met "weckpot"-deksel; Action verkoopt die per set van 4, en als je de glazen deksel open hebt dan is er eenvoudig een doekje met elastiek om de opening te plaatsen. upload_2017-4-23_8-28-16.jpeg
Die potjes hebben ook een handig formaat, en stop je gemakkelijk ergens weg. Eenmaal voorzien van gedroogde silicagel kan je de potjes lang "klaar voor gebruik" bewaren (met het deksel dicht). ik wil dat zelf eens proberen met die potjes.

Of in die Lafita auto ontvochtiger silica gel zit weet ik niet, maar als dat zo is (lijkt mij waarschijnlijk) dan is dat prima, voor dat geld. Als je het open wilt snijden en kijken - graag (ik ben ook benieuwd...maar de Action is nu @#! dicht). Waarschijnlijk heeft het dan geen kleurindicator in de silica gel zelf, maar je zou er dan gewoon eenpaar silica gel korrels met kleurindicator (vast wel ergens te krijgen) aan kunnen toevoegen. Een kleine hoeveelheid daarvan is immers al voldoende (als er maar een paar korrels door het glas heen zichtbaar zijn). Simpeler is dan nog, om de al aanwezige kleurindicator van het zakje in stukjes te snijden, en die in het potje te stoppen, als indicator.
 

petroman

SHTF Expert
Rare kronkel van mij: in veel medicijnenpotjes zit in de deksele en compartiment met droogmiddel.
Geen idee of je die potjes gewoon los en leeg kan kopen.

verder vermoed ik dat alles een minimale vochtigheid nodig heeft om te blijven bestaan. Dus dat je zaden en meelproducten te droog kan maken waardoor ze "dood" gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

A.N.

Senior Prepper
Een interessante link met nuttige informatie @martin. Hier enkele informatie waarvan ik denk dat het nuttig is om over te nemen in dit topic:
Aan de specificaties ziet u aan het verband tussen de relatieve vochtigheid (RV) en opname-capaciteit dat het om evenwichts-instellingen gaat tussen silica en de atmosfeer.

Silicagel Blauw:
Géén voedseltoelating!
Kleurindicator: Cobaltchloride. Blauw-> donkerrose
20% RV 8% gewichtstoename (tijdens drogen)
35% RV 13% gewichtstoename (tijdens drogen)
50% RV 20% gewichtstoename (tijdens drogen)
Silicagel Blauw heeft géén voedseltoelating vanwege de aanwezigheid van kobaltchloride. Als een zakje stukgaat in uw prepsel of per ongeluk wordt geperforeerd, bv. door een vork dan bent u in de aap gelogeerd. Deze optie valt dus af voor de prepper. Het is eventueel wel geschikt voor het drogen van kleding, schoenen, enzovoort.


Silicagel Oranje:

Voedseltoelating.
Kleurindicator: (nog) onbekend. Oranje -> kleurloos
10% RV 6,5% gewichtstoename (tijdens drogen)
80% RV 42% gewichtstoename (tijdens drogen)

Silicagel Kleurloos:
Voedseltoelating.
Géén kleurindicator.
10% RV 6% gewichtstoename (tijdens drogen)
80% RV 32% gewichtstoename (tijdens drogen)

Bij gebruik van voldoende silica zal echter een RV van 10% goed haalbaar zijn en dit is ruim onder de RV-grens van ca. 15-20% waarbij bacterie- en schimmelgroei in prepvoer onmogelijk is geworden.

Bron (geschreven door @vheeswijk).
@RockyFlats
Goed dat je vermeld dat silica gel met kleurindicator giftig kan zijn, zoals hierboven uit de informatie van @vheeswijk blijkt gaat dit echter alleen om de blauwe variant.

Leuk linkje ook over het bewaren van zaden, voor de geïnteresseerden hier de korte samenvatting:
  1. Laat de zaden eerst goed drogen bij kamertemperatuur zoals je dat normaal ook doet.
  2. Doe wat silica korrels in een glazen (geen plastic of ander materiaal!) reageerbuis.
  3. Doe wat droge witte watten in de reageerbuis om de silica korrels te scheiden van de zaden.
  4. Doe de zaden in de reageerbuis en label de reageerbuis.
  5. Dop erop.
  6. Zet weg in een rek.
Voor de volledige versie verwijs ik naar de bron.
De weckpotjes van de Action vind ik wat aan de kleine kant, maar ze zijn er vast ook groter te krijgen.
De Action is inmiddels open, maar wees geduldig ;) ik zal mijn vochtvreter na deze post open snijden en mijn bevindingen posten.

Het zijn mooie goedkope meters op Aliexpress, door je linkjes kreeg ik gelijk de ingeving om daar eens te zoeken naar silica gel, en uiteraard is het daar in overvloed verkrijgbaar en het kost geen drol. Zelf even uitzoeken wat voor jou de juiste is.

Ook kwam ik deze tegen en toen moest ik direct aan @J.J denken met zijn eerdere post. Hier zou je ideaal een fan op kunnen monteren om vervolgens toe te passen in jouw box.

@petroman
Ik zit nu inderdaad al twee dagen te balen dat ik zoveel medicijnpotjes (met silicagel) heb weggegooid, vanaf heden zal ik ze dus bewaren.
Te droog is ook interessant, het zal kunnen lonen om uit te zoeken wat de minimale vochtigheidsgraad moet zijn om het spul "in leven" te houden. Echter, zoals uit de informatie van @vheeswijk blijkt, zal silica gel niet al het vocht absorberen en blijft er dus enig vocht in het artikel over. Hij haalt nog wel de calciumchloride aan, dit zal het product meer uitdrogen als silica gel.
Calciumchloride (CaCl2, bv. Bison vochtvreter bereikt altijd lage eind-RV waardes en is zeer goedkoop. De droogcapaciteit van calciumchloride is véél groter dan dat van silica, maar deze vergelijking is niet helemaal eerlijk omdat calciumchloride, zelfs als het dreigt te vervloeien, nog steeds krachtig droogt.
Bron.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
verder vermoed ik dat alles een minimale vochtigheid nodig heeft om te blijven bestaan. Dus dat je zaden en meelproducten te droog kan maken waardoor ze "dood" gaan.
Aansluitend dit bericht waar men vertelt van het vinden van een klei-pot onder de grond...met daarin zaden. De zaden bleken na 800 jaren onder de grond nog te leven.Bijzonder aan dit exemplaar is niet alleen dat het zaadje zo lang heeft weten te overleven, maar ook dat om een inmiddels uitgestorven soort gaat.

https://newscientist.nl/nieuws/nieuw-leven-uit-oeroude-zaden/
 

petroman

SHTF Expert
Even een zij uitstapje: een en ander is ook de reden dat huizen van leem en hout, prettiger aanvoel: de vochtregulatie werkt automatisch.
Natuurkunde werkte gelukkig 800 jaar geleden ook al.

De relatieve vochtigheid in de lucht van een afgesloten pot/ruimte zal een bepaald evenwicht verkrijgen. De silica zal ook een max. hebben per eigen gewicht. En vergeet niet het vocht in de silica blijft wel aanwezig. Het verdwijnt niet op miraculeuze wijze.
Pas in de oven verdampt het opgenomen vocht en kan de silica weer werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

A.N.

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
@Stuudje
Dat is gewoon gaaf, zelfs een bloemetje uit 30.000 jaar oud zaad (met enige moeite)!

------------------------------
VEILIGHEIDSWAARSCHUWING
Voeg geen water toe aan silica gel, de korrels kunnen uit elkaar knappen!
VEILIGHEIDSWAARSCHUWING
------------------------------

Goed, ik heb inmiddels de vochtvreter van de Action opengehaald en er zit inderdaad silica gel in. Het zakje bevat ongeveer 400 gram kleurloze silica gel, herbruikbaar en volgens de informatie van vheeswijk geschikt voor het opslaan van eten. En voor €2,99 lijkt me dat geen slechte deal.
2cdej47.jpg


Theoretisch zou deze silica gel de volgende absorptie eigenschappen hebben:
10% RV 6% gewichtstoename (tijdens drogen)
80% RV 32% gewichtstoename (tijdens drogen)
Bron.
Tijd om te testen:
Als bij een luchtvochtigheidsgraad van 80%, de silica gel 32% in gewicht kan toenemen dan zou bij een luchtvochtigheidsgraad van 100% (oftewel onder water) de silica gel 40% in gewicht kunnen toenemen >> 32/80*100=40.

Ik heb 50 gram silica gel afgewogen en volledig verzadigd met water. Funny fact; de silica gel maakte een knapperend geluid en sprong zo nu en dan omhoog. Edit: lees hierboven staande veiligheidswaarschuwing.
5ujr42.jpg


Daarna heb ik de gel afgegoten en gewogen hoeveel water ik heb toegevoegd. Volgens de theorie zou dit 20 gram moeten zijn, resultaat; 25 gram.
etv595.jpg


Deze 5 extra gram verklaar ik als volgt; door de adhesie-kracht van water is er water aan en tussen de silica gel blijven kleven, dit was ook te zien. Eigenlijk had ik de silica gel moeten afdrogen en dan pas wegen (hindsight).
Nu vind ik 5 gram water op dit oppervlak best een logisch getal en neem ik aan dat de theorie van vheeswijk inderdaad klopt.

Enige nadeel van deze silica gel is dat hij geen kleurindicatie heeft, maar met de weet hoeveel de silica gel kan absorberen kan ik dit voor lief nemen. Theoretisch zou men kunnen berekenen hoeveel er nodig is voor het opslaan/drogen van producten.
 

petroman

SHTF Expert
Het zakje bevat ongeveer 400 gram kleurloze silica gel, herbruikbaar en volgens de informatie van vheeswijk geschikt voor het opslaan van eten.

Bron ?
Mijn achterdocht: de action laat voor zeer weinig geld droogzakjes overkomen uit China. Deze zijn niet bedoelt om voedsel te dronen maar om in je auto te leggen.
Waarom zou de inhoud dan "voesdsel" geschikt zijn ? Omdat er geen kleurstof in/bij zit ?
 

A.N.

Senior Prepper
@petroman
Het zal toch ergens geproduceerd moeten worden en het zou me niks verbazen als het gros sowieso uit China komt.
Bron.
De goodkoopste silica voor de particulier is, bij mijn weten, te verkrijgen bij Hinmeijer Chemieen komt in drie kwaliteiten:
In de post van vheeswijk worden 3 soorten beschreven, ga je vervolgens op het internet zoeken zul je ook alleen deze 3 soorten tegenkomen.
De kleurloze variant bevat geen toevoegingen en het zijn juist de toevoegingen (kobalt bij de blauwe variant) die het middel eventueel ongeschikt maken.

Verder gezien de toepassingen durf ik het wel aan:
Silicagel is geen zuiver siliciumdioxide, maar wordt gemaakt door aanzuring van siliciumdioxide en natriumcarbonaat. Het heeft tal van toepassingen: het wordt veelvuldig gebruikt als droogmiddel (in poreuze zakjes bijgevoegd bij elektronische apparatuur, geneesmiddelen of droge voeding), als bindmiddel in tabletten, als schuurmiddel in tandpasta (net zoals titanium(IV)oxide) en als dragermateriaal voor katalysatoren. Het wordt eveneens aangewend in de chromatografie.

Bron.

Maar ieder voor zich. Inademen en inslikken wordt wel als schadelijk benoemd, maar zover bekend is dit niet het geval bij de amorfe vorm waar we het hier over hebben (mede te lezen in de hierboven genoemde bron). Desalniettemin lijkt het me verstandig om het niet in te nemen, op elk zakje staat immers "do not eat", ook op de zakjes die worden toegepast bij eten en medicijnen. Dus het is aan ieder om hier op een veilige manier mee om te gaan.

Zo ben ik tijdens dit schrijven erachter gekomen dat men geen water moet toevoegen aan, omdat de korrels dan uit elkaar kunnen knallen (en wat heb ik in de test gedaan :rolleyes:). Daarbij kan wel gezegd worden dat de verpakte zakjes de risico's hiervan enigszins beperken.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@A.N. Dat was een prima tip van je! Ik ben inmiddels ook bij de Action langs geweest voor een aantal van die zakjes. De meeste laat ik dicht denk ik, maar ik vul er vast ook een om in kleinere containertjes. Weer iets om mee te experimenteren, mooi! Ik had al wel los oud silicagel, maar dat staat stijf van de kobalt:eek:

De silicagel is SiO2, en dat is eigenlijk hetzelfde als zand. Alleen SiO2 stof (kwartsstof) is in principe schadelijk, bij inademing, maar is in de silicagel niet aanwezig. Geen giftige kleurstoffen in dit kleurloze granulaat, dus heb ik er echt geen moeite mee om zo'n zakje bij m'n rijst en andere voedingsmiddelen te leggen.

Sterker nog, het gebruik van die stof is zelfs tot 5% toegestaan in levensmiddelen (dan waarschijnlijk in een poedervorm):
"Silica gel, also referred to as silica aerogel or hydrated silica, is listed by the FDA in the United States as generally recognized as safe (GRAS), meaning it can be added to food products without needing approval. Silica is allowed to be added to food in the US at up to 2% as permitted under 21 CFR 172.480. In the EU it can be in up to 5% concentrations"
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Niet helemaal
Ik bedoelde dat het dezelfde chemische samenstelling heeft als "zand".
Silicagel heeft, anders dan "zand", poriën en is grofkorreliger, dus verschilt qua hoedanigheid.
In Wikipedia (zowel Engels als Duits) wordt de chemische formule als SiO2 aangegeven.
upload_2017-4-26_20-10-43.png

En geeft ook Sigma Aldrich aan in zijn veiligheidsinformatieblad (MSDS):
upload_2017-4-26_20-46-52.png

Er is nog wel water aan verbonden (mSiO2 • nH2O) zie ik in het onderstaande:

http://www.chemicalbook.com/ProductCatalog_EN/1217.htm

"The silica gel can be manufactured through the reaction between water glass and sulfuric acid, and further gelling, washing, desalting, amidation, drying and screening. The reaction is as follows:
nNa2O • mSiO2 + nH2SO4 → mSiO2 • nH2O + nNa2SO4. General industrial silica gel has a mechanical strength of 85 to 95%, water content being below 2% and the moisture absorption rate of 25 to 30%."

Verder zie ik hier in silicagel geen andere stoffen dan SiO2 (en water)...
Ach, de waarheid zal wel in het midden liggen;)

Wat nog wel interessant is, is dat het regenereren in de magnetron wordt ontraden (Wikipedia). En was eigenlijk ook mijn eerste gedachte toen ik de gebruiksaanwijzing las (waarin het juist wordt aangeraden). In de magnetron worden de watermoleculen snel en sterk in beweging gebracht, stijgen daardoor enorm snel in temperatuur, en heeft tot gevolg dat er oververhitte stoom ontstaat (met navenant hoge druk) in de poriën van het Silicagel. Dat daardoor kan barsten. Ik vond het aardig om dat in de onderstaande tekst van Wikipedia bevestigd te zien.

upload_2017-4-26_20-15-56.png
In de magnetron gaat het dus wel "stuk" in die zin dat het in kleinere stukjes breekt...
Ik ben er nog niet aan toe gekomen, maar het is eenvoudig te testen met wat losse verzadigde silicagel in de magnetron. Springt dat spul dan om de oren, dan bewijst dat dat de magnetron de silicagel beschadigt.

Ik heb mij voorgenomen om niet in de magnetron te drogen, maar in een hete lucht oven op 100 of 110C, zoals ik het met mijn losse silicagel ook doe.
De verpakking zou dat m.i. wel uit moeten houden (nog wel uitproberen). In het Wikipedia artikel wordt gesproken over drogen op 120C tot 150C, maar is strikt genomen niet nodig. Het kookpunt van water, of net daarboven, werkt ook prima maar duurt hooguit ietsje langer.
 

A.N.

Senior Prepper
@RockyFlats
Dat is natuurlijk weer het nadeel van Wikipedia (wat ook mijn bron hierboven is), over het algemeen klopt het wel maar aangezien iedereen het kan aanpassen is het geen garantie.
Ik denk dat jouw informatie juist is, daar wordt ook over aanzuren gesproken maar vervolgens wordt het weer een soort van gezuiverd.

Over de magnetron, ik heb het nou 2 keer in de magnetron gehad en er gebeurde niks spannends (wel maar op 600W). Misschien dat er iets gebeurd wat ik niet kan opmerken omdat het bijvoorbeeld zo klein is maar het lijkt goed te gaan.
Desalniettemin zal ik na jouw stukje hierboven het voortaan in de oven drogen, better safe than sorry.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats
Dat is natuurlijk weer het nadeel van Wikipedia (wat ook mijn bron hierboven is), over het algemeen klopt het wel maar aangezien iedereen het kan aanpassen is het geen garantie.
Ik denk dat jouw informatie juist is, daar wordt ook over aanzuren gesproken maar vervolgens wordt het weer een soort van gezuiverd.

Over de magnetron, ik heb het nou 2 keer in de magnetron gehad en er gebeurde niks spannends (wel maar op 600W). Misschien dat er iets gebeurd wat ik niet kan opmerken omdat het bijvoorbeeld zo klein is maar het lijkt goed te gaan.
Desalniettemin zal ik na jouw stukje hierboven het voortaan in de oven drogen, better safe than sorry.
@A.N. Maakt niet uit, en ik ben ook geen chemicus hoor. Is juist goed dat je naspeurt... Je zou niet de eerste zijn die mij corrigeert;) Het zijn inderdaad de "chemische tussenstappen" die verwarrende info opleveren, vind ik ook.

Ik vermoed dat het, als het in de magnetron fout gaat, het vooral zal zijn als de silicagel volledig verzadigd is. Misschien dat het daarom (nog niet verzadigd?) nog wel goed ging. Of ze hebben het zo uit weten te kienen dat het juist bij deze silicagel geen probleem is. Beter inderdaad geen risico nemen lijkt me, en gewoon in hete lucht drogen. Ik stop mijn losse kobalt-gekleurde silicagel meestal in een glazen kom, en zie dan de bovenste centimeters mooi van rose naar blauw verkleuren, maar wat daaronder ligt heeft meer tijd nodig. Ik hussel de silicagel dan gewoon even door elkaar. Ik vermoed dat de kleurindicator van zo'n zak dan ook weer bruin gekleurd kan zijn als de diepere inhoud nog vochtig is, en dan dus tijdens het drogen te optimistisch is. Vandaar, dat het mij het beste lijkt om bij het drogen in 110C hete lucht, de zak tussendoor ook eens om te draaien en de zakinhoud een beetje te husselen. Als totale droogtijd zou ik gevoelsmatig zo'n 30 minuten aanhouden. Met wegen is dat ook wel weer te finetunen...
 
Bovenaan