• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Sim swapping

Ray

SHTF Expert
Een nieuw fenomeen wat tegenwoordig honderden Nederlands per jaar treft is Sim Swapping.

Criminelen/hackers weten bij je provider je nummer om te zetten naar een andere simkaart, waardoor ze meteen toegang hebben tot daaraan gekoppelde diensten als Whatsapp, twee traps verificatie codes, tancodes en functies om bv. je wachtwoord van accounts te resetten.

Eenmaal binnengedrongen in een account, kan de crimineel geld of cryptovaluta buitmaken. Ook kan hij op zoek gaan naar persoonlijke informatie, waarmee hij het slachtoffer kan afpersen of bedreigen.
Bron: https://www.nu.nl/internet/5618606/...-slachtoffer-van-diefstal-van-06-nummers.html

Even opletten dus als je plots niet kunt bellen of internetten met je smartphone.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Kan iemand me wat beter uitleggen hoe dit werkt? volgens mij moet je dan al een aantal gegevens van het slchtoffer hebben. Als ik mijn sim in een andere telefoon doe heb ik op een telefoonlijst na helemaal niets. En google, whatsapp enz hebben mijn nummer niet, altans niet van mij.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray dank voor de waarschuwing, maar er staat niet bij wat je er tegen kunt doen. Dus een beetje nietszeggend artikel :oops:.
Klopt, blijven opletten alleen, maar uiteraard is het wel handig om op de hoogte te zijn van deze vorm van identiteitsdiefstal. Je wacht tot ook niet met berichten over klimaat, ebola, etc, omdat er nog geen oplossing voor is? :confused:

Kan iemand me wat beter uitleggen hoe dit werkt? volgens mij moet je dan al een aantal gegevens van het slchtoffer hebben. Als ik mijn sim in een andere telefoon doe heb ik op een telefoonlijst na helemaal niets. En google, whatsapp enz hebben mijn nummer niet, altans niet van mij.
Het gaat over smartphones en zodra jij een android toestel gebruikt weet google je nummer (of IOS en Apple).

Tegenwoordig wordt die smartphone (met unieke simkaart) gebruikt als verificatie wie je bent. Tweetraps verificatie van allerlei accounts, je bank en Digid, wachtwoorden resetten, Faceboek, alle google diensten en zelfs je bank wil dat je via je smartphone jezelf identificeert.

Simswapping werkt doordat je idd met bepaalde gegevens van het slachtoffer, de provider kan overtuigen het telefoonnummer om te zetten naar een andere simkaart. Omdat we tegenwoordig alles op 'afstand' doen en een provider dus niet om je ID-kaart kan vragen. Je kent het vast wel aan de telefoon, naam, geboortedatum, adres en postcode, laatste paar cijfers van je rekeningnummer, dat soort gegevens worden gebruikt om te bepalen of ze met de juiste persoon van doen hebben. Dergelijke gegevens zijn natuurlijk vrij simpel te achterhalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

CrossbowClan

Diehard Prepper
Klopt, blijven opletten alleen, maar uiteraard is het wel handig om op de hoogte te zijn van deze vorm van identiteitsdiefstal. Je wacht tot ook niet met berichten over klimaat, ebola, etc, omdat er nog geen oplossing voor is? :confused:
Ik bedoel ook niet dat de waarschuwing voor niks is, maar dat deze journalist een alarmerend verhaal neerpent en vervolgens niet de moeite neemt uit te zoeken hoe het precies werkt en dus laat weten hoe men zich kan beschermen. Waardeloze journalistiek dus :D.
 

martin

Mankinds only hope
Ik bedoel ook niet dat de waarschuwing voor niks is, maar dat deze journalist een alarmerend verhaal neerpent en vervolgens niet de moeite neemt uit te zoeken hoe het precies werkt en dus laat weten hoe men zich kan beschermen. Waardeloze journalistiek dus :D.

Volgens mij heb je het artikel niet gelezen.

Het gaat om dit artikel
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4509851/sim-swapping-nederland-slachtoffers-hacken
En in dit artikel heeft men een verwijzing naar onderstaan artikel
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4509856/sim-swapping-hoe-werkt-het-hoe-bescherm-je-jezelf

Dus zo waardeloos is het nu ook weer niet.
Ik vraag me wel af hoe het zit me de schuldvraag indien een medewerker van een telecomboer een nummer gaat porteren wat achteraf een fraudegeval blijkt te zijn.

Het onderstaand stukje:

De 21-jarige Oliver (niet zijn echte naam, die is bekend bij de redactie) is één van de meest beruchte hackers die aan sim-swapping doet, en hij vertelt tegen RTL Nieuws hoe hij te werk gaat.
Dat lijkt me wel waardeloze journalistiek want ik kan me niet voorstellen dat iemand zo dom zou zijn om zich te melden bij een journalist. En zelfs als dat zo zou zijn dan vraag ik waar je als journalist de balans legt tussen bronbescherming en het aangeven van een crimineel.
Het gaat nu niet bepaald over een "Robin Hood" figuur.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@martin ik had het artikel van Ray gelezen, van nu.nl, en niet die waar jij mee aankomt.
Op dat artikel heb ik gereageerd. Misschien moet jij eerst beter lezen wat aan een post is voorafgegaan ;).
 

martin

Mankinds only hope
@CrossbowClan
Nu.nl refereert in de meeste gevallen naar een artikel. Zo ook in dit artikel.
In de eerste regel (na de kop) van nu.nl staat:

Het aantal slachtoffers is dit jaar toegenomen, meldt RTL Nieuws op basis van verklaringen van verschillende grote Nederlandse telecomproviders.

Ik ging er blindelings van uit dat je bekend was met die blauwe linkjes binnen artikels.

Dat ze niet het complete artikel dupliceren heeft te maken met het copyright. Dus ondanks dat we allemaal hebben geleerd dat we niet mogen klikken, kan het bij het lezen van artikelen op nu.nl geen kwaad.
 

Ray

SHTF Expert
Nu.nl is idd een soort twitter, kopieren nieuwsberichten van overal. Meestal in bedroevend Nederlands, kort door de bocht en uiteraard moet je verder lezen bij de bron waar het vandaan komt.

Ik bedoel ook niet dat de waarschuwing voor niks is, maar dat deze journalist een alarmerend verhaal neerpent en vervolgens niet de moeite neemt uit te zoeken hoe het precies werkt en dus laat weten hoe men zich kan beschermen. Waardeloze journalistiek dus :D.

Ik kende ooit iemand die vaak de uitdrukking bezigde: "Als ik naar de maan wijs, blijf dan niet naar het puntje van m'n vinger kijken". Jij ziet de maan niet meer, omdat ik een randje vuil onder m'n vingernagel heb?
 
Bovenaan