• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Simpel kacheltje voor in de tent

hans013

Senior Prepper
Wij hebben een 4 persoons tent waar we mee weg kunnen wanneer we willen, lees: groene boekje is weer binnen.

Ik ben echter op zoek naar een simpel en vooral niet te groot kacheltje om de tent te verwarmen. Vanzelfsprekend niet elektrisch en dan kom ik dus al snel op gas of petroleum uit.

Hebben jullie een idee wat ik het beste kan zoeken?

Thanks alvast!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Floshtf

Diehard Prepper
Dat hangt ook een beetje af hoe groot de tent is. Voortent, kun je er in zitten (is er dan ruimte over?).
Je hebt qlima petroleum opbatterijen of kleinere foetsie op petroleum of gaskacheltjes waar je een action busje in doet,
een kleine blue cat van Campinggas of evt zelfs een Origo heat pall 5100 waar je weer een houtkachel fan op zet.
Denk ook aan de co2 melder en voldoende ventilatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Hebben jullie een idee wat ik het beste kan zoeken?
Ik denk het beste een tentkachel...

Ik zou gaan zoeken naar iets dat aansluit bij de brandstof waarmee je kookt of je partner mee kookt.
Is dat een Coleman benzine twee pitter dan zou ik gaan zoeken naar een katalyt(e) kachel die ook op wasbenzine draait.
Kook je met campinggaz dan ga je daar een kacheltje op zoeken.

Maar misschien wil je wel meer onafhankelijk van 1 type zijn dan keer je de zaken om.

Succes.
 

petroman

SHTF Expert
Waarschijnlijk is 1200W het maximale vermogen en kan je de boel nog dimmen.
Maar kieren dichten en goede isolatie zijn primair. Heb je wel vloerisolatie en dubbel laags dak en weinig kieren?
 

Ray

SHTF Expert
@hans013 Catalyt kachels op wasbenzine hebben het nadeel dat ze schadelijke stoffen uitstoten. Benzine en benzine achtigen stook je liever niet binnen is mijn mening. In tenten doen sommigen het wel echter en het levert op vele fora altijd discussies op over veiligheid.

Petroleum en gas zijn redelijk veilig, bij goede verbranding geen problemen met giftige gassen, een tent ventileert dermate dat je ook weinig kans hebt op koolstofmonooxide. Daar moet je altijd rekening mee houden als je met iets van vuur binnen bezig bent.

Hout kan ook maar is best een gesleep met kilo's brandstof.

Kleine petroleumkachel vergt klein beetje aandacht en kennis, maar vind ik persoonlijk het fijnst en minste gewicht aan brandstof. De meeste branden zo'n vier uur op een liter en geven 2,5 kW warmte en at is best veel. De Foetsie Tonysun is nieuw voordelig, maar moet wel rondom vrij staan, hij straalt naar alle kanten. Hier een link, wellicht elder goedkoper: https://www.nauticgear.nl/bootacces...leumkachel-kopen/petroleumkachel-tonysun.html

Zibro's/Qlima's zijn de meest gangbare petroleumkachels, maar een stuk duurder. Geen laser (met sproeier) nemen, gaat een tijd goed met de goede brandstof, maar is kwetsbaar en duur om te vervangen.

Ik heb er een paar van andere merken, uit de kringloop voor weinig. Lont/pit vervangen is wel iets wat je goed moet doen en zo'n pit kost meestal goed 20 euro, zonder verzending. Maar als je hem alleen op vakantie gebruikt gaat dan wel wat jaren mee, mits je de kachel leeg maakt voor het opbergen. Petroleum trekt vocht aan.

Gaskacheltjes heb je in alle maten die je maar wilt. Campingwinkels hebben die bijna standaard. Kwestie van gangbare gastank uitzoeken, vermogen/formaat. Gaskachels produceren wel wat meer vocht tijdens verbranding, dat is geen pre natuurlijk.

Ik zou hem niet in je slaapcabine zetten, al helemaal niet als je slaapt. Daar heb je prima slaapzakken voor en vergeet een goed isolerende mat niet. Zet je een kachel in de voortent wordt alsnog alles wel lekker warm. Zeker met 2,5 kW gaat dat nog wel aardig snel ook. In een kleine tent, een compact tweeslapertje (tipi model) werd het al warm met een petroleumstelletje, maar daar lijkt jouw tent veel te groot voor.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk het beste een tentkachel...

Ik zou gaan zoeken naar iets dat aansluit bij de brandstof waarmee je kookt of je partner mee kookt.
Is dat een Coleman benzine twee pitter dan zou ik gaan zoeken naar een katalyt(e) kachel die ook op wasbenzine draait.
Kook je met campinggaz dan ga je daar een kacheltje op zoeken.

Maar misschien wil je wel meer onafhankelijk van 1 type zijn dan keer je de zaken om.

Succes.
@petroman Ik heb zelf zo'n klein MSR benzinebrandertje met losse fles aan een slangetje, en heb daar een opzetstuk voor gekocht (een soort omgekeerde rvs-dop) die roodgloeiend wordt en dan best behoorlijk wat stralingswarmte afgeeft. Voor (alleen) een kleinere tent zou dat voldoende kunnen zijn, maar in de praktijk heb ik het eerlijk gezegd nog niet uitgeprobeerd. En, zoals @Ray ook aangeeft, is het wel het gevaarlijker benzine.

Nu heb ik ook al eens een Petromax-lamp met een "Petromax Radiator" gezien, en is dat dan niet ideaal? Een HK350 of HK500 geeft al aardig wat warmte af en tegelijk licht, en met zo'n radiator erop heb je dan twee-in-een, of vergis ik mij? Ik kan mij wel voorstellen dat het telkens ombouwen van lamp naar straalkachel en v.v. misschien lastig is, maar het scheelt wel weer een apparaat om mee te nemen. Ik heb hiermee geen ervaring, maar jij vast wel? En wat ik mij afvraag is, of er dan niet een versie is die rondom deels licht uitstraalt en deels warmte...?
shopping

screen_shot_2018-11-22_at_7.17.51_pm.png


Hee, wacht eens even... het ziet er wel naar uit dat het zonder lampkous werkt als die radiator er op zit. Of het dan ook met lampkous werkt (want anders telkens een nieuwe kous bij terugbouwen naar lamp)?

En wat te denken van drie-in-een? Deze heeft ook een mooie reflector over (zo te zien) de helft van de omtrek.
1291969065-dsci2341-jpg.74100
 

petroman

SHTF Expert
@RockyFlats , kerel jij graaft wat uit.
Zoals je al ontdekte werkt er maar 1 optie: of verwarming of licht.
Graetz heeft zelf al eens een model 1500 bedacht. Ook daar zeg ik van leuk geprobeerd maar in de praktijk werkt het niet. je gaat niet telkens de boel ombouwen. En vooral gloeikousjes weggooien.
Maar als radiator werkt het wel. Of je er ook op kan koken ?
Ik nog nooit iemand op een petromax lamp zien koken. Warmhouden ja, en misshcien zelfs wel het worden maar voor koken heb je toch wel een directe vlam nodig.
Tenzij je van slow cooking houdt.

Maar @hans013 , zoekt een eenvoudig klein, handzaam apparaat.
Ik vemoed dat petroleum zuipende toestellen daar niet onder vallen ;-)

Petromax 1500:
Bron: internet
1370349436-dscf0053-jpg.29108


1371943125-dscf0203-jpg.29350

2 liters 8º C Water, Ambient Air temp 15º C 1860 meters above MSL full rolling boil in 45 minutes..
 

hans013

Senior Prepper
Oef, veel info...
Maar de hamvraag, sleuren jullie die kachels mee de tent in?
Was op zoek naar een klein kacheltje voor in de tent :-D
 

Ray

SHTF Expert
Ik zit voor de tent naast een houtkacheltje. Als ik ga slapen zou ik geen brandende kachel in de tent willen hebben. 't Is eigenlijk vooral met nat weer handig, dan droogt alles en wordt niet zo klam. Houtkachel straalt dermate veel warmte, dat een beetje tactisch in de opening van de tent gezet, de hele binnenkant binnen een mum van tijd warm is. Al dat doek isoleert helemaal niks, maar tijdens het stoken blijft de warmte er wel goed onder hangen.

Ik heb meerdere petroleumkachels, ook een expeditie kachel speciaal voor op reis waarop je ook kunt koken, maar daar komt het eigenlijk nooit van. Als ik geen hout mag stoken, zoek ik wel een andere camping uit. :)
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik slaap wel met een gloeiende houtkachel in de tent. Mijn tent is een stukje ruimer dan die van jou. Kachel stoken is voor mij een deel van het winterkampeer plezier.

Als budget geen probleem is, er zijn kleine opvouwbare titanium tentkachels te koop. Met oprolbare kachelpijp. Die heb ik wel eens in de praktijk gezien. Geniaal.
 

Jade

Senior Prepper
En niet zwaar zo’n titanium kacheltje, wij gebruiken hem ook in de tent als we gaan kanoën en kamperen.
Combinatie kachel plus tent 5Kg vaarvan 3.5kg voor de tent.
Bevalt erg goed.
Seek-outside rechtstreeks besteld bij de makers in Amerika is al wat jaren geleden.
En toen ook nog geluk gehad, geen tussenkomst van douane dus ook geen extra kosten gehad.
Denk dat dat nu niet meer lukt...?
 

Not ready

Prepper
ik vraag me af of een elektrisch dekentje in een tent ook handig is om op te zitten /liggen. er gaat dan geen warmte verloren door t doek van de tent. ik zag net dat er wel elektrische reisdekentjes bestaan, lichtgewicht, usb-oplaadbaar, dus i.c.m. de wakkawakka gaat dat misschien wel goed? ik heb de oplaadbare versie nooit geprobeerd, maar wel 's winters een gewoon elektrisch dekentje als tapijtje in de zithoek. je koelt echt niet direkt af als je even naar de keuken loopt.
 

Niels

Mankinds only hope
ik vraag me af of een elektrisch dekentje in een tent ook handig is om op te zitten /liggen. er gaat dan geen warmte verloren door t doek van de tent. ik zag net dat er wel elektrische reisdekentjes bestaan, lichtgewicht, usb-oplaadbaar, dus i.c.m. de wakkawakka gaat dat misschien wel goed? ik heb de oplaadbare versie nooit geprobeerd, maar wel 's winters een gewoon elektrisch dekentje als tapijtje in de zithoek. je koelt echt niet direkt af als je even naar de keuken loopt.
Ik zou e.e.a. uitrekenen.
Verwarming kost veel energie, vooral elektrisch met 100% rendement zoals een dekentje als je noemt.
Ik denk dat je het uitrekent dat je een hele batterij een accu's moet meenemen en wat grote zonnepanelen.

Hoe je het uitrekent vind je simpel op internet.
 
Bovenaan