• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Simpele en doeltreffende opslag van zaden voor tientallen jaren.

FiatCurrency

Survivor
Beste preppers,

Ik heb 4 jaar terug een geweldige manier gevonden om op relatief simpele wijze zaden op te slaan. De tip kwam destijds van een botanicus werkzaam bij een Spaanse universiteit. Hij was behelst met de opslag van (zeldzame) zaden. Hij beweerde dat deze methode de zaden wel 100 jaar zou kunnen preserveren. Ik dacht zelf altijd dat naast vocht ook licht en temperatuur van invloed waren. Dit klopt tot op zekere hoogte, maar de nr 1 vijand is vocht. Onderstaande methode geeft een vochtpercentage < 3%, ook wel 'ultra-drying' genoemd. Verder direct zonlicht vermijden. Ik doe zelf weinig aan beïnvloeding van de temperatuur (deze ligt in mijn geval tussen de 12 en 35 graden celcius).

Ik bewaar mijn zaden nu dus 4 jaar op deze manier en allemaal bleken ze nog vitaal na planten. Ook nog geen verlies van zaden gehad tijdens opslag. Niet alle zaden overleven ultra-drying, maar een heleboel wel. Mijn voorraad aan zaden bestaat uit o.a. bonen (snij-, citroen-, tuinbonen), allerlei kruiden, wortels, rode bieten, pompoenen, spinazie, snijbiet, uien, prei, tomaten, komkommer, spruiten, boerenkool, blauwschokkers, paprika, sla, en koolrabi. Ben vast nog wat vergeten, maar je ziet dat het meeste gewoon kan.

Goed, de methodiek (zie ook foto's):

1. Laat de zaden eerst goed drogen bij kamertemperatuur zoals je dat normaal ook doet.
2. Doe wat silica korrels in een glazen (geen plastic of ander materiaal!) reageerbuis.
3. Doe wat droge witte watten in de reageerbuis om de silica korrels te scheiden van de zaden.
4. Doe de zaden in de reageerbuis en label de reageerbuis.
5. Dop erop.
6. Zet weg in een rek.

Het glas van de reageerbuis is niet permeabel voor watermoleculen. De silica korrels onttrekken al het eventueel resterende vocht uit de zaden. De korrels verkleuren van oranje naar blauw indien er vocht aanwezig is. Je kunt dus heel gemakkelijk zien of er reageerbuizen zijn waarbij de korrels vervangen moeten worden. Het kan zijn dat je na 2 weken de korrels 1x moet vervangen, daarna eigenlijk niet meer. De plastic dop van de reageerbuis is niet perfect waterdamp dicht, maar dat vangen de silica korrels wel op.
Met vocht verzadigde silica korrels kun je eindeloos hergebruiken door ze even in de oven te drogen. Dan worden ze weer oranje. De reageerbuizen en de silica korrels kun je gewoon online bestellen door even wat te googlen.

Succes.

FiatCurrency.

20161217_122143_resized-1.jpg 20161217_122306_resized.jpg
 

AWOL

Prepper goeroe
@FiatCurrency het eerste wat ik dacht bij de foto's was "waarom de silica korrels niet bovenop?" Eventuele waterdamp hoeft dan niet langs / door de zaden om opgenomen te worden en het vervangen van de silica kan eenvoudiger als het bovenop ligt?
 

FiatCurrency

Survivor
Het is simpelweg niet nodig. Zoals gezegd hoef je de silica korrels eventueel 1x te vervangen na 2 wkn, afhankelijk van hoe nat de zaden aan het begin zijn. Daarna is dat niet meer nodig. Ik heb nu al vele reageerbuizen die ik ruim 3 jaar niet meer heb aangeraakt en alle silica korrels zijn nog oranje (d.w.z. droog). Silica korrels erboven is heel onhandig als je wat zaden nodig hebt. Nu schroef ik gewoon de dop los, haal eruit wat ik aan zaden nodig heb en sluit de dop weer. Dus kort gezegd: silica korrels boven en onder is overkill en onhandig. En vocht dat zich bv boven de zaden bevindt komt echt wel in de silica korrels beneden terecht. Silica wint het altijd van de zaden als het gaat om het aantrekken van water.
 
B

Broccoli54

Gast
Dit nog gevonden

De houdbaarheid van zaden is erg verschillend. Elke groente produceert andere zaden die op hun beurt lang of net erg kort kiemkrachtig zijn. Zo bewaren de zaden van pastinaak hooguit 2 jaar en tomatenzaden tot wel 7 en zelfs 10 jaar, zonder dat ze aan kiemkracht moeten inboeten. Een overzicht.

  • Erwten: blijven gemiddeld 4 tot zelfs 5 jaar kiemkrachtig.
  • Tomaten: bewaren erg lang. Ze kunnen met gemak 7 tot 10 jaar in ideale omstandigheden worden bewaard of zelfs 30 jaar, wanneer je ze in de diepvries stopt.
  • Spinazie: blijft gemiddeld 3 tot 4 jaar goed. In ideale omstandigheden kun je ze zelfs na 5 jaar met succes zaaien.
  • Bonen: blijven een paar jaar goed. Gemiddeld 3 tot 5 jaar, als ze niet belaagd worden door de bonenkever.
  • Radijsjes: zijn lang kiemkrachtig. Gemiddeld 4 jaar, al duurt het wellicht niet zo lang voor ze allemaal gezaaid worden.
  • Bieten: zijn minstens 5 tot 7 jaar kiemkrachtig.
  • Sla: blijft een paar jaar goed. Gemiddeld 3 jaar, maar mits goede bewaarmethodes gerust 5 jaar.
  • Prei: is niet lang houdbaar. Met geluk bewaar je het zaad gedurende 2 jaar, waarna het snel in kwaliteit afneemt.
  • Pastinaak: bewaart nauwelijks, 2 jaar is het maximum. Koop daarom verse zaden als je elk jaar opnieuw zaait.
  • Uien: die je zaait bewaren amper 2 jaar.
  • Wortelen: bewaren goed, maar niet extreem lang. Na gemiddeld 3 jaar neemt de kiemkwaliteit snel af.
http://www.detuinoptafel.com/houdbaarheid-van-zaden/
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

FiatCurrency

Survivor
Dit nog gevonden

De houdbaarheid van zaden is erg verschillend. Elke groente produceert andere zaden die op hun beurt lang of net erg kort kiemkrachtig zijn. Zo bewaren de zaden van pastinaak hooguit 2 jaar en tomatenzaden tot wel 7 en zelfs 10 jaar, zonder dat ze aan kiemkracht moeten inboeten. Een overzicht.

  • Erwten: blijven gemiddeld 4 tot zelfs 5 jaar kiemkrachtig.
  • Tomaten: bewaren erg lang. Ze kunnen met gemak 7 tot 10 jaar in ideale omstandigheden worden bewaard of zelfs 30 jaar, wanneer je ze in de diepvries stopt.
  • Spinazie: blijft gemiddeld 3 tot 4 jaar goed. In ideale omstandigheden kun je ze zelfs na 5 jaar met succes zaaien.
  • Bonen: blijven een paar jaar goed. Gemiddeld 3 tot 5 jaar, als ze niet belaagd worden door de bonenkever.
  • Radijsjes: zijn lang kiemkrachtig. Gemiddeld 4 jaar, al duurt het wellicht niet zo lang voor ze allemaal gezaaid worden.
  • Bieten: zijn minstens 5 tot 7 jaar kiemkrachtig.
  • Sla: blijft een paar jaar goed. Gemiddeld 3 jaar, maar mits goede bewaarmethodes gerust 5 jaar.
  • Prei: is niet lang houdbaar. Met geluk bewaar je het zaad gedurende 2 jaar, waarna het snel in kwaliteit afneemt.
  • Pastinaak: bewaart nauwelijks, 2 jaar is het maximum. Koop daarom verse zaden als je elk jaar opnieuw zaait.
  • Uien: die je zaait bewaren amper 2 jaar.
  • Wortelen: bewaren goed, maar niet extreem lang. Na gemiddeld 3 jaar neemt de kiemkwaliteit snel af.
http://www.detuinoptafel.com/houdbaarheid-van-zaden/


De betreffende website rept helaas (zoals meestal) met geen woord over de manier waarop de zaden dan opgeslagen worden. Ik denk dat deze getallen meer afhangen van de manier waarop zaden worden bewaard dan van het soort zaden. Zo te zien aan de afbeelding op de website bewaren ze hier zaden in een oude enveloppe wat een nogal suboptimale manier van opslaan is.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Vroegah had ik een oude koelkast waarin ik alle zaden bewaarde. De koelkast stond uit. Maar door de isolatie bevroren de zaden niet En werden ze niet te warm. Er stond een vochtvreter in die regelmatig gecontroleerd werd. Dat werkte prima.
De zaden liet ik in de originele verpakking.

Schorsenerenzaad is trouwens niet te bewaren. Dat moet je ieder jaar vers kopen.

Ik zag laatst een leuk boek over zelf zaden telen. https://www.bol.com/nl/p/zelf-zaden-telen/9200000049661865/
 

Kevin Fox

Survivor
Beste preppers,

Ik heb 4 jaar terug een geweldige manier gevonden om op relatief simpele wijze zaden op te slaan. De tip kwam destijds van een botanicus werkzaam bij een Spaanse universiteit. Hij was behelst met de opslag van (zeldzame) zaden. Hij beweerde dat deze methode de zaden wel 100 jaar zou kunnen preserveren. Ik dacht zelf altijd dat naast vocht ook licht en temperatuur van invloed waren. Dit klopt tot op zekere hoogte, maar de nr 1 vijand is vocht. Onderstaande methode geeft een vochtpercentage < 3%, ook wel 'ultra-drying' genoemd. Verder direct zonlicht vermijden. Ik doe zelf weinig aan beïnvloeding van de temperatuur (deze ligt in mijn geval tussen de 12 en 35 graden celcius).

Ik bewaar mijn zaden nu dus 4 jaar op deze manier en allemaal bleken ze nog vitaal na planten. Ook nog geen verlies van zaden gehad tijdens opslag. Niet alle zaden overleven ultra-drying, maar een heleboel wel. Mijn voorraad aan zaden bestaat uit o.a. bonen (snij-, citroen-, tuinbonen), allerlei kruiden, wortels, rode bieten, pompoenen, spinazie, snijbiet, uien, prei, tomaten, komkommer, spruiten, boerenkool, blauwschokkers, paprika, sla, en koolrabi. Ben vast nog wat vergeten, maar je ziet dat het meeste gewoon kan.

Goed, de methodiek (zie ook foto's):

1. Laat de zaden eerst goed drogen bij kamertemperatuur zoals je dat normaal ook doet.
2. Doe wat silica korrels in een glazen (geen plastic of ander materiaal!) reageerbuis.
3. Doe wat droge witte watten in de reageerbuis om de silica korrels te scheiden van de zaden.
4. Doe de zaden in de reageerbuis en label de reageerbuis.
5. Dop erop.
6. Zet weg in een rek.

Het glas van de reageerbuis is niet permeabel voor watermoleculen. De silica korrels onttrekken al het eventueel resterende vocht uit de zaden. De korrels verkleuren van oranje naar blauw indien er vocht aanwezig is. Je kunt dus heel gemakkelijk zien of er reageerbuizen zijn waarbij de korrels vervangen moeten worden. Het kan zijn dat je na 2 weken de korrels 1x moet vervangen, daarna eigenlijk niet meer. De plastic dop van de reageerbuis is niet perfect waterdamp dicht, maar dat vangen de silica korrels wel op.
Met vocht verzadigde silica korrels kun je eindeloos hergebruiken door ze even in de oven te drogen. Dan worden ze weer oranje. De reageerbuizen en de silica korrels kun je gewoon online bestellen door even wat te googlen.

Succes.

FiatCurrency.

Bekijk bijlage 4941 Bekijk bijlage 4942


Waar koop jij uw korrels? Online? Merk?


Thnx!
 

FiatCurrency

Survivor

joepmeloen

Prepper goeroe
Begrijp ik het goed: De korrels silica zijn dus niet bedoeld om vocht van buiten af op te zuigen, maar slechts het vocht uit de zaden te trekken...?
 

petroman

SHTF Expert
Persoonlijk zou ik wat minder silicakorrels per volume gebruiken.

Als de reageerbuis of pot luchtdicht is dan hoef je alleen maar het vochtgehalte er in te regelen.
Daar heb je niet veel voor nodig.
 

FiatCurrency

Survivor
Begrijp ik het goed: De korrels silica zijn dus niet bedoeld om vocht van buiten af op te zuigen, maar slechts het vocht uit de zaden te trekken...?

Beiden, maar mn dat laatste. Mocht de dop niet goed waterdamp dicht zijn, dan zie je het snel genoeg, maar bij een goede kwaliteit dop en reageerbuis zullen de silica korrels alleen het vocht uit de zaden halen.
 

Preppertt

Senior Prepper
Ik importeer regelmatig dingen uit China en India waarin van die vochtvreterzakjes zitten, met korrels erin. Dat zijn toch ook silica korrels? Daar heb ik hier nog stapels van liggen.
 

petroman

SHTF Expert
Ik importeer regelmatig dingen uit China en India waarin van die vochtvreterzakjes zitten, met korrels erin. Dat zijn toch ook silica korrels? Daar heb ik hier nog stapels van liggen.

Als er silica op het zakje staat wel. Maar ik zou er niet per definitie vanuit gaan.
Maak er eens een open zou ik zeggen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
De silica korrels onttrekken al het eventueel resterende vocht uit de zaden. De korrels verkleuren van oranje naar blauw indien er vocht aanwezig is. [...]
Met vocht verzadigde silica korrels kun je eindeloos hergebruiken door ze even in de oven te drogen. Dan worden ze weer oranje. De reageerbuizen en de silica korrels kun je gewoon online bestellen door even wat te googlen.
Bekijk bijlage 4941 Bekijk bijlage 4942
Hi @FiatCurrency Silicagel korrels zijn inderdaad prima als droogmiddel. Net even boven de 100 graden C verwarmen in een hete lucht oven volstaat om het weer te drogen voor een volgend gebruik. Alleen is het met de kleur-indicator net andersom, bij de (oudere) silicagel die ik heb tenminste: Is dat blauw dan is het droog, en het verkleurt naar rose zodra het met water is verzadigd.

Mensen, pas wel op met dergelijk ouder silicagel. Dat is op zich prima te gebruiken, maar kan als kleur-indicator kobaltchloride bevatten, en dan het beste niet met de blote handen aanraken, geen stof daarvan inademen en contact met levensmiddelen vermijden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Silicagel
"Er wordt nog regelmatig kobalt gebruikt als vochtindicator, zowel in silicagel (blauwe of roze korrels), als in de opdruk op zakjes silicagel die blauw of roze verkleuren. Afhankelijk van het vochtgehalte kleurt de silicagel: onder 20% relatieve vochtigheid blauw, en boven de 20% roze. Kobalt is giftig en kan kankerverwekkend zijn. (EEC list II substance) Kobalthoudend silicagel mag niet bij het huishoudelijk afval, maar hoort gelabeld als chemisch afval te worden aangeboden."
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
D

Deleted member 2825

Gast
Is de topic starter nog actief en anders wil ik graag dit bericht delen in de meest recente post over bewaren en oogsten van zaden. Of wellicht kan het bericht in zijn geheel samengevoegd worden daarin.

NASA heeft i.v.m. onderzoeken naar kolonisatie Mars. Onderzoeken hiernaar gedaan en de voorlopige resultaten zijn belovend. Zij hebben eigenlijk getest wat de TS beschrijft en hebben tegen de straling aluminiumzakjes daaraan toegevoegd. Artikelen zelf zitten achter een betaalmuur maar met Googlen kom jij nog wel op blogs uit die er naar refereren.
 
Bovenaan