• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Size matters? Wat is het beste formaat voor survival / preppen wat betreft je go-to mes?

Niels

Mankinds only hope
Zoals velen van jullie heb ik ook een mes, waarschijnlijk niet zo veel als jullie, maar ik heb er toch een paar.

Ik verdwijn de bossen in om daar van alles te doen, fikkie stoken, beetje survivalen en hiken om te zien of ik mezelf red.
Toen ik mijn eerste "survival" mes kocht een Schrade SCHF52 kad ik het idee dat ik steeds scheef liep vanwege het gewicht. Veel te lomp overkill mes vond ik.
Voor batonnen handig, er is altijd genoeg metaal om te raken. Haast een klein zwaard :lol:.
Anyways, die brak (net als alle Schrade SCHF52's :lol:), dus er kwam wat anders, kleiner...
Een SteelWill Druid 200, prima mes, ook helemaal tevreden over, en kan hem iedereen aanraden, maar persoonlijk vind ik hem net te groot voor mij en mijn bezigheden (hiken, rugzak wandelen, wildkamperen).

Ik orienteer me nu op wat kleiners wat horizontaal aan de riem kan, en zit over een Esee 3 te denken.
Echt een baton koning zal het niet zijn, hij is ook wat dunner... oke, maar beter voor het fijnere werk.
Aanmaakhoutjes batonnen voor het begin van het vuur kan er evengoed mee...


Nu de vraag:

Wat is jullie ideale formaat survival / prep mes?
Ik heb het dus niet over bushcraft of iets, dat is een ander forum.
 

ronin

Survivor
Ik heb dagelijks een Opinel # 8 in RVS bij me voor het snijden van fruit. Ideaal mes, lichtgewicht, scherp, wel dun staal maar ook weer makkelijk scherp te houden, perfect EDC mes, dus zeker geschikt als survival voor groente / fruit en fileren. Een tweede mes die meegaat in de rugzak is de Hultafors OK4 outdoor, met een handig foedraal waar ik een magnesium stick aan kan bevestigen. Vrij licht mes van gecoat Japans carbon staal, ideaal voor het maken van vuur.

Wat betreft de Esee 3, ik heb de budget versie hiervan, de CIMA fixed knife via Gearbest zo'n EUR 20,00
 

Flos

SHTF Expert
Ook ik heb altijd een opinel # 8 op zak maar dan een in carbon staal. Je zou er van opkijken wat daar allemaal mee wordt gedaan.
Naast wat duurder messen die ik nooit gebruik ben ik fan van Mora. Die heb ik vrijwel in alle kleuren.
Goedkoop en goed. Geen beenbreuk als je die kwijtgeraakt of breekt. Al zou ik het steeds jammer vinden want achter elke Mora die ik heb schuilt een verhaal of een belevenis.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Hier ook een voormalig eigenaar van Schrade (zwaar en onbetrouwbaar).
Ik hou het bij m'n Mora Bushcraft Black met een custom kydex horizontale schede, fantastisch.
In de BOB heb ik de Mora/Light my fire knife, licht en doet wat ie moet doen.
En als EDC mes heb ik een Victorinox Hiker.
IMG_2854.jpg IMG_2856.jpg
 

Wrakduiker

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ik lees aandachtig mee!

Een survival situatie is in mijn optiek een situatie van (over)leven en dood. Ik ben opzoek naar een full-tang mes waar ik mee kan hakken, kappen, waar ik mee kan slachten (klein wild en vis), die ik als speer kan gebruiken en ter zelfverdediging. Maar ook als een soort breekijzer, hamer (pommel).

De Gerber LMF II heeft mijn interesse link maar liefst met kydex hoes. Zo kan ik er zelf een diamant slijpschijf op plakken, paracord en een vuurstick.

Daarnaast is een Bajonet van een AK47/74 voor mij ook een kandidaat. Daar zit op de hoes icm het mes een draad knipper op.

Niet omdat ik Rambo wil zijn of de lokale Bad Ass. Daar zijn anderen veel beter in; ik blijf liever onder de radar.

In het dagelijks leven een mini tool bij me (EDC) en regelmatig een Spork.

Enfin, ik lees met extra interesse mee

PS. (grappig) Had ooit een Schrade mes gekregen, een mix tussen parang en kukri. Ik nam de proef op de som om wat coniferen mee te kappen. 2x hakken en het ding was krom ;)

PS 2: mijn vrouw vond in de schuur een roestig mes... Hup de kliko in... (Was een Fairbairn Sykes mes). jank!
 

Niels

Mankinds only hope
Wat betreft de Esee 3, ik heb de budget versie hiervan, de CIMA fixed knife via Gearbest zo'n EUR 20,00

Ik probeerde hem te komen ondanks dat het ander staal is, maar ze verzenden helaas niet naar Nederland :(.
Lijkt me voor het geld wel een leuk mes!

Al zou ik het steeds jammer vinden want achter elke Mora die ik heb schuilt een verhaal of een belevenis.
Op een SC bij een kampvuur luister ik er graag naar :).

Hier ook een voormalig eigenaar van Schrade (zwaar en onbetrouwbaar).
Ik hou het bij m'n Mora Bushcraft Black met een custom kydex horizontale schede, fantastisch.
In de BOB heb ik de Mora/Light my fire knife, licht en doet wat ie moet doen.
En als EDC mes heb ik een Victorinox Hiker.
Bekijk bijlage 15358 Bekijk bijlage 15359
De Mora is dat qua fomaat ook een bewuste keuze?
Heb je het gevoel dat je vaak een groter mes "nodig" hebt, of heb je zoiets van die keren dat het nodig is weet niet op om een groter mes te gaan mee slepen?

die bajonet kan je in nederland beter vergeten.
Dat denk ik ook...
Onderdelen van vuurwapens hebben is verboden, maar ook dat de bovenkant scherp is.
Het is gemaakt als wapen.
Ik zou ook agent niet tegen willen komen als ik dat mes bij me zou hebben.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik probeerde hem te komen ondanks dat het ander staal is, maar ze verzenden helaas niet naar Nederland :(.
Lijkt me voor het geld wel een leuk mes!


Op een SC bij een kampvuur luister ik er graag naar :).


De Mora is dat qua fomaat ook een bewuste keuze?
Heb je het gevoel dat je vaak een groter mes "nodig" hebt, of heb je zoiets van die keren dat het nodig is weet niet op om een groter mes te gaan mee slepen?


Dat denk ik ook...
Onderdelen van vuurwapens hebben is verboden, maar ook dat de bovenkant scherp is.
Het is gemaakt als wapen.
Ik zou ook agent niet tegen willen komen als ik dat mes bij me zou hebben.

Ik denk echt dat de grote van een Mora al voldoende is, batonneren is niet altijd nodig om een vuurtje te maken en als het hout niet te dik is, dan gaat dat prima met een Mora.
In het begin van mijn Prep levensstijl wilde ik grote messen (ook omdat het tof is) omdat ik dacht dat het nodig was, na een aantal jaren is dat voor mij gewijzigd.
In mijn optiek is het in Nederland niet echt nodig, maar zodra je over de grens gaat is een groter mes wel een uitkomst.
 

Wrakduiker

Senior Prepper
die bajonet kan je in nederland beter vergeten.

Dat denk ik ook...
Onderdelen van vuurwapens hebben is verboden, maar ook dat de bovenkant scherp is.
Het is gemaakt als wapen.
Ik zou ook agent niet tegen willen komen als ik dat mes bij me zou hebben.

Oei! Daar had ik zo 1-2-3 niet bij stilgestaan... Dank voor de constructieve wijzende vinger!!
Wellicht toch om de Gerber LMF II te kiezen.
 

logan1202

Prepper goeroe
In mijn optiek is het in Nederland niet echt nodig, maar zodra je over de grens gaat is een groter mes wel een uitkomst.

En waarom? omdat het buitenland groter is ? Red me al jaren met een Mora, en dat ( voor de meeste van jullie) over de grens.
Dat een groot mes Cool is komt door tv en niet door ervaring. Die leert dat je vaker naar je zakmes grijpt dan naar een groot mes.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
En waarom? omdat het buitenland groter is ? Red me al jaren met een Mora, en dat ( voor de meeste van jullie) over de grens.
Dat een groot mes Cool is komt door tv en niet door ervaring. Die leert dat je vaker naar je zakmes grijpt dan naar een groot mes.
Dit moet je wel in de juiste context zien, alles draait natuurlijk om de skills die je hebt, de rest van je gear en het land waar je in ben (terrein, weer, etc)
Voor mij is en blijft het een Mora, eventueel aangevuld met een goede kleine forrest bijl en een goede zaag (dit zit standaard niet in m'n BOB, heb ik uiteraard wel).
 
F

forumlid 1447

Gast
863 Selkirk van Buck , zowel horizontaal als verticaal te dragen. Met een handvat van 11 cm (minimaal nodig met mijn kolenschoppen) en onder de 250 gram.
Een stevig mes dat goed in de hand ligt. Batonning zal ik nooit met een mes doen, maar hij is er stevig genoeg voor. Totale lengt (net opgezocht) 24 cm.
 
F

frans81

Gast
Vanuit mijn visie heb je gewoon meerdere messen nodig .

Minimaal 2 types , en iedere type geschikt voor meerdere gebruiksdoeleinden .
Geen grote messen voor mij .

En daar hoort ondanks dat je het zou verwachten van mij , geen Bayonet bij . Ook niet iets met een lastige omvangrijke schede .

Ik denk dat je een heel eind komt met een stevige Mora en wat groter zakmes .

We nemen ook aan dat een kleine machete niet meetelt in dit Topic. Eigenlijk is zo'n ding ook onmisbaar .

Er zijn teveel messen en modellen . En derhalve teveel keuzes en achteraf slecht doordachte constructies . Met als resultaat , snelle slijtage , Breuk enz enz en zelfs bij dure Merk messen .
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik deed ongeveer anderhalf jaar al mijn boswerkzaamheden* met een eenvoudige Mora Companion, naar grote tevredenheid. Dit is ook het mes wat ik aan iedereen aanraad die nieuw is in de materie, simpelweg omdat dit mes ongekend goed en all-round is in verhouding tot de prijs die je betaalt, en het is daardoor ook heel geschikt voor mensen die voor het eerst leren om zelf hun mes te slijpen.

Als cadeautje heb ik een paar maand terug een Mora Garberg rvs gekregen, waar ik ook zeer blij mee ben. Doordat deze full-tang is kan er flink mee gehamerd worden, en de snede is (net als bij de Companion) makkelijk zelf (in het veld) scherp te houden. Wat betreft lengte wel ietsje langer dan de ESEE 3, ik weet niet of de Garberg ook comfortabel horizontaal te dragen is. En hoe het mes in de hand ligt is natuurlijk ook totaal verschillend bij deze twee.
Wat is jullie ideale formaat survival / prep mes? Ik heb het dus niet over bushcraft.

Ik heb nog een wedervraag voor je: wat is het precies het essentiele verschil tussen survival/prep en bushcraft (voor jou)? Ik bedoel dit niet filosofisch, maar gewoon concreet: welke mesklusjes horen er wel of niet bij.

*Voorbehoud: ik doe niet aan jagen en heb ook nooit een dier uitgebeend, of botten en huiden bewerkt.
 

Niels

Mankinds only hope
@De Bezorgde Burger
Buscraft messen zijn vaak wat minder geschikt voor onbenullig werk.
Survival messen hebben vaak een "edge" die wat meer te voortduren kan krijgen, het mes is vaak dikker, en in veel gevallen groter.
Nu wil ik dus een survival mes wat qua formaat ongeveer net zo groot is als een bushcraftmes.
Ook zit er buiten het mes om vaak verschil in het foedraal. Bij buschcraft messen vaak leer en alleen geschikt voor verticaal aan de riem,
en bij survaval messen vaak een plastic foedraal wat niet ratelt, lekker strak zit en ook horizontaal gedragen kan worden (bij de kleinere).
Meestal zit er ook verschil in of er wel of niet een "finger guard" op zit. Iets waardoor je bij steken niet met je hand op het mes kan glijden.

Ik bedoelde met de laatste zin in mijn eerste post dat het geen betrekking heeft puur op buscrafttaken, maar op survival / prep, hoe veel dat ook overeen mag komen vaak :).

@frans81
Ik denk dat meerdere messen ook een betere optie is. Mijn Mora Eldris (iedereen lacht altijd) is een super klein vast mesje, maar zo'n super fijn ding!
De Eldris gebruik ik voor het merendeel van de taken die ik doe, al vind ik het slijpen on the go op een Falknicen DC4 steentje best lastig door de full-scandi grind.

@Sun Beh Nim
Dat is inderdaad een goede! Mijn mes gebruik ik niet voor taken waar ik de zaag voor kan gebruiken. Ik heb altijd een zaag bij me in het bos, zit standaard in de bob.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Gerber LMF II.

@Wrakduiker Dat mes heeft een kartelgedeelte juist op de plek van het mes die het meest geschikt is om te kerven / houtsnijden, en dat zou voor mij een grote reden zijn om daar niet voor te kiezen. Ook het idee van je mes ombouwen naar een speer klinkt misschien aardig, maar is iets wat ik nooit zou doen met mijn primaire mes (zeker niet in een "echt" overlevingsscenario), te veel risico op kwijtraken / beschadigen van het mes. En tenslotte is dat mes behoorlijk zwaar in verhouding tot sommige andere opties die in dit draadje genoemd worden.

Maar uiteindelijk is de keuze voor een mes natuurlijk zeer persoonlijk, en mogelijk gelden voor jou hele andere argumenten, dus voel je vrij om alle bovenstaande naast je neer te leggen. ;)
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
One knife tool option bestaat niet. te klein kan niet wat te groot kan en wat te groot is kan wel wat te klein is maar iets onhandiger..

Ik voel voor mezelf dat een goede verhouding van all rounder van een mes het lemmet ongeveer even groot (lang) dan het handvat..

ik heb verschillende merken (ook verschillende prijsklassen) die beetje met die eigenschappen overeen gaan.

Esee 3 & 4 (qua grootte minimaal verschil maar de dikte van de 4 is wel een plus) (prijsratio met foedraal 120-200 euro)
Jonas_Vildmark_ESEE_4_3_Izula_Knives_PB090394.JPG

Fallkniven f1 (prijsratio afhankelijk van welk staal 150-350 euro)

4c3a6ecc66c92d2f3cd33973d1d4d236.jpg

Reel steel observer (prijsratio rond de 60 euro)
RS-3731.jpg



zoals de meeste wel weten ben ik enorme fan van tops en en hier zijn ook heel wat verschillende modellen van.
mijn voorkeur voor allrounder
Fieldcraft (BOB)
Brakimo
silent hero.


Maar dan gaat het voornamelijk over allrounders dus takken van 5-8 cm dik batoneren moet wel lukken... voor groter en zwaarder werk ga je ook naar een groter mes of ander materiaal.
 
Bovenaan