• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Sketchy BOL / zeeschip

MissDemeanor

Elementary prepper
Ook al wil ik liever thuisblijven, ik heb natuurlijk wel een ‘Plan B’ (en C en D)

Ik heb min of meer de beschikking over een zeeschip. Nee hij is niet van mij, en hij heeft nogal wat problemen, maar ook een aantal enorme voordelen.

Mijn twee zekerste bondgenoten zijn mijn broer en zijn beste vriend (die ik als halfbroer beschouw omdat hij zijn hele jeugd de helft van de week bij ons heeft gewoond.)
Zij bestieren samen, 3 maanden op en af en ze wisselen elkaar af, een zeeschip van 100 meter.

Op zich best ideaal, maar het moet wel meevallen. Langs de kade is het een bijna kogelvrije en onneembare vesting. Daarentegen is het schip niet altijd in de buurt, en gebruikt het ding zoveel diesel, dat is gewoon totaal onbetaalbaar. (Tanken kost je zo 50.000) maar als hij net volgetankt is en net water heeft gebufferd kun je er wel een paar maanden mee uit de voeten, en kun je haast heel Europa bereiken, van hoog in Noorwegen of Estland/Letland tot Malta en waar dan ook in de Middellandse zee. Als je langs de kade ligt, en hij is toevallig net bijgetankt kun je er wel een jaar op leven qua generatoren en watervoorraad. En we hebben met zijn allen (8 volwassenen, 4 kinderen) genoeg vermogen om zo’n ding 1 a 2 keer te bevoorraden. (we kunnen altijd nog mensen smokkelen hahaha)

Wat vinden jullie van zo’n BOL?
 

Larik

Diehard Prepper
Geweldig. Ga een paar kilometer ofzo uit de kust liggen en niemand valt je lastig.
Althans dat denk ik, misschien dat met een shtf Piet piraat en Jack Sparrow weer terugkeren.
Maar het is een makkelijk te verdedigen iets, als je altijd een nachtwacht hebt dan zie/hoor je wel de bootjes aankomen lijkt me.
Maar dan nog, komt er een bootje aan die je niet hoort, hoe komt die boven? In Hollywood is dat nooit een probleem maar ik ken een verhaal van mensen die op zee niet hun trappetje in het water hadden en die kwamen niet meer aan boord.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Zo'n schip ligt zelden langer dan een paar uur aan de kade om te laden en te lossen, want time is money. Het zou dan wel heel toevallig zijn als -ie net met shtf voor de kade zou liggen. Als je denkt dat er iets staat te gebeuren is het natuurlijk wel een mooie manier om het land te verlaten, en als familie kom je dan ook wel door de douane.
 

Larik

Diehard Prepper
Veel vrachtschepen liggen vlak voor de pier van het Noordzeekanaal.
Die liggen daar te wachten op een vracht en dat kan weken duren. Soms zelfs maanden.
Alleen de schepen met personeel in de Noordzee laten liggen is stukken goedkoper dan naar huis te laten varen.

Dat heeft een client van mij verteld, die werkzaam is geweest bij het loodswezen. Die zorgen ervoor dat de boten goed in en uit de havens varen. En dat zijn er aardig wat daar.
 

MissDemeanor

Elementary prepper
Ik woon nogal aan het water, en bijna iedereen die ik ken en op vertrouw if SHTF zijn mensen die zeevarend zijn of iets in die richting. Ik ken bijna iedereen van de bruine vloot en mijn beste mannelijke vrienden doen allemaal iets met schepen, van teakdekken leggen tot enorme schepen besturen. En allemaal kunnen ze zeilen en hele grote boten besturen. Zelf hebben mijn man en ik ook vaarbewijzen enzovoort.

Mijn ‘nautische’ vrienden en familie hebben ook nog allemaal zeer recente cursussen van firefighting tot medical. Moeten ze jaarlijks bijhouden.

Als het schip erg ver weg is zou het een probleem kunnen zijn, ik hoop echter dat ze of in de buurt kunnen komen, of dat we daar kunnen komen.

Blijft dat ik liever thuis blijf.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Een schip met voldoende brandstof lijkt ideaal maar of een 100 meter lang schip dat is, geen idee. Misschien dat de reddingsboot handig kan zijn en als je water kunt ontzilten. Mocht je kunnen zeilen dan kun je het op een goede zeilboot lang volhouden in ieder geval en kun je in principe overal heen.

Mocht ik over zoiets beschikken dan zou ik in ieder geval een paar leuke onbewoonde eilandjes in mijn bestemmingen zetten.
 

Renegade

Survivor
Zout icm water en metaal zijn geen vriendjes, alles gaat zeer snel kapot op schepen en goed onderhoud is heel belangrijk.
Ik zou persoonlijk ook belangrijke wisselstukken aan boord voorzien wshtf en extra ontzilter(s).
Wij hebben zelf ook een redelijk grote zeilboot 27m, maar dat is meer om te ontvluchten dan als woonst te gebruiken.
 

MissDemeanor

Elementary prepper
Als ik een picture post weten jullie net even teveel van mij :)
Maar het is wel echt waar, ik doe niet aan opscheppen. First rule about fightclub, don’t talk about fightclub :)

Daar over gesproken, het is wel erg moeilijk om ‘er’ niet over te praten, vandaar ook dat ik hier ben gekomen.
 

DO-it

Diehard Prepper
100 meter? Das best lang volgens mij (o ja, ik heb erg weinig inzicht, of kan me daar niet zo goed iets bij voorstellen, of slecht inschatten, hoelang dat nu echt is. Erg lastig ook met rijden, als er gezegd wordt dat over 600 meter een afslag is:fluit:. Daarin tegen kan ik wel goed kaart lezen.)

Verder heb ik ook geen goed beeld over de waterwegen. In mijn beleving (omdat ik dat regelmatig hoor van mijn nautische vrienden, maar heb daar zelf geen ervaring mee) kom je erg vaak sluizen tegen. Dus in hoeverre ben je dan in staat om snel weg te kunnen met je BOL (ervan uitgaande dat hij (zij of het?) volledig beladen is?
 

MissDemeanor

Elementary prepper
Nou ja, hij is 94 meter of zoiets. En een kleine 9 meter breed. En normaal vaar je vooral over zeëen (Noordzee, Oostzee, middelandse zee), en niet al te veel over rivieren. Deze foto is waarschijnlijk in het kielekanaal. Daar moet je doorheen voor bijv. Hamburg en meer Duitse steden.

En trouwens, scheepslui noemen zo’n bootje ‘zij’, ik vind het een ‘hij’.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik heb het nog even opgezocht. Ik overdreef en onderdreef een beetje, boot is 89,85 meter lang, en niet 8 of 9 meter, maar 13,3 meter breed.
Dat is echt geweldig zo'n boot, daar kun je wel wat meer op kwijt dan een INCH-bag :lol:. Hij is groot genoeg om elke dag vijf km. hard te lopen (niet elke keer kloksgewijs :rolleyes:). :thumbsup:
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ligt de boot altijd in een zeehaven met permanent open verbinding met zee? Als er iets van een sluis of kering in de weg ligt heb je een probleem. De Rotterdamse haven zou bijvoorbeeld al geen goede uitvalsbasis zijn.

En is zo'n groot schip nog te varen zonder GPS of andere electronica? Ik verwacht niet dat het stuurwiel het roer direct (hydraulisch) bedient. Krijg je de motoren gestart zonder stroom.

Als een van deze dingen niet klopt is het in mijn ogen niet geschikt als BOL simpelweg omdat je niet zeker weet dat je weg kan komen van de plek waar het schip ligt als het misgaat.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Ik denk dat het schip geweldig is om als optie te hebben waarvan je weet dat je er niet op kan rekenen, maar wel op kan hopen.
Als essentieel onderdeel van je bug out plannen is het denk ik inderdaad niet geschikt, om de redenen die hierboven al omschreven zijn. Maar ALS er een SHTF is waarbij het schip nuttig is, en ALS hij/zij/het dan ook nog bereikbaar is voor je, geweldig toch! :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Flos

SHTF Expert
Ergens in mijn planning bij SHTF Ik denk plan J is op een of ander manier zo een schip te bemachtigen goed of kwaad schiks. En het als BOL te gebruiken.
 
Bovenaan