• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

neoclyps

Survivor
Begin volgend jaar rond maart wil ik weer een groter Bushcraft / survival tripje gaan maken
dit moet budget en lichtgewicht.

Ik gebruik nu een zelfopblaasbaar matje van onbekend merk met daarbij een stuk radiatorisolatiefolie
Dit neemt behoorlijk plek bovenop mijn rugzak.
Ik wil nu onderstaande gaan gebruiken icm dezelfde radiatorfolie of / en evt een emergency blanket uit de ehbo tas.

https://www.twinseasons.nl/exped-ai...QevZlB9ajATVGHAmTNOMGsL02eZxQCTUaAjvoEALw_wcB

Comforttemperatuur is van deze 5 graden , ik moet eigenlijk -2 kunnen hebben.
Zou dat gaan? of moet ik toch met de hele kolos door het bos.

Heeft iemand een advies ? Of een tip
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Vempain

Prepper goeroe
Ik weet niet of je eerst de radiatorfolie op de grond doet en daarna je matje erop gaat of juist eerst je matje en lig je zelf op de radiatorfolie? Ik heb gemerkt dat je het beste nog op de folie zelf kan liggen om het warm te houden.
Ik gebruik voor de winter heel vaak een stevig thermisch nooddeken van coghlan, vergelijkbaar met het model in onderstaande link.
https://www.noodzaken.nl/lichtgewicht-reddingsdeken-thermische-nooddeken.html
In dit thermisch nooddeken wikkel ik m'n slaapmat in zodat je rondom je slaapmat de zilveren laag hebt en dat werkt bij mij in de praktijk erg goed en kan ik op die manier veel warmer slapen.
Ik slaap wel altijd met m'n slaapzak open over mij heen waardoor een lakenzak in mijn geval wel aan te raden is. (Goede ervaring met de "thermolite reactor extreme" van Sea to Summit en zit deze standaard in m'n uitrusting)
 

JiJi mind

Senior Prepper
Maart is de overgangsmaand van winter naar lente, koude nachten kunnen maar eind maart zal het 's nachts beduidend warmer zijn.
In maart was het dit jaar gemiddeld 0,9°C en de koudste nacht was -2,2°C.
Let op dit was gemeten, het kan veel frisser aanvoelen.

Dat matje heeft een R-waarde van 1,7.

In het algemeen worden volgende waarden als leidraad aangenomen:
R-waarde lager dan 1,5: hoogzomermatje (voor nachttemperatuur boven ruwweg 10°c)
R-waarde lager dan 2,5: zomermatje (tot tegen het vriespunt)
R-waarde tussen 2,5 en 4,0: 3-seizoensmatje (geschikt bij lichte nachtvorst)
R-waarde hoger dan 4,0: wintermatje (geschikt bij matige tot strenge vorst)
R-waarde hoger dan 5,0: aangeraden bij het bivakkeren op sneeuw

Als het mijn vakantie was zocht ik iets warmers.
 

Ray

SHTF Expert
Waarom een matje kopen wat niet warm genoeg is? Koop dan iets wat meteen een stuk beter isoleert. Een goed isolerende mat heb ik nog liever dan een goede slaapzak, zo belangrijk is dat ding.

Van een te warm matje heb je niet snel last, zoals wel het geval is bij een onpraktisch te warme slaapzak. Alleen bij nachten van 15+ heb ik liever wat anders dan m'n standaard Exped Downmat UL 7 M, dat is er eentje met een hele hoge R waarde, 'k geloof net onder de zes.
 

Vempain

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Waarom een matje kopen wat niet warm genoeg is? Koop dan iets wat meteen een stuk beter isoleert. Een goed isolerende mat heb ik nog liever dan een goede slaapzak, zo belangrijk is dat ding.

Van een te warm matje heb je niet snel last, zoals wel het geval is bij een onpraktisch te warme slaapzak. Alleen bij nachten van 15+ heb ik liever wat anders dan m'n standaard Exped Downmat UL 7 M, dat is er eentje met een hele hoge R waarde, 'k geloof net onder de zes.
Daar ben ik ook wat mee aan het stoeien. M'n slaapmat begint wat slechter te worden na 10 jaar intensief gebruik en wil er eentje terug die in ieder geval een R-waarde heeft van 4 maar ik wil er echt maximaal 100 euro voor uitgeven waardoor je in de keuze heel erg beperkt wordt. (Ook omdat ik een compact model zoek die ook niet te zwaar is voor in de rugzak van 1 kg of minder)
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Ik gebruik voor de winter heel vaak een stevig thermisch nooddeken van coghlan, vergelijkbaar met het model in onderstaande link.
https://www.noodzaken.nl/lichtgewicht-reddingsdeken-thermische-nooddeken.html
In dit thermisch nooddeken wikkel ik m'n slaapmat in zodat je rondom je slaapmat de zilveren laag hebt
Krijg je dan geen last van condensvorming aan de binnenzijde? Die nooddekens ademen over het algemeen nauwelijks :).

Als je geen haast hebt steeds, maak je een gat van 30 cm ter lengte van je matje. Steekt daar een vuur in, en verzameld wat stenen die je erin legt tijdens dat het vuur brandt. Zodra het vuur goed gloeit, dicht je het af met zand. Matje erop en slapen. Heerlijk warm.
Daar moet je wel mee oppassen. Zeker geen natte of vochtige stenen gebruiken want die kunnen zomaar exploderen :eek:. Bouw een extra vuur zo'n 30 meter van je kamp en ga er niet vlakbij zitten ;).
 

mrsjones

Diehard Prepper
Als je geen haast hebt steeds, maak je een gat van 30 cm ter lengte van je matje. Steekt daar een vuur in, en verzameld wat stenen die je erin legt tijdens dat het vuur brandt. Zodra het vuur goed gloeit, dicht je het af met zand. Matje erop en slapen. Heerlijk warm.
Ja, het is inderdaad ook een deel van buiten bivak training in het leger. Je doef het vuur met aarde/ zand en het kom geen zuurstof meer bij, maar nog uren warmte. Je kun prima je Dakota vuurkuil vol gooien na dat je gekook, verwarm en evt je water heb gesteriliseerd .
 

Happy

Survivor
Ik heb vorig weekeinde (eind november) nog in mijn tent geslapen. Het was rond de 1 graden ’s nachts.
Mijn matje is exped synMat 9 LW, volgens de specificaties moet deze een R-waarde van 6 geven. Op de grond eronder een zilverkleurige autoraam ice beschermer.
Mijn slaapzak is confort tot +6 graden met lower limit van +2 graden.
Voor het slapen een warme kruik in mijn slaapzak gedaan om warm aan de nacht te beginnen.
Vanaf de grond geen last van de kou gehad, de slaapzak is maar net warm genoeg bij deze temperatuur, hiervoor wil ik op termijn een warmer model.
 
F

frans81

Gast
@CrossbowClan ,

Je kunt veilig natte stenen gebruiken door ze eerst rond het vuur te drogen !
Rivierstenen en stenen die uit het water komen zijn niet aan te bevelen doordat ze eigenlijk TE nat zijn .
Oa Stenen met een hoge dichtheid zijn ideaal . Zoals zwerfkeien .
Ook stenen met holtes van binnen , zijn levensgevaarlijk .
Eerst even er op tikken met andere steen en je hoort het gelijk dat holle .
Gebruik je stenen voor te koken dan regelmatig wisselen en niet Te heet laten worden .

Maar besef ook dat veel gesteente binnen bepaalde gebieden totaal niet te gebruiken zijn .
 

Vempain

Prepper goeroe
Krijg je dan geen last van condensvorming aan de binnenzijde? Die nooddekens ademen over het algemeen nauwelijks :).
Omdat deze nooddekens waterdicht zijn, komt er ook geen vocht bij je slaapmat. Condensvorming heb ik nog nooit gehad en heb er op deze manier ook regelmatig zo direct op de sneeuw mee geslapen. Al is het dan wel handig om op je matje te blijven liggen en niet er half naast :fluit:
 

Ray

SHTF Expert
Daar ben ik ook wat mee aan het stoeien. M'n slaapmat begint wat slechter te worden na 10 jaar intensief gebruik en wil er eentje terug die in ieder geval een R-waarde heeft van 4 maar ik wil er echt maximaal 100 euro voor uitgeven waardoor je in de keuze heel erg beperkt wordt. (Ook omdat ik een compact model zoek die ook niet te zwaar is voor in de rugzak van 1 kg of minder)
Die dingen zijn idd best duur en de ultra light versies gaan meestal geeneens zo lang mee.
Tweedehands, uitverkoop, etc. Voor 100 euro zal het flink zoeken worden.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@CrossbowClan ,

Je kunt veilig natte stenen gebruiken door ze eerst rond het vuur te drogen !
Rivierstenen en stenen die uit het water komen zijn niet aan te bevelen doordat ze eigenlijk TE nat zijn .
Oa Stenen met een hoge dichtheid zijn ideaal . Zoals zwerfkeien .
Ook stenen met holtes van binnen , zijn levensgevaarlijk .
Eerst even er op tikken met andere steen en je hoort het gelijk dat holle .
Gebruik je stenen voor te koken dan regelmatig wisselen en niet Te heet laten worden .

Maar besef ook dat veel gesteente binnen bepaalde gebieden totaal niet te gebruiken zijn .
Daar heb je helemaal gelijk in. Het probleem is alleen dat de meesten geen verschil zien... een steen is een steen :p.
En dan kan het flink mis gaan. Daarom mijn waarschuwing ;).
 

neoclyps

Survivor
Ik gebruik graag materialen die ik al heb , evt met aanpassing vandaar mijn vraag over de combinatie exped 5cm matje en aludeken isolatie. Evt kan ik ook de combinatie defensie schuimrubber matje met aludeken maken , helaas ligt dat minder lekker.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik had mazzel met mijn matje. Is niet bepaald een budgetgeval, maar kon deze oppikken tijdens de naseizoen opruiming met 33% korting. Dit geldt overigens voor veel kampeerspullen, mainstreamwinkels geven vaak fikse kortingen op (merk)spullen die nog niet verkocht zijn na de zomervakantie. Helaas heb je daar nu niks meer aan voor een tripje in maart.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een kennis van mij kocht laatst een Matje van ruim 200 en Slaapzak van boven 400 , samen voor 235 euro in opruiming .
Matje net onder de 100 en slaapzak ( Dons ) er een stukje boven .

Aanbiedingen genoeg in die winkels . Maar idd geduld en juiste jaargetijde afwachten .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

FKAGB

Prepper goeroe
Wij hebben al een paar keer geluk gehad met goedkoop matjes kopen bij de Zwerfkei. Steeds in het begin van het jaar. De eerste keer waren twee Therm-a-Rest Neoair matjes voor de prijs van een. Reden, het was de kleur van vorige jaar (lichtgroen in plaats van donkergroen) en bij de versie van het nieuwe jaar werd een pompje op batterijen geleverd. Vorig jaar weer twee Therm-a-rest NeoAir Dream matjes voor bijna de helft van de prijs. En twee Trail Pro matten voor iets van 35 euro per stuk goedkoper. Ook weer het model van vorig jaar. Nou heb ik meestal mijn ogen dicht tijdens het slapen dus de kleur boeit me niet. De prijs is wel weer interessant.

Wat dat betreft sluit ik me aan bij de eerder adviezen. Wacht tot het begin van het jaar, dan kun je misschien voor minder geld een matje kopen met een betere R waarde. Een goed geïsoleerde mat is altijd lekker, ook in de zomer dus hoe beter geïsoleerd hoe liever het me is.
 
Bovenaan