• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Slakken eten uit eigen tuin

Ray

SHTF Expert
Uitgebreid artikel uit Drenthe over de diverse soorten slakken, hun eetbaarheid en methodes om ze gereed te maken voor consumptie. Met een link naar een Belgische radio uitzending en video van een slakkenkwekerij: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/17...opeten-maar-kun-je-deze-slakken-ook-zelf-eten

img_7379-snails.jpg


Zelf heb ik ook weleens de stoute schoenen aangetrokken om een maaltje segrijnslakken te bereiden, nadat ik in mijn jeugd al eens kennis maakte met een stoofpotje roadkill aangevuld met huisslakken. De segrijnslakken waren erg lekker, eigenlijk precies als het schaaltje uit het restaurant, maar het is al met al wel een heel werk.

Uit eigen ervaring: Je kunt segrijnslakken (de lekkerste) lokken met een wijn gedrenkt lapje, of wijn op een schoteltje. Als ze er zitten, komen ze er massaal op af. Ik kwam hier achter, omdat ik een zo'n sproeier met pomp gevuld had met water en een beetje wijn tegen de bladluizen. Het ding stond in het late zonnetje waardoor het overdrukventiel zachtjes wat lucht uitliet en er een ware parade van segrijnslakken op gang kwam richting de bron.
 
D

Deleted member 2825

Gast
Hoe smaken slakken? En hoe zit het met de textuur?

Smaak kan aangepast worden met toevoegingen als knoflook, peper etc. maar de textuur? Ik moet dan altijd denken aan in de richting van garnalen, coquilles, etc.

Ik neem aan dat de proteïne bij slakken ook gaan stollen waardoor het wit wordt?
 

Ray

SHTF Expert
De smaak naturel is meestal ietwat gronderig, maar verrassend 'vlezig'. Vandaar dat men stevige smaken gebruikt als knoflook, tijm, peper. De textuur is vrij fijn zoals kip, minder taai dan een mossel, een beetje zoals gebakken (hele) champignons. Mits goed gekookt want ze zijn makkelijk te koken tot taaie bolletjes.

Op youtube genoeg mensen te vinden die slakken proeven, alleen meestal uit blik en die ken ik niet.
 
Bovenaan