• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Sleutelen is straks passé bij auto's

D

Deleted member 101

Gast
Olie verversen, bougies vervangen en motoren afstellen is er niet meer bij in de garage van de toekomst. Die is een stuk schoner en de sleutelaar is vervangen door een specialist die met zijn laptop storingen opspoort en software vervangt.
http://www.destentor.nl/apeldoorn/sleutelen-is-straks-passe-bij-auto-s~a238b80a/

Aldus het krantartikel en dat komt door de opkomst van de elektrische auto. In de nabije toekomst alleen nog maar elektrisch rijden.

Haren rijzen me te berge, hoe moet dat dan tijdens een SHTF waarin je moet vluchten met je Bug Out Verhicle.
Immers een stekker auto moet steeds opgeladen worden aan een laadpaal en dan is de vraag is er nog stroomlevering (werkt het elektriciteitsnetwerk net nog) en je komt dan nooit aan de beurt bij de laadpalen.
Een alternatief bedenken, een motorfiets (als dit nog wel leverbaar blijft met verbrandingsmotor) of een oldtimer bewaren.
Of gewoon afwachten en dan eventueel de fiets pakken en hopen dat de SHTF het toelaat om te fietsen en er tijd voor is om te vluchten per fiets.

Wat me wel aanspreekt is dat een elektrische auto nauwelijks onderhoud nodig heeft.
Elektrische auto's hebben vrijwel geen onderhoud nodig. Volgens de ANWB is een elektrische rijder zo'n 60 procent minder kwijt aan onderhoudskosten.
 

AWOL

Prepper goeroe
Het zal allemaal niet zo'n vaart lopen. Ook elektrische auto's hebben wielophanging, remsystemen, plaatwerk, aandrijving, verlichting, air-conditioning, allerlei andere elektronica zoals radio's, navigatie, knipperlichten enz. Daarnaast kan ik mij nauwelijks voorstellen dat elektrische motoren geen technische problemen kunnen ontwikkelen die niet met software zijn op te lossen, weet ik veel, onderbroken koperen wikkelingen of zo.
Als de maatschappij eenmaal en masse is overgeschakeld naar elektrisch rijden vind je ook voor je brandstof motor nergens meer benzine, immers staan er geen auto's op straat met gevulde tanken en tankstations hebben waarschijnlijk alleen maar laadpalen of accu-uitwissel stations. Verder kun je natuurlijk wel een aggregaatje kopen met de nodige liters brandstof, dan kun je toch je auto opladen en de boel nog meenemen ook als de actieradius onvoldoende is. Alhoewel er natuurlijk een kans is dat die aggregaten tegen die tijd ook niet meer bestaan. Zou mij niets verbazen als op een gegeven moment het kopen en bezitten van benzine en diesel voor particulieren verboden wordt en/of onbetaalbaar.
 

Myronprps

Prepper goeroe
ben opzich best benieuwd naar deze ontwikkelingen, een elektrische kettingzaag is op dit moment totaal niet te doen, geen vermogen en kabels nodig.
 

Arie

Diehard Prepper
Heb ik toch jaren geleden de juiste beslissing gemaakt om de elektrotechniek in te gaan.
En op me werk ga ik al voor 90% met me laptop de storingen te lijf.
 

Flos

SHTF Expert
@Myronprps kabels is verouderd. Er bestaat zoiets als accu materiaal.
Als ik nu een motorkap open trek van een moderne auto moet er meerdere malen mijn pet verzetten. Om er iets van te snappen.
De verbrandingsmotor gaat er sowieso met de tijd uit.
 

Niels

Mankinds only hope
De strekking ben ik het wel mee eens: Het baart ons zorgen m.b.t. SHTF.

Om zo'n auto in een redelijk tijdsbestek voor 70% op te laden (wasn van 0 - 70% gaat het snelst)
heb je al een behoorlijke aggregaat nodig vaak.
Wil je met zonnepanelen laden heb je een behoorlijke kofferbak met panelen nodig die je ergens op moet bouwen, en duurt het laden nog langer.

De reden waarom ik zowel privé als zakelijk nog niet voor een elektrische auto ben, ik kan niet (overal) tanken.
De klant ziet me al aankomen met mijn stekker.
 

petroman

SHTF Expert
Er zijn twee opties:
1) de elektrische autos worden zo goed dat het geen verschil opleverd als de hemel naar beneden valt
2) er komt geen hemel meer naar beneden

Verder denk ik dat je idnerdaad bij een leketrieke kar geen bougioes, olie en filters hoeft te wisselen. Dus garages zullen inderdaad schoner worden.
Mijn wagen is ook alleen maar software matig aangepast en wil ik hem echt tunen dan gaat dat ook software matig. Dus wat dat betreft zijn we al een heel eind op weg naar een schone garage.
 

Ray

SHTF Expert
Momenteel is het begin van een overgangsperiode en elektrisch rijden is nog niet ideaal. Toch halen Model S modellen van Tesla die geen 700 pk sportversie zijn, al 600 km op een grote set accu's. Nieuwste Tesla Model 3 350 km en die kost ook maar 35.000 euro volgend jaar. Toch interessant omdat je geen BPM en wegenbelasting betaalt, veel minder onderhoud hebt en maar een fractie aan brandstof kwijt bent.

Over een jaar of tien rijden we wellicht met compleet andere type accu's (grafeen wellicht) die tien keer zo lang mee gaan en net zo snel laden als condensatoren.

Bij een SHTF maakt het in principe weinig uit op wat voor type brandstof/energie je auto rijdt. Distributie van die energie ligt sowieso op z'n gat, anders is het geen SHTF.
 

petroman

SHTF Expert
En waarschijnlijk worden de accus net als batterijen : uitwisselbaar.
Dus prep je een set accu's onderweg.

Tevens kan je altijd nog een aggregaat aanslingeren, achterin zetten en ondertussen rijden....
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
En waarschijnlijk worden de accus net als batterijen : uitwisselbaar.
Dus prep je een set accu's onderweg.

Tevens kan je altijd nog een aggregaat aanslingeren, achterin zetten en ondertussen rijden....

We vinden wel weer een manier toch?! :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

zonnebrood

Mankinds only hope
En waarschijnlijk worden de accus net als batterijen : uitwisselbaar.
Dus prep je een set accu's onderweg.

Tevens kan je altijd nog een aggregaat aanslingeren, achterin zetten en ondertussen rijden....

Honda had een aantal jaren geleden een elektrische scooter uitgebracht speciaal voor de Japanse markt voor bezorgdiensten. Dit model had een uitwisselbare accu onder het zadel welke erg makkelijk uit te nemen was en in te wisselen was wanneer deze onderhoud nodig had. Model weet ik zo 1 2 3 niet meer.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
@Tom Als er geen stroom meer is bij de laadpalen voor je electrische auto, denk je dat er dan wel stroom is om een benzinepomp te laten werken?
 

Niels

Mankinds only hope
@Tom Als er geen stroom meer is bij de laadpalen voor je electrische auto, denk je dat er dan wel stroom is om een benzinepomp te laten werken?
Das een goede... Het is wel handig om te weten hoe de infrastructier qua nuts er uit ziet.
Misschien moeten we eens een topic maken over wat blijft werken wanneer wat gebeurt, en of er kettingreactie's zijn, of noodvoorzieningen om waterzuiveringen aan de gang te houden, enz... Of mobiele telefonie uitvalt, of hoe lang dat duurt nadat de stroom is uitgevallen enz enz.
Nu raak ik off-topic, maar m.b.t. het laden van auto's...
Thuis is je spanning weg, dus zal je het met je eigen (genoeg vermogen leverende) generator moeten doen.
Onderweg kan het zijn dat je een gebied in rijd waar spanning is waar je kunt laden, maar afhankelijk van de SHTF zullen er dat meer willen doen?
Ik zou in ieder geval er voor zorgen dat ik een draagbare lader in de auto heb, en deze kan aansluiten in de landen om ons heen gezien deze landen vaak andere stekkers hebben.
(Ik bedoel dus gewoon inpluggen op het 230V~ of 400V~ 3f net, en niet op een speciale laadpaal).
 
D

Deleted member 101

Gast
@Tom Als er geen stroom meer is bij de laadpalen voor je electrische auto, denk je dat er dan wel stroom is om een benzinepomp te laten werken?

Met een benzine of diesel auto kun je met 1 tank vaak al je BOL bereiken en je kunt jerrycans met brandstof meenemen.
Een moderne auto haalt wel 1000 km op 1 tank. Met een elektrische auto is het ongeveer 100 tot 300 km wat je kunt rijden en dan accu leeg. In de winter en op de snelweg zijn de accu's nog sneller leeg van de elektrische auto's
Opladen kost al gauw een nachtje aan de laadpaal.
Dus je hebt altijd een volledig werkend elektriciteitsnet nodig.
Met benzine en diesel kun je weer terugvallen zoals in de begintijd van de automobiel gewoon met blikken benzine langs de kant van de weg.
De ondergrondse voorraad tanks met brandstof bij de tankstations kan men dan met een aggregaat oppompen.

En als je op je BOL bent aangekomen kun je dan overleven en als er dan weer energievoorziening is kun je met een benzine of diesel auto weer tanken en rijden.

Met een elektrische auto moet je al snel opladen bij de laadpaal op je werk. Bij mijn vrouw op het werk is 1 laadpaal en die is voor de directeur die rijdt al elektrisch. Als hij dan op zijn werk komt en de laadpaal is bezet door een gastauto kan hij niet laden en die dag dan moeilijk rondkomen met zijn bezoeken. Je kunt bij een gast zomaar niet de stekker er uit trekken:lol:

Mocht je dus moeten vluchten met je elektrische auto en er is nog een werkend energienet dan kun je nooit bij de laadpalen komen, allemaal bezet. En laden kost wel meer tijd dan k tanken met benzine/diesel.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Dus eigenlijk zou iedere electrische auto bekleed moeten zijn met zonnepanelen. En Tesla moet opschieten met hun project om bij iedere lantarenpaal te kunnen opladen.
 

petroman

SHTF Expert
ja maar dan kan ie 's nachts niet laden...

Overigens haalt mijn wagen geen 1000 km op ée'n tank en dan ehbben we het nog niet over het feit dat als DHNBV je wagen zwaarbeladen is. Dus je bereik zal kleiner zijn.
 

Ray

SHTF Expert
ja maar dan kan ie 's nachts niet laden...

Overigens haalt mijn wagen geen 1000 km op ée'n tank en dan ehbben we het nog niet over het feit dat als DHNBV je wagen zwaarbeladen is. Dus je bereik zal kleiner zijn.

LOL.

Er zijn al Tesla's die 650 in de praktijk rijden, dat haal ik met de Panda ook maar net.
Geef het nog een tien jaar (en tot dan rijden we lekker benzine) en we lullen niet meer over bereik en dat lastige opladen van nu.

Zonnepanelen wordt wel lastig hoor, zelfs met 100% rendement panelen heb je nog niet genoeg stroom van de zon. Er komt nu eenmaal niet meer energie op een vierkante meter dan de zon wil leveren.
 

Niels

Mankinds only hope
@Tanfana , voor die lantarenpalen moet de infrastructuur wel aangepast worden qua bekabeling, enz. enz. In nieuwe wijken is dat zeker een optie!
Ik zie een gat in de markt voor de nuts bedrijven eigenlijk...
Alleen staan lantarenpalen altijd aan die kant van de stoep waar de tuin van de mensen begint zodat de stoep zelf ook verlicht is, maar dan ligt de kabel over de stoep...
Daar valt vast een mouw aan te passen, ik vind het een gouden idee.
 

petroman

SHTF Expert
Wist je dat er een hele techniek achter die snellaadpalen van tesla zit ? En dat je alleen met een tesla daar kan en mag gratis laden ?
 
Bovenaan