• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

slimme meter

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Laatst bewerkt:
Onderzoekje naar Slimme meter

Onlangs kregen we bericht dat er binnenkort een slimme meter bij ons geplaatst kan worden. Omdat ik een lichte weerzin heb tegen de slimme meter wilde ik me er eens verder in verdiepen. Wat betekent de slimme meter voor ons? Wat vertelt onze netwerkbeheerder ons? Klopt het wat de netwerkbeheerder vertelt?Het verhaal is lang geworden.U kunt ook gelijk door naar de tabel onderaan. Maar dan mist u de kronkels in het verhaal.Mijn grootste weerzin tegen de slimme meter is dat ik me afvraag of onze privacy echt geborgd is. Daarom ben ik als eerste bij de netwerkbeheerder op de site gaan kijken. De stukken tekst die in een andere kleur staan geschreven zijn teksten van de site van de netwerkbeheerder.
  • Website netwerkbeheerder.
De netwerkbeheerder die bij ons levert is Cogas. Volgens het stuk wat in ons huis -aan- huis blad stond is bij de Cogas op de website informatie te vinden over de slimme meter. Daarom ben ik naar de site van Cogas gegaan.
Tot mijn verbazing zag ik dat mijn computer aangaf dat de site niet beveiligd is. Het https in de adresbalk stond in het rood met een streep er door heen. Gelijk vroeg ik me af of een bedrijf dat zijn website niet goed beveiligd heeft, wel mijn privacy kan beschermen tegen hackers.
  • Voordelen slimme meter.
Op de site bij de homepagina over slimme meters viel me op dat er wel een link is naar een pagina met voordelen, maar niet naar een pagina met nadelen. Bij de voordelen staat dat je geen meterstanden meer hoeft door te geven en dat je zes keer per jaar een overzicht krijgt met je verbruik. Dat zouden inderdaad voordelen kunnen zijn.
Het gekke is wel dat er ook staat dat er net als nu eens per drie jaar een controleur van de Cogas langs komt om de meterstanden te controleren.
Waarom?
Hebben ze zo weinig vertrouwen in hun eigen uitleesapparatuur niet, dat ze moeten controleren of alle zegels nog heel zijn?
Verder heeft de slimme meter de mogelijkheid om aan een tablet of computer gekoppeld te worden. Voor sommige mensen zal dat inderdaad erg leuk zijn. En dat is gelijk het enige voordeel wat ik van de slimme meter zie.
Op de site staat verder:
Nooit meer herberekeningen. De slimme meter verbetert de kwaliteit en de nauwkeurigheid van uw energienota.
Hoe kun je de kwaliteit van een nota verbeteren?
Hebben we de afgelopen jaren kwalitatief slechte nota’s gehad?
Krijgen we nu een nota met meer dan twee cijfers achter de komma?
Voor mij is dit een loze zin met een paar containerbegrippen die leuk klinken maar niets zeggen. Daarom maar door naar de FAQ pagina.
Die begint met algemene informatie.
Wat is een slimme meter? De slimme meter is een nieuwe generatie energiemeter. Het is een digitale energiemeter die uw traditionele meters voor elektriciteit en gas vervangt. De slimme meter geeft de meterstanden voortaan op afstand aan de netbeheerder door. Dit gebeurt zes keer per jaar. De netbeheerder stuurt de gegevens door naar uw energieleverancier. Om de twee maanden ontvangt u van uw energieleverancier een overzicht van uw energieverbruik en een indicatie van de kosten hiervoor.
Wat me hier opvalt is dat er staat dat de energieleverancier iedere twee maanden een overzicht stuurt met een indicatie van de kosten.
Indicatie? Op de pagina voordelen stonden de woorden nauwkeurig en kwaliteit!
Waarom krijg ik dan een indicatie en geen nauwkeurig nota?
Wellicht bedoelen ze dat door een energie verbruiksmanager te installeren ik zelf nauwkeurig inzicht in de meterstanden krijg. Maar waarom zou ik dan voor een indicatie van de kosten gegevens naar hen toesturen?
Wat mij interesseert is hoe de meter meet en of de meter na stroomuitval nog af te lezen is, maar daarover kan ik niets vinden op de site van Cogas of in de handleiding die op de site staat.
  • Besparen.
Daarom eerst maar eens kijken hoe de slimme meter energie gaat besparen.
De slimme meter zelf bespaart geen energie. De meter geeft u meer inzicht in uw verbruik en door dat inzicht in uw energieverbruik kunt u makkelijker energie besparen. Dat is voor ons een teleurstelling.
De meter op zich geeft dus geen besparing.
Gekker nog, zo staat er op de pagina.
Welk effect hebben slimme meters op het milieu?
De slimme meter zelf verbruikt iets meer elektriciteit dan de traditionele meter. Verwarrend….

Verder staat er nog het volgende op deze pagina
Als alle huishoudens straks slimme meters hebben, kunnen netbeheerders vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen. Het lijkt me toch dat de netwerkbeheerders nu al bijhouden hoeveel energie wordt verbruikt en geproduceerd?
Daar hebben ze toch niet de gegevens van onze slimme meters voor nodig die ze maar zes keer per jaar mogen opvragen?
De meter in ons huis is gehuurd van de netwerkleverancier. Hierdoor kwam ik bij een andere vraag terecht.
Gaan netbeheerder de kosten op de langere termijn op de klanten verhalen?
De toezichthouder van de overheid (ACM) stelt de prijzen van de meterhuur jaarlijks vast. De ACM ziet er op toe dat de meterhuur niet ineens zal stijgen als u een slimme meter heeft.
Gelijk krijg ik een allergische reactie op het woord “ineens”. Dat houdt voor mij in dat het dus wel in twee of meer stappen kan gaan. En ik heb geen idee wat de kosten gaan worden. Maar het is vast geen besparing ten opzichte van de huidige meter.
  • Zonnepanelen.
Wat ik nog niet verteld heb is dat we zonnepanelen hebben. We produceren jaarlijks meer energie dan we verbruiken. We leveren dus terug aan het net. Natuurlijk wil ik meer weten over de teruglevering aan het net, daarom door naar de volgende vraag.
Ik heb nu een draaischijfmeter die zelf terugdraait als mijn zonnepanelen meer energie leveren dan ik zelf verbruik. Kan de slimme meter dit ook? De slimme meter registreert de hoeveelheid afgenomen energie van het net én de aan het net terug geleverde energie op afzonderlijke telwerken. Het is noodzakelijk om tegen de tijd dat de slimme meter ook bij u wordt geplaatst contact op te nemen met uw energieleverancier om daar te informeren hoe de saldering geregeld wordt. Dit vindt dus niet meer automatisch plaats, zoals nu met uw draaischijfmeter.
Mmmm…dus ik moet stappen gaan ondernemen om af te spreken hoe de nota gemaakt wordt?
Ik kan me nog herinneren dat ik in het begin van dit verhaal iets schreef over een nauwkeurigheid en kwaliteit van de nota. Het kan dus ook zijn dat ik maandelijks moet betalen voor wat ik afneem en aan het einde van het jaar pas terug krijg wat ik lever?
Opgewekte energie die direct binnenshuis wordt verbruikt, wordt dus niet door een afzonderlijk telwerk geregistreerd. Die meter is dus niet zo slim als de naam doet blijken.
Gelukkig hebben wij al een zogenoemde brutoproductmeter. Die kost ongeveer € 20 bij Conrad.

Zou het zo kunnen zijn dat over een aantal jaren we veel minder geld terug krijgen voor energie die we terugleveren? Maar dat we wel de volle mep moeten betalen voor wat we in het donker afnemen?
  • Privacy.
Genoeg over terug leveren, hoe zit het met de privacy en het uitlezen van de gegevens?
We weten al dat er zes keer per jaar gegevens opgehaald worden. Meterstanden die zes keer per jaar worden opgehaald worden maximaal tien dagen door uw netbeheerder bewaard, dag standen maximaal 40 dagen en maand standen maximaal 13 maanden.Er zou toch maar zes keer per jaar gegevens opgevraagd worden??
Hoe komen ze dan aan dag standen en maand standen?
Op de site staat nog een heel verhaal over de wet privacy en het beschermen van gegevens. Kom ik toch weer bij het punt waarmee dit verhaal begon.
De gegevens die ik op de website invul zijn niet eens veilig voor hackers!

Ik wil me nu niet eens verdiepen in de straling die de slimme meter af geeft ten opzichte van de draaischijfmeter. Als iemand dat nog wil doen kunnen die gegevens toegevoegd worden.
  • Samenvatting.
De slimme meter is niet verplicht. Er zijn drie opties qua meters.
  1. Draaischijfmeter: Dit is de meter die nu in oude huizen zit.
  2. Digitale meter: Dit is de vervanger van de draaischijfmeter, deze meter kan niet door de netwerkleverancier worden afgelezen en is niet te combineren met zonnepanelen.
  3. Slimme meter: deze nieuwsgierige meter, kan op afstand worden afgelezen.
Hieronder een tabel met wat gegevens.
Tabel: Meters.png
Ons besluit staat al vast. Wij houden onze oude vertrouwde draaischijf.
We moeten wel een formulier in vullen voor weigering slimme meter.

Afgelopen week stond er een verkoper aan de deur die graag wilde dat wij naar zijn energiebedrijf overstapte. Een van de lokkertjes was een app waarmee je je eigen energie verbruik tot een half uur geleden kunt bekijken.
Mijn vraag was gelijk of je daar een slimme meter voor nodig hebt of dat dit ook kan met de ouderwetse meter. Volgens deze jonge man hebben we daar geen slimme meter voor nodig.
De elektriciteitsleverancier kan zo ons verbruik zien………
 

Richard434

Prepper goeroe
De oude draaischijf is IDEAAL!
aangezien je bij opwekken van energie inderdaad gewoon je verbruik drukt!
hierdoor kan de energieleverancier veel moeilijker bepalen wat je nou daadwerkelijk terug levert en hier dus een lagere prijs voor rekent!

Het "voordeel" voor consumenten zit hem er in dat je doordat je verbruik vaker wordt doorgegeven je het voorschot beter kan worden bepaald, en de herberekeningen en eventuele terugbetalingen en achterstanden veel minder voorkomen..

Echter, zolang je de oude draaischijf kan houden, vooral in combinatie met PV, doen!
 
I

Invictus

Gast
De slimme meter wordt binnen niet al te lange tijd een economische noodzaak. Eerst vanuit de optiek van de energieleveranciers maar uiteindelijk ook vanuit het consumentenperspectief.

Bij de traditionele opwekking van elektriciteit draaien alle centrales min of meer stabiel. Overdag iets "harder" dan in de nacht maar onderaan de streep is het profiel van de totale stroombehoefte goed voorspelbaar. In de gebruikte mix van brandstoffen (kolen, gas en nucleair) zorgt alleen de prijs van van brandstof voor wezenlijke variatie. Helemaal niet moeilijk om met een periodieke prijsaanpassing de kosten van opwek gedekt te krijgen.

Met de inmiddels grootschalige produktie via zon en wind is de stabiliteit en voorspelbaarheid helemaal weg. Op sommige momenten is er zo'n groot aanbod van "gratis" energie dat conventionele centrales helemaal teruggeregeld staan en de marktprijs van een kWh richting de nul gaat, of zelfs negatief. Op andere momenten (geen zon en wind) moet er juist wel weer duur gas in dure centrales verstookt worden zodat je dus een totaal ander prijsniveau hebt.

De onvoorspelbaarheid van de groene energie (per definitie) in combinatie met behoorlijke paniek bij de producenten (gaat ooit wel weer over) maakt het erg lastig om "vaste" kWh prijzen te hanteren.
We gaan naar een situatie waarbij de prijs van de elektriciteit voor de gebruiker per dag of per uur kan fluctueren. In plaats van 's nachts wassen doen we dat dan bij voorkeur overdag op momenten dat de zon schijnt. De slimme meter maakt het mogelijk om je verbruik af te stemmen op de fluctuerende prijzen.

Wie geen slimme meter wil en ook kans ziet deze buiten de deur te houden zal op enig moment een afwijkend stroom contract met zijn leverancier moeten afsluiten. Er zal dan een gemiddelde vaste prijs geprikt worden waarbij de leverancier al zijn prijsrisico's afwentelt op de klant. Ofwel de domme meter gaat je geld kosten.
 

fragalot

Prepper
Invictus zei:
De slimme meter maakt het mogelijk om je verbruik af te stemmen op de fluctuerende prijzen.

Een slimme meter maakt het helemaal niet mogelijk om je verbruik af te stemmen, toch niet zoals ze nu bestaan.
of je moet je toestellen / stopcontacten ook al slim gaan maken en laten communiceren met elkaar...

beetje gelijkaardig aan het "energie-overschot" contact dat sommige bedrijven vroeger geinstallerd hebben voor verwarming met accumulatoren
 

Loreen

Last (wo)man standing
Tanfana zei:
er gaat wat mis bij het knippen en plakken. er missen stukken tekst.


Ze missen niet, ze zijn opeens minuscuul :(
Ik had dat gisteren ook toen ik de review van de goal zero plaatste, in een keer heel de opmaak naar de cholera en sommige gedeeltes zelfs onleesbaar.


Is dit probleem al bekend [member=1]phtvs[/member] ?


Overigens thanx voor dit uitgebreide stuk [member=88]Tanfana[/member] !
Wat betreft de dag/maand/jaarstanden vs het 6x per jaar ophalen van gegevens; ik vermoed dat ze bij het ophalen van die gegevens AL die standen ophalen. Dus niet puur een 2-maandelijkse standen-check, maar 2-maandelijks het ophalen van 2 maanden aan gegevens. Maar dat is dus puur mijn gok na het lezen van jouw stuk.
 

phtvs

Sysop
Admin
Loreen zei:
Citaat van: Tanfana op Vandaag om 22:01:00er gaat wat mis bij het knippen en plakken. er missen stukken tekst.

Ze missen niet, ze zijn opeens minuscuul
sad.gif

Ik had dat gisteren ook toen ik de review van de goal zero plaatste, in een keer heel de opmaak naar de cholera en sommige gedeeltes zelfs onleesbaar.


Is dit probleem al bekend [member=1]phtvs[/member] ?


Overigens thanx voor dit uitgebreide stuk [member=88]Tanfana[/member] !
Wat betreft de dag/maand/jaarstanden vs het 6x per jaar ophalen van gegevens; ik vermoed dat ze bij het ophalen van die gegevens AL die standen ophalen. Dus niet puur een 2-maandelijkse standen-check, maar 2-maandelijks het ophalen van 2 maanden aan gegevens. Maar dat is dus puur mijn gok na het lezen van jouw stuk.
[member=88]Tanfana[/member]

Het klopt. .doc en .docx bestanden hebben een opmaak waar het forum niet mee overweg kan. Je kunt dit soort documenten alleen plaatsen als je ze zonder opmaak (dus platte tekst) post.
Ik heb .doc en .docx wel toegevoegd nu aan de bijlagen die zijn toegestaan. Mits de bestanden niet te groot zijn.

Ik hoop dat hiermee het probleem is opgelost?

groetjes,
Theo
 

petroman

SHTF Expert
phtvs zei:
http://www.preppers-shelter.nl/forum/index.php?action=profile;u=88[member=88]Tanfana[/member]

Het klopt. .doc en .docx bestanden hebben een opmaak waar het forum niet mee overweg kan. Je kunt dit soort documenten alleen plaatsen als je ze zonder opmaak (dus platte tekst) post.
Ik heb .doc en .docx wel toegevoegd nu aan de bijlagen die zijn toegestaan. Mits de bestanden niet te groot zijn.

Ik hoop dat hiermee het probleem is opgelost?

groetjes,
Theo
Misschien plakken als niet opgemaakte tekst ?
 

Loreen

Last (wo)man standing
phtvs zei:
Het klopt. .doc en .docx bestanden hebben een opmaak waar het forum niet mee overweg kan. Je kunt dit soort documenten alleen plaatsen als je ze zonder opmaak (dus platte tekst) post.
Ik heb .doc en .docx wel toegevoegd nu aan de bijlagen die zijn toegestaan. Mits de bestanden niet te groot zijn.

Ik hoop dat hiermee het probleem is opgelost?

groetjes,
Theo


De review die ik gisteren plaatste had ik gewoon in het invoer-vakje getypt, helemaal platte tekst dus. Alleen af en toe vetgedrukt en onderstreept.
Volgens mij ging het mis toen ik foto's toevoegde, maar ook dat had ik gewoon "normaal" gedaan, extern geupload, en hier de links geplakt.
Wellicht dat het komt omdat ik de code bij tinypic gekopieerd had, en het forum om e een of andere reden ook lettertypes overneemt als je wat plakt ipv alleen de tekst. Het werd in ieder geval een grote chaos!
 

fragalot

Prepper
SMF gebruikt een "WYSIWYMG" - What You See Is What You May Get editor voor postjes..

meestal gaat het goed, tot je inderdaad begint te plakken.

als je iets plakt, heb ik al opgemerkt dat je dit best eerst in kladblok plakt, en terug kopieert om de formattering er uit te halen.
 

petroman

SHTF Expert
Zoals je al schreef: een slimme meter is niet slim.
En geen enkele meter geeft straling af.

Op dit moment kan je je draaischijf feraris meter gewoon houden. Sterker nog, als ie kapot gaat kan je ook gewoon er één terug geplaatst krijgen (nieuwe dan he)

Het slimme zit in de saldering. Mijn broer was zo slim om wel zo'n meter te nemen. Inderdaad meet die precies wat je terug levert. Maar de energie leverancier heeft een ander tarief voor teruglevering. Dus waar ik in principe 1 op1 terug krijg krijgt hij minder terug per geleverde kwh.

Overigens om een aansluiting te maken: slimme thermostaten bestaan ook niet. Zeker niet diegene die EERDER aangaan voordat je thuis bent. Wie dat bedacht heeft was geniaal en wie dat gelooft (als energie besparing) is gek.
Het enige wat echt werkt is de thermostaat een graad lager zetten en een trui aan doen.
 

fragalot

Prepper
ik had onlangs zo'n telefoontje voor een slimme thermostaat met die uitleg.. vond ik ook best grappig, want blijkbaar kon ik die ook prima gebruiken op mijn ouderwetse (aan vervanging toe) mechanische gaskachel!
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Invictus zei:
De slimme meter maakt het mogelijk om je verbruik af te stemmen op de fluctuerende prijzen.


Dat kan een slimme meter dus niet. Je kunt zelf je verbruik afstemmen. Daarvoor kun je een pc oid aansluiten op de digitale meter of de slimme meter. Dan kun je je verbruik bekijken en aanpassen. Maar je hebt dus niet per definitie daarvoor een slimme meter nodig.


Sterker nog een verkoper van Oxxio vertelde me dat als ik bij hun stroom af neem dat we een app kunnengebruiken waarmee we ons stroomverbruik tot een half uur geleden kunnen bekijken. En dat kan zelfs met onze huisige draaischijfmeter!
 
I

Invictus

Gast
Tanfana zei:
Invictus zei:
De slimme meter maakt het mogelijk om je verbruik af te stemmen op de fluctuerende prijzen.


Dat kan een slimme meter dus niet. Je kunt zelf je verbruik afstemmen. Daarvoor kun je een pc oid aansluiten op de digitale meter of de slimme meter. Dan kun je je verbruik bekijken en aanpassen. Maar je hebt dus niet per definitie daarvoor een slimme meter nodig.


Sterker nog een verkoper van Oxxio vertelde me dat als ik bij hun stroom af neem dat we een app kunnengebruiken waarmee we ons stroomverbruik tot een half uur geleden kunnen bekijken. En dat kan zelfs met onze huisige draaischijfmeter!
Beter lezen ! Die meter doet niets voor je, dat zul je zelf moeten doen zoals ik schrijf.

Het uiteindelijke doel van de energie leverancier en netwerkbedrijven is om de prijs te kunnen variabiliseren. Als men de meter 6x per jaar kan uitlezen kan dat ook 6x per uur, om maar eens wat te noemen. De reden hiervoor heb ik al eerder gepost.

En wat de verkoper van oxxio zegt is regelrechte bulshit. App mag dan het toverwoord zijn tegenwoordig maar dat gaat echt niet lukken met een draaischijfmeter.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Tanfana zei:
Invictus zei:
De slimme meter maakt het mogelijk om je verbruik af te stemmen op de fluctuerende prijzen.


Dat kan een slimme meter dus niet. Je kunt zelf je verbruik afstemmen. Daarvoor kun je een pc oid aansluiten op de digitale meter of de slimme meter. Dan kun je je verbruik bekijken en aanpassen. Maar je hebt dus niet per definitie daarvoor een slimme meter nodig.

Er lopen zowel in Nederland als Belgie wel testen met JEM Jouw Energie Moment, eventueel ondersteund met slimme apparaten.Testen zijn voor zowel zonne-energie als gewoon energie afnemen via het net.
https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/wassen-met-de-zon-op-het-zuiden/
 

petroman

SHTF Expert
Bij de hele discussie moet je je vooral afvragen : voor WIE is iets slim en WAT is slim ?
De meter is niet slim daar zijn we het wel over eens denk ik.
Slim is de leverancier want die berekend een ander (lager) tarief voor wat je terug leverd.

De leverancier zit niet te wachten op afnemers die minder energie kopen. Die centrale zal toch afbetaald moeten worden.

Dus als jij als individu wil besparen zal je dat zlef moeten doen door apparaten minder of efficienter te gebruiken. Daar heb je verder geen app's voor nodig.
 

sterredag

Prepper goeroe
Ik gebruik al een aantal jaar energiemanageronline


met een maandelijkse herinnering om even mijn meterstanden in te vullen.


Ik zie zo precies of ik onder of boven mijn doel zit qua electriciteit, gas en water.


Doel kan je zelf instellen op bijvoorbeeld iets minder dan je laaste jaarafrekening.


Zo ben IK slim. Heb ik geen slimme meter voor nodig! :)


Het enige voordeel wat dat ding dan nog heeft is dat je niet zelf hoeft te lezen wat je energiestand is en gelijk met de brief in je hand kan vergelijken. Maar met wat vergelijk je? Staat dat er ook op?


Ik heb nu ook een of andere zogenaamd energiebesparende thermostaat. Dit omdat mijn oude vertrouwde geweldige digitale thermostaat NIET WERKT op de CV van deze woning.


Voordeel van mijn vorige thermostaat. Ik kon deze inschakelen voor 1 uur, of meer uren naar behoefte.


Stond standaard op een temperatuur van 17 graden. En kon pas aanslaan als het kouder was dan 19.5 graad.
Werd aangezet als het echt koud werd en dan gewoon even voor 1 of 2 uur, al naar gelang we zeker wisten dat we thuis en wakker zouden zijn.


Voordelen: nooit vergeten de thermostaat laag/uit te zetten als je de deur uit gaat of naar bed gaat.
Alleen aan bij echt koud hebben (trui/vest etc eerst)


Nadelen: je moet even op het knopje drukken LOL


Huidige thermostaat:


Voordelen: je kan profielen invoeren welke dag hoe laat aan en welke temperatuur en verschillende tijden verschillende temperaturen


Nadelen: je moet van te voren weten wat je dagelijks aanwezigheid en activitetisprogramma is
je kan wel eens vergeten de thermostaat uit te zetten als je onverwacht de deur uit gaat, zeker voor langere tijd (hele avond oid)
je vergeet dat makkelijk, omdat de hele thermostaat dus voorgeprogrammeerd is




:-\ niks niet energiezuiniger dus dit rampen ding en was tweedehands 50 euro, nieuw 200 euro en mijn oude vertrouwde handige thermostaatje koste maar 35 euro NIEUW.
 

petroman

SHTF Expert
Als je je inleest op home domotica kan je alles voorzien van een sensor die meet of iets aanstaat, hoe vaak en wanneer de deurbel gaat, wat de temperatuur is van, noem maar op.
Dat alles kan je in een of ander programma "zichtbaar" maken.
En dan weet je dat.
Maar als je energie wilt besparen dan moet je je gewoon bewust zijn dat iets energie kost/verbruikt.
Alle gloeilampen en halogeen lampen vervangen door led is een aardige besparing op je verbruik.

Maar als ik het koud heb dan gaat de thermostaat gewoon een tik hoger. Comfort is ook wat.
 

Richard434

Prepper goeroe
petroman zei:
Als je je inleest op home domotica kan je alles voorzien van een sensor die meet of iets aanstaat, hoe vaak en wanneer de deurbel gaat, wat de temperatuur is van, noem maar op.
Dat alles kan je in een of ander programma "zichtbaar" maken.
En dan weet je dat.
Maar als je energie wilt besparen dan moet je je gewoon bewust zijn dat iets energie kost/verbruikt.
Alle gloeilampen en halogeen lampen vervangen door led is een aardige besparing op je verbruik.

Maar als ik het koud heb dan gaat de thermostaat gewoon een tik hoger. Comfort is ook wat.

Domotica, leuk speelgoed! +)
 

petroman

SHTF Expert
Richard434 zei:
Citaat van: petroman op Vandaag om 17:48:11Als je je inleest op home domotica kan je alles voorzien van een sensor die meet of iets aanstaat, hoe vaak en wanneer de deurbel gaat, wat de temperatuur is van, noem maar op.
Dat alles kan je in een of ander programma "zichtbaar" maken.
En dan weet je dat.
Maar als je energie wilt besparen dan moet je je gewoon bewust zijn dat iets energie kost/verbruikt.
Alle gloeilampen en halogeen lampen vervangen door led is een aardige besparing op je verbruik.

Maar als ik het koud heb dan gaat de thermostaat gewoon een tik hoger. Comfort is ook wat.
Domotica, leuk speelgoed!
thumbsup.gif
ok een link dan: bwired.nl
 
Bovenaan