• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Slowcooking op een petroleumstel (coq-au-vin)

martin

Mankinds only hope
Dit is deel 5 in de reeks “slowcooking op een petroleumstel”

In deel één was het tijd voor Rendang.
In deel twee ging ik voor Vlaamse stoverij.
In deel drie een poging tot het stoven van stifado.
In deel vier was het stoven van longrib

En deze keer vroeg ik me af of ik eens wat anders dan rundvlees zou kunnen bereiden op een petroleumstel.

Omdat het al lang geleden was dat we coq-au-vin hadden gemaakt heb ik me als eerste ingelezen in het wel of niet kunnen stoven van kip. Uiteraard is alles te stoven, maar als je kip te lang bakt wordt het droog en is het hierna niet meer zo smakelijk. Door de populariteit van de elektrische slowcooker kon ik op internet voldoende informatie terugvinden over mensen die kipgerechten met een slowcooker bereiden. De korte versie is dat het geen probleem is, zolang de kip maar ondergedompeld in vocht zit.

Coq-au-vin kan je vertalen tot haan met wijn. Maar tegenwoordig zal je kiezen voor kip aangezien het lastig zal zijn om een haan te kopen bij een poelier. Het verschil ga je overigens toch niet proeven dus we gaan voor kip.

Wat wel een flink verschil zal maken is het gebruiken van kipfilet, of een kip in stukken gedeeld.

Als je mag kiezen dan adviseer ik om te kiezen voor een complete kip met vleugels/poten/borststuk. De botten zullen een veel rijkere smaak afgeven aan het gerecht.

Helaas zal ik het moeten doen met kipfilet omdat de overige gezinsleden “allergisch” zijn voor de botten.

Ingrediënten:

wCS4t-M_66bgpvAcOgwP78Wsb0D0MogbE34FNOBuyLht7xJDFG56kBJzcYNGA8wT_eol4Ecot8zJktyTIXbdJBB_JjkI1_kXy0xG5AMdJu4dZE3Ul5609WVdtwSCzppXMPVXJSbZ

  • Kip in stukken (of kipfilet)
  • Takje tijm
  • Laurierblad
  • Paar teentjes knoflook
  • Half blokje kippenbouillon (is alleen nodig indien je kipfilet gebruikt)
  • 1 Ui
  • Bakje spekjes
  • Peper/zout
  • Bakje champignons
  • 1 Theelepel tomatenpuree
  • 2 Glazen rode wijn.

Voorbereiding
Als eerste drink je het glas rode wijn leeg en loop je nog 1 keer door de lijst van ingrediënten.

Bereiding
Dit is een zogenaamd eenpansgerecht, dus je kan alles in 1 pan bereiden. Omdat ik maar een eenpitter petroleumstel heb doen we het aanbakken van de spekjes en de kip toch maar even op het fornuis in de pan, en hierna gaat het in de stoofpan.

DRWPxf9Dx5cmYc-AieNLfuXkQ6K6mTfcmE228UXfo5OZcy76Zx99kcvi5r9GAV_woI2i737Lcj0mc1eocHQnx_lkJdgVLzOI0igZNxGI-_Va5dPs7L4TfOld-FOWQzxY-LFSZlrn



De kruiden doe ik weer in een kruidenbuiltje (theezakje) zodat ik dit er makkelijk kan uitvissen.

De ui een beetje grof snipperen, en alle ingrediënten (op de champignons) na doe je in de stoofpan. Peper en zout naar smaak op de kip strooien, maar beslist geen kipkruiden gebruiken. Het 2e glas rode wijn deze keer niet opdrinken maar toevoegen aan het gerecht. Niet te gierig met de wijn, en pak een rode wijn die je lekker vind. De pan aanvullen met water (of kippenbouillon) totdat het geheel net onder staat.

Deksel op de pan en over een uurtje of 3 eens kijken hoe het er uit ziet.

Afhankelijk wanneer je deze maaltijd wilt gaan eten zou je na 3 uur de pan in de koelkast kunnen zetten en de volgende dag het geheel nog 45 minuten op kunnen zetten en dan de champignons niet vergeten toe te voegen.

OKo6ds1-SibunhTzRtuafK50avI-9eZwgW2PHkfERUkU0la6RkCqDP1wyqcjJdmCe1RNrk7VtBnK7UmaSsU1w0dqF6dQ_YknMPCKCQyQs4HkeR_FaHlqfhbhFGh1ht_eHwod3TZK



Als je het gerecht wil laten inkoken moet je er rekening mee houden om zonder deksel nog een half uurtje tot 1 uur het geheel te laten pruttelen. Waar je rekening mee moet houden is dat door de champignons er flink wat vocht zal vrijkomen waardoor het inkoken in de eerste 15 minuten lijkt te mislukken, maar met een beetje geduld lijkt het toch goed te komen. Een halve eetlepel bloem voorzichtig toevoegen om de saus wat meer te binden.

Hoe ziet het eruit
Z1N6Xht7HFmlDw990iQLT-JXhbeO4szoO7av9SiOVElo1BdcUeRfxbeiCDlgrvqdJfySYF-IbMblpU3Adp4mCWST8EmHYQkVpOcc8dwofqAPmcaUu3TN8eIVI7y7rvSntdQ4JheS


Conclusie
gRxjK8Z5gRyqS5g1b94ak9PX4o3S8xwBGQ5SmJyw9tkyv2epNJs-etRTbX6cFrY2gGfkUZbPCCLA-Iv3C6P3ETuffEXbeZQqFLXhJTHwsl3wmOvFcuITkT8YPZGKZAyXZ7k_zXYI


Een petroleumstel is prima te gebruiken voor het maken van coq-au-vin. De kip is niet droog maar lekker sappig en mals. De smaak is zachter en rijker dan de snelle variant die ik normaal gezien binnen 45 minuten serveer. Deze bereiding is voor herhaling vatbaar.
 
Bovenaan