• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Smart Regenton voor op Balkon?

G

gebruiker 3367

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Af en aan denk ik er wel eens over na om een regenton voor op het balkon aan te schaffen. Een kleintje van 100 liter bijvoorbeeld. Door de stevige betonnen nieuwbouw constructie zou mijn balkon dat gewicht makkelijk moeten houden. Immers zou het balkon vast en zeker niet instorten als er een persoon van 150kg op zou staan. Dus stel de ton zit helemaal vol, dan weegt het water zelf 100kg en een kunststof ton zal zelf max 20kg wegen neem ik aan?

Maargoed, het probleem is dat het gebouw geen regenpijpen heeft. Dat is namelijk “lelijk” en tast de “luxe uitstraling” van het gebouw en de buurt aan. De balkons lopen gewoon ietsjes schuin af, hebben over de breedte een grote ingegoten betonnen goot met een putje aan elk uiteinde. Vanuit het putje steekt een pijp uit die het regenwater regelrecht naar beneden op straat laat vallen. Daar wil je dus niet onderdoor lopen op straat tijdens en hoosbui. Domme constructie, maar dat terzijde.

Zodoende heb ik er altijd vanaf gezien, want zonder regenpijp duurt het eeuwen voor zo’n ton eindelijk vol is gelopen. Nu kwam ik deze regenton tegen, met een bolle deksel die je kunt omdraaien, zodat het als een soort van trechter dient. Diameter 56cm, waarmee het misschien nog best regenwater op zou kunnen vangen. Uiteraard wordt er een disclaimer bij geplaatst dat het alsnog langer zal duren om de ton te vullen met regenwater, dat begrijp ik ook wel.

Maar mogelijk wel een interessante oplossing voor mijn balkonprobleem? Kleinste ton heeft een inhoud van 180 liter. Hij kan dus behoorlijk zwaar worden als deze helemaal gevuld is. Ik zou er dus voor op moeten passen dat ik hem nooit helemaal vol laat lopen. Maar tot bijvoorbeeld slechts 120 liter. Dat zou in noodgevallen toch een leuke extra watervoorraad zijn en een manier om de watervoorraad continue aan te blijven vullen.

Wat is jullie mening? Is het trechter systeem te klein en kansloos of denken jullie dat dit best wel eens zou kunnen werken?

Balkon is 6 meter breed en 1.8 meter diep. Dus naast de tuinset en BBQ tafel blijft er voldoende ruimte over om een ding van 0.6x0.6 meter neer te zetten, daar maak ik me dus niet zoveel zorgen om.

Eventueel zou ik een gat wat lager vanaf de bovenkant boren om er een slang aan vast te maken en richting de goot te leiden, om niet alleen overlopen te voorkomen, maar ook ervoor te zorgen dat de ton zich niet verder vult dan 100 of 120 liter om hem niet te zwaar te laten worden?

Of zou dit hetzelfde werken als een kleinere ton, waarbij ik de deksel eraf laat en met muggengaas afdek, gezien de diameter van de trechter deksel niet breder is dan de ton zelf?

93472FDA-9D68-4922-B5A7-483A4213EAE7.jpeg 51FAD561-A524-4E81-AA5C-5E886FE03D7A.png
 

Ray

SHTF Expert
Wat is jullie mening? Is het trechter systeem te klein en kansloos of denken jullie dat dit best wel eens zou kunnen werken?
Ik weet niet hoeveel regenwater er uit die pijpjes op straat stroomt tijdens een bui. Wil je dat naar de ton leiden?

Als je hem gewoon in de regen zet en hij heeft een diameter van 56 cm, dan is de oppervlakte ervan 0,246 vierkante meter. Valt er 10 mm regen (een hele flinke bui) dan vult de ton zich met 0,246 x 10 = 2,46 liter water. Dat gaat dus retetraag. Per maand valt er zo'n 60 millimeter regen hier in NL, dus gemiddeld nog geen 15 liter in je regenton met omkeerbaar deksel.

Als je regenwater wilt opvangen heb je iets nodig met oppervlakte wat je naar die ton toe leidt. Geïmproviseerd kan dat een stuk zeil zijn.
 

petroman

SHTF Expert
Grappig je begint je verhaal met max. 100ltr. Dan is de kleinste variant 180ltr en wil je die aftoppen op 120ltr.
Dat terzijde, in neem aan dat jij niet de enige persoon met balkon bent en dat de bovenburen er ook één hebben. Waarschijnlijk precies boven jouw balkon.
Hoeveel regen valt er op jouw balkon?
Verder: waarom wil je regenwater opvangen? Als backup watervoorraad of voor de plantjes?
Als backup zou ik geen water in een ton in de zon (?) willen hebben staan.
 

PBear

Mankinds only hope
Het lijkt me dat een balkon van 6m x 1,80m, waar een helefamilie op kan vertoeven, sterk genoeg moet zijn om 180 of 200 kilo te dragen. Maar zoals in voorgaande posts aangegeven, vang je op een balkon weinig regen op en is het risico van algengroei groot als de ton in de zon staat. Een voorraadvat met kraanwater binnenshuis lijkt me praktischer.
Alleen in SHTF-situatie dat er geen kraanwater meer komt, kan je overwegen een contructie van een opvangzeil, gespannen tussen metalen pijpen, over je balkon te hangen en het opgevangen water naar je balkon-ton te leiden.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Bedankt voor de reacties :) Ik laat de ton in dat geval zitten. Ik heb in de berging twee 30l emmers en tarpjes klaar liggen om regenwater mee op te vangen in een shtf scenario en al 120l water voorraad aan jerrycans.

Heb overigens geen balkons boven me en zit ook geen overdekking op. Als de putjes verstopt zitten met bladeren in de herfst dan staat er al wel snel een laag water op mijn balkon, dus met twee grote emmers en tarpjes spannen moet dat in een denkbeeldig shtf scenario wel goed komen denk ik.

Planten regenwater kunnen geven was een leuke bijkomstigheid geweest, maar geen must haha.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik denk dat je dan niet zo veel water opvangt. Als er 20 mm regen valt zit er dan 20 mm in je ton? Normaal pakt hij van heel je dak dat is dan 20 mm x 60 ofzo.

Je kan ook ander water gebruiken inderdaad. Bij ons duurt het even voor het warm water boven is, water waar we groente mee wassen of rijst. Dat gebruiken we ook voor de tuin (naast de regenton, want met deze droogte schiet dat ook niet op ).
 

marzman

Diehard Prepper
Een luchtontvochtiger haalt ook water uit de lucht. Niet lekker want het is condenswater, maar wel schoon. Misschien een optie. Wij gebruiken dat water voor het strijkijzer.
 
F

frans81

Gast
Via daken en dakgoten is het water niet altijd veilig .
Geregeld liggen er dode vogels in de dakgoten of zoals hier laatst een merel al rottende in onderste gedeelte regenpijp . Die kadavertjes kunnen dus ook in dakgoot liggen en de bacteriën uit die gevaarlijke ontbinding komen in jou water .

Hoe danook is een naïeve denkwijze te link . Dus check jou waterwegen zovaak als het kan op dit sluipende gevaar voor jou gezondheid .
 

Ray

SHTF Expert
@marzman Er zitten in de airco of droger water geen mineralen, maar schoon is het niet te noemen. Alle verontreiniging en stof uit de lucht komt in dat gecondenseerde water.

@frans81 Altijd ontsmetten voor gebruik dat regenwater, hoe je dak of ton er ook bij ligt. Met waterfilter, dunne bleek, koken, de bekende riedel om water veilig drinkbaar te maken. Dan maken die vogellijkjes en vooral vogelpoepjes niets meer uit.
 
F

frans81

Gast
@marzman Er zitten in de airco of droger water geen mineralen, maar schoon is het niet te noemen. Alle verontreiniging en stof uit de lucht komt in dat gecondenseerde water.

@frans81 Altijd ontsmetten voor gebruik dat regenwater, hoe je dak of ton er ook bij ligt. Met waterfilter, dunne bleek, koken, de bekende riedel om water veilig drinkbaar te maken. Dan maken die vogellijkjes en vooral vogelpoepjes niets meer uit.

Ikke weet , jij weet , velen weten ;)

Maar er zijn er ook bij die naïef en ook onwetend zo maar een slokje nemen uit de welbekende regenwater opvang tonnen en bakken .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
G

gebruiker 3367

Gast
Dat water uit de condensdroger is niet zoveel. Volgens mij heeft de opvangbak een inhoud van 5 liter, maar die zit zelden helemaal vol.
Zelfs na het drogen van een bijna volle trommel (8kg lading) zal er net 4 liter in zitten en ik ben tijdens SHTF niet van plan de droger te gebruiken.

Kost veel te veel energie, maakt lawaai en dat trekt mogelijk ongewenste aandacht. Handdoeken zal ik tijdens SHTF ook niet gebruiken, die worden ingeruild door een stapel hydrofiele doeken die ik voor backpacken gebruik. Nemen voldoende water op om mijn lichaam mee af te drogen, zijn veel compacter en de stof is binnen no-time droog. Veel makkelijker om met de hand te wassen dan een handdoek dus.

Maar ik zal vanaf nu tot elke nieuwe droogbeurt de tank vol laten zitten. Mocht er dan toch iets gebeuren dan heb ik toch weer 4l extra water bij de hand en alle kleine beetjes helpen. Neem aan dat de Berkey dat droger water prima schoon filtert.
 
Bovenaan