• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Smidse

Flos

SHTF Expert
Succes met de bouw. Ik ben er ooit ook eens aan begonnen. Het project is stil gevallen omdat ik buren had die de rook van mijn houtkachel al niet fijn vonden. Dus moest ik er nog een smisse vuur op aansluiten was het hek helemaal van de dam.
 

Richard434

Prepper goeroe
Dit wordt vast weer een mooi project!
Alleen ben ik het met @petroman eens, op de foto oogt het wat smal.
Juist als je met Heet Materiaal werkt is een schone ruime werkplek zo ontzettend belangrijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Roel

Mankinds only hope
Smal? Zou niet weten waarom. Het vuur komt op de foto links. De aambeelden rechts daarvan.
De kant waar je in kijkt komen twee openslaande deuren, zodat er ruimte is voor lang materiaal.
Het geheel is binnenwerks 2.50 bij 6.00 m. Mijn vorige smidse was half open, maar aan functionele ruimte niet groter.
Zie afbeelding.
DSCF2194.JPG
 

Roel

Mankinds only hope
Zo dan, dak zit er op. Nu wordt het tijd om aan de wanden te denken.
In de buurt is iemand met een zagerij en die heeft ook leuke tweede keus schaaldelen liggen voor weinig geld.
Kwalitatief niks mee aan de hand, maar wel dikte verschil. Dat echter lost zich wel op.
Aan de binnenkant waar de vuurplaats komt wordt de wand met staalplaat afgewerkt.
DSCF2470.JPG
 

RonDoe

Senior Prepper
Kijk, zo'n smidse lijkt me echt heel gaaf om te hebben...ik kijk op Discovery ook regelmatig naar 'Forged in fire'

Ruimte heb ik meer dan zat, alleen heb ik er 0,0 verstand van. Niet dat een totaal gebrek aan kennis van bepaalde materie me ooit heeft tegengehouden, want het beste leer je natuurlijk door ondervinding, maar goed...in dit geval pas ik voor alle zekerheid toch maar.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Fraai bouwwerk weer.
Dat damwandplaten dak is dat tijdelijk? Geen dakpannen?
En Is dat douglas @Roel ?

Heb daar het weekend een onderstel voor een tafel van gemaakt, schitterend hout.
 

Papillon

Diehard Prepper
Als iemand nog een mooi groot aambeeld zoekt, mijn vriendin heeft er een te koop staan op Marktplaats. Ding weegt 138 kg, en is niet goedkoop.
$_84.JPG



Wat ga je als eerste smeden @Roel ? Erg mooi project man!
 

Roel

Mankinds only hope
@Rataplan, i.d.d. damwand, als de hoekstukken erop zitten is er van het dak niks meer te zien, lekker belangrijk zo'n mooi pannendak.
En ja, douglas, prachtig hout om te verwerken en zeer weerbestendig. Al denk ik dat ik er een laagje Zweedse teer over strijk voor de leuk en de lekkere geur...:)
@Papillon, een goed aambeeld is nooit goedkoop, kwaliteit heeft zijn prijs, maar ben blij dat ik al voorzien ben.
Wat ik als eerste ga smeden, geen idee, maar ik denk aan iets van hengen voor een deur...
Of letters die de naam gaan vormen voor de smidse. Of cijfers voor op de boerderij, bouwjaar dus.
 
Bovenaan