• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

'Snelheidsbegrenzer’ in nieuwe personenauto's vanaf juli verplicht

phtvs

Sysop
Admin
'Snelheidsbegrenzer’ in nieuwe personenauto's vanaf juli verplicht
In nieuwe auto’s is vanaf 1 juli ISA verplicht: een ingrijpend waarschuwingssysteem voor te snel rijden. Dat wordt gecombineerd met een black box die informatie over de rit opslaat en rijfouten van de bestuurder aan de politie kan doorgeven.
https://www.ad.nl/auto/snelheidsbegrenzer-in-nieuwe-personenauto-s-vanaf-juli-verplicht~a4eaff91/

Nieuwe auto’s zijn namelijk sinds enige tijd voorzien van een installatie die verbruiksgegevens opslaat, om die vervolgens naar de Europese Unie te sturen.

Stiekem doorgevoerd in 2019 en stil gehouden voor pers en bevolking.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
https://tweakers.net/nieuws/150784/...jn-per-mei-2022-verplicht-in-autos-in-eu.html

Valt mee, ik vind al die hulpsystemen voor veel afleiding zorgen. Ik heb een aantal maamden vw golf uit 2021 gereden, alles touchscreen, heel vervelend als je veel eelt op je vingers hebt, airco veranderen touchscreen, radio zendee veranderen door allerlei menuutjes, het ziet er mooi uit op de foto maar realiteit is dat het functioneel onhandig is.
Lane assist is er zo een, je moet flink aan het stuur trekken om uit te voegen of in te voegen, levensgevaarlijk als je stuur tegen gaat sturen terwikl er al zo weinig ruimte is tussen de auto's,
Automatisch remmen is ook heel vervelend, bij een rototende staat er iemand te wachten en dan ga jezelf rekenen wanneer die gaat rijden, aan de hand daarvan, gas los of toch remmen, in mijn geval gas los was genoeg geweest maar de auto dacht er anders over en remde drie meter van te voren om tot stilstand te komen. Hierdoor ben ik vanachteren aangereden want ook die bestuurder verwachtte niet dat ik zover van te voren zou stoppen... deed ik ook niet maar het systeem.
Zo zijn er tich van lampjes, waarschuwingen endergelijke dat je meer op het scherm zit te kijken dan op de weg.
 

phtvs

Sysop
Admin
Laatst bewerkt:
het ziet er mooi uit op de foto maar realiteit is dat het functioneel onhandig is.
idd mijn dochter heeft een auto met beeldschermen als dashboard. Je mag geen mobieltje bedienen achter het stuur, maar om sommige dingen te bedienen moet je door 3 schermen heen voor je bij de instellingen bent. Een aan/uit knop voor de achterruitverwarming is een stuk handiger dan de instelling op een volgend scherm te moeten zoeken.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik rij tegenwoordig een Opel Corsa uit 2007 en baal al als een stekker van de eigengereide elektronica die daar in zit.
Als de radio niet op de juiste manier wordt uitgezet, trekt die binnen 1 dag de accu zover leeg, dat ik de linkerportier of de achterklep niet meer kan openen, want elektronisch slot. De rechterportier kan niet met de sleutel ontgrendelen. Dat belooft nog leuk te worden als het slot van het linkerportier vastvriest.
De richtingaanwijzer heeft ook een eigen wil gekregen: Soms moet ik die handmatig uitschakelen omdat die bij een flauwe bocht niet automatish afschakelt. Soms schakelt de richtingaanwijzer te vroeg af en moet ik opnieuw richting aangeven. Gelukkig worden de zijramen nog met een zwengel bediend.
Met ontwikkelingen als deze, die tornen aan de zelfbeschikking en privacy - denk ook aan alle maatregelen en surveillance in het kader van "terrorisme bestrijding" en de manier waarop referenda om zeep zijn geholpen - kunnen de neonazi's zich wel opheffen. De totalitaire staat komt er toch wel.
 

marzman

Diehard Prepper
Een beetje overdreven (maar dat idee heb ik met veel in Europa, we willen met alle regels voorop lopen). En dan krijg je straks weer mensen die boetes aanvechten omdat het niet klopt. Als je zo'n snelheidsmeter wilt kun je ook gewoon je GPS aanzetten.

Van de andere kant, in 2027 zijn hier (Vlaanderen) ook alle auto's electrisch, dan rijdt je toch al in een rijdende computer en kun je net zo goed een Xiaomi of Samsung auto kopen ipv een Opel, Peogeut of Citroen ;)
 

Ray

SHTF Expert
Ik rij tegenwoordig een Opel Corsa uit 2007 en baal al als een stekker van de eigengereide elektronica die daar in zit.
Als de radio niet op de juiste manier wordt uitgezet, trekt die binnen 1 dag de accu zover leeg, dat ik de linkerportier of de achterklep niet meer kan openen, want elektronisch slot. De rechterportier kan niet met de sleutel ontgrendelen. Dat belooft nog leuk te worden als het slot van het linkerportier vastvriest.
De richtingaanwijzer heeft ook een eigen wil gekregen: Soms moet ik die handmatig uitschakelen omdat die bij een flauwe bocht niet automatish afschakelt. Soms schakelt de richtingaanwijzer te vroeg af en moet ik opnieuw richting aangeven. Gelukkig worden de zijramen nog met een zwengel bediend.
Met ontwikkelingen als deze, die tornen aan de zelfbeschikking en privacy - denk ook aan alle maatregelen en surveillance in het kader van "terrorisme bestrijding" en de manier waarop referenda om zeep zijn geholpen - kunnen de neonazi's zich wel opheffen. De totalitaire staat komt er toch wel.
Die radio is kennelijk aangesloten om een permanente stroomdraad, ipv op de stroomdraad die afgeschakeld wordt zodra het contact uit is.
Waarschijnlijk door een sjonnie gedaan die niet wist wat hij deed, of stilstaand graag z'n auto radio wilde gebruiken. Waarschijnlijk heeft dezelfde sjonnie die richtaanwijzer gemold. Dat kun je Opel niet verwijten.
 

PBear

Mankinds only hope
Die radio is kennelijk aangesloten om een permanente stroomdraad, ipv op de stroomdraad die afgeschakeld wordt zodra het contact uit is.
Waarschijnlijk door een sjonnie gedaan die niet wist wat hij deed, of stilstaand graag z'n auto radio wilde gebruiken. Waarschijnlijk heeft dezelfde sjonnie die richtaanwijzer gemold. Dat kun je Opel niet verwijten.
De radio heeft geen indicatielamp of dergelijks om te tonen dat die ingeschakeld staat als het volume op minimum staat. Dat de radio gebruikt kan worden terwijl het contact uit staat lijkt me logisch ontwerp. Wel verbaasd me het hoge stroomverbruik.
De richtingaanwijzer reageert op de tijdsduur dat het pookje wordt bediend: kort levert 3x knipperen op, lang blijft knipperen tot de stuurautomaat hem uitschakelt of het richtingaanwijzerpookje (mooi scrabblewoord overigens ;)) wordt bediend. Ik vind zulke automatiek tamelijk irritant :thumbdown:. Als ik rijd wil ik mijn aandacht bij het verkeer houden en niet bezig zijn met te gokken hoe de bediening op mijn handelingen gaat reageren.
Dus niet het resultaat van een knutselende Sjonnie, denk ik @Ray .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan