• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Snijgereedschap wat je beter kunt vermijden! >Bladefail-Corner<

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Bushcraft/survival & preppen zijn steeds sterker wordende namen in de marketingwereld. Daarom dat de consument helaas ook overspoelt wordt met de grootste troep die er maar bestaat waar men survival/bushcraft of iets in die trend op durft te drukken.

Hierbij dus een verzameldraadje voor snijzaken waar we elkaar voor willen waarschuwen dat vooral NIET te kopen. Uitleg van de mankementen is wel gewenst.

Changing the Mindset

@Peregrinus ;)

 

Nomad

Diehard Prepper
Interessant topic. Maar ik vrees dat we een forum kunnen vullen met prul wat op de markt is.
Mijn idee is dit: materiaal waar je van op aan moet kunnen, moet je zorgvuldig uitkiezen.
Lijkt simpel, dat klopt.
Daarmee vallen voor mij alle commerciële materialen (bijvoorbeeld Grylls Branded Gear). Niet dat het per definitie slecht is, maar ik kies liever materiaal wat zich in het verleden al bewezen heeft, of een merk met een sterke reputatie.
Reviews zijn nuttig, maar let wel op de bron. Er zijn een hoop reviews die ongefundeerd zijn, en een unboxing alleen is geen review! Een unboxing en review van 20 min? Hoeveel ervaring heb je met het materiaal? Heb je überhaubt wel eens het materiaal écht getest?
@homerun noemt ze wel eens, toetsenbordtijgers. In tegenstelling tot de echte tijger lijkt deze tijgersoort het bijzonder goed te doen dezer dagen. Al zijn deze in tijden van nood mogelijk de bedreigde diersoort.

Een hoop China materiaal is bij voorbaat af te schrijven. We kennen inmiddels allemaal wel de verhalen van de Chinese firesteels en magnesium bars. Die bieden alleen warmte als je er mee in de zon gaat zitten.

Behalve dit heb ik niet een concreet voorbeeld van een mes of iets degelijks wat bij mij jammerlijk gefaald heeft.
Al kan ik me een bijltje uit de rommelbak van de bouwmarkt herinneren waarvan de steel brak bij normaal gebruik.
 
P

Peregrinus

Gast
Die parang is trouwens best wel ok mits je de nieuwe versie hebt. En als je de oude hebt mag je hem gratis omruilen. Ik heb die ook gewoon voor m'n verzameling en ik heb hem erg hard getest zonder dat dat ding brak.Het staal is ook lekker makkelijk te slijpen en voelt beter aan dan het survival mes uit die serie. Dat BG survival mes is op zich ook niet verschrikkelijk (de fout in de vid. is ook hersteld ze hebben de hammer pommel beter verankerd) maar idd totaal niet waard wat ze ervoor vragen, het is lastig te slijpen en wordt relatief snel bot vooral de zaagtanden zegmaar.

Verder moet je natuurlijk ook kijken waar het mes voor gemaakt is, een mes maat zaagtanden is per definitie slecht om door een stronk heen te rammen, dat vinden je zaagtanden niet zo lekker. Helaas is Gerber echt een enorme fan van zaagtanden op bijna alles:p
 

phtvs

Sysop
Admin
We kennen inmiddels allemaal wel de verhalen van de Chinese firesteels en magnesium bars. Die bieden alleen warmte als je er mee in de zon gaat zitten.
De grap is dat dit ook niet altijd het geval is. Ik heb laatst een aantal firesteel blanks gekocht via ebay en die zijn gewoon erg goed en goedkoop.

Dat Bear Grylls spul is leuk speelgoed maar ook niet meer dan dat. Je betaald sowieso veel te veel omdat zijn naam eraan verbonden is. Voor dat geld kun je wel iets beters vinden.
 

Nomad

Diehard Prepper
De grap is dat dit ook niet altijd het geval is. Ik heb laatst een aantal firesteel blanks gekocht via ebay en die zijn gewoon erg goed en goedkoop.

Daar hoopte ik stiekem op. Binnenkort bestel ik een aantal firesteels uit China (Aliexpress) om te kijken wat de kwaliteit is. Want ik ken de slechte kwaliteit alleen van verhalen. Hoewel ik me er alles bij voor kan stellen.

Maar die firesteels uit China zijn zo goedkoop (gratis verzenden ook) dat ik het wel miet proberen.
Dan kan ik het vergelijken met m'n 'echte' firesteels. Als het wat is, dan gaam ze in m'n survival kit (in wording) en m'n last ditch kit.
 

phtvs

Sysop
Admin
Daar hoopte ik stiekem op. Binnenkort bestel ik een aantal firesteels uit China (Aliexpress) om te kijken wat de kwaliteit is. Want ik ken de slechte kwaliteit alleen van verhalen. Hoewel ik me er alles bij voor kan stellen.

Maar die firesteels uit China zijn zo goedkoop (gratis verzenden ook) dat ik het wel miet proberen.
Dan kan ik het vergelijken met m'n 'echte' firesteels. Als het wat is, dan gaam ze in m'n survival kit (in wording) en m'n last ditch kit.
Ik denk dat er best verschil kan zitten tussen de verschillende leveranciers. dat is de grote gok met spul uit China. Maar ja, voor die prijs, is het een gokje waard wat mij betreft.
Overigens heb ik met de magnesium bars uit China wel slechte ervaringen.
 

I_am

Elementary prepper
Tsja, kijk op internet (ga bv. naar youtube) en type daar in: ...(merk van het mes)... + fail!
Gerber, SOG, Glock, Mora, Esee en ga zo maar door, allen "failen" wel eens (in soms ook werkelijk belachelijke en/of onrealistische tests). Volgens mij ook vaak een "concurrentie-dingetje" of "merk-fanaten-dingetje". Als je pro Gerber bent, dan is het leuk als de Mora bushcraft afbreekt als je er een wals overheen laat rijden én vice versa!
Overigens heb ik van alle door mij hier genoemde merken (en van nog andere merken) een of meerdere exemplaren liggen (Nee, ik heb geen Esee, nog niet ;)) en ze hebben allen wel wat om gewoon te hebben. Tot nog toe voldoen ze ook allen, voor waar ik ze voor gebruik. Als je als prepper/survivalist of "whatever" bewust op je mes gaat schieten of 'm als beitel gaat gebruiken om door gewapend beton heen te komen, dan doe je in mijn ogen iets niet goed. Zorg voor je materiaal, dan kan het ook voor jou zorgen.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Hmm mijn MTB fiets is deels van magnesium. Altijd handig



Verder interessant draadje. Ik houd het in de gaten! Een goed betaalbaar mes staat op het verlanglijstje. Een voor haar, een voor mij.
 

Kanina

Diehard Prepper
Was die in de tussentijd aan het aftellen van 1 minuut? Knap dat ie zoveel gedaan krijgt in die ene minuut :lol:
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Denk niet dat ik snel iets duurders nodig heb ;) Aantrekkelijke prijs inderdaad. Voor de looks heb ik nog ergens een vintage Rambo mes liggen uit de jaren 80. Compleet nutteloos. Als ik hem nog kan vinden maak ik wel een video review :)
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Dank voor de tip @W-O-L-F :) ik kom vaak in Duitsland en België dus moet even opletten idd met lokale wetgeving. Maar ik denk dat ik voor de Mora ga, heb even een nieuw draadje gestart om deze niet te vervuilen :)
 

W-O-L-F

Senior Prepper
vintage Rambo mes liggen uit de jaren 80. Compleet nutteloos.

Grommmgrrrmompelwaaromnougrr$3@#%shittkanikhelemompeloverhoophalenom&^%%$#datkolere....$#@
Ahhhh daar is tie dan
de Cheapo nokoff uit dezelfde jaren80 ( jaja ook toen al en dat in Nederland, ) Zelf toen gekocht, geen idee wat de prijs was :)
de schede is een soort kunststof, geen koe in de buurt geweest en het geheel is van een zeer matige kwaliteit
upload_2016-4-1_17-36-40.pngupload_2016-4-1_17-37-27.png

Bespaar je de moeite, zo'n review bestaat al:
ho ho, niet zo rap
er zijn meerdere varianten en dat is best wel leuk
er zijn zelfs hele goede kwa materiaal
 
Bovenaan