• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het wordt tijd voor een soep topic vind ik. Heb je een goed, lekker, favoriet, of snel soeprecept voeg het dan hieraan toe.

Pittige Linzen en Spek Soep.

225 gram spekblokjes of speklapje in stukjes geknipt
350 gram rode linzen,gewassen
boter of olie
3 grote uien,gesnipperd
milde kerriepoeder of garam massala of kerrie massala
kippenbouillonblokjes voor 1,5 liter

Smelt de boter in een grote pan en bak daarin de spekblokjes tot het vet gaat smelten.
Doe de uien erbij en bak die mee tot alles gaat kleuren.
Als de spek en de uien een beetje bruin zijn doe je er 1 theelepel milde kerriepoeder bij en de linzen.
Roer dit een paar keer om en voeg dan 1,5 liter kippenbouillon toe. Deksel op de pan en koken tot de linzen gaar zijn.

Dat zal een kwartiertje duren. Je kunt de soep wat pittiger maken door gerookte spekblokjes te gebruiken en garam masala in plaats van milde kerrie. In dat geval geen zout meer toevoegen.

2889139605_e9e2eb8246_o_d.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Knoflooksoep! :thumbsup: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/knoflook-soep.1054/

Knoflook heeft bewezen effecten bij beginnende griep en verkoudheden.
Engelstalige info: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22280901
Nederlandstalige info: http://goedgezond.info/2013/12/knof...-een-boost-en-is-een-natuurlijk-antibioticum/

Nu had ik in Hongarije bij @Piroska de lekkerste knoflooksoep ooit gegeten en dit receptje gebruikt ik:

http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/search?q=knoflooksoep
Voor ongeveer 4 personen, voorgerecht

4 flinke bollen knoflook
3 a 4 uien
2 eieren
2 kleine aardappels of 1 grotere
1 liter bouillon

De knoflookbollen plat slaan en teentjes losmaken. Vervolgens stop ik die in een grote pan, deksel erop en even flink hard schudden, zodat de tenen knoflook hard tegen de wanden en het deksel van de pan stuiteren. Hierdoor gaan de velletjes eraf of heel los zitten en duurt het geen eeuwigheid om vier bollen knoflook schoon te maken. (het kontje snij ik eraf)

Dan de fijn gesneden uien fruiten (niet bruin laten worden, evt beetje zout daarom toevoegen), vervolgens de hakte tenen knoflook erbij en na een minuutje of vijf kan de staafmixer erin. Bouillon toevoegen (ik gebruik een potje Struik kippenbouillon), aan de kook brengen en de in blokjes gesneden aardappel toevoegen. Na een kwartiertje á twintig minuten is die wel gaar, weer de staafmixer er doorheen halen en de pan van het vuur halen.

Nu nog de twee eitjes er doorheen mixen (staafmixer) en de soep is klaar. Naar smaak peper en zout (of bouillonblokje) toevoegen. Voor extra kleur heb ik nog een beetje kurkuma poeder toegevoegd.

cloves-of-garlic-in-a-basket.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Vegetarische Goulashsoep

Benodigdheden:
2 eetlepels kokosolie (of andere olie of vet)
1 grote ui (of 2 kleintjes), gesnipperd
1 teentje knoflook, geperst
3 wortels in plakjes
3 aardappelen in blokjes
1 blik witte bonen in tomatensaus
1 blik tomatenpuree
2 of 3 groentebouillonblokjes
pittige paprikapoeder (ca. 1 eetlepel)
eventueel: 1 groene paprika in kleine stukjes

Bak, in een soeppan, de uien en de knoflook (en eventueel de paprika) in de kokosolie.
Voeg de wortel en aardappel toe, roer en bak vijf minuten.
Bestrooi met paprikapoeder en voeg onmiddellijk wat water toe, zodat alles helemaal bedekt is.
Voeg nu ook de tomatenpuree en nog een 1/2 liter water en bouillon toe.

Laat het zachtjes pruttelen tot alles zacht wordt. Voeg vlak voor het gaar is de bonen toe en laat ook deze warm worden. Breng op smaak met paprikapoeder en bouillonpoeder.
De soep is het lekkerste als je het een paar uur te vroeg klaarmaakt zodat het tijd heeft om te 'rijpen'.
Een dag eerder klaarmaken is nog beter.

Ikzelf maak deze soep smorgens en zet de soep als alle ingrediënten erin zitten en het even gekookt heeft in de hooikist (dat is hier de pan gewikkeld in een theedoek en dan pan omwikkelen met een wollen deken en in de rookstoel zetten zodat niemand het om kan stoten)
Bij deze langzame manier van koken trekken smaakstoffen goed in de soep en bespaar ik brandstof.
20151102_152600.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Linzensoep

Benodigdheden (voor vier personen)
250 gram rode linzen
1 ui
1 aardappel
1 wortel
1/2 eetlepel tomatenpuree
1/2 eetlepel peperpuree of harissa
2 eetlepels olijfolie
2 bouillonblokjes kip of groente
1,5 liter kokend water
munt,pul biber, citroen

Bereiding
Schil de wortel en aardappel en snij ze, evenals de ui, in kleine blokjes.
Fruit de ui aan in de olijfolie in een ruime pan. Voeg, als de ui glazig ziet, de tomaten- en peperpuree toe en bak even mee. Voeg vervolgens de aardappel en wortel toe en bak ook even mee.
Was de linzen, voeg ze vervolgens toe in de pan en bak even mee. Verkruimel de twee bouillonblokjes boven het geheel en giet er de 1,5 liter kokend water op. Laat het geheel aan de kook komen en laat dit ongeveer 3 kwartier zachtjes koken tot de linzen helemaal gaar gekookt zijn. Zet dan even de staafmixer in de soep zodat alle stukjes aardappel en wortel ook verdwenen zijn. Serveren met munt, pul biber en drupje citroen.

Ik leerde van een Turkse kok dat hij geen munt snipperde op de soep bij het serveren,maar een tak munt in de soep mee kookte. Haal die er wel uit als je de soep gaat pureren. Ik gebruik in plaats van tomatenpuree ook vaak een blik met tomatenstukjes.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wortelsoep

500 g winterpeen
2 uien, gesnipperd
stronkje gember, geschild en fijngesneden
verse tijm, vastgebonden tot een bosje
2 groentebouillontablet
sap van 1 sinaasappel
peper en zout
boter of olie om in te bakken

Fruit de ui en gember zachtjes in een beetje boter.
Snij de wortel in stukjes en voeg toe.
Doe er zoveel water bij tot de wortels onder staan.
Doe tijm, bouillontabletten, sinaasappelsap en peper en zout erbij.
Kook in 20 minuten heel zachtjes gaar.
Vis dan het bosje tijm eruit.
Pureer de soep.

wortelen-300x199.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Prei soep. ( mijn favoriet )
benodigdheden.
1 stuk soepvlees
Boeket garni ( wortel selder ui lauwlierblad tym peterselie stengels )
6 stalen prei
bleekselderij
ui
aardappelen.
Pezo . Kruidnagel
Vetstof
In een grote pan leg je het soepvlees doe er water bij tot het soepvlees net onderstaat. Breng snel aan de kook. Kook dit 3 a 4 min. Giet het soepvlees in een vergit was het schuim er af met koud water. Spoel de kookpan goed uit en vul die nu met ruim veel water. Doe het soepvlees er in de boeket garnie een paar wortelen in de lengte door gesneden een ui met kruidnagel selder stengels tym lauwlierbladen de peterselie stengels. Laat dit 6 uur op een zacht vuur door koken .
Reing de prei snij het groen in redelijke grote stukken spaar het wit .
Snij de een paar gewassen bleekselderij stengel en 2 uien .
Smoor die in een grote kookpan met wat vet stof .
bevochtig dit met de zelf getrokken bouillon ( door een zeef gieten ) hou 1/2 liter bouillon over.
kook dit tot de groenten gaar zijn voeg er de aardappelen aantoe en laat nog 20min koken.
Ondertussen snij je het wit van de prei fijn .
Smoor die ook in een pan en voeg de resterende bouillon aan toe.
mix de grote pan soep . Je kan ze ook nog zeven .
voeg dan bet wit van de prei toe en breng op smaak met peper en zout .

Smakelijk.
Bij gerecht.
Het merg uit het been in het soepvlees . Doe dit op een beschuit met peper en zout . Lekker .
Het soepvlees kan je zowel warm als koud eten met bv. brood en eventueel wat mosterd.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt mij een beetje zwaar op de maag liggen Flos
ha dat ligt er aan hoe groot jou soep pan is . Dus hoeveel bouillon je hebt gemaakt.
Mix je het wit van de prei ook heb je de basis voor tientallen soepen .
voeg tomaat toe heb je gebonden tomaten soep .
voeg kervel toe heb je gebonden kervel soep . Enz.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Thaise pompoensoep.
Pompoen
Olie
Thaise currypasta
Ui
Knoflook
Laurierblaadje
Optioneel wat stukjes gember.
Bouillonblokjes
Kokosmelk


Schil de pompoen, verwijder de zaadjes en snijd het vruchtvlees in blokjes.
Snijd de ui fijn.

Doe de olie in een ruime pan en fruit hierin een eetlepel(begin met minder als je het niet kent) currypasta tot het goed ruikt en daarna (gember) uien snippers,uitgeperste knoflook, laat even garen en vervolgens de pompoenblokjes. Schenk kokosmelk, water,laurierblaadje en de bouillonblokjes erbij en laat dit een half uur zachtjes koken(of minder als je kleine stukjes pompoen hebt).
Pureer het geheel met een staafmixer tot een gladde soep en breng het op smaak met zout en eventueel curry.

Heb dit met zowel hokkaidopompoen (klein en oranje) als met butternut/flespompoen (zachtgeel en peervormig) gemaakt.
Dit is eigenlijk een dubbelgerecht, de eerste dag eet ik dit ongepureerd, met rijst, het heet dan Thaise pompoencurry, de tweede dag doe ik er wat water bij, eventueel nog een bouillonblokje, en pureer ik het geheel en heet het Thaise pompoensoep en eet ik het met stokbrood of naan.
Oja, vergeet niet laurierblaadje en gember eruit te vissen.
Je kan het recept nog opleuken met mais, kikkererwten, stukjes paprika. Restje prei,wortel of tomaat kan er ook zo in verwerkt worden.
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Zelf vind ik het handig om het afgietwater van pasta (en rijst) op te vangen en dat te gebruiken voor soepen (of sauzen). Het is immers al bouillon door het bouillonblokje met scheutje olijfolie waar ik de pasta in kook. Het zetmeel van de pasta fungeert enigszins als verdikkingsmiddel.
(Afgietsel van rijst is erg goed te gebruiken als basis voor saus vanwege het zetmeelgehalte.)

En dan hoef ik er eventueel alleen een geklopt eitje door roeren (door de hete bouillon, worden dan sliertjes) met wat tomaat en lente ui, sesamolie en Fishsauce... Klaar is het Chinese soepje.
Heb vroeger Ken Hom dat ooit zien doen op tv (Ken Hom's Hot Wok) en nooit meer vergeten. :cool:
http://www.recipesource.com/ethnic/asia/chinese/soup/tomato-egg-drop-soup1.html

Of ik kijk wat er in de keuken en koelkast aan groenten zwerft en wel op mag/moet en dan wordt het een "keukensoep" (of een "tuinsoep" als er weer verse ingrediënten van de tuin komen).

Vind het in ieder geval zonde om dat kookvocht (of groentekookvocht) door de gootsteen te gieten. ;)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Bloemkoolsoep

Beetje omslachtig uitleggen van wat ik normaal gewoon doe om een bloemkoolsoep te maken.

Ik maak de eerste dag gewoon bloemkool, en van de restanten, het kookwater inclusief stronk en blad, en twee aardappels, maak ik de soep.
Dus de eerste dag, kook ik de hele bloemkool in een grote pan. Ik schep er deel van de bloemkool uit wat ik gebruik en laat de rest in het kookwater staan. Ik gooi twee gare aardappels die ik extra gekookt heb voor mijn maaltijd hierbij. Ik laat het geheel afkoelen, ik maak het liever af als het afgekoeld is.

Voor het maken van de soep een uitje snijden en fruiten en curry masala erbij doen. (Kan van het vuur als je de volgende stap doet, die volgende stap kan je ook doen voor je het uitje fruit)

Vis de bloemkoolresten uit de pan en snijdt wat van de buitenste roosjes van de bloemkool af, houdt deze apart, en doe de rest (stronk en eventueel blad) in grote stukken terug in de pan bij het kookwater. Pureer met staafmixer. Als je nog een of twee gekookte aardappels over hebt kunnen die er ook door gemalen, voor een wat meer gebonden soep.

Gooi deze bloemkooldrab en de roosjes bij de ui, spoel kom om met nog beetje water en voeg dit ook toe. Eventueel wat verdunnen met scheut melk. Laurierblad er bij, een paar blokjes runderbouillon, wat peper naar smaak. Het geheel nog tien minuten zachtjes laten koken.


3056598758_291692411a_b.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Hele snelle groentensoep

Ik heb in de afgelopen jaren heerlijke groentesoepen gemaakt met getrokken bouillon en veel vers gesneden groenten van de boer. Maar ik heb ook een heel snelle variant. Voor als er onverwacht meer eters zijn, en je mét een soepje erbij wel uitkomt.

Gehakt rul bakken in de soeppan, peper en zout en vleeskruiden erop strooien en meebakken.
Kokend water erbij.
Blokjes runderbouillon erbij. (de AH bouillon is mijn favoriete, maar ieder heeft zo zijn eigen smaakje)
Blaadje laurier en piripiri-pepertje erbij. (laatste doe ik altijd, maar het hoeft niet natuurlijk)
Zak soepgroenten erbij. (er liggen altijd twee zakjes Lidl soepgroenten in de vriezer voor deze soep)
Even vijf minuten laten koken en nog vijf minuten laten staan.

groentesoep-1-300x225.jpg

Klaar.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Hele snelle groentensoep

Ik heb in de afgelopen jaren heerlijke groentesoepen gemaakt met getrokken bouillon en veel vers gesneden groenten van de boer. Maar ik heb ook een heel snelle variant. Voor als er onverwacht meer eters zijn, en je mét een soepje erbij wel uitkomt.

Gehakt rul bakken in de soeppan, peper en zout en vleeskruiden erop strooien en meebakken.
Kokend water erbij.
Blokjes runderbouillon erbij. (de AH bouillon is mijn favoriete, maar ieder heeft zo zijn eigen smaakje)
Blaadje laurier en piripiri-pepertje erbij. (laatste doe ik altijd, maar het hoeft niet natuurlijk)
Zak soepgroenten erbij. (er liggen altijd twee zakjes Lidl soepgroenten in de vriezer voor deze soep)
Even vijf minuten laten koken en nog vijf minuten laten staan.

groentesoep-1-300x225.jpg

Klaar.

Zo maakte ik altijd mijn groente soep, totdat ik erachter kwam dat er smaakversterker (E621) in de bouillonblokjes zat.
Sinds ik met E621 ben gestopt (zit in een hoop" gefabriceerde" producten) heb ik minder last van slapenloosheid en allergie.
Nu gebruik ik een potje bouillon waar geen smaakversterkers in zit, werkt net zo snel en net zo lekker.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Hier staat nu pompoensoep op :)
Gewoon simpele, pompoen, wortel, ui, kerrie, kippenbouillon, en dan straks pureren met de staafmixer.
Heb vanochtend al een soort kefir-naanbroodjes gebakken voor erbij (al heb ik die iets te lang in de oven laten zitten... Niet verbrand, wel hard :( ), ik heb er nu al zin in ;)
 

Loreen

Last (wo)man standing
Minestronesoep maak ik ook graag. Het leuke daaraan vind ik dat ik gewoon vanalles dat ik in huis heb in de pan kan gooien, en als de kinderen dan vragen wat het is ik gewoon kan zeggen "minestronesoep" ipv "uh, vanallesennogwatineenpan" :fluit:

Vandeweek had ik eerst pintobonen geweekt, daarna gekookt, toen nog extra water toegevoegd, laurierblad, tijm, witte kool (in kleine reepjes), wortel, ui, pompoen, 1 blik tomatenblokjes, doperwtjes, Italiaanse kruiden, zelfgemaakte bouillonpoeder en volgens mij was het dat :) Ow ja op het laatst nog wat basilicum, rode wijnazijn en een scheutje olijfolie. Maar goed je kan dus gewoon kijken wat je nog hebt liggen qua groente :)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Vandaag een pittige wortelsoep gemaakt. De wortels moesten op.
Olie in de pan, een schep green curry pasta, uien knoflook en even roeren...dan gesneden wortels erbij...
Ik had nog restje paprika en gooide er ook nog wat linzen bij en water groentebouillonblokjes, piripiri-pepertje,laurier.
Het kan gepureerd worden, heb ik niet gedaan. Lekker in deze soep is ook tauge of kikkererwten, maar het was nu vooral om de wortels op te maken.
Morgen voor het serveren even afmaken met kokosroom en in de kom bestrooien met wat geschaafde amandelen.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Deze maar weer even naar boven schoppen.
Ik ben as we speak afvalsoep aan het maken :fluit::D
De afgelopen weken had ik een zakje in de vriezer, waar ik iedere keer allerlei groenterestjes in deed. Dus de schillen en kontjes van winterpeen en ui, de eindjes bleekselderij, prei, dat soort dingen. Ook had ik via okvlees een bio kipkarkas gekocht, het karkas dus dat overblijft als alle filetjes ed eraf gehaald zijn en wat anders weggegooid zou worden.
Nou was het zakje vol, dus nu staat er een grote pan op het vuur met de inhoud van dat zakje en dat kipkarkas. Dat blijft lekker een nachtje staan. Dan morgen afgieten, en ik denk dat ik dan van die kippenbouillon een uiensoep ga maken, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Tijd zat nog om over na te denken :D
 

Flos

SHTF Expert
Op de winter cooking meting ga ik een maaltijd soep klaarmaken.
benodigdheden.
Prei
aardappelen
kikkererwten
groenten bouillon om het vegie te houden.
spekblokjes doen we er nadat de vegetarische mensen hebben geproeft.
vetstof pezo
Snij de prei fijn na het wassen.
Snij de aardappelen in dobbelsteenjes.
In een grote pan doe je wat vet stof en stoof de prei.
Doe daar de aardappelen bij. En bevochtig dit met de bouillon tot het onder staat.
laat dat 20 a 30 min pruttelen.
Ondertussen bak je de speklardons glazig in een andere pan.
de laatste 5min doe je er de erwten bij
afkruiden met peper en zout. Pasop later komt het spek er nog bij dat ook zoutig is.
vegie's laten proeven dan spek toevoegen.
Smakelijk.
 
D

Deleted member 192

Gast
Ik zie allemaal culinaire meesterstukken hierboven.
Dus:
Soep voor dummie's.
Zak soepgroenten, bouillonblokje , evt peper en zout.
Alhoewel een blokje al heel veel zout bevat.

In een pan, water erbij tot een centimeter of 4 boven de groente, 20 tot 30 minuten koken.
Proeven, evt bijstellen met specerijen of kookduur.
Je kan ook gesneden kipfilet toevoegen voor het koken.

Prima snelmaaknoodgevalsurvivalsoep.
 
Bovenaan