• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Staatssecretaris: Subsidies stekkerauto's zijn voor niks

D

Deleted member 101

Gast
Nu in de krant, het AD

Staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, staat kritisch tegenover de belastingvoordelen die de afgelopen jaren door zijn voorgangers zijn toegekend aan 'auto's met een stekker'. ,,We hadden er nooit aan moeten beginnen", zegt hij in een interview met Autoweek.
http://www.ad.nl/auto/staatssecretaris-subsidies-stekkerauto-s-zijn-voor-niks~ac8cde52/

Nu weer actueel (staat er niet bij) of een stekker auto geschikt is voor preppers. Wel als woonwerk-verkeer.
Maar niet als BOV. dat werkt niet als je op de vlucht bent!
Dan weer een zuinige benzineauto of diesel.
LPG dit is ook niet interessant i.v.m. tanken in het buitenland.
Maar wat als je op een andere locatie bent en er gebeurd een SHTF of onstaat zoiets.
Dan dus geen oplaadpunten werkend ook geen tijd voor.
Dus blijft over een benzine of een Hybride die dus zelf oplaad en ook zuinig is (als het goed is).

Mijn mening en ervaring is dat een zuinige eenvoudige benzine auto het beste is, geen dure onderdelen die stuk kunnen gaan zoals bij een diesel de brandstofpomp (Focus 700 euro) of turbo ook zoiets als het niet meer is. En het komt altijd en hoe ouder de auto is of als de auto veel kilometers heeft is de kans steeds groter.

Het zal je maar onderweg gebeuren en dan sta je wel stil en repareren is er niet bij.
Alleen een nieuw onderdeel erin. En een monteur nodig.

En als er nog gezag is zit je ook met een oudere diesel met de milieu zones, vooral in Duitsland.
Dit krantenbericht was voor mij wel weer een leermoment, gewoon doorrijden in de zuinige benzine auto.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik denk dat zo gauw de pleuris echt uitbreekt, ook de politie in Duitsland wel wat anders aan z'n hoofd heeft dan oude diesels controleren... Maar goed, dat hoop ik alleen maar omdat wij diesel rijden...:)
 
I

Invictus

Gast
De kwalificatie "... zijn voor niks" vind ik nog erg mild uitgedrukt voor praktijken die ik zou willen omschrijven als diefstal van de gewone belastingbetaler.

Het gaat om auto's in de prijsklasse van vaak zo'n 50.000 tot 80.000 euro. Totaal onbereikbaar voor mensen die van een gewoon salaris hun eigen auto moeten betalen.
Ook niet het type auto dat weggelegd is voor de doorsnee werknemer met een auto van de zaak.

Nee, dit rechtse rotkabinet heeft het zo georganiseerd dat we mensen met een dik salaris die zo'n dure auto mogen uitzoeken gaan subsidieren met 7% bijtelling.
Dus iemand met een salaris van een ton en een hybride auto van 70.000 euro betaalde daar per maand voor : (0,07 x 70.000 x 0,52)/12 = 212 euro

Ga dit maar eens uitleggen aan mensen aan de onderkant van het loongebouw die met weinig geld hun oude autootje op de weg proberen te houden.
Of aan mensen uit de thuiszorg die hun baan zijn kwijt geraakt omdat een fatsoenlijk zorgniveau "onbetaalbaar" is geworden.
Of aan ......... [vul maar in]
 

Richard434

Prepper goeroe
De kwalificatie "... zijn voor niks" vind ik nog erg mild uitgedrukt voor praktijken die ik zou willen omschrijven als diefstal van de gewone belastingbetaler.

Het gaat om auto's in de prijsklasse van vaak zo'n 50.000 tot 80.000 euro. Totaal onbereikbaar voor mensen die van een gewoon salaris hun eigen auto moeten betalen.
Ook niet het type auto dat weggelegd is voor de doorsnee werknemer met een auto van de zaak.

Nee, dit rechtse rotkabinet heeft het zo georganiseerd dat we mensen met een dik salaris die zo'n dure auto mogen uitzoeken gaan subsidieren met 7% bijtelling.
Dus iemand met een salaris van een ton en een hybride auto van 70.000 euro betaalde daar per maand voor : (0,07 x 70.000 x 0,52)/12 = 212 euro

Ga dit maar eens uitleggen aan mensen aan de onderkant van het loongebouw die met weinig geld hun oude autootje op de weg proberen te houden.
Of aan mensen uit de thuiszorg die hun baan zijn kwijt geraakt omdat een fatsoenlijk zorgniveau "onbetaalbaar" is geworden.
Of aan ......... [vul maar in]

Allereerst gaat dit artikel over alle subsidie die er voor elektrische en hybride auto's is gegeven.
Aangezien een Prius een vanafprijs heeft van € 30.000, betaald iemand met een salaris van €35.500 (modale inkomen van 2015) (0,14 x 40.000 x 0,42)/12 = 196 euro per maand.
Daarnaast waren deze modellen een paar jaar geleden, (waar de staatssecretaris ook aan refereert) die volledig bijtelling-loos waren.

Ook je argument van de prijsklasse is in mijn ogen niet gefundeerd, aangezien je nu een E-Golf (4% bijtelling) al vanaf 36.650 hebt,
Als je dus niet al te veel poespas wilt, (vandaar een verkoopprijs van 45.000) met wederom je modale inkomen, kan je deze voor (0,04 x 45.000 x ,042)/12 = € 63 euro per maand rijden. Voor "dezelfde" auto gewoon met 21% bijtelling (zoals de golf, maar dan met "gewone" diesel), dan betaal je (0,21 x 26,950 x 0,42) /12 = € 198,08

Waardoor een er dus wel degelijk een financiële stimulans is om een volledig elektrische auto te rijden, ondanks dat deze iets duurder in de aanschaf zijn.

Waar de staatssecretaris vooral op doelt is
,,We hebben er 6 miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen", aldus Wiebes.

en
In de praktijk is gebleken dat met name die zakelijke rijders veel minder zuinig rijden dan waar voor de kortingen vanuit was gegaan. ,,Gemiddeld wordt er maar voor een kwart elektrisch gereden met plugin hybrides''

Wat hij dus eigenlijk zegt is dat ze het geld inderdaad verkeerd hebben besteed. Maar om dit meteen af schuiven op een Rot-rechtskabinet.

Dat iemand met een hoger inkomen er procentueel meer voordeel uit haalt klopt,
maar die betaald voor dezelfde auto ook meer.
 
I

Invictus

Gast
Het artikel gaat over stekker auto's in relatie tot de mislukte ficale prikkels.
Onder de Prius rijders ben ik nog wel eens een enkeling tegengekomen die op pricipiele redenen voor dit type auto gekozen had. Ook wel mensen die dit model om die reden op eigen kosten aangeschaft hebben.
(tot 2012 had de Prius niet eens een laadstekker)

Met de komst van de plug-in hybride en de fiscale kermis die daar op volgde heb ik veel mensen gesproken die vooral uit waren op een zo mooi mogelijke auto tegen minimale kosten (lees lage bijtelling)
Het milieu argument speelde geen andere rol dan hooguit in een bijzin of als neveneffect. En dan heb ik het over slimme mensen met goede opleiding en dik betaalde banen.
Objectief gezien de aller allerlaatste bevolkingsgroep die staatssteun nodig heeft.
Fout besteed geld, waarschijnlijk willens en wetens, van een rechts kut kabinet.
 
I

Invictus

Gast
Nu in de krant, het AD


Dit krantenbericht was voor mij wel weer een leermoment, gewoon doorrijden in de zuinige benzine auto.

Zo ongeveer tegelijk met het begin van mijn actieve prepcarriere heb ik besloten om langer door te rijden met een (benzine) auto.
Geen nieuwe auto meer gekocht maar juist eentje van een jaar of 6.
En dan geen zuinige maar een benzine slurper met een zware motor die nog wel 10 jaar mee gaat.
Normaal rijd ik op lpg en heb standaard een volgeprepte benzinetank. Al met al toch nog een actieradius van 1300-1400 kilometer.
 

Ray

SHTF Expert
Kleine motoren gaan tegenwoordig gelukkig ook een hele tijd mee, dat was vroeger wel anders. Moet je natuurlijk geen maf exootje hebben als een twee cylinder met turbo, zoals je wel steeds meer ziet in kleine autootjes. Start/Stop systemen, uitschakelbare dynamo's, allemaal spul wat de levensduur van je motor verkort en kans op storingen flink doet toenemen.
Alto's, Cuore's, Panda's, met normale blokjes, er rijden er rond met ruim boven de 300k op de teller. Vroeger was bij een auto het meestal de motor die er voortijdig mee ophield, de rest van de auto was vrij simpel. Tegenwoordig eindigen de meeste auto's op de sloop omdat de rest uit elkaar valt.

Voor als de SHTF maakt het eigenlijk niet veel uit wat je precies hebt, als hij het DAN maar doet en jij er met je gezin in past. Auto's kunnen allemaal 20 a 30 duizend kilometer rijden tussen kleine onderhoudsbeurten door en als je die overslaat staan ze niet meteen stil. Hoelang moet zo'n SHTF wel niet duren en hoeveel brandstof moet je wel niet kunnen regelen totdat auto slijtage een probleem wordt? Als de SHTF zo groot is, staat de productie maar in ieder geval de aanvoer toch stil dus brandstof is op in een week en dan is je auto een hut of kippenhok.

Handig is het om de paar dingen die je wel zelf kunt aan je auto in alle gevallen, te regelen. Wat olie, koelvloeistof, ruitensproeierspul, wisserbladen strips (compacter en goedkoper dan heel nieuwe bladen), lampjes (ja, je wilt niet opvallen als er wel nog verkeer rijdt, zorg dat alles het doet), zekeringen en wellicht reserve thermostaat. Misschien wel een leuk topic. Preps voor je auto (niet alles voor in je auto) en simpele dingen en storingen die je zelf kunt oplossen. Thermostaat bij de Panda gaat er uit door de accubak te demonteren (anders kan je er niet bij), twee slangen los te halen en het stekkertje voor de temp sensor en dan twee boutjes. Halve liter koelvloeistof (of water in noodgeval) erbij en de ontluchtingsnippels gebruiken.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Heb zelf 180.000 gereden in een Fiat Doblo met een klein 1.3 liter turbo diesel blokje. Nooit problemen mee gehad. Daarna een Skoda Fabia 1.2 driepitter, ook 180.000 zonder problemen. Vanwege het gunstige tarief natuurlijk, ik reed hem zakelijk en als ik vertel wat hij mij maandelijks kostte krijg ik een permaban vrees ik ;) Zit nog wel een zwak punt in bij die groene VAG auto's, volgens mij het vliegwiel. Overigens het "groene" slaat alleen maar op de theoretische CO2 uitstoot.

Heb nu voor SHTF twee motoren, een oude (20 jaar), old skool technologie en een vrijwel nieuwe (4.000 op de teller). Nadeel van zo'n oud barrel is dat er allerlei problemen optreden. Soms klein (vandaag gemerkt dat dashboardverlichting maar half werkt). Ja je kunt het dan wel zelf, maar het is extra werk.
 

prepass

Elementary prepper
Ik denk dat het niet uitmaakt of je diesel of benzine rijdt. Nu tijdig en goed onderhoud, normaal rijgedrag en alvast wat basis onderhouds zaken inslaan, lijkt me voldoende om je auto rijdend te houden.
Zolang er brandstof is zal het wel meevallen. Zorg daarom ook voor een sifon pompje in je auto of een brandstof slangetje.
Met een auto is het hetzelfde als met een ronkende generator in je tuintje.....je trekt enorm de aandacht.....
Naast een auto is een motor ook een zeer goed alternatief als SHTF voertuig, vaak zuiniger dan een auto en wendbaarder en de mogelijkheid om kleinere wegen (lees fiets/wandel paden te gebruiken).
 
Bovenaan