• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

(Staf)kaartlezen, coordinaten

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@J.J heeft mij gevraagd, naar aanleiding van het topic Navigatie https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/navigatie.4318/page-2#post-91224, of ik iets wilde uitleggen over kaartlezen met een kaarthoekmeter. En hoe dat werkt met die coördinaten.
Dat doe ik graag, alleen ben ik mijn kaarthoekmeters kwijt en de dump hier had er geen en ook geen stafkaarten. Maar dat is geen ramp, waarom leg ik later uit.
Wel wil ik zeggen dat ik geen goeroe ben, dit nooit eerder gedaan heb en dus ook fouten kan maken, als je een fout ontdekt, stuur dan een PB en pas ik het aan, want aan verkeerde info heeft niemand wat.

Een stafkaart, die defensie gebruikt, gebruikt de maat van 1:50:000.
Er staan allerlei vakjes op van 2x2cm en die vakjes komen in werkelijkheid overeen met een vak van 1km breed en 1km lang. De lijnen die deze vakjes vormen zijn allemaal genummerd.
Omdat de vakjes 2x2cm zijn heb je dus niet perse een kaarthoekmeter nodig, het is wel makkelijker.
Een kaarthoekmeter verdeelt die vakjes onder in delen, zie de post van crosbowclan hieronder.
Een kaarthoekmeter verdeelt een vakje van 2x2 cm onder in 20 delen, dus elk deel is 50 meter in het echt. Zodoende kun je dus onderverdelen in vakjes van 5x5 meter.

Op een stafkaart heeft dus ieder vakje zijn eigen nummer, waardoor je snel kunt zien in wel gebied je je bevindt of welk gebied je heen moet.
En met behulp van de kaarthoek meter kun je dus exact je locatie op de kaart bepalen en als coördinaat opschrijven.
En als je dus een coördinaat doorkrijgt, kan je dus met behulp van de vakjes op de kaart en je kaarthoekmeter exact vinden waar die locatie is.

De vakjes zijn altijd onderverdeeld in 2 nummers, de horizontale lijn en de verticale lijn.
vrij natuurlijk gaat dat van link naar recht (huisje in) en van beneden naar boven (trappetje op).
Altijd in die volgorde, huisje in trappetje op.

Hieronder is een afbeelding (die ik heb gepikt van een andere site) en een paars, rood en zwart kruis zie je staan.
Het coördinaat van het rode kruis is:0350.5100
Waarom? Huisje in is vakje 03 en trappetje op is vakje 51, dan heb je al: 03-51
als je de kaarthoekmeter of meetlat of kompas met mm erop legt zie je dat het IN het vakje huisje in 50 is en trappetje op 00 is.
Dus dan krijg je 03 plus 50 is 0350 - 51 plus 00 is 5100
(waarom het in het vakje 50 en 00 is ipv 5 en o weet ik niet, misschien kan iemand dat aanvullen. Ik denk omdat het nog gedetaileerder kan dan de stafkaart, maar niet zeker)

2wmorpv.gif


Huisje in is op de kaart pijltje A en trappetje op is dus pijltje B. links naar rechts, onder naar boven.
Als het rode kruis iets naar benden was geweest, had het trappetje op, vakje 50 geweest en zeg maar 90, dus 0350-5090

Als dit verhaal duidelijk is, wil ik graag de paarse en zwarte coördinaten :)
En je kan opzoeken waar de coordinaat 0240-5260 is :)

En als je geen kaarthoekmeter hebt, kan je ook een beetje schatten, dat rode kruis zit mooi op de helft dus is 50, iets naar rechts zou 60 zijn en iets aan het begin van het vakje 10.
 

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Hier een stafkaart met kompas, zoals je ziet is een vakje 20 mm, dus je mm delen door 2 en je hebt het 'in het vakje coordinaat'


En dat plaatje in de eerste post, had ik op de juiste maat gekregen, 20mm per vakje, alleen was te groot voor het forum dus helaas moeten verkleinen. Ik ben niet zo heel handig met paint enzo.

Oja, als je nog iets niet snapt meld het even dan probeer ik het beter/anders uit te leggen.
 

Bijlagen

  • kaart met kompas.jpg
    kaart met kompas.jpg
    58.5 KB · Weergaven: 31

CrossbowClan

Diehard Prepper
Omdat de vakjes 2x2cm zijn heb je dus niet perse een kaarthoekmeter nodig, het is wel makkelijker.
Een kaarthoekmeter verdeelt die vakjes onder in 10 delen
Dankje dat je hier nog wat dieper op in wilt gaan :thumbsup:. Kan ik goed gebruiken :rolleyes:.

Een kaarthoekmeter verdeelt een vakje van 2x2 cm onder in 20 delen, dus elk deel is 50 meter in het echt. Zodoende kun je dus onderverdelen in vakjes van 5x5 meter.
Dan krijg je bijvoorbeeld deze coördinaat 113.52 - 398.64. Wanneer je niet zo nauwkeurig hoeft te navigeren dan hoeft het niet zo precies en laat je het laaste cijfer gewoon op nul. Je krijgt dan een locatie die op 50 meter nauwkeurig is. Ben je op zoek naar een meer of open vlakte dan is dat nauwkeurig genoeg.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Het meest ideale is grofweg navigeren op kaart, kaarthoekmeter en kompas, dus op 50 meter nauwkeurig is prima, en het dan afmaken met gps voor de exacte locatie (op 1 meter nauwkeurig).
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Misschien als aanvulling :).
Bovenstaande afstanden gelden alleen voor een kaart met de verhouding 1:50.000.
Er zijn ook kaarten met verhouding 1:25.000, 1:10.000 en 1:5.000.
Op een kaart 1:25.000 kun je redeneren dat elke afstand dan gehalveerd wordt t.o.v. een kaart 1:50.000. Dat is ten dele waar, want 1 cm op een 1:50.000 kaart is 500 meter, maar op een 1:25.000 kaart 250 meter. Echter het vlak van 1x1 kilometer wordt verdubbeld omdat dat stuk op een 1:25.000 wordt uitvergroot t.o.v. een 1:50.000 kaart. Een vlak van 1x1 kilometer is daarom op een 1:25.000 kaart 4x4 cm, op een 1:10.000 kaart 10x10 cm en op een 1:5.000 kaart 20x20 cm.
De laatste twee verhoudingen zijn bij een verplaatsing over lange afstanden of door een groot gebied niet handig, omdat je dan veel kaarten bij je moet hebben.
Vergis je niet... als je van een gebied een 1:50.000 kaart hebt maar wilt veranderen naar 1:25.000 kaarten dan heb je vier kaarten nodig voor hetzelfde gebied (geen 2 ;)).

Misschien dat dit helpt :fluit:.
 

Larik

Diehard Prepper
Over dag gps gesproken.
Dat is een Amerikaans systeem, orgineel van hun defensie en in 1983 door/dankzij een vliegtuig, waar een Amerikaans congreslid bij omkwam ongeluk opengesteld voor het grote publiek.
Maar wat open is gesteld kan dus ook weer gesloten worden. Nu zijn de Amerikanen onze vrienden, maar toch je daar blind op staren is geen goed idee. En daarom moet je dus goed kaart leren lezen ;)

En ik ben heel benieuwd naar Galileo, in 2021 krijgt Europa zijn eigen ‘gps’. Ikzelf wacht daarop met het aanschaffen van een gps, of Galileo of hoe dat gaat heten.
 

Ray

SHTF Expert
Over dag gps gesproken.
Dat is een Amerikaans systeem, orgineel van hun defensie en in 1983 door/dankzij een vliegtuig, waar een Amerikaans congreslid bij omkwam ongeluk opengesteld voor het grote publiek.
Maar wat open is gesteld kan dus ook weer gesloten worden. Nu zijn de Amerikanen onze vrienden, maar toch je daar blind op staren is geen goed idee. En daarom moet je dus goed kaart leren lezen ;)

En ik ben heel benieuwd naar Galileo, in 2021 krijgt Europa zijn eigen ‘gps’. Ikzelf wacht daarop met het aanschaffen van een gps, of Galileo of hoe dat gaat heten.
Sommige navigatie systemen en smartphones (met name de Chinese) kunnen nu al naast de Amerikaanse GPS ook GLONASS ontvangen. Dan komt daar idd de EU versie Galileo bij.
 

Larik

Diehard Prepper
Sommige navigatie systemen en smartphones (met name de Chinese) kunnen nu al naast de Amerikaanse GPS ook GLONASS ontvangen. Dan komt daar idd de EU versie Galileo bij.

Oke en gaat dat niet een heel nieuw iets worden? Dat je kan kiezen tussen een gps , GLONASS en galileo navigatie?
 

Ray

SHTF Expert
Oke en gaat dat niet een heel nieuw iets worden? Dat je kan kiezen tussen een gps , GLONASS en galileo navigatie?
Mijn oude Chinese smartphone pakte standaard beide, GLONASS en GPS, want die dingen worden ook vaak aan russen verkocht. 't Werkt allemaal op een andere frequentie en je apparaat moet het dus wel kunnen ontvangen/geschikt voor zijn.

Ik vermoed dat oude satnav apparaten in de toekomst niet zomaar Galileo kunnen ontvangen. Misschien simpel met firmware op te lossen, want die frequenties zijn van dezelfde orde en vergen geen andere satnav hardware.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@Larik ja je moet goed kaart leren lezen. Gps kan nooit de papieren kaart vervangen, want hij kan kapot gaan, de batterijen leeg gaan en misschien blokkeren de VS het systeem wel. Daarom zei ik ook dat gps goed is om ermee af te ronden, de laatste kilometers navigeren naar de exacte locatie, maar je begint gewoon met kaart, kaarthoekmeter en kompas. Dat moet de basis zijn ;).
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ikzelf wacht daarop met het aanschaffen van een gps, of Galileo of hoe dat gaat heten.

Hoef je niet op te wachten hoor, veel (high-end) GPS-apparaten die nu verkocht worden zijn al compatible met Galileo. Bijvoorbeeld iPhone 6s en later (en ook het horloge wat ik nu om mijn pols heb).

Gevonden via:

En nog een tweede opmerking @CrossbowClan: de Selective Availability functionaliteit, waarmee het Amerikaanse leger een kunstmatige meetfout kan introduceren in het GPS-signaal, wordt uberhaupt niet meer ingebouwd in de nieuwste generatie satellieten (GPS IIIA) die ze tussen nu en de komende 5 jaar gaan lanceren.

Gevonden via:
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Nog iets waarover hier nog niet gesproken is is de curvimeter, zoiets https://www.decathlon.nl/p/curvimet...MI1JuxiJCx3gIVlud3Ch3PSwKiEAQYAiABEgJp9fD_BwE
Die heb je niet nodig voor de navigatie maar kan wel erg handig zijn bij de afstandsbepaling van je route.
Normaal kun je de afstand redelijk nauwkeurig uitrekenen omdat je weet waar 1 cm in het echt voor staat (bijv. 500 meter). Maar soms is je route zo bochtig dat dat lastig wordt, en dan is de curvimeter ideaal. Het bepalen van de afstand en dus van de tijd die je moet lopen (met inachtneming van het terrein ;)) kan cruciaal zijn. Je wilt niet pas op je bestemming aankomen als het al pikkedonker is omdat je de afstand (of het terrein) had onderschat. Geen tijd om een shelter te bouwen of een vuur te maken, en dat kan in omstandigheden van regen, wind en kou ertoe bijdragen dat je onderkoelt raakt.
Dus als je de afstand uitrekent, reken dan zeer ruim. Beter 10 km. teveel berekent dan 5 km. te weinig :rolleyes:.
Ik heb nog geen curvimeter maar denk er sterk aan er een te kopen.
 

Marcov

Prepper goeroe
Nog iets waarover hier nog niet gesproken is is de curvimeter, zoiets https://www.decathlon.nl/p/curvimet...MI1JuxiJCx3gIVlud3Ch3PSwKiEAQYAiABEgJp9fD_BwE
Die heb je niet nodig voor de navigatie maar kan wel erg handig zijn bij de afstandsbepaling van je route.
Normaal kun je de afstand redelijk nauwkeurig uitrekenen omdat je weet waar 1 cm in het echt voor staat (bijv. 500 meter). Maar soms is je route zo bochtig dat dat lastig wordt, en dan is de curvimeter ideaal. Het bepalen van de afstand en dus van de tijd die je moet lopen (met inachtneming van het terrein ;)) kan cruciaal zijn. Je wilt niet pas op je bestemming aankomen als het al pikkedonker is omdat je de afstand (of het terrein) had onderschat. Geen tijd om een shelter te bouwen of een vuur te maken, en dat kan in omstandigheden van regen, wind en kou ertoe bijdragen dat je onderkoelt raakt.
Dus als je de afstand uitrekent, reken dan zeer ruim. Beter 10 km. teveel berekent dan 5 km. te weinig :rolleyes:.
Ik heb nog geen curvimeter maar denk er sterk aan er een te kopen.
Goed dat je het erover hebt, ik zal die van mij eens opzoeken. Hen hem al jaren niet meer gezien. Had er zelfs 2. 1 gewone en 1 electronische.
 

Ray

SHTF Expert
Nog iets waarover hier nog niet gesproken is is de curvimeter, zoiets https://www.decathlon.nl/p/curvimet...MI1JuxiJCx3gIVlud3Ch3PSwKiEAQYAiABEgJp9fD_BwE
Die heb je niet nodig voor de navigatie maar kan wel erg handig zijn bij de afstandsbepaling van je route.
Normaal kun je de afstand redelijk nauwkeurig uitrekenen omdat je weet waar 1 cm in het echt voor staat (bijv. 500 meter). Maar soms is je route zo bochtig dat dat lastig wordt, en dan is de curvimeter ideaal. Het bepalen van de afstand en dus van de tijd die je moet lopen (met inachtneming van het terrein ;)) kan cruciaal zijn. Je wilt niet pas op je bestemming aankomen als het al pikkedonker is omdat je de afstand (of het terrein) had onderschat. Geen tijd om een shelter te bouwen of een vuur te maken, en dat kan in omstandigheden van regen, wind en kou ertoe bijdragen dat je onderkoelt raakt.
Dus als je de afstand uitrekent, reken dan zeer ruim. Beter 10 km. teveel berekent dan 5 km. te weinig :rolleyes:.
Ik heb nog geen curvimeter maar denk er sterk aan er een te kopen.

Dat kan ook met een soepel touwtje, daar ga ik echt niet zo'n ding voor meeslepen in de rugzak.
 

Marcov

Prepper goeroe
Hoogtelijnen zijn ook wel belangrijk. Hier in NL valt dat wel mee, maar als je een goede trail gaat lopen kun je wel serieuze dingen tegenkomen.
Hoogtelijnen hebben mij in het verleden meerdere malen doen besluiten een andere route te kiezen.

Tussen elke lijn zit een hoogteverschil van 10 meter. Met de schaal kun je de afstand tussen de hoogtelijnen berekenen.
Dan kun je het hoogteverschil over een bepaalde afstand berekenen.

Voorbeeld van hoogtelijnen.

kaartlezen_hoogtelijnen.jpg
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Het lezen van een kaart aan de hand van de hoogtelijnen is niet gemakkelijk en zelfs niet 100% nauwkeurig want sommige hoogteverschillen staan simpelweg niet op de (meeste) kaarten aangegeven.
Zoals gezegd geven de meeste hoogtelijnen een hoogteverschil van 10 meter aan, de punten van dezelfde hoogte zijn met elkaar verbonden door een lijn, de hoogtelijn of contourlijn. Meestal geven deze lijnen samen een totale vorm aan, een onregelmatige ovaalvorm met hier en daar in- en uitstulpingen. Als ze plotseling tegen een andere lijn aankomen en daar stoppen, geeft dit een abrupte verandering in hoogte aan... en klif of steile hoge waterval bijvoorbeeld.
Je kunt je de hoogtelijnen voorstellen als de randen van vlakke schijven die op gelijke hoogte boven elkaar staan. Als je er denkbeeldig een doek overheen gooit zou deze ze met elkaar verbinden en bij benadering de werkelijke vorm van de heuvel of berg weergeven. Er wordt echter niet aangegeven wat er precies gebeurt tussen die lijnen. Er kunnen binnen de 10 meter grote oneffenheden en variaties in hoogte zijn. Er kunnen dus belangrijke aspecten in het terrein zijn die tussen de hoogtelijnen vallen en niet op de kaart zijn aangegeven.
Vergeet niet dat de tussenruimten tussen de hoogtelijnen de afstanden aangeven tussen horizontale punten op dezelfde (theoretische) hoogte en niet de afstand in het terrein. De hoogtelijnen zijn niet op schaal zoals de horizontale afstanden. Een veel gemaakte fout is te menen dat een groep hoogtelijnen een stijging in hoogte aangeeft die vergelijkbaar is met de schaal van de afstand ertussen. Op een kaart met schaal 1:50.000 en hoogtelijnen per 10 meter betekenen hoogtelijnen op 5 millimeter afstand van elkaar een hoogte verschil van 10 meter op een theoretische horizontale afstand van 250 meter, maar in werkelijkheid kan het terrein een veel grilliger reliëf hebben.
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
Hoogtelijnen.jpg

Even ter verduidelijking van het bovenstaande verhaal.
De bovenste tekening is de ideale situatie, maar in werkelijkheid kan het terreinverloop eruit zien als op het tweede plaatje.
Als je nu had gedacht die 250 meter makkelijk in 10 minuten af te kunnen leggen dan kom je van een koude kermis thuis ;).
 
Bovenaan