• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Sterke aluminium profiel berekenen

Henk88

Diehard Prepper
Ik ben bezig met wat DIY klussen in de richting van zelf een aluminium frame maken voor een fietskar en een frame op de schuur waarop ik een zonnepaneeltje of klein windmolentje kan monteren

Ik loop echter een beetje vast op de maximale belasting van aluminium U en vierkante profielen. Is er iemand die daar wat meer over weet? Ik snap dat het berekenen van de sterke erg afhankelijk is van dikte, lengte en gebruik van het profiel. Maar ik zoek gewoon een beetje een grove indicatie,

Zelf heb ik al getest met 2 aluminium profielen uit de bouwmarkt die ik nog had liggen;
- Maar het 20x 20 mm U profiel van 1.5 mm dik kan bijna niks hebben, dat buig ik zo met mijn handen
- Een 25 x 25 mm U profiel van 2 mm dik kon mijn gewicht zittend van 40-50 kg wel hebben maar boog nog wel zichtbaar door.

Ik zat dus te denken in de richting van 30x30 mm 3 mm dik vierkantprofiel of een 40x40 mm 4 mm dik vierkantprofiel. Het gaat om overspanningen over ongeveer 100 - 120 cm en ik ben ik op zoek naar een grove indicatie hoeveel gewicht je dan in het midden erop kunt zetten zonder dat het gaat doorbuigen. (ik kan deze niet zelf testen omdat ik gelijk een wat groter stuk + verzendkosten via een webshop moet bestellen). Vind het een beetje zonde om het verkeerde te bestellen.

Het type aluminium is EN AW-6060 T66
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Heb wel een data sheet voor je, misschien kan hier iets mee
 

Bijlagen

  • Nedal-alloy-Datasheet-EN-AW-6060.pdf
    192.1 KB · Weergaven: 7

zonnebrood

Mankinds only hope
@Henk88 , wat voor een fietskar moet het worden? Flatbed of met een bak? Zodra je dwarsverbindingen en driehoeken word het geheel meteen een stuk sterker.
 

Henk88

Diehard Prepper
Heb wel een data sheet voor je, misschien kan hier iets mee
Dank, dat ik zeker handig. Ik zie alleen nog met hoe de formules toe te passen. Ik heb wat gezocht op internet maar sterkteleer is helaas niet mijn sterkste punt.

@Henk88 , wat voor een fietskar moet het worden? Flatbed of met een bak? Zodra je dwarsverbindingen en driehoeken word het geheel meteen een stuk sterker.
Ik dacht in de richting van een flatbed maar ik wilde er misschien ook een soort kist/bak op maken waar je tijdens pauzes op kan zitten als een soort bankje. Vandaar dat ik wat meer sterkte wilde en ik begreep dat bij toepassing van een zonnepaneel ofzo de continue kracht niet zo hoog is maar de piekkrachten bij windstoten wel.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Henk88, je zou eens kunnen kijken bij een zonweringen fabriek of je daar geen materialen kan kopen die hebben vaak profiel in hun aluminium en dan weet je zeker dat het sterk genoeg is aangezien er soms veren in worden gemonteerd die 800 kilo of meer aan krachten kunnen opvangen. Mss kunnen ze de buizen ook wel voor je coaten of wil je het geheel gaan/laten lassen?

Heb er helaas geen foto meer van de aanhanger die destijds in Nederland stond maar die was ook met zulke profielen gebouwd. Ik duik straks de zolder even op om de map met bouwtekeningen op te zoeken voor je.

De kar die hier nu staat is aangepaste aanhanger voor kinderen met een zarguskist, met zonnepaneel en heel de ratteplan. Deze ligt er gewoon plat op trouwens.
 
Bovenaan