• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Stiekem toch een soort van contactloos betalen

FKAGB

Prepper goeroe
Ik heb het contactloos betalen uit laten zetten op mijn betaalpas. Nu stond ik net bij een parkeergarage, voerde mijn pas in en wilde de pincode invoeren toen de slagboom open ging. Huh, ik had dus betaald zonder pincode in te voeren. Dit was een soort van betalen die ik niet kende en het heet kennelijk Dip&Go. Hiermee kun je dus betalen zonder pincode in te voeren tot maximaal 100 euro per keer. Bij diefstal van je pas kan er dus toch geld van je rekening geschreven worden. Ik heb hierover nooit iets van informatie van mijn bank ontvangen en je moet er echt actief naar op zoek. Nu dus de uitdaging om dat ook uit te laten zetten. Hierover wordt op de site van de Rabobank niet echt gerept. Dat wordt dus weer even langs het bankfiliaal.

Dus voor anderen die net als ik graag zelf de controle houden, dit is dus ook iets om in de gaten te houden!

Dip & Go of Tap & Go
Betalen bij parkeergarages en tolwegen doe je niet contactloos, maar wel zonder pincode. Dit heet Dip & Go en werkt als volgt:

  • Steek je betaalpas in de betaalautomaat.
  • Check het bedrag en drukt op OK.
In sommige parkeergarages betaal je via Tap & Go. Je hoeft dan je pas niet in de betaalautomaat te steken, maar houdt hem er tegenaan. Dip & Go en Tap & Go hebben andere limieten dan contactloos betalen. Je kunt tot maximaal € 100 per keer betalen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Serieus... van de site van ABN-Amro

Makkelijk en veilig
Dip & Go is snel, makkelijk en veilig. U gebruikt geen pincode. Daardoor heeft het voor criminelen geen zin om te skimmen (de betaalpas kopiëren en pincode aflezen). Krijgt u toch te maken met misbruik? Dan vergoedt de bank de schade.

Dat klinkt een beetje als: U doet uw huisdeur niet op slot. Daardoor heeft het voor criminelen geen zin om in te breken (het slot van de voordeur te forceren).
 

Larik

Diehard Prepper
Als het risico voor de bank hun rekening is, is het mij het prima.
Maar als je het niet wilt, zou je het wel uit moeten kunnen zetten vind ik. Je betaald er uiteindelijk toch voor.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Als het risico voor de bank hun rekening is, is het mij het prima.
Maar als je het niet wilt, zou je het wel uit moeten kunnen zetten vind ik. Je betaald er uiteindelijk toch voor.
Het is mij niet prima. Ten eerste betaal ik iedere maand kosten voor het feit dat mijn geld bij de bank staat. hoe meer fraude de bank moet vergoeden hoe hoger mijn kosten worden. Daarnaast krijg ik 1 keer per maand een bankafschrift. Als mijn pas kwijt raakt kan het dus zomaar een aantal weken duren voordat ik het door heb, ook omdat ik de pas niet zo heel vaak gebruik.
 

Larik

Diehard Prepper
Die extra kosten zullen wel meevallen. Met al die nep webshops van de laatste jaren die creditcardfraude plegen, betaal ik ook niet vele malen meer. En anders, wat is een paar centjes meer voor veilig opgeborgen geld met verzekering?
En misschien moet je met je tijd meegaan, of niet, maar klagen dat de wereld veranderd en jouw huishouden niet.. en dan andere verantwoordelijk daarvoor houden, nee, jouw spullen eigen verantwoordelijk.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Die extra kosten zullen wel meevallen. Met al die nep webshops van de laatste jaren die creditcardfraude plegen, betaal ik ook niet vele malen meer. En anders, wat is een paar centjes meer voor veilig opgeborgen geld met verzekering?
En misschien moet je met je tijd meegaan, of niet, maar klagen dat de wereld veranderd en jouw huishouden niet.. en dan andere verantwoordelijk daarvoor houden, nee, jouw spullen eigen verantwoordelijk.
Da's een gewaagde uitspraak, dat ik niet met mijn tijd mee zou gaan. Wat me tegen de borst stuit is dat iemand dus kennelijk met mijn pas voor diensten kan betalen zonder dat daarvoor een pincode gebruikt hoeft te worden. Wie spreekt er dan nog van veilig opgeborgen geld? Ik niet in ieder geval.

Daarnaast gaat het maar om een paar euro. En ach, de zorgverzekering is ook maar een paar euro duurder geworden. En die paar cent erbij op de benzine, scheelt maar een paar euro op een volle tank. Die paar procent erbij op het lage BTW tarief, waar gaat het over, scheelt maar een paar euro per jaar. 2,5 procent op de gemeentebelasting, ook maar een paar euro. Dan heb ik een mooi voorstel. Als iedere Nederlander van 18 jaar en ouder nou een paar euro naar me overmaakt hoor je mij niet meer klagen.
 

Larik

Diehard Prepper
Mijn salaris stijgt ieder jaar netjes met de mee.
En mijn portemonnee is ooit eens gestolen, met ouderwets contant geld erin, wat in tegenstelling tot deze nieuwe manier van betalen, niet werd vergoed door de bank.
 

Jasje

Prepper goeroe
Ruim een jaar geleden gaf ik te goede trouw mijn pas vanuit de auto aan een medewerker met een mobiele pinautomaat. Soms starten ze zelf de actie en doen ze je pas er vast op de juiste manier erin om het apparaat aan je terug te geven voor je pincode en akkoord. Althans dat is wat ik dacht dat ging gebeuren. Ik was dan ook helemaal verbaasd toen hij enkel de pas erop legde en mij de pas terug gaf.
Bij de bank heb ik direct deze functie laten blokkeren door een andere pas te regelen en ik geef de pas ook niet meer af op deze wijze. Het vertrouwen dat het allemaal maar goed gaat heeft daarmee wederom een deuk opgelopen. Wat cash kan doe ik cash. Maar dat is een ander topic. Het behoudt van contanten behelst meer dan het ogenschijnlijke praktische aspect van "nieuwe moderne manier van betalen".

https://www.wanttoknow.nl/overige/met-je-eigen-geld-zet-liberale-vvd-je-gevangen/
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Dat klinkt een beetje als: U doet uw huisdeur niet op slot. Daardoor heeft het voor criminelen geen zin om in te breken (het slot van de voordeur te forceren).

Dat vind ik een slechte vergelijking.

Juist in parkeergarages is een pinapparaat een flink risico.
Met een strategisch geplaatste mini camera is een pincode makkelijk te achterhalen.
En een pas rollen (of skimmen) resulteert vervolgens in een leeggeplunderde rekening.

In Nederland is het overigens een maximum van 50 euro (per transactie) en geen 100 euro.

Ik heb het er al vaker over gehad en uiteraard is iedereen vrij om wel of geen gebruik te maken van nieuwe technieken. Ik begrijp ook heel goed de weerstand indien bepaalde zaken er doorheen worden gedrukt zonder dat je nog echt kan spreken over keuzevrijheid.
De motivatie voor de banken is uiteraard kostenbesparing en ik zie dat niet als een slechte motivatie.
Iedere stap die men maakt heeft voor en nadelen. Het is overduidelijk dat de voordelen groter zijn dan de nadelen.

"vroeger" haalde je geld bij het postkantoor en pinnen uit de muur was een grof schandaal.
Ik vraag me af of er nog iemand terugverlangd naar het aansluiten in de wachtrij om 200 gulden op te nemen zodat je met dat geld iets kan kopen.

Als ik (vooral oudere) mensen in de winkel zie pinnen dan springen de figuurlijke tranen me in de ogen.
Ze pakken een papiertje uit hun portemonnee en dreunen hardop de pincode tijdens het intypen.
Dan lijkt me contactloos toch echt een stuk verstandiger.

Iedereen moet het lekker zelf weten maar een opmerking als "Opzouten met contactloos !" van @Battletanker lijkt me wat emotioneel en totaal niet doordacht.
Ik ben in ieder geval heel blij met contactloos betalen want zonder deze techniek zouden er flink wat licht dementerende ouderen niet meer (veilig) kunnen betalen en nog meer in een isolement belanden.

P.s. Ik ben het overigens wel eens met de TS dat dit soort zaken standaard uit zouden moeten staan en niet standaard aan. Het probleem met deze techniek is dat je het niet uit kan zetten omdat er (zover mij bekend) geen vlagje in het betaalsysteem zit wat je zou kunnen gebruiken om dit te blokkeren. De techniek is uit 2013 en de AVG was toen nog niet van toepassing. De bank zal zich beroepen op het gegeven dat ze in geval van fraude je sowieso schadeloos zullen stellen. En dat snap ik heel goed wat die 10 keer per jaar dat men een pas zou stelen en deze zou misbruiken om te parkeren is een financiële grap in vergelijking met de kosten die men zou moeten maken om het aan/uit te kunnen zetten.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik heb inmiddels een verzoek van de Rabobank of ik even wil bellen over het uitschakelen. Aangezien ik vanavond toch langs het kantoor rij loop ik meteen even binnen.

@martin, het gaat me ook meer over het feit dat dit soort dingen standaard aangezet worden zonder er vooraf over te communiceren. Een eventuele wijzigingen worden ook slecht of niet gecommuniceerd. Zo heeft in ieder geval de SNS en Rabobank de limiet opgehoogd naar 100 euro. Ik trek mijn pas niet dagelijks tevoorschijn dus kan hij best een paar dagen zoek zijn zonder dat ik het merk. Natuurlijk betaald de bank wel weer terug, maar dat vind ik wel een zwaktebod. Die kosten moeten ook weer ergens van betaald worden.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Overigens lijk ik uit de voorwaarden van de banken op te maken dat ze de schade pas vergoeden vanaf het moment dat de pas gebruikt is na het melden van het verlies. Tot dat moment kan het je toch nog 50 (of 100 dat is niet echt duidelijk) kosten.
 

Candyman

Diehard Prepper
Dat vind ik een slechte vergelijking.


"vroeger" haalde je geld bij het postkantoor en pinnen uit de muur was een grof schandaal.
Ik vraag me af of er nog iemand terugverlangd naar het aansluiten in de wachtrij om 200 gulden op te nemen zodat je met dat geld iets kan kopen.

Als ik (vooral oudere) mensen in de winkel zie pinnen dan springen de figuurlijke tranen me in de ogen.
Ze pakken een papiertje uit hun portemonnee en dreunen hardop de pincode tijdens het intypen.
Dan lijkt me contactloos toch echt een stuk verstandiger.

Hier had ik nog nooit aan gedacht, best wel een voordeel voor die mensen.
Eerlijk gezegd verlang ik terug naar de wachtrijen, zowel bij de bank als bij de grenzen.
Ja het duurde allemaal wat langer maar het was ingecalculeerd en nu ervaar ik veel meer stress.
 

martin

Mankinds only hope
Ik heb inmiddels een verzoek van de Rabobank of ik even wil bellen over het uitschakelen. Aangezien ik vanavond toch langs het kantoor rij loop ik meteen even binnen.

Hou ons op de hoogte over de uitkomst. Ik ben bang dat het technisch onmogelijk is om het uit te zetten.
 

Ray

SHTF Expert
Ik had er ook nog nooit van gehoord en het schijnt al sinds eind 2013 te bestaan. Betalen met alleen de fysieke pas, zonder pincode ben ik geen voorstander van. Het belangrijkste voordeel van die hele pinpas valt voor mij daarmee weg.

Net even gekeken, maar bij ING kan je het niet uit (laten) zetten, zoals dat met contactloos betalen wel kan.
Bij een zoektocht naar een nieuwe bank, heb ik dus weer een puntje, hoewel ik niet weet of je er überhaupt onderuit kan komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

FKAGB

Prepper goeroe
Hou ons op de hoogte over de uitkomst. Ik ben bang dat het technisch onmogelijk is om het uit te zetten.
Nou. Dat ging makkelijk. 5 klikken met de muis een het is uitgezet. Kreeg binnen 2 minuten onderstaande mail in de mailbox


Een medewerker van onze Rabobank heeft 'Parkeren betalen zonder pin' uitgezet voor uw bankpas:
Rabo WereldPas, NL 88 van M

U kunt nu bij parkeerautomaten, parkeergarages en tolwegen niet meer contactloos of met Dip & Go betalen. Op andere plekken kan contactloos betalen nog wel, op voorwaarde dat u dit niet heeft uitgezet.

De dame achter de balie gaf aan dat ze heel veel verzoeken krijgt ook contactloos betalen uit te zetten maar deze hoort ze niet vaak.
 

martin

Mankinds only hope
U kunt nu bij parkeerautomaten, parkeergarages en tolwegen niet meer contactloos of met Dip & Go betalen.

Bedankt voor de update.
Wanneer ga je het uitproberen of het ook daadwerkelijk niet meer werkt ?
Wat ik me dan afvraag is wat het effect is als deze functie is uitgeschakeld.
Krijg je dan keurig de vraag om alsnog een pincode in te typen?

Wel vreemd dat er diverse banken zijn die met een 100% stelligheid beweren dat je deze functie niet kan uitzetten.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik zal proberen binnenkort de proef op de som te nemen. Tot op heden zie ik ook nog steeds een toetsenbord op de automaat dus ik neem aan dat ik dan nog steeds kan pinnen.

Ik weet niet of het bij alle banken uitgezet kan worden. Dat is een kwestie van vragen.

Saillant detail. Ik hoefde me bij de bank niet te legitimeren. Ik was er ruim een jaar geleden voor het laatst een heb inmiddels best een baard. Dus de kans dat ik herkend werd is klein.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik ben tot mijn schrik er achter gekomen dat de bank het contactloos betalen weer geactiveerd heeft. :mad: Bij de lidl kan ik op een of andere manier alleen nog contactloos betalen, Pas in sleuf en code in tikken werkt daar niet meer.
Dat van parkeer garages wist ik niet. Zal zien dat dat ook geblokkeerd word. Ik beslis er zelf over, niet de bank.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Bovenaan