• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Strikers voor Fire steel - ferroseriumrod Misch matel. Hoe eenvoudig & goedkoop de beste te vinden

W-O-L-F

Senior Prepper
Strikers voor Fire steel - ferroseriumrod Misch metal. En hoe eenvoudig en goedkoop, de beste te vinden.

al is de strikâh nog zau sel, de scherpte achtâhhaald hem wel


Een Fire steel kan nog zo goed zijn,
als je een slechte striker hebt, werkt het niet goed
en zal je soms zelfs je vuur niet aankrijgen

In mijn zoektocht naar goede en vooral goedkope strikers, heb ik al veel geprobeerd
Ik ga ze dan ook niet allemaal opnoemen
Dus dat je met je dure hoog koolstof outdoor mes met haaks geslepen rug, je goede vonken trekt van je fire steel, is een open deur die ik niet ga intrappen

En, oefen met je fire steel
beter 2 steels versleten met oefenen en strikers proberen, dan als het er op aankomt, niet het goede materiaal hebben en niet weten hoe het werkt.

Laat ik beginnen met hetgeen je niet moet hebben, of wat naar mijn mening vaak zo niet meestal erg teleurstellend is
En eigenlijk je gelijk moet weg gooien en vervangen.


Het bijgeleverde stukje zaagblad
Buiten levensgevaarlijk omdat die meestal niet helemaal zijn uitgehard ( alleen de tanden ) Kan ze ook makkelijk breken of dubbel klappen
De kans dat je dus zo ernstig gewond raakt in een noodsituatie, valt niet onder SLIM.
Dan heb je Geen vuur EN ben je ernstig gewond.

Het toppunt van slecht wat ik ben tegen gekomen
bijgeleverde stukje zaag bij de fire steel van de action, € 2.—als ik het goed heb onthouden. dezelfde hebben ook in een bak bij de Makro gelegen J
de Fire steel is prima, alleen het bijgeleverde stukje zaag,,,,,,,,
welke hersenloze heeft bedacht daar een rondom dik geverfd stuk zaag bij te doen
het glijd over je steel, maar schrappen ho maar
je zal die eerst moeten afvijlen tot een scherpe hoek
Werking ( na slijpen ) Matig tot slecht


Wat werkt dan wel
Eigenlijk alles van ijzerhoudend metaal
als er maar een 90graden hoek aan zit die scherp is, die je op 45 graden op je steel kan zetten.
zelfs roestvast staal lukt ( RVS bevat ook ijzer naast het Chrome).
Maar, hoe hoger het koolstof gehalte in het metaal, hoe beter het werkt.
( natuurlijk wel gehard materiaal )


Het beste wat ik tot nu toe heb gevonden OP NUMMER 1
De achterkant van een stanley mesje
Probeer het maar eens, en nog grappiger, hoe goedkoper hoe beter
de achterkanten van die mesjes zijn scherp en het materiaal is hoog koolstof.

Natuurlijk heeft het een nadeel, want een los mesje vasthouden, is niet echt handig
Dus als je bij de action bent om een pakje van die mesjes te kopen, gelijk even een houder kopen, heb je gelijk een leuk zakmes
Het inklapbare mes voor stanley mesjes met een pakje mesjes er bij kost erg weinig
ik denk een € 3.50 ( natuurlijk kan je ook voor de zeer dure Stanley gaan )
eenmaal open geklapt, kun je achterkant van het mes zeer goed en krachtig over je steel halen
en een geweldig effect.
als je alleen het losse mesje in je uitrusting stopt ( wel goed beschermen ) dan neemt het ook nog eens geen ruimte in beslag
upload_2016-3-18_13-40-54.png


Op nummer twee.
De achterkant van een breekmesje
dit heeft dezelfde kwaliteiten van het stanley mes en ook de zelfde samenstelling
Kanttekening, schuif hem niet te ver uit, want anders breekt hij op de breuklijnen

Op nummer drie
In verhouding met de nr 1 en 2 te duur :) maar wel goed
upload_2016-3-18_13-40-54.png
Voor € 0,79ct https://www.bushcraftshop.nl/strikefire-firesteel-striker.html


Op nummer 4 Maar echt veel te duur
de upload_2016-3-18_13-40-54.pngmessen slijper / speedy sharp
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
J

jobs

Gast
Neem een Opinel mesje: snijdt best aardig en doet ook fijn werk met een fire steel.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik gebruik altijd mijn mes ervoor. Die strikers heb ik er meteen vanaf gehaald, die werken inderdaad voor geen meter.
 

AWOL

Prepper goeroe
De rug van de zaag van Leatherman (in mijn geval die van een Charge TTi) werkt ook erg goed. Opinels inderdaad ook en van mijn Mora heb ik de rug haaks gemaakt met een vijl en dat werkt ook prima.
 

prepass

Elementary prepper
Wat te denken van een oud stuk gereedschap dat je mooi haaks vijlt/slijpt? Hoeft niet groot te zijn voor mooie vonken. Ik gebruik ook vaak de achterkant van m'n Byrd Cara Cara mes. Fjallkniven F1 heeft ook een perfecte scherpe rug.
Oja, pakking verwijder tooltje werkt ook mega goed!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

sqeaky

Elementary prepper
Ik het 1 Fire steel van exotac die is prima en bijgeleverde striker levert gewenst resultaat. Ook heb ik er 1 die ook van een wat betere kwaliteit is. De striker die daarbij zat was echt waardeloos nu heb ik er een oud klein zakmesje aan vast gemaakt en dan gebruik ik de snij kant van het zakmesje om vonken te maken. Dit werkt ook uit de kunst!
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Beste firesteel ik ooit gebruikt heb
grinzz dan zal je de volgende posting die ik klaar heb staan zeker herkennen :)
moet daar alleen nog een paar stukjes tekst bij aanpassen :)
idd de steal die je daar aanwijst is als ik het zo bekijk vermoedelijk een originele , goed in verhouding zijnde misch metal :)
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Wat te denken van een oud stuk gereedschap dat je mooi haaks vijlt/slijpt?
ohhhja zeker, en goedkoop
alleen niet zonder werk :)

maar nu je het daarover hebt
neem een oude blok vijl
zet in bankschroef
doe veiligheid bril op
geef tik met hamer

en hij breekt , niks zagen of met de slijper zoals sommige doen :)
Het metaal is namelijk hard en broos.

ohhh en ook goed bruikbaar gelijk als vuurslag bij je vuursteentje ( bedoel daar echt vuursteen mee :) )
( voor de mensen die dat niet weten, er zit meestal 1 gladde kant aan een blok vijl )
 

W-O-L-F

Senior Prepper
boehhoee snifff
fijn hoor hahahaha
ik moet het voorlopig doen met een leen stik, die schrikbarend snel dunner wordt
 

janvanloon

Senior Prepper
Een stuk silex steen ( of een harde steen met scherpe rand ).
Glas of porselein stukken werken ook heel goed.
Achterkant mes ( 90° en zonder coating ) of gewoon de schraper van Light my fire .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan