• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Supersola zonnepaneel op baterijpack

V

Verwijderd lid 482

Gast
https://supersola.com/
Dit is het zonnepaneel wat je gewoon in het stopcontact stopt en klaar. Heel simpel gewoon zelf. Geen ander bedrading en zo.
Maar de vraag is nu: Als ik de stekker in de UPS ( https://www.conrad.nl/info/inspiration/computer/ups ) stop, heb ik dan een off-grid systeem?
Dus, kan dit zonder dat de UPS aangesloten is op het net?
En/of kan ik mijn huis off-grid maken door de hoofdzekering eruit te halen, dus de verbinding met het net verbreken en alle stroom direkt uit deze panelen halen die in het stopcontact zijn aangesloten.
( even afgezien van het vermogen wat geleverd wordt. )
 

Ray

SHTF Expert
Je kunt een gratis consult van 15 minuten aanvragen, dat zal wel via het internet gaan en niet bij je thuis dus wellicht de manier om daar achter te komen?
 

Arie

Diehard Prepper
Met de onderdelen die je nu toont is het antwoord nee en nee.
Ik kan hier een heel technies verhaal aan ophangen.
Maar de producten zijn er simpel weg niet voor gemaakt.

Op zich zelf is het wel een leuk paneel om mee te beginnen. maar vanaf 3 panelen schrijven ze op hun website zelf dat je de panelen op een aparte groep moet aansluiten.
 

PBear

Mankinds only hope
Om de post van @Ray iets te verduidelijken: De Supersola zal alleen stroom leveren als die op een werkende netaansluiting verbonden is d.w.z. "gridtied" is. Als beveiliging voor de elektromoteurs van de stroomleverancier, behoort de in de Supersola zich af te schakelen als er geen netverbinding is, zodat er onderhoud aan het net gepleegd kan worden.

Een ander punt wat de Supersola minder geschikt maakt voor zg. "eilandgebruik" ofwel "offgrid" is dat de geschatte jaaropbrengst grotendeels in de 3 zomermaanden opgewekt wordt. De 300 wattpiek levert in de wintermaanden soms nog geen 5 % van het piekvermagen op. Net genoeg om een paar telefoons op te laden of 1 of 2 LED lampen te laten branden.
De instralingshoek vn de Supersola is ingesteld op maximale opbrengst in de zomermaanden. Om in minder zonnige jaargetijden ook nog wat op te leveren zou de opstelling steiler moeten zijn - b.v. 50 graden in plaats van c.a. 30 graden.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het was ook zomaar een gedachte, daar de UPS ook spanning geeft. Dus het paneel "voor de gek" houden. Dat je er geen wasmachine op kan laten draaien was ook niet de vraag, eerder of het mogelijk zou zijn. En iid voor een telefoon of een laptop.
 

Ray

SHTF Expert
@PBear Die plaatsingshoek is tegenwoordig vaak veel vlakker, omdat tegenwoordige panelen onder grotere hoeken lichtinval nog steeds veel opvangen. Als je op een klein dak veel panelen kwijt wil, geeft zo'n hoek van 50 graden nogal lange schaduwen waardoor panelen in elkaars schaduw gaan staan. En aangezien de panelen zelf veel goedkoper zijn geworden, is de opbrengst groter als je het hele dak vol legt met slechts een kleine hoek, 20 graden of zo. Bijkomend voordeel, ze waaien niet zo snel van 't dak bij een storm.

Als je maar een paar panelen hebt en geen last van schaduw, blijft natuurlijk de oude regel gelden.

@logan1202 Ik weet helemaal niets van de Supersola en daarom leek me contact met de leverancier het beste advies. Ik verwacht niet dat er hier iemand is die er ervaring mee heeft, al kan het altijd dat iemand het oppikt via een zoekmachine en hier aanhaakt.
 
Bovenaan