• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Survival candle, kopen of zelf maken?

Kanina

Diehard Prepper
Op zoek naar iets anders kwam ik een afdeling Survival Candles tegen.
Gemaakt van bijenwas in een klein blikje. Bijenwas brand langer en geeft geen zwarte rook af en is hiermee beter voor je gezondheid.
Exotac is 1 van de bedrijven die ze verkoopt.

Even gegoogled op YouTube en al snel een filmpje gevonden hoe je die dingen zelf kunt maken :)
Je kunt het lontje ook vervangen door een stukje lont voor een oliebrander zoals in het filmpje te zien is.
Er gelijk een dotje watten met vaseline bij in stoppen, die je met een firesteel kunt aanmaken vond ik ook wel een handige tip.

Ik heb ergens nog een blikje met deksel staan, en wat kaarslont liggen dus ga ik zelf aan de slag voor zo'n blikje survival candle. Eerst eens proberen met restjes kaars die ik nog heb liggen. Ik zal de vorderingen hieronder in de reacties zetten. Alsmede welk blikje ik hiervoor ga gebruiken.
 

Kanina

Diehard Prepper
Dit is het idee. @The mad engineer kwam nog met het idee om ipv het stokje, een ijslolly-stokje met een gaatje erin te gebruiken. We hebben nog raketjes in de vriezer dus dat komt goed :D

image.jpeg
 

Kanina

Diehard Prepper
Het bakje restkaarsen en een waxinelichtje waar geen lontje in zat. Met deze restjes ga ik experimenteren.

image.jpeg
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb dat ook eens gedaan met waxine lichtjes in een Diele blikje. Het idee was dat dit klein genoeg is om mee te nemen en dan is de deksel handig en met de drie lonten kun je kiezen hoe lang je met de kaars doet of hoeveel licht je wilt hebben. 4 a 5 waxine lichtjes passen erin. Het Diele blikje heeft precies de juiste hoogte voor de lontjes die bij de waxine lichtjes horen.

nood kaars.jpg
 

Carismo

Prepper goeroe
Dit is het idee. @The mad engineer kwam nog met het idee om ipv het stokje, een ijslolly-stokje met een gaatje erin te gebruiken. We hebben nog raketjes in de vriezer dus dat komt goed :D

Bekijk bijlage 2582

en bovenop dat stokje een wasknijper an de lont zetten, indien gewenst kan je ook ineens de wiek inkorten net boven die wasknijper :thumbsup:

Enkel oppassen als je blikjes gebruikt met zo'n witte coating als deze gaat smelten en/of dampen is het niet zo gezond.

Ik maak kaarsen en van die buddyburners in het blik waar casshewnoten inzitten van de aldi deze hebben ook een deksel.
 

Nomad

Diehard Prepper
Goede tips inderdaad.
Au Bain Marie smelten is verstandiger dan wat ik doorgaans doe, alles in een blikje mikken en dan op het gas. Oude lontjes er uit vissen, nieuwe plaatsen en dan laten stollen.
Er bestaat namelijk de kans dat het kaarsvet te heet wordt en vlam vat. Dus, brandblusser bij de hand!

Ik werk al maanden mijn vriendin op haar zenuwen door alle stompjes te verzamelen. Ik smelt ze om tot noodkaarsjes in oude smoepblikjes zoals @AWOL dat gedaan heeft. Die pepermuntblikjes van de Xenos zijn ook prima geschikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

Marcov

Prepper goeroe
Weet iemand of je daar ook de rode was die om een Edammertje zit, voor kan gebruiken? Ik gooi dat eigenlijk altijd gewoon weg.
Misschien een idee om er eens een keer kaarsen van te maken.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Wat maakt eea nu een survival kaars ?
Dat je het zelf thuis gemaakt hebt in plaats van gekocht ?
Dat ie van restjes is gemaakt ?

Ik bedoel dit: het is hartstikke mooi dat iedereen kaarsrestjes bewaard en er weer kaarsen van maakt maar wat heeft het met overleven te maken ?
@AWOL, doven de lontjes niet in het gesmolten materiaal ?
 

AWOL

Prepper goeroe
Wat maakt eea nu een survival kaars ?
Dat je het zelf thuis gemaakt hebt in plaats van gekocht ?
Dat ie van restjes is gemaakt ?

Ik bedoel dit: het is hartstikke mooi dat iedereen kaarsrestjes bwaard en er weer kaarsen van maakt maar wat heeft het met overleven te maken ?
@AWOL, doven de lontjes niet in het gesmolten materiaal ?

Nee, met dien verstande dat ik de kaars nooit volledig heb opgebrand, als al het kaarsvet vloeibaar zou worden dan steken de lonten er nog steeds bovenuit.
Het idee van de survival kaars is niets behalve dat het een kaars is en de verschillende toepassingen daarvan die je zelf wellicht kunt bedenken. Vervolgens zijn er varianten die een langere brandduur hebben door volume of een meer efficiënte brandstof.
Dat je zelf een kaars maakt van restjes in een blikje heeft simpelweg te maken met recycling en de mogelijkheid om het te vervoeren zonder te beschadigen (waxine lichtje los zal al snel verkruimelen)
 

petroman

SHTF Expert
@AWOL, merci. Ik vroeg dat omdat wij hebben gemerkt dat de grote waxinelichtjes uitgaan voordat het kaarsvet op is.
In eerste instantie krijg je een kuiltje rond de valm die zich vult met vloeibaar kaarsvet. De pit kan dat niet snel genoeg wegkrijgen (verbranden) en wordt korter plus verzuipt uiteindelijk.
Verder heb ik bijna het huis laten afbranden omdat ik bij het slapen gaan een waxine lichtje vergeten was. Lang leve de brandmelders. Deze zat in een houder en was zo warm geworden dat al het kaarsvet vloeibaar geworden was EN in brand stond. Dus ipv alleen de pit brande het hele oppervlak.
Mijn/onze fout maar ik kijk sindsdien anders naar die onschuldige waxinelichtjes. Zeker die grote.
 

Nickx

Senior Prepper
Weet iemand of je daar ook de rode was die om een Edammertje zit, voor kan gebruiken? Ik gooi dat eigenlijk altijd gewoon weg.
Misschien een idee om er eens een keer kaarsen van te maken.

Ja dat lukt, brand erg goed en je huis ruikt daarna naar kaasfondue.
ik heb het 1 keer geprobeerd en kan het niet aanbevelen
 

Wafels

Diehard Prepper
@Kanina @petroman , bij het maken van een survival kaars kun je overwegen of je voor je kaars
stearine ,bijenewas maar ook reuzel /ossewit vet kunt gebruiken ik schrijf dit omdat stearine kun je niet eten
maar reuzel en ossewit zou je zo kunnen eten of er mee kunnen braden .
Tevens heb ik indertijd ervaren dat om mij nog steeds onbekende reden bij het verbranden van dierlijk vet
de vlam merkbaar helderder en witter is . Waarom dit komt weet ik niet maar wel dat het zo is .
Als je een survival kaars van reuzel/ossewit vet maakt heb je naast licht ook nog de mogelijkheid om er
wat van te eten , te braden en eventueel bij vorst s'winters je handen en gezicht mee in te kunnen wrijven tegen de kou .
Enkel een nadeel is wel dat reuzel en ossewit stinkt als je het brand , de geur ervan vind ik persoonlijk niet zo geslaagd
maar in een survival situatie zou ik er we mee kunnen leven .
(Hetzelfde geldt overigens ook voor olielampen met olijfolie ,slaolie ,zonnebloem olie ed ook dit kun ''eten'' en branden
dit soort olielampen geven ook best aardig wat licht en zijn zuinig in gebruik en simpel zelf te maken in geval van nood
en als je meerdere pitten gebruikt kun je er goed op koken )
gr will
 

Ray

SHTF Expert
@Kanina @petroman , bij het maken van een survival kaars kun je overwegen of je voor je kaars
stearine ,bijenewas maar ook reuzel /ossewit vet kunt gebruiken ik schrijf dit omdat stearine kun je niet eten
maar reuzel en ossewit zou je zo kunnen eten of er mee kunnen braden .
Tevens heb ik indertijd ervaren dat om mij nog steeds onbekende reden bij het verbranden van dierlijk vet
de vlam merkbaar helderder en witter is . Waarom dit komt weet ik niet maar wel dat het zo is .
Als je een survival kaars van reuzel/ossewit vet maakt heb je naast licht ook nog de mogelijkheid om er
wat van te eten , te braden en eventueel bij vorst s'winters je handen en gezicht mee in te kunnen wrijven tegen de kou .
Enkel een nadeel is wel dat reuzel en ossewit stinkt als je het brand , de geur ervan vind ik persoonlijk niet zo geslaagd
maar in een survival situatie zou ik er we mee kunnen leven .
(Hetzelfde geldt overigens ook voor olielampen met olijfolie ,slaolie ,zonnebloem olie ed ook dit kun ''eten'' en branden
dit soort olielampen geven ook best aardig wat licht en zijn zuinig in gebruik en simpel zelf te maken in geval van nood
en als je meerdere pitten gebruikt kun je er goed op koken )
gr will

Stearine is een gezuiverde vetzuur uit dierenvet en kun je wel degelijk eten, sterker nog de producent in een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde doet dat ook.
Zie bij 23:25 http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/06-10-2016/KN_1683292

Parafine kaarsen, die zou ik niet eten. Hoewel parafine op zich niet giftig is zitten er vaak stofjes in die dat wel zijn.
 

AWOL

Prepper goeroe
Stearine is een gezuiverde vetzuur uit dierenvet en kun je wel degelijk eten, sterker nog de producent in een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde doet dat ook.
Zie bij 23:25 http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/06-10-2016/KN_1683292

Parafine kaarsen, die zou ik niet eten. Hoewel parafine op zich niet giftig is zitten er vaak stofjes in die dat wel zijn.

Los van maagvulling, wat is de voedingswaarde van paraffine? Kortom: waarom zou je het überhaupt eten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Los van maagvulling, wat is de voedingswaarde van paraffine? Kortom: waarom zou je het überhaupt eten?

Idd, je hebt er niets aan, als is het in pure vorm niet giftig, het bevat geen calorieën of andere voedingsstoffen voor het menselijk lichaam: http://sante.journaldesfemmes.com/calories/huile-de-paraffine/aliment-17999
Pure paraffine, ook bekend als E-nummer 907 wordt gebruikt als glansmiddel (voor dropjes bv.) en beschermlaag rond bv. appels. Kaarsen zijn echter meestal niet van pure paraffine gemaakt en kunnen geur-, en kleurstoffen bevatten. Je verteerd het niet en poept het gewoon weer uit. Paraffine olie wordt wel gebruik om af te vallen, omdat het ook laxerend werkt, niet de meest gezonde methode uiteraard, omdat je de oorzaak niet aanpakt.

Stearine bevat wel calorieën, zo'n 860 kilocalorieën per 100 gram, het is echter wel een verzadigd vetzuur.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Ray daar heb ik niet bij stil gestaan , maar als ik een pakje ossewit of reuzel koop weet ik dat het niet giftig is
terwijl als je kaarsen koopt dit nooit met zekerheid weet . de caloriewaarde van reuzel is niet veel hoger (880 Kcal/100 gram)
maar ik denk dat men soms vergeet wat zelfs een klein hapje eten kan doen in een survival situatie of een klein
lichtje @AWOL ook al is het allemaal niet zo geschikt als voeding , soms kan zelfs het kleinste hapje eten een gevoel
geven van een 3 gangen menu , ik bedoel daar op de psychische waarde van dingen . Tevens is iets als het meerdere
functie heeft altijd een voordeel .
gr will
 
Bovenaan