• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tarp/Poncho tent shelter

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Dit is nog geen review, dus daarom zet ik het hier.

Ik ben nu al een paar maanden bezig met het verbeteren van m'n gear en mijn shelter is nu aan de beurt.

Mijn wensen:

Licht van gewicht
Multifunctioneel
Betaalbaar
Uitbreidbaar

Na veel zoekwerk vond ik dit een poging waard aangezien ik al 2 x dezelfde Poncho/Tarps in bezit had.

De set bestaat (per persoon) uit:

1 x Fostex Poncho/Tarp Woodland Camo 150x220cm van €. 22,95 (kan nog goedkoper als je goed zoekt)
1 x DD Hammock trekking pole €. 15,00 (kan nog goedkoper als je goed zoekt)
6 x Robens tentharing UL U haring €. 6,95 per set (kan nog goedkoper als je goed zoekt)
2 x Scheerlijn elcheapo €. 2,50

Als je alleen op pad bent, dan kan je een simpele tarp setup doen, ik neem aan dat de meeste Preppers dit wel weten.

Ben je met z'n twee, dan kan je een Tarptent setup maken, en dat ziet er ongeveer zo uit:

IMG_2106.JPG IMG_2108.JPG IMG_2112.JPG

Ik vond het niet goed genoeg staan met de trekkingpoles, dus heb ik ze omgedraaid met de punt naar boven,
die past in de gaten van de poncho waardoor ie beter blijft zitten, zie laatste foto waar het niet goed zat.

IMG_2113.JPG

Hier zat het dus niet goed!
IMG_2114.JPG


Al met al ben ik redelijk tevreden, er zijn twee drukknopen die niet goed passen maar daar verzin ik wel wat op.

Het totale gewicht van een enkele setup zit op 752 gram per persoon.

Binnenkort gaan we een overnachting doen met deze setup.

Als je suggesties hebt om deze setup te verbeteren, dan verneem ik dit graag.
 

Larik

Diehard Prepper
Niks meer aan doen zou ik zeggen.
Je kan evt de zijkanten ipv op de grond, deze laten zweven zeg maar, zodat je wat meer leefruimte hebt.
Daar heb je wel genoeg bomen voor nodig natuurlijk. En dan het middelste gedeelte iets hoger dan de rest dat wel, ivm aflaten lopen van het eventuele regenwater.

Wat heb je voor hoes om je slaapzak zitten?
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing

petroman

SHTF Expert
Achterzijde iets lager zetten en dan flappen naar binnen ?
Bij bouwmarkt uitkijken naar zo'n goedkoop setje musketon haken dan wel karabiners (niet voor klimmen).
Die kan je dan zo door de twee ogen halen en vast zit je scheerlijn en de twee delen worden bij elkaar gehouden.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Achterzijde iets lager zetten en dan flappen naar binnen ?
Bij bouwmarkt uitkijken naar zo'n goedkoop setje musketon haken dan wel karabiners (niet voor klimmen).
Die kan je dan zo door de twee ogen halen en vast zit je scheerlijn en de twee delen worden bij elkaar gehouden.

Dat is een goeie, ga ik proberen, bedankt voor de tip:thumbsup:
 

Flos

SHTF Expert
Als je de poles hoger zet kan je onderaan tussen tarp en haringen snelbinders doen. Zo krijg je meer plaats .
105 cm, kan nog hoger 135 cm max, maar ik vond dit hoog zat.
In de action heb ik kleine en lichte snelbinders gekocht voor weinig.
Ik denk dat ze slechts 20cm lang zijn en dunner dan die dat je normaal ziet.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Als je de poles hoger zet kan je onderaan tussen tarp en haringen snelbinders doen. Zo krijg je meer plaats .

In de action heb ik kleine en lichte snelbinders gekocht voor weinig.
Ik denk dat ze slechts 20cm lang zijn en dunner dan die dat je normaal ziet.

Zal eens bij de Action gaan kijken, is het proberen waard
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

petroman

SHTF Expert
Snelbinders ?
Als die op de fiets achterop zitten ?
Op zich geen slecht idee maar het is geen tent. Als je op de grons slaapt wil je misschien ook wat uit de wind liggen dus zijkanten op de grond.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Sun Beh Nim @Flos @petroman bij winkels voor watersport artikelen (surf materiaal en kano spul ed ) verkopen ze
van dit rond elastiek band op de meter en ook in verschillende maten 3 mm rond tot zo'n 8 mm rond
ik heb het ook bij een bouwcentrum gezien (bij de touwen ed) dan zou je alles op je eigen maat kunnen maken .
Trouwens mooi gedaan @Sun Beh Nim
gr will
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Heb deze config al eens getest bij hevige wind en regen heb je een bovenkant dat niet geheel waterdicht is en als de snaps loskomen...

Ik zou persoonlijk met een overlapping werken dat je eventueel nog eens omplooit (bv met behulp van krokodil klemmen).

je kan ook beide tarpen 90° draaien en ook met een overlapping werken en met 1 hoger punt zoals een zadeldak.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Heb deze config al eens getest bij hevige wind en regen heb je een bovenkant dat niet geheel waterdicht is en als de snaps loskomen...

Ik zou persoonlijk met een overlapping werken dat je eventueel nog eens omplooit (bv met behulp van krokodil klemmen).

je kan ook beide tarpen 90° draaien en 1ook, met een overlapping werken en met 1 hoger punt zodat een zadeldak.

Moet ik inderdaad ook proberen, zat ook te denken aan een extra overlapping te maken.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Als je de poles hoger zet kan je onderaan tussen tarp en haringen snelbinders doen. Zo krijg je meer plaats .

In de action heb ik kleine en lichte snelbinders gekocht voor weinig.
Ik denk dat ze slechts 20cm lang zijn en dunner dan die dat je normaal ziet.

Deze bedoel je denk ik. Heb ze laatst ook een keer mee genomen voor een paar euro.
Knipsel2.jpg
 

Vempain

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Een van m'n eerste opzet was ook gebasseerd op een poncho als tarp vanwege de multifunctionele eigenschappen van een poncho.
Afgelopen weekend weer een keer de poncho als tarp meegenomen om weer zo eens buiten te slapen maar prefereer persoonlijk toch meer een tentje, al begint een hangmat ook steeds aantrekkelijker te lijken om aan te schaffen.
Net nog even in m'n "fotoarchief" gekeken en kwam ik deze foto van 4 jaar geleden nog tegen. (De foto is na de nacht slapen genomen dus ziet er misschien wat rommelig uit) :fluit:
De boom aan de rechterkant was een mooie windvanger en de linkerkant van de foto had ik daar ook wat meer tegen de grond om zo de wind wat beter tegen te houden maar wel genoeg ruimte overgehouden aan de andere kant om er comfortabel onder te liggen (met 1 poncho vind ik het op deze manier nog het gemakkelijkste)
image.jpeg
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Een van m'n eerste opzet was ook gebasseerd op een poncho als tarp vanwege de multifunctionele eigenschappen van een poncho.
Afgelopen weekend weer een keer de poncho als tarp meegenomen om weer zo eens buiten te slapen maar prefereer persoonlijk toch meer een tentje, al begint een hangmat ook steeds aantrekkelijker te lijken om aan te schaffen.
Net nog even in m'n "fotoarchief" gekeken en kwam ik deze foto van 4 jaar geleden nog tegen. (De foto is na de nacht slapen genomen dus ziet er misschien wat rommelig uit) :fluit:
De boom aan de rechterkant was een mooie windvanger en de linkerkant van de foto had ik daar ook wat meer tegen de grond om zo de wind wat beter tegen te houden maar wel genoeg ruimte overgehouden aan de andere kant om er comfortabel onder te liggen (met 1 poncho vind ik het op deze manier nog het gemakkelijkste)
Bekijk bijlage 11349

Ik prefereer ook een tent, maar een Ultra Light tent is niet te betalen, vandaar deze oplossing.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik zou gewoon het bos eens induiken met kl*te weer en kijken of het bevalt, en werkt.
Persoonlijk prefereer ik echt wel een 3x3 tarp per persoon, zodat ik er fatsoenlijk onderk kan slapen, spul (rugzak) onder kan leggen, en als het nodig is onder kan koken als het regent, en een lijn onderdoor kan spannen om wat dingen te drogen te hangen, of om te luchten.
Om geen water aan de lijnen onder je tarp te laten lopen zijn trucjes zoals een knoopje leggen etc.
Ik heb gewoon een standaard 3x3 tarp van DD in OD.
1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Ik heb de tarp ondertussen minimaal 10 miljoen keer gebruikt, en ik moet zeggen, deze houd zich goed, echt een aanrader.
Ik gebruik die kleine aluminium haringen uit China er bij (eBay, etc) en paracord type 2 wan paracord.nl.
 
Bovenaan