• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

thee vacuum bewaren?

Mayo

Last (wo)man standing
Als ik op internet zoek naar hoe thee het beste bewaard kan worden, vind ik:

"Bewaar de thee altijd in een goed sluitend blik of een glazen, porseleinen of plastic pot.
Thee moet luchtdicht en op een donkere plek en droge plaats bewaard worden."

Heeft iemand ervaring met het vacuum verpakken van thee?
De doosjes waarin thee komt nemen best veel ruimte in (als je beschouwd wat er in zit), maar heeft thee die ruimte wellicht nodig om te 'ademen' ofzo? (vandaar dan ook dat advies over een blik of pot?)

Als iemand het al eens gedaan heeft dan hoor ik het graag!
En ja: ik kan het zelf proberen, maar dan weet ik over x maanden misschien pas dat het geen succes is :rolleyes:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Heeft iemand ervaring met het vacuum verpakken van thee?
De doosjes waarin thee komt nemen best veel ruimte in (als je beschouwd wat er in zit), maar heeft thee die ruimte wellicht nodig om te 'ademen' ofzo? (vandaar dan ook dat advies over een blik of pot?)
Ik koop losse thee, geen zakjes. De zakjes thee die ik heb zijn eigenlijk altijd gekregen en gaan in een grote verzamelzak die ik meeneem als ik naar een SC ga, of ik geef ze weer weg. Zakjes zijn een eigenaardige melange met veel kruimels en toevoegingen. Niet iets wat ik wil.
Ik heb een vast theefilter in mijn theepot dus filters hoef ik niet te kopen en ook voor het langer kamperen heb ik een vast theefilter dat in de thermos kan.

Een pond goede thee is misschien duur in aanschaf, maar ik doe er veel langer mee dan voor dezelfde prijs theezakjes. Ik bewaar de thee in de verpakking(donker) in een weckpot in een kast.
Thee koop ik bij Wijs en zonen(Hofje van Wijs) of bij de Turkse en Chinese winkels, die laatste twee hebben goedkope pakken losse thee, prima te drinken.De luxe thee van Wijsen zonen is, nou ja, de lekkere en luxe thee dus. De Earl grey, de Lapsang Souchon en de Afternoon blend zijn mijn favorieten. Geen kaugomballensmaak of met kaneel..als ik zoiets als een tisane wil drinken stop ik wel een kaneelstokje of stuk gember in een glas water of doe ik pepermunt uit de tuin in een theepot.
 
F

forumlid 1447

Gast
Als ik thee drink is het citroenmelisse thee, of Marokkaanse muntthee. Deze gebruik ik s'zomers vers en s'winters gedroogd.
Mijn ervaring is als men de thee vast in een pot steekt, (lees zeer fijn maalt) blijft deze langer vers.
Weinig lucht, goed drogen ,en donker opslaan is wel belangrijk.
Als je weinig thee drinkt, zal je kleine porties moeten maken, anders is de geur en smaak, vaak snel minder.
Of vacuüm trekken dan rendabel is blijft de afweging.
Ik gebruik Weckpotten van een 1/2 liter, met rubber ring en klemmen.
Deze kieper ik in een donker blik ,als ik ze ga gebruiken.
In kelder, donker en ik kan de thee zo 2 jaar zonder probleem opslaan.
Aangezien ik eigen planten heb staan, vul ik elk jaar aan. (+20 potten)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Ik ben zelf een echte thee-leut: er gaat per dag wel een liter of 2 in :D
(ik heb alleen koffie in voorraad om te ruilen, net als sigaretten en alcohol)

Ik heb zelf 17 soorten losse thee, die ik koop bij Simon Lévelt (https://www.simonlevelt.nl/), Betjeman & Barton (http://www.betjemanandbarton.nl/index.php/thee) en de Theefabriek ( https://theefabriek.nl/).
Mijn favoriet is King of Jasmine :p, maar ook voor een lekkere Oolong of een First Flush darjeeling haal ik mn neus niet op, haha!

Deze thee heb ik allemaal in theeblikken, maar dat is toch wat onhandig voor onderweg of de BOB.
Nu is deze week de Lipton thee 1+1 gratis bij Appie, dus ik dacht wat doosjes in te slaan.
De Russian Earl Grey en de Sencha bv zijn niet verschrikkelijk ;)
Alleen zijn die doosjes dus niet bepaald handig te preppen, vandaar mijn vraag over t vacuum :rolleyes:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Over Lipton thee....9,3 % toevoegingen,aroma's en suiker. Zo jammer, als ik suiker in mijn thee wil, wil ik dat zelf bepalen.

Jaaa, jasmijn is lekker inderdaad, haal ik bij de chinees.
Als ik onderweg ben, zit de losse thee in een nalgene bidon of iets dergelijks. Lege flesjes kookroom zijn net zo goed en worden ook voor andere keukenspullen gebruikt in de rugtas tijdens kamperen.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik drink geen thee.
Behalve de lapsang. Das tenminste thee die er toe doet.
Mevrouw Schuur. Markt Stadskanaal. Iedere zaterdag.:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Beetje jammer om een apart topic te maken en het gaat hier al over thee, dus dan dit bericht maar hier plaatsen.

Theezakjes met plastic...
Zit er dan plastic in een theezakje? Ja, de industrie blijkt een kleine hoeveelheid polypropyleen toe te voegen aan de papiervezels van de theezakjes. Dat beetje plastic maakt het mogelijk de zakjes te sealen en heel te houden zodat de theeblaadjes er in blijven zitten als je het zakje in je mok hangt. Er zijn wel zakjes zonder plastic, die zijn te herkennen aan het feit dat ze dichtgestikt zijn in plaats van dichtgeperst. Maar de bulk van de gewone theezakjes, ook in Nederland, is met polypropyleen gemaakt. Gezien de grote hoeveelheden thee die de Britten nuttigen - zo'n 165 miljoen koppen thee per dag - en het feit dat 96% van die kopjes met een theezakje gezet wordt, is het een behoorlijk omvangrijk probleem.
https://www.foodlog.nl/artikel/britten-willen-het-plastic-uit-hun-theezakjes-halen/

(dat probleem heb je natuurlijk niet met losse thee....maar losse thee-gebruikers zijn zeldzaam)
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Wij stoppen de thee welke we bij de koffie en thee speciaalzaak halen altijd in van die ziplock zakjes. Sommige daarvan zijn zo goed lucht dicht te krijgen :)
 

Ray

SHTF Expert
Als ik op internet zoek naar hoe thee het beste bewaard kan worden, vind ik:

"Bewaar de thee altijd in een goed sluitend blik of een glazen, porseleinen of plastic pot.
Thee moet luchtdicht en op een donkere plek en droge plaats bewaard worden."

Heeft iemand ervaring met het vacuum verpakken van thee?
De doosjes waarin thee komt nemen best veel ruimte in (als je beschouwd wat er in zit), maar heeft thee die ruimte wellicht nodig om te 'ademen' ofzo? (vandaar dan ook dat advies over een blik of pot?)

Als iemand het al eens gedaan heeft dan hoor ik het graag!
En ja: ik kan het zelf proberen, maar dan weet ik over x maanden misschien pas dat het geen succes is :rolleyes:

Geen praktijk ervaring met thee, wel met kruiden in het algemeen en daarbij geldt volgens mij hetzelfde. Dat spul heeft geen ruimte nodig om te 'ademen', des te minder zuurstof in de verpakking, des te beter. In thee zitten heel veel antioxidanten (net als bij veel kruiden) en vacuum verpakken is de beste methode, liefst in mylar zakken. Daarmee heb je nog veel minder zuurstof in de verpakking erbij, dan los in een goed afgesloten pot.

Je zou nog verder kunnen gaan met zuurstofabsorbeerde stoffen of afvullen met stikstof, maar dat dat lijkt mij geneuzel om die laatste 2% 'perfectie' te halen tegen enorme kosten en gedoe. Vacuüm verpakken van droog spul wat geen of nauwelijks vetten bevat, is helemaal top!
 

Mayo

Last (wo)man standing
ik heb 6 doosjes theezakjes en een pond losse thee (in kleine porties) vacuum verpakt.
Over een paar jaar zullen we weten wat het resultaat is :D
 
Bovenaan