• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisaccu, Home battery, Powerwall (Tesla)

Harry Nack

Last (wo)man standing
Misschien kan dit een Sticky worden in de toekomst.

Het wordt steeds actueler de thuisaccu en veel mensen denken er al aan om hiermee energie onafhankelijk te worden, dan wel deels of volledig je eigen energie op te slaan en te gebruiken.

Nu de Lithium accu's steeds voordeliger worden en de capaciteit toeneemt kun je ervoor kiezen nagenoeg off the grid te gaan leven (met dank aan de elektrische auto's\Tesla). Waar ik op mijn boerderij momenteel nog 1700kg aan tractie batterijen heb staan, kun je nu met een Lithium accu van 150-200kg uit de voeten.

Er zijn echter verschillende fabrikanten en prijzen en ook hebben de thuisaccu's een verschillende levensduur, meestal van 10 tot 20 jaar. De prijzen zullen zich steeds blijven aanpassen dus die laat ik zoveel mogelijk buiten beschouwing. Daarnaast heb je naast de thuisaccu (opslagmedium) ook een lader en omvormer nodig die de energie uiteindelijk omzet naar bruikbare elektra.

Een aantal merken zal ik eens onder de loep nemen, maar er komen steeds meer aanbieders bij met name uit de auto industrie.

Een thuisaccu kan zowel gebruikt worden aan het stroomnet als gekoppeld aan zonnepanelen, windenergie of hybride.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Tesla Powerwall

De Powerwall heeft een vermogen van 6.4Kw (6400 watt) maar verschillende powerwalls zijn koppelbaar. Een unit weegt ongeveer 97 kilo en deze kan in het huis aan een muur worden bevestigd. Tesla geeft 10 jaar garantie wat de meesten geven, maar het aantal laadcycli kan ik vooralsnog nergens vinden. Bij Tesla moet je ook de software en de omvormer er apart bijkopen waardoor de prijs kan oplopen tot boven de 10000€. Het systeem heeft een rendement van 92%.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Sonnenbatterie

Een van mijn favorieten omdat het een compleet systeem betreft met lader en omvormer. Ook Sonnen geeft 10 jaar garantie maar het aantal ladingen en ontladingen is minstens 10.000, dus designed zoals ze aangeven voor 20 jaar! Ze hebben al een klein systeem van 1.5Kw, wat nog geen 50 kilo weegt. Een volledig systeem weegt 247 kilo. Wat mooi is, is dat het systeem uitbreid baar is tot 16Kw, wat voor mij een serieus vermogen is om volledig off grid van energie te worden. Ook dit systeem loopt al snel op tot 10000€ maar gaat dus zo'n 20 jaar mee. Het rendement is 93%.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Fenecon

Fenecon is een van de "voordeligste" aanbieders van thuisaccu's, maar ze geven dan ook slechts 5 jaar garantie en 6000 laad en ontlaad cycli. Ze hebben feitelijk een mini van 3Kw en de Pro van 6Kw en de management software en omvormer zijn inbegrepen. De mini weegt 98 kilo en de pro 155 kilo. Dit systeem is geschikt om direct aan je PV (zonnepanelen) systeem te koppelen en het kost momenteel net iets meer dan 4000€. Het rendement is 93%.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Hoppecke

Het mooiste van Hoppecke is dat het systeem van 5Kw tot uitbreidbaar is tot 30Kw! Het wordt geleverd met de management software en de omvormer. Ook hier is de garantie 10 jaar en het systeem kan minimaal 7000 ladingen en ontladingen aan. Met het gewicht van 85 kilo per 5Kw zit dit systeem mooi tussen de concurrenten in.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Solarwatt (My Reserve)

Het systeem 4,4Kw kan tot 11Kw uitgebreid worden en Solarwatt is een serieuze speler. De omvormer zit bij het systeem. Ook hier is de garantie 10 jaar en het rendement ligt op 93%. Het gewicht ligt op 78 kilo en elke uitbreiding weegt zo'n 25 kilo. Ik kan nog niets vinden over het aantal laadcycli. Solarwatt heeft een grootaandeelhouder (90%) die ook grootaandeelhouder van BMW is. Dus dat deze partijen momenteel gaan samenwerken is dan ook geen verassing.
 

Lai

Prepper goeroe
Top uiteen gezet van verschillende aanbieders en wat ze aanbieden + rendement.

Nou nog eventjes door sparen en dan kiezen.
 

drent

Diehard Prepper
Het zou handig zijn om ook een inschatting te geven van wat er op zo'n systeem kan draaien. Voor zeg een wasmachine, vriezer, wat led-lampjes, laptop+ internet, waterpomp en electrische omheining (vee), zoals grofweg wat hier genoeg zou zijn, heb je een heel andere maat nodig dan als er stroomvreters als electrisch verwarmen, etc. bij komen.
En dus ook de vraag : wil je er je gehele huis op draaien in gewone toestand of enkel een backupsysteem voor hoogst noodzakelijk. En wat doe je als je tijdelijk meer stroom nodig hebt? Agregaat? Elektriciteitsnet? Hoe komt signaal voor internet binnen? Sommige plekken is dat via de stroomkabel. En bespaar je inderdaad qua kosten? Of zit je met gratis voor werkelijke levensduur en dan in 1x een groot bedrag? Zit je toch nog steeds vast aan vastrecht stroom/gas/water? Als je je huis (moet) verkopen en er zitten geen aansluitingen meer in, wat kost dat dan? Wat zegt de hypotheekverstrekker over het afkoppelen van het net?

En ook nog eens, elektriciteit zou de duurzame toekomst zijn, maar het is net zo goed afhankelijk van eindige grondstoffen, waarbij in de (ernstig vervuilende!) recycling altijd verlies optreed. Wees heel kritisch over wat werkelijk duurzaam is en zeker als je er een shtf lange termijn oplossing in denkt te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Harry Nack

Last (wo)man standing
@drent, het systeem is uitgedrukt in Kw of wel kilowatts.

Stel we hebben een verbruik van 500 watt per uur 's nachts bij 12 uren donker. Dan heb je een systeem van 12x 500 watt nodig dus 6Kw.

Nu is 500 wat wel erg veel, realistischer is de helft.

Een paar voorbeelden van stroom gebruikers in huis.

Koeling 100 watt
Tv, wifi, internet 50 watt
Verlichting 25 watt
Opladers 25 watt

Dus uit te rekenen voor jouw situatie.
 

Arie

Diehard Prepper
Het idee van een thuis accu is ook niet echt bedoelt om offgrid te gaan.
De meeste mensen in nederland verbruiken savonds meer als overdag.
Salderen word steeds minder aantrekkelijk gemaakt.
De accu is bedoelt om de energie die overdag niet gebruikt word op te slaan in accu’s en savonds als de zon onder is de goedkope energie uit de accu’s te halen.
Extra energie komt dan gewoon uit het lichtnet.

Nu is zelfs al zo in nederland dat zonnepanelen bij een koophuis mee tellen voor de woz waarde.
Dus salderen word minder en je gaat ook nog eens meer belasting betalen. Zo word de win situatie wel snel afgepakt.
Een powerwal zal dus ook onder de WOZ vallen en word de terug verdien tijd ook langer als de meeste berekeningen laten zien.

Ik heb me eigen powerwall gemaakt en staat er nog steeds achter, al is het voormij ook hobby.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Arie, ik zou niet weten waarom off grid niet mogelijk is. Ik ben het al 6 jaar.

Ik heb momenteel een traktie set van laten we zeggen 13Kw, alleen kan ik deze niet volledig leeg trekken als een Lithium battery.

Hieraan hangen meerdere omvormers en ik kan er alles mee. Wasmachine, grillplaat, friteuse, hele dagen Cement molen, koeling, licht, computers, opladers, lassen, waterpomp noem maar op ik kan het.

Er hangt 4Kw aan panelen aan en ik kan me niet herinneren wanneer ik de generator aan heb moeten zetten voor de accubank bij te laden.

Mooiste zou natuurlijk zijn wanneer je nog iets met windenergie kunt doen voor als de zon niet schijnt. Dus als ik het geld zou hebben voor een home batterij van 15Kw ofzo, dan zou ik die gelijk kopen.

Je moet alleen je gedrag aanpassen aan je energie. Dus overdag doe je bijvoorbeeld de was en alle zware klussen. Einde van de middag even accubank nog vol laden en in de avond zuinig aan.

Laten we zeggen dat mijn investering 10.000€ was en het systeem 10 jaar draait. Dan kost mijn energie 1000€ per jaar.

Met een eengezinswoning ben je dat al snel in 6 maanden kwijt.
 

petroman

SHTF Expert
@Arie, ik zou niet weten waarom off grid niet mogelijk is. Ik ben het al 6 jaar.
Je moet er voor de nieuwelingen wel bij vermelden dat je in spanje woont.

Mooie opsomming, wat is de definitie van laadcycli ?
helemaal vol en helemaal leeg ?
maar het systeem wordt continu geladen en continu (?) gedeeltelijk ontladen.
 
J

J.J

Gast
@Arie, ik zou niet weten waarom off grid niet mogelijk is. Ik ben het al 6 jaar.

Ik heb momenteel een traktie set van laten we zeggen 13Kw, alleen kan ik deze niet volledig leeg trekken als een Lithium battery.

Hieraan hangen meerdere omvormers en ik kan er alles mee. Wasmachine, grillplaat, friteuse, hele dagen Cement molen, koeling, licht, computers, opladers, lassen, waterpomp noem maar op ik kan het.

Er hangt 4Kw aan panelen aan en ik kan me niet herinneren wanneer ik de generator aan heb moeten zetten voor de accubank bij te laden.

Mooiste zou natuurlijk zijn wanneer je nog iets met windenergie kunt doen voor als de zon niet schijnt. Dus als ik het geld zou hebben voor een home batterij van 15Kw ofzo, dan zou ik die gelijk kopen.

Je moet alleen je gedrag aanpassen aan je energie. Dus overdag doe je bijvoorbeeld de was en alle zware klussen. Einde van de middag even accubank nog vol laden en in de avond zuinig aan.

Laten we zeggen dat mijn investering 10.000€ was en het systeem 10 jaar draait. Dan kost mijn energie 1000€ per jaar.

Met een eengezinswoning ben je dat al snel in 6 maanden kwijt.
Beste @Harry Nack zou een tweedehands accu heftruck ook een idee zijn daar zitten beste accu's in
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Beste @Harry Nack zou een tweedehands accu heftruck ook een idee zijn daar zitten beste accu's in

Ja hoor die worden al gebruikt maar je weet nooit in hoeverre een tweedehands nog okay is. Daarnaast is het voltage belangrijk. De meeste systemen icm solar zijn 24v/48v/60v en in dat voltage zul je de omvormer naar 230v moeten hebben.

Lithium technology is echt de toekomst, lichter, levensduur, onderhoud etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ook belangrijk te weten dat een gemiddeld gezin van 4 personen per dag een verbruik heeft van 11Kw. Mits je niet electrisch kookt, anders ligt dit wat hoger.

Zoals al eerder gemeld wordt 's avonds de meeste energie verbruikt.

Hoewel je dan dus met een 6-8Kw systeem redelijk uit de voeten kunt om de avonden en nachten te overbruggen, gaat mijn voorkeur uit naar systemen van rond de 16Kw. Dan kun je nl. ook meerdere dagen overbruggen als er weinig wordt opgeladen.

Hoewel de prijzen nog steeds verder zullen dalen, is de hoge aanschaf en lange terugverdientijd het grootste probleem.

Echter voor mij is ook belangrijk dat je minder afhankelijk wordt van overheid en multinationals.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
LG Chem 6.5Kw

In het rijtje wil ik LG toch ook maar even genoemd hebben, omdat deze prijstechnisch heel aantrekkelijk kan zijn als opslag. Voor 3900€ koop je een opslag van 6.5Kw en deze gaat minimaal 6000 laadcycli mee. Het is een lichtgewicht accu van nog geen 60 kilogram. Je kunt er tot 6500 wp aan panelen aanhangen en de maximale output is 4200 watt. De accu kan voor 90% ontladen worden en men gaat uit van 250 laadcycli per jaar, dus hij moet minimaal 20 jaar meegaan. Maar ook hier geeft men 10 jaar product garantie. De efficiency zou 99% zijn bij een temperatuur van 25 graden Celsius wat ik hoog vind. Voor mij is LG een serieus alternatief bij het vervangen van mijn zware tractie batterijen omdat deze thuisaccu een 48 volt systeem heeft, gelijk als mijn solar systeem.

LG werkt samen met Sonnen en Ikea gaat deze batterijen onder eigen merk verkopen. Helaas nog niet in Nederland, wel in de UK. Ze geven als reden op dat thuisaccu's door salderingsregelingen in Nederland nog niet heel erg aantrekkelijk zijn voor de consumenten.
 
Bovenaan