• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tijdelijk de-preppen (of ontpreppen zoals je wilt)

wildemossel

Diehard Prepper
Wegens op termijn verhuizen naar het buitenland ben ik begonnen met ontpreppen. Dwz het opeten van de voedselvoorraad. Om nou zo veel eten duizenden kilometers te verplaatsen is erg duur. Het plan is om ter plaatse weer voedsel te gaan preppen. Alle "hardware"gaat natuurlijk wel mee. :)
Overigens, ik heb hier nog 2 jerrycans met petroleum staan. Die jerrycans wil ik behouden, maar wie oh wie maak ik blij met 40-50 L petroleum? o_O
 

Erny

Last (wo)man standing
Mij... heel blij... :D

Maar denk dat het wat lastig wordt om dat hier in Groningen te krijgen. ;) (heb wel twee lege tanks staan maar dat schiet ook niet echt op... ;) )
Dus je kan er vast wel iemand blij mee maken die wat dichterbij woont.

Succes met de komende verhuizing. :cool:
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb dat ook al eens gedaan. Dat ontpreppen hè.
Niet omdat ik ging emigreren maar gewoon omdat het niet meer te roeleren was.
Ik heb veel naar de voedselbank gebracht. Maar iets dat over de datum is wilde ze niet.
En eerlijkheidshalve ik eet nog wekelijks iets dat soms al jaren over de datum is.
Je went daar aan zelfs ons Barbara doe er niet meer moeilijk over.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Hoever en hoe je je spullen gaat transporteren weet ik niet maar het is wel aan te raden om etenswaren die je in het buitenland niet kan krijgen toch mee te slepen. Al klinkt het nu als geld en verspilling van plek maar juist in tijden van een (mini) crisis of gewoon weg heimwee dan is het erg fijn dat je bv toch een doosje met dropjes oid hebt.

Spreek uit ervaring;):lol:
 

wildemossel

Diehard Prepper
Dat is een goeie. Maare ik kan ook dingen uit NL laten opsturen, EN waar ik heen ga is er ook een NL internetsupermarkt (waar zitten er geen Nederlanders?) :D
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Dat is een goeie. Maare ik kan ook dingen uit NL laten opsturen, EN waar ik heen ga is er ook een NL internetsupermarkt (waar zitten er geen Nederlanders?) :D

Tijdje terug is hier door de douane een "overlevingspakket" ondervangen en open gemaakt. Alle nasikruiden konden weg gegooid worden, zegels van de kruidenpotjes waren duidelijk gebroken en het gewicht klopte niet meer.

Maareh, ik weet nog wel een goede webshop voor nederlands voer als je die wil.
 
F

forumlid 1447

Gast
Gelukkig hebben ze hier in de buurt tegenwoordig een Appie,
maar daarvoor was het huilen met de pet op de grond.
Belgen hebben wat dat betreft, geen enkel dropgevoel.
Ga de AH binnen, ligt er fatsoenlijke drop in een kar. 'Ollanders.
Net als Calvé pindakaas, Unox rookworst, en de meest belangrijke.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar: Bartje was een gigantische sukkel.
Ik ben bijna op mijn knieën gegaan, toen de AH hier Hak Hollandse Bruine bonen had.
Volgens de partner zijn bruine bonen, bruine bonen.
Ze is Belgisch en weet niet beter.
Voorraad is hier 10 potten, en alleen ik verorber die als tussendoor met rijst.
Denk dat de voorraden gaan minderen best een hoop kennis kan geven,
over wat je teveel hebt staan, te weinig, en wat eigenlijk ,niet te nassen, is.
Zo staan er hier spullen op voorraad , die de één eet, en de ander nier, en omgekeerd.
Dus niet overbodig, maar niet iets om gigantisch in te slaan.
Net als met kleren, wat je een jaar niet gebruikt, is overbodig.
Tomatenketchup hier, gaat tot eind houdbaarheid mee, overbodig dus om veel te kopen.
Terwijl Curry ketchup hier weer wel goed loopt.
Mosterd is er hier altijd een tekort, net als mayonaise, voor de zomer.
Dan worden er dus veel salades gemaakt.
Maar bedenk op voorhand, hagelslag, fruitslag, vlokken, drop, gestampte muisjes,
(Unox) Rookworst, het zijn schaarse middelen, in het buitenland.
Maar probeer een 'ollander eens Frikandellen (gehaktballen) met krieken (zure kersen)
voor te zetten. (Belgische delicatesse)
 

wildemossel

Diehard Prepper
Maar bedenk op voorhand, hagelslag, fruitslag, vlokken, drop, gestampte muisjes,
(Unox) Rookworst, het zijn schaarse middelen, in het buitenland.

LOL, dat ga ik niet missen (diabeet)

Maar bedenk op voorhand, hagelslag (maggiknie), fruitslag(maggikookknie), vlokken(helaasnie), drop(betervannie), gestampte muisjes(denktnie),
(Unox) Rookworst(lustiknie), het zijn schaarse middelen, in het buitenland. :p:D
 
F

forumlid 1447

Gast
Ik eet ook geen fruitslag, hagelslag etc. maar verhuizen met kinderen,
dan weet je ineens wat ze missen. :) :).
Voor mij was het drop en pindakaas, voor toenmalige partner Rookworst en GTST (schijnt entertainment te zijn)
en voor de kinderen, was het vooral het broodbeleg.
En zo heeft iedereen wel iets wat hij/zij mist.
Gelukkig zaten we maar 20KM van de grens. :cool:
 

logan1202

Prepper goeroe
In de beginnen werd bij een bezoek in nederland de auto vol geladen met snoep, broodbelg en conimex. Om die vervolgens nooit te gebruiken. Een handgesneden plak oberlander onder je hagelslag is een andere beleving dan een sneedje tijgerwit. Zelfs de frikandellen hebben niet meer de zelfde aantrekkingskracht als vroeger.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het voordeel van zelfmaken is dat je alleen basisingrediënten nodig hebt en zelf aan de slag gaat.
Ik heb weinig supermarktproducten in huis. Pindakaas is in vijf minuten gemaakt(en lekkerder) Voor de worsten staan de recepten in de Worstbijbel, en Over worst, en Over charcuerie, van Meneerwateetons, die ook workshops geeft, ook online(ook hoe je frikandellen maakt), of als je wilt in Zweden tijdens een weekend in een huisje op het platteland.

Okee, drop, dat is wel een dingetje...nog niet geleerd zelf te maken. Wel afgeleerd dat te snoepen. Wel heel af en toe zoethoutstokjes.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Stuudje , je smaak veranderd ook na een tijdje ergens anders gewoont te hebben. Het past zich aan aan het soort water, de voedingsmiddelen etc. Tegenwoordig wel meer supermarkt spul in huis want simpel weg gewoon geen tijd met werk, studie, huishouden. Frikandellen en worst maken gaat tegenwoordig in een oogopslag, als je eenmaal de routine te pakken hebt gaat het super snel. Kroketten moeten wel echt ingepland worden gezien het een bewerkelijke bezigheid is.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Hier word heel veel zelf gemaakt van basisingredienten, én langdurig geconserveerd. Ik ben niet zo van de specifiek nederlandse producten. Heel misschien ga ik een hollandse nieuwe missen, maar dat eet ik nu ook maar 1 of 2 x/jaar. Het gaat wel goed komen! :)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@Stuudje , je smaak veranderd ook na een tijdje ergens anders gewoont te hebben. Het past zich aan aan het soort water, de voedingsmiddelen etc. Tegenwoordig wel meer supermarkt spul in huis want simpel weg gewoon geen tijd met werk, studie, huishouden. Frikandellen en worst maken gaat tegenwoordig in een oogopslag, als je eenmaal de routine te pakken hebt gaat het super snel. Kroketten moeten wel echt ingepland worden gezien het een bewerkelijke bezigheid is.
Owja, zeker veranderd je smaak...ook met het ouder worden trouwens. Na de overgang bv(en ook dat je minder eten nodig hebt)
In mijn werkende bestaan had ik zondags vooruitkookdag. Maakte ovenschotels, braadde vlees, een makkelijke snelle maaltijd stond in de planning die ik dan wel doordeweeks kon maken, een soep, kroketten maken was ook voor zondag net als falafels en groenteburgertjes, en (glutenvrij) brood voor de week bakken en koekjes. Ik vond dat prima, dag in de keuken en voorbereiden. Zondag was toch al een thuisdag(zaterdag de eropuitdag), de kinderen konden bijkomen, zondag was geen dag om ook nog ergens heen te gaan, dat trok ik niet met gezin en werk. De kinderen kookten er ook lustig op los, de koekjes bijvoorbeeld, en pizza maken, en mama helpen. Ze leerden zo goed koken met basics, al van jongs af aan.
 
Bovenaan