• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Jannes

Prepper goeroe
Misschien een goede tip voor pastasaus.
Velen van ons hebben verschillende lang houdbare dingen in voorraad, zoals pastasaus in pot en soep uit een pakje of uit blik.
Wanneer je pastasaus wilt maken, maar je hebt alleen soep uit een pakje, neem dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid water en je hebt een prima saus voor je pasta. Of natuurlijk voor bij de rijst. Werkt heel goed bij champignonsoep en waarschijnlijk ook bij andere soorten soep.
 

Wrakduiker

Senior Prepper
Een sauszakje is overal voor te gebruiken. Of het nu pastasaus, kerriesaus, ham-kaassaus of wat dan ook is. Het maakt veel 'matig eetbaars' een stuk lekkerder.

Toen ik jaren terug door de Noorse en Zweedse bossen banjerde en een maaltje bij elkaar sprokkelde, bestond dit zo nu en dan uit weegbree, brandnetelbladeren, paardebloem, jonge lisdoddescheuten en een 10 tal voorntjes. Deze combinatie was niet echt lekker -om me voorzichtig uit te drukken-. Zakje saus erbij, beetje roeren in de mestin; tadaa! Prima te eten.... Het was wel even een knop omzetten, eerst de voorraad in de rugzak opeten tot we honger hadden, vervolgens na 1,5 dag niet gegeten te hebben, niets moemenswaardigs gevangen (geen snoek of baars) lege maag, snel moe en geïrriteerd. Dan maar planten vreten en aasvisjes (rietvoorntjes).

Mijn noodvoorraad voedsel (SHTF) heeft een fikse hoeveelheid sauszakjes en bouillonblokjes. Dit kost weinig en er is veel eten, eetbaar mee te maken. Daarnaast heeft het een hoge calorische waarde. Ik denk dat ik voor het hele gezin (5pax) zeker 60 sauszakjes en 8 verpakkingen bouillonblokjes heb liggen. Het neemt weinig ruimte in beslag en geeft ons zeker 2 maanden 'smakelijke ondersteuning'.

Stel dat ik een brasem moet bereiden; niet de meest smakelijke vis! Zakje saus erbij en eetbaar. Dit geldt ook voor een hond, kat of kraai die ik neerschiet. Uit ervaring weet ik dat een kauw erg taai is, ook na 3 uur sudderen.

(Zit ik er op te wachten om een hond, of kat neer te schieten? Nee, ik waardeer hun vriendelijkheid en aandacht. Maar als mijn kinderen honger hebben (geen trek maar echt honger) dan is de keuze snel gemaakt.)

Tip:

Als je een redelijk formaat vis hebt gevangen zoals een snoek of snoekbaars, dan kan je de niet eetbare delen langzaam laten sudderen zoals de kop en de ruggengraat op bijv. een liter water. Half blokje visbouillon erbij en je hebt een visbouillon met dierlijke proteïne.

De ingewanden in een hoop gras rollen, takken er omheen binden en verzwaren met stenen zodat het zinkt. In het water mikken (met een touw naar de wal) en iedere ochtend kijken of je er een paling of rivierkreeftjes mee hebt gevangen. Je kan het slachtafval ook aan een haak en vislijn het water in mikken, kans dat je op deze manier een paling vangt. Of maak een fuik van een stel plastic flessen (opening groter maken).

Ik dwaal af... ;)






 

Lai

Prepper goeroe
Ik gebruik wel zakjes cup-a-soup bij pasta's, rijst of quinoa. Wegen ook niks en in verschillende smaken en snel klaar.
 
Bovenaan