• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

tips gevraagd om ibc tank te herbruiken

Robert

Diehard Prepper
Yo, ik heb een ibc tank gratis gekregen van een jongen die hem in de tuin heeft gehad voor regenwater. Ziet er best gaaf uit nog. Aan de binnenkant zat wat zand onderin en na het weggespoeld te hebben ook wat algen aanslag maar die heb ik er bijna helemaal uit kunnen poetsen. Nu heb ik er wat verdunde bleek bijgegooid en maar een nachtje laten staan.
Ik vraag me af: is het mogelijk om er kraanwater in te doen en dan te filteren met een sawyer mini? Of komt er wellicht door invloed van de zon binnen de kortste keren gevaarlijke dinges in dat water? Ik heb net al even de zoekfunktie willen gebruiken maar die geeft niks op ibc(tank). Wie kan me aan deze info helpen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

markske

Diehard Prepper
Als er licht in schijnt, krijg je algen in het water. Maak hem schoon met hoge druk reiniger. Als je er bleekwater bij doet bij het water, kan er zich weinig schadelijks in gaan vormen...
 

petroman

SHTF Expert
@johan2 , heb je ook de stalen kooi er bij ? en een kunststof onderpallet ?

Kunststof onderpallet en kooi heb je nodig om het geheel stabiel te houden (bovengronds), zonder dat het wegrot.
Een doorzichtige tank geeft altijd alggroei plus legionella (kraanwater). Vijverfolie tussen de stalenkooi en tank helpt daar al een heel eind tegen.

Maar wat wil je bereiken ? gewoon water opslaan en tegelijk gebruiken, of een jaar laten staan en dan weg laten lopen waardoor je tuin er aan gaat (chloor) ?
 

Robert

Diehard Prepper
@petroman Hij heeft een stalen kooi en onderkant. Vijverfolie is een goeie tip. Ik wil het water als backup houden voor drinkwater. Natuurlijk heb ik ook jerrycans maar dat is maar 120 liter en dat vind ik te weinig voor vier personen. Hoe lang denk jij dat ik het water (zonder chloor) via een sawyer filter goed kan houden zonder ziek te worden? Alvast bedankt.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@petroman Hij heeft een stalen kooi en onderkant. Vijverfolie is een goeie tip. Ik wil het water als backup houden voor drinkwater. Natuurlijk heb ik ook jerrycans maar dat is maar 120 liter en dat vind ik te weinig voor vier personen. Hoe lang denk jij dat ik het water (zonder chloor) via een sawyer filter goed kan houden zonder ziek te worden? Alvast bedankt.

Beter kun je het niet krijgen. :) Je begint met zuiver kraanwater (zonder chemische verontreinigingen) en in de loop der tijd groeien er hoogstens wat algen en bacteriën in je IBC. Laten die nu perfect gefilterd worden door zo'n Sawyer (of andere merk). Daar is zo'n filter nu precies voor gemaakt. Of dat water nu twee maanden of twee jaar in die IBC zit maakt geen verschil.

Ik zou hem jaarlijks leeg laten lopen, even de hogedrukspuit er doorheen en weer vullen.

Een doorzichtige tank geeft altijd alggroei plus legionella (kraanwater). Vijverfolie tussen de stalenkooi en tank helpt daar al een heel eind tegen.

Maar wat wil je bereiken ? gewoon water opslaan en tegelijk gebruiken, of een jaar laten staan en dan weg laten lopen waardoor je tuin er aan gaat (chloor) ?

Legionella hoef je niet bang voor te zijn, ook die bacterie wordt gefilterd door waterfilters en is bovendien niet schadelijk als je het water drinkt. De bacterie moet moet via verneveling/inademing in je longen terecht komen om risico te lopen op de veteranenziekte of Pontiac fever. Verreweg de meesten mensen worden er niet ziek van. Uitgebreide info over Legionella en besmettingsrisico: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/L/Legionella
 

petroman

SHTF Expert
Ray, klopt wat betreft legionella. Maar weinig mensen denken daar aan als ze na de vakantie de tuinsproeier meteen aanzetten.
Er bestaat een risico, groot of klein en of het voor jouw situatie geld is moeilijk in te schatten.

@johan2 , mooie tank, leeg maken, staal voorzien van een goede coating tegen roesten. Tank kan je ook zwart schilderen.
 

Ray

SHTF Expert
Ray, klopt wat betreft legionella. Maar weinig mensen denken daar aan als ze na de vakantie de tuinsproeier meteen aanzetten.
Er bestaat een risico, groot of klein en of het voor jouw situatie geld is moeilijk in te schatten.

@johan2 , mooie tank, leeg maken, staal voorzien van een goede coating tegen roesten. Tank kan je ook zwart schilderen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Als m'n pa paar weken weg is geweest spoel ik eerst alle kranen voordat hij thuiskomt. Hij weet het wel, maar zo'n oudje gaat dat een keer vergeten.

Het frame van de IBC is verzinkt, tenzij de roest is toegeslagen, niets aan doen. Ze zijn gemaakt voor in weer en wind.
Misschien met wat platen de buitenkant 'aftimmeren'? Is het lelijke ding uit 't zicht, kun je er wat plantjes opzetten oid en dat beschermt zowel tegen de zon als vorst enigszins.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ray, klopt wat betreft legionella. Maar weinig mensen denken daar aan als ze na de vakantie de tuinsproeier meteen aanzetten.
Er bestaat een risico, groot of klein en of het voor jouw situatie geld is moeilijk in te schatten.

@johan2 , mooie tank, leeg maken, staal voorzien van een goede coating tegen roesten. Tank kan je ook zwart schilderen.
@johan2 Mooie tank! Met 1 m3 heb je in ieder geval een prima voorraad. Stel 4 personen, dan kan je er toch wel zo'n 4 maanden mee toe lijkt me, wow. De tank schilderen is een prima idee van @petroman, en dan wat mij betreft vooral om de kunststof tegen het zonlicht te beschermen. De tank is gemaakt van hoge dichtheid polyetheen, en (ook) die kunststof verbrost door UV-straling. Er ontstaan haarscheuren in het oppervlak, waardoor het snel kan scheuren bij belastingen zoals door slag of stoot. Een eenvoudige verf is al voldoende, zolang het maar dekt. In plaats van zwart kan je ook best een andere relatief donkere kleur kiezen (b.v. de groene verf van de Action?). Maar een stuk donkere folie of dekkleed er over kan natuurlijk ook.

Mooi dat die tank ook een kraan heeft. Met pijp of slangen maak je zo snel een eigen "waterleiding" of aansluiting naar een pomp of zo. Ga wellicht eens kijken bij Van Cranenbroek... http://www.vancranenbroek.nl/ Die hebben veel nuttige zaken op dit gebied (folie, vijver-filtervlies, voorfilters, enz, enz.), voor dumpprijzen.
 

petroman

SHTF Expert
Tip van @Ray is nog beter, mooie houten kist er om heen timmeren. In geval van hvnb heb je ook nog stookhout.
Plus in de winter iets meer isolatie tegen verstijven en uitzetten van water.
 

Robert

Diehard Prepper
Betimmeren is een goeie. Ik zat te denken aan betontriplex of dun laagje metaal. Maar dat mag me niet te veel kosten dus kijk ik wel op marktplaats. Voorlopig gooi ik er even een zeiltje overheen.
@RockyFlats inderdaad bij cranenbroek is een goeie. Bij de ibc tank kreeg ik ook een schroefdop met een pvc pijpje van vier cm doorsnee. Nu alleen nog een verloopstukje regelen en dan is ie klaar voor gebruik.
@petroman klopt maar dat doe ik ook niet.
 

petroman

SHTF Expert
Een vijverhandel heeft ook veel spul, wel duurder.
Ik heb twee IBC's gekoppeld via de kraan, op de koppeling zit een "tuinpomp", zo iets als gardena en lidl/aldi af en toe aanbieden.
Op de pomp zit dan weer de tuinkraan aangesloten, open ik de kraan dan slaat de pomp aan en heb ik zo waterdruk.
 
J

J.J

Gast
En dan nog mooier, de tussenruimte opvullen met isolatie.
Misschien met wat platen de buitenkant 'aftimmeren'? Is het lelijke ding uit 't zicht, kun je er wat plantjes opzetten oid en dat beschermt zowel tegen de zon als vorst enigszins.


Haha hier komt weer een klein uitvinding om de hoek kijken.

De hoogste isolatie waarde is geloof ik dubbelzijdige noppenfolie dat moet je dan met goede aluminiumfolieplakband afplakken en dat meerdere lagen tot de stalen kooi goed is op gevuld daarna bekisting (((Niet te lange spijker of schroeven gebruiken)))):D;) met ventilatie mogelijkheid zodat de zon niet als nog er een hete bak van maakt, de bekisting met aluminium schilderen tegen zon en andere invloeden.
Aluminiumverf is wat duurder dan de boel wit verven maar blijft mooier wit met je regelmatig weer over verven omdat het toch lelijk word groen uitstaat grauw word, aluminium blijft er als net geverfd uitzien.

Wat voor isolatie je op de bodem moet gebruiken weet ik niet, want het moet * druk neutraal *en vocht bestendig zijn.

Als je het geheel zou ingraven bevriest het niet en blijft lekker koel.
Maar dan moet je er een druk, water bestendig ombouw voor maken, leidingen/slangen ook behoorlijk isoleren, of je moet ze ondergronds in het huis brengen, een twee buizen systeem met de mogelijkheid er een circulatiefilterpomp op aan te sluiten.

Voordeel van een twee buizensysteem,,,,, filter mogelijkheid: zuurgraat beïnvloeding door ionenwisselaar Kat of Anionen of de kombinatie er van, of koolfilter, Zeoliet, het water verrijken met mineralen.
Nog een voordeel als je het zaakje* druk neutraal *in de grond hebt gegeven kun je het ook in serie maken met je waterleiding systeem, dan blijft je water fris en vers, ook dit kan je zo maken dat je het tijdelijk in recirculatie brengt of het afsluit dat hangt af van de constructie van het dubbele buizen systeem binnenshuis.

Wat bedoel ik met* druk neutraal * in de tuin een keldertje maken waar de IBC Tank in komt dan laagje voor laagje beton in word gestort, terwijl er water ook trapsgewijs ook water in Tank word gedaan, om de tank * druk neutraal * te krijgen.
:oops:Als het keldertje goed stevig is kan je het geheel zelfs gebruiken als drukvat voor een compressor, bij wijze van spreken.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

Robert

Diehard Prepper
@petroman interessante setup, ik zou wel eens een tekening willen zien maar puur uit interesse> ikzelf houd het heel simpel.
@J.J voor mij veel te moeilijk te realiseren maar toch bedankt dat je de moeite neemt om het zo uitgebreid uit te leggen.

Blijft voor mij nog een vraag over: is het mogelijk om een verloop te maken van een vier cm doorsnee pvc pijpje naar de mini sawyer? Zodat het water direct gefilterd uit de ibc komt? Of is dit onmogelijk en moet je eerst een hoeveelheid water uit de ibc halen om het vervolgens met de sawyer net zoals bij een lifestraw op te zuigen?
 

Ray

SHTF Expert
@petroman interessante setup, ik zou wel eens een tekening willen zien maar puur uit interesse> ikzelf houd het heel simpel.
@J.J voor mij veel te moeilijk te realiseren maar toch bedankt dat je de moeite neemt om het zo uitgebreid uit te leggen.

Blijft voor mij nog een vraag over: is het mogelijk om een verloop te maken van een vier cm doorsnee pvc pijpje naar de mini sawyer? Zodat het water direct gefilterd uit de ibc komt? Of is dit onmogelijk en moet je eerst een hoeveelheid water uit de ibc halen om het vervolgens met de sawyer net zoals bij een lifestraw op te zuigen?

Het lijkt me dat de druk van het water, max 0,1 bar (1 meter waterdruk) geen probleem is voor de Sawyer. Bij het knijpen in de meegeleverde zak haal je die druk ook wel, dus de holle vezels zullen er niet door scheuren.

Verder is het een kwestie van prutsen. Misschien bovenste deel van een 0,5 liter petflesje gebruiken? Die schroefdraad past op de Sawyer en als je PET verwarmt (bv. met een verfstripper) krimpt het en werkt het net als een krimpkous. Wellicht is dat niet voldoende stevig maar daar kun je altijd nog een extra slangenklem tegenaan gooien, of verlijmen.
 
Bovenaan