• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tops BOB mes

janvanloon

Senior Prepper
TOPS Brothers of Bushcraft Fieldcraft ( Tops BOB ):
Brothers of bushcraft is een coalitie van bushcrafters in Noord Amerika.
Zij staan voor het delen van kennis met betrekking tot bushcrafting en de natuur.
Dit Fieldcraft-mes is het resultaat van een samenwerking waarin alle ervaringen van overleven
in tal van omstandigheden gecombineerd zijn in 1 ultiem Bushcraftmes.
De gekende garantie op materiaal- en fabricagefouten van Tops: levenslang!

Merk: TOPS Knives
Type mes: bushcraftmes
Staalsoort: 1095-koolstofstaal
Lemmetlengte: 11.7 cm
Lemmetvorm: clippoint
Lengte: 24.8 cm
Handgreeplengte: 13.2 cm
Lemmethoogte: 3 cm
Lemmetdikte: 5 mm
Hardheid: 58 HRC
Slijpwijze: convex, scandi
Gewicht: 281 gram
Land van herkomst: Verenigde Staten
8250066.jpg


Hij komt scheermes scherp aan en voel degelijk aan... Ja, degelijk het is een blok staal.
De Fieldcraft ligt van de eerste moment super in de hand ( ook bij kleine handen ).
Batonnen is geen enkel probleem voor hem, feathersticks maakt hij ook goed door de scandi snede.
3479747.jpg


Het lemmet is gemaakt van 1095-koolstofstaal. Zoals de naam doet vermoeden heeft deze staalsoort een relatief hoog koolstofgehalte.
Dit zorgt er voor dat het mes erg scherp geslepen kan worden ( perfect om te slijpen tijdens tochten ).
Al hoe wel hij na goed gebruikt gewoon eens over de strop gaat.
Maak de snede wel na gebruik goed schoon en trakteer het lemmet af en toe op een paar druppels olie want hij trekt roest aan.
De scandi-snede is makkelijk zelf te slijpen en wordt uit het fabriek naar de rand zeer licht convex geleverd, wat zeer goed gaat bij vil werk.
Maar van het convex gedeelte hoeft u zich niets aan te trekken. Tijdens het stroppen word dit toch mee gedaan en blijft ie convex.
De micarta handgreep is aan beide zijden voorzien van een uitsparing ten behoeve van een vuurboog.
Als u deze wilt gebruiken laat u gewoon het mes in de schede zitten. En ja, ze werken.
Het gewicht van het mes is goed verdeeld als u hem gebruikt als bearingblok bij de vuurboog.
Ook zijn er aan de beide kanten uithollingen in het micarta juist waar het lemmet begint.
Hier kunt u veilig uw duim plaatsen bij diverse snijtechnieken.
8602485.jpg


De tang van het lemmet steekt aan de achterkant uit de handgreep om tijdens batoning de micarta greepdelen niet te veel te belasten.
Ook vind je op de pommel een uitsparing voor het veilig schrapen van een firesteel.
5868137.jpg


7727863_orig.jpg


Of dit voor u lukt? Dat is uitproberen. Ik vind het totaal nutteloos en onhandig!
Als eerste heb ik de schraper aan de ferrorod hangen.
Als tweede optie gebruik ik de achterkant van het puntgedeelte van het mes.
De rest van het mes gaat niet met de ferrorod omdat het mes gedeeltelijk gecoat is ( ondertussen is er ook een versie uit zonder coating ).
4117417.jpg


1050268.jpg


Het mes wordt geleverd met een solide kydex schede.
Door de stevige stalen riemclip bevestig je deze makkelijk aan je riem.
6093164.jpg


De clip is te herdraaien voor ( links ) horizontaal of ( rechts ) verticaal te dragen.
9247193.jpg


9907910_orig.jpg


De kysex schede heb ik zelf aangepast.
De ferrorod die erbij is heeft een kleine ferrorod staaf en twee magnesium staven
( goed voor nood gevallen maar niet voor bijna dagelijks gebruik ).
De Light my fire past hier niet in!
Dus enkele aanpassingen ( zie hieronder ).
2510756_orig.jpg


1 - Ik heb een extra schroef vanboven in de kydex bij gezet zodat het mes er stevig in klikt.
2 - Ik heb de ferrorod loop ingekort zodat de light my fire er nu perfect inpast.
3 - Natuurlijk ook nieuwe gaten moeten in de kydex maken om de loop vast te zetten.
 
Bovenaan