• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Trangia op gas (HHDG)

petroman

SHTF Expert
Trangia op gas (HoeHeeftieDatGedaan)

Ooit heb ik mijn trangia set omgebouwd op gas.
Waarom? Je bent techneut en je wilt wat !?

Hier een verslag van hoe ik de cheapo gasbrander in de set gezet heb.
Veel foto's weinig tekst.

Einddoel:

Trangia_ombouw (7).JPG

Mijn gasbrander is een simpel ding en ik heb er een converter bij gekocht zodat ik de bekende prikblikjes kon gebruiken. Origineel passen en epigas blikjes met schroefdraad op.

Trangia_ombouw (5).JPG

Naast de brander bestaat het ding uit een aluminium blokje met gaten voor de inklapbare poten. De brander past in één van de drie sleuven.
Omdat (?) de poten draaibaar zijn kunnen ze er ook makkelijk af.

Voor de ombouw hou je dit over:

Trangia_ombouw (6).JPG
Het driepootje in het midden kom ik later op terug.

De trangia heb ik aangepast met drie kleine gaatjes en één groter gat :
Trangia_ombouw (2).JPG

En daar komt het driepootje:
Trangia_ombouw (3).JPG

Ik het driepootje zitten gaten voor de brander, in het midden en daaromheen drie voor de pootgaten die nu gebruikt worden om er een boutje in te draaien. Dit boutje past precies in het pootgat en zit vast op klem en niet middels schroefdraad. In het uiteinde van de driepoot zitten weer gaatjes voor drie schroefjes om het geheel op de trangia vast te zetten.

Aan het eind ziet alles er dan zo uit:

Trangia_ombouw (7).JPG


Opmerkingen:
Alles is gebaseerd op mijn brander. En daarom geen afmetingen en maten. Het gaat om het ombouw idee. De ombouw is volledig omkeerbaar er is niets dusdanig aangepast dat trangia of gasbrander apart niet meer zou functioneren.
Ik zou nu anno 2017 de bevestiging aan de trangia zonder schroeven willen doen. Meer iets met pennen in de bestaande gaten. De driepoot is als vorm zo gekozen vanwege de luchttoevoer naar de gasbrander en om gewicht te besparen.

Tot slot:
Ik zag dat de gasslang aan de brander ingescheurd is daar waar het vastgeklemd is op de brander.
Check dus je eigen brander regelmatig en neem een stuk teflon slang als reservedeel mee. Oorzaak is waarschijnlijk het opbergen. Een stevige veer om dat deel heen voorkomt te sterke buiging, haaks, van de slang bij het inpakken.
 

A.N.

Senior Prepper
Knutselen, altijd leuk.
Ik zou nu anno 2017 de bevestiging aan de trangia zonder schroeven willen doen. Meer iets met pennen in de bestaande gaten.
Misschien kan je iets bedenken om de pootjes van de gasbrander te gebruiken als pennen, zo hou je ook mooi alle onderdelen bij elkaar.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Anno 2017 kan je gewoon een gasinzet kopen bij de Trangia, of een Multifuel. Ook zitten er in het windscherm standaard gaten om de slag door te voeren. (teringduur natuurlijk, maar het bestaat)

7519378052_05412f634d_b.jpg


 
Bovenaan