• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Transformator voor Elektrolyse

F

frans81

Gast
Ik ben vandaag na het winkelen gestopt bij een Slooppand . De oude Chinees , ze breken alles af .
Ik was daar in eerste instantie gestopt om te fotograferen . Herrinering voor de toekomst.

Nu lagen er echter ook al vele afvalbergen met vanalles door elkaar .
Mijn oog viel op een krulsnoer en bijbehorende loodzware voeding . Gewoon buiten in weer en wind .
Ik heb het dus bij de boodschappen gedaan in de rugzak :oops:.

Eenmaal thuis type plaatje bekeken , en daarop staat

O . DÜR AG Zürich
Type TG 315
P 200/220/230 V
S 12V, 26 A, 315/ A
Uberlastschutz
TH Schalter 125 ° C
Kurzschluss Schutz

@Niels kun jij mij helpen met wat dit precies inhoud en of ik dat kan gebruiken voor Electrolyse . Aan onderkant zitten twee gaten voor vermoedelijk Plus / Min aansluiting .

20190126_165941.jpg 20190126_165934.jpg 20190126_143800.jpg Screenshot_20190126-172146_Gallery.jpg Screenshot_20190126-172030_Gallery.jpg
 
F

frans81

Gast
Aansluit zijde.
Zoals vermoedelijk te zien !? Zeer dikke kabels aan de aansluitbussen binnenzijde .

20190126_200524.jpg
 

petroman

SHTF Expert
@frans81 , de trafo zelf ziet er roestig uit.
Denk je dat de stoppen het houden als je de stekker in het stopcontact doet ?
Als er vocht tussen de platen zit dan wordt het moeilijk.
12V op 26A - 315VA ?
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 , de trafo zelf ziet er roestig uit.
Denk je dat de stoppen het houden als je de stekker in het stopcontact doet ?
Als er vocht tussen de platen zit dan wordt het moeilijk.
12V op 26A - 315VA ?

Natuurlijk even drogen .
In de oven 50 a 60° C ? Ligt nu op de verwarming .
Het is maar oppervlakte roest . Is uitgelopen . Lijkt erger dan het is .
Ik heb het inmiddels weggepoetst en je ziet er nagenoeg niets meer van .
Vermoedelijk vandaag pas uit het gebouw gesloopt.

Er staat geen 315 VA ( Volt Ampere/ Watt) op het type plaatje .

315/ A ( A van Ampere ?? ) staat er ;) . Net zoals er 26 A staat en geen 26 VA :fluit:;)

Zie foto type plaatje wanneer je het uitzoomd :)
 

Niels

Mankinds only hope
26 Ampere bij 12 Volt is een leuke trafo.
Ook EMP proof, prepper proof.
Beetje afhankelijk wat voor voeding het is of je hem voor elektrolyse kunt gebruiken. Als het een veiligheidstrafo is met gescheiden windingen wel.
Met bepaalde trafo's staat er wel 12V tussen de klemmen, maar t.o.v. nul of aarde 230V. Linke soep dus.
Als ik die zo zie is het denk ik een veiligheidstrafo.
Voor elektrolyse... Zou ik me in moeten verdiepen. Ik denk dat je daar je vermogen zelf redelijk van kan bepalen door hoe gelijdend je jouw vloeistof maakt, en hoe groot je elektroden. Heb je niet ergens een oude amperemeter? Of Amperetang liggen?
 

Pignonwiel

Senior Prepper
Het is 315VA, komt wel overeen met 12 Volt x 26 Ampère.
Ik denk gewoon een trafo van netspanning naar 12V met kortsluiting beveiliging.

Edit:
Oh dit was intussen al gezegd, pagina stond al open sinds de pauze in een film..
 

Niels

Mankinds only hope
Dat denk ik ook.
Wel altijd eerst even meten of die ook gescheiden van het net is!

TH Schalter is Thermische schakelaar, of dus een beveiliging die bij oververhitten uitschakelt.
Ik ga er vanuit dat dit een veiligheidstrafo is.
Als ik het ding zo zie lijkt het me een goeie.
 
F

frans81

Gast
Des te meer A hij leverd des te zwaardere / Massieve ijzeren voorwerpen je kunt ontroesten in korter tijdsbestek .

Vroeger gebruikte ik een Omron 4 Amp en dan lege rookgranaten in de bak met Electrolyse . Dat duurde o ontzettend lang eer die roest weg was .
Dus 26 Amp is een monster voor zoiets .

Ik laat het ding Maandag wel even doormeten door de Man van mijn Vriendin .
Hij is Electromonteur .
Maar helaas dit weekend niet beschikbaar .

Derhalve dit Topic wegens geen geduld ;):lol:
 
F

frans81

Gast
Het is 315VA, komt wel overeen met 12 Volt x 26 Ampère.
Ik denk gewoon een trafo van netspanning naar 12V met kortsluiting beveiliging.

Edit:
Oh dit was intussen al gezegd, pagina stond al open sinds de pauze in een film..

Ik heb ivm die 315 / A eens goed dat plaatje bekeken en idd wanneer men beter kijkt dan zie je nog een vaag lijntje naar links .

Die / is derhalve een onderdeel van een V . 315 VA .
@petroman ook jij hebt het derhalve ook goed benoemd en ik had beter moeten kijken naar dat niet meer al te duidelijke type plaatje .
 
F

frans81

Gast
26 Ampere bij 12 Volt is een leuke trafo.
Ook EMP proof, prepper proof.
Beetje afhankelijk wat voor voeding het is of je hem voor elektrolyse kunt gebruiken. Als het een veiligheidstrafo is met gescheiden windingen wel.
Met bepaalde trafo's staat er wel 12V tussen de klemmen, maar t.o.v. nul of aarde 230V. Linke soep dus.
Als ik die zo zie is het denk ik een veiligheidstrafo.
Voor elektrolyse... Zou ik me in moeten verdiepen. Ik denk dat je daar je vermogen zelf redelijk van kan bepalen door hoe gelijdend je jouw vloeistof maakt, en hoe groot je elektroden. Heb je niet ergens een oude amperemeter? Of Amperetang liggen?

Niels ook jij bedankt voor jou toelichting .
Nu ik er inmiddels achtergekomen ben dat die / in ( 315 / A ) een onderdeel is van een V , snap ik de tekst . 315 VA .
12x26=312 , klopt dus bijna perfect .
 

Niels

Mankinds only hope
VA = VoltAmpere, zeg maar Watt maar dan met het schijnbaar vermogen meegerekend.
Bij een ohmse belasting is Watt en VoltAmpere gelijk.
 

petroman

SHTF Expert
Ik vraag me af of de kortsluitbeveiliging je niet "in de weg" gaat zitten bij elktrocutie.
Je maakt immers via je electrolysebad kortsluiting.

Ik ben er van af gestapt en gebruik nu citroenzuur.
 
F

frans81

Gast
Ik vraag me af of de kortsluitbeveiliging je niet "in de weg" gaat zitten bij elktrocutie.
Je maakt immers via je electrolysebad kortsluiting.

Ik ben er van af gestapt en gebruik nu citroenzuur.

De vorige Omron Power Supply was ook kortsluiting beveiligd . Jaren zijn dienst gedaan .

De Acculader die ik nog heb is ook kortsluiting beveiligd en doet gewoon zijn werk .

Tevens gebruik ook ik Citroenzuur , dit in combo met Electrolyse .
 

Niels

Mankinds only hope
@petroman , daarom een Amperemeter er tussen en de stroom onder de 26 A houden, klaar!
Ligt er natuurlijk aan hoe gelijdbaar je de vloeistof maakt en hoe grote elektroden je gebruikt, en hoe ver je ze in de vloeistof laat zakken.
Meten is weten.
 

Niels

Mankinds only hope
Oke, ik weer niks van electrolyse, maar ik weet wel dat een acculader een gelijkspanningsbron is, en een transformator een wisselspanningsbron.
Als ik op internet kijk dan is bij elektrolyse de bubbels aan 1 elektrode, dat kan met wisselspanning niet!!!
Let dus daar wel even op. Het is trouwens vrij simpel om de wisselspanning gelijk te richten, beetje ruw, maar voor het doeleind toereikend.
Met een aantal dioden, of fatsoenlijke gelijkrichtbrug (af dan niet met koellichaam) en een dikke condensator.
 
F

frans81

Gast
Oke, ik weer niks van electrolyse, maar ik weet wel dat een acculader een gelijkspanningsbron is, en een transformator een wisselspanningsbron.
Als ik op internet kijk dan is bij elektrolyse de bubbels aan 1 elektrode, dat kan met wisselspanning niet!!!
Let dus daar wel even op. Het is trouwens vrij simpel om de wisselspanning gelijk te richten, beetje ruw, maar voor het doeleind toereikend.
Met een aantal dioden, of fatsoenlijke gelijkrichtbrug (af dan niet met koellichaam) en een dikke condensator.

Weet ik ! Kan alleen mrt gelijkstroom bron .
Anders krijg je probleempjes haha .

Ik neem geen risico's met Power uit de doos ;)
 
Bovenaan