• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Travel trailer DIY

Marcogs

Senior Prepper
trailer 1.PNG Trailer 2.PNG

Een tijd geleden heb ik mij aangemeld bij dit mooie forum. Door vervelende omstandigheden ben ik een klein half jaar uit de roulatie geweest, maar heb in die tijd wel heel veel tijd gehad om mij te verdiepen in wat ik nou eigenlijk zie in de term "zelfredzaamheid".
Na oneindig het WWW afgestruind te hebben eindigde ik de laatste maanden steeds vaker bij de zogenaamde Traveltrailers of Adventuretrailers. Ze zijn in de USA mega populair en worden daar op grote schaal verkocht en ook zelf gebouwd.
Nu wil het geval dat ik hier een Humbaur KFT motortrailer met 1500Kg as heb staan Platform maat is 300x170.
Is dit een onderwerp wat hier al eens is voorbij gekomen, want ik zag het niet zo snel.

Plaatje is puur als illustratie. (maar ook als inspiratie:))

Groet, Marco
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
In Australie zij ze nog populaireder. De fabrieksdingen zijn enorm veelzijdig en duur. Maar luchtdicht, stenenvanger tussen wagen en kar, buitenkeuken, wasbak etc alles zit er op en in.


Persoonlijk ben ik niet zo fan van terreinrijden met aanhanger door de natuur. De natuur wordt daar niet beter van. Daarbij komt dat in Europa ruig en verlaten, lege natuur waar je doorheen mag crossen best spaarzaam is.
Oh gebruik bij rampen, tsja als de wegen niet vol staan. Ik zie nl. altijd dat er wel één of andere weg gevolgd wordt.
Maar er zijn wel mooie ontwerpen.
 

Marcogs

Senior Prepper
Hmm,

Ik krijg een beetje de indruk dat dit binnen de nederlandse prepper wereld niet de meest gekozen oplossing is.
Daarnaast had ik misschien iets uitgebreider mijn bedoelingen moeten op pennen.
Kijk we proberen allemaal op ons eigen manier ons voor te bereiden op wat voor vorm van shtf.
Voor sommige is een eigen plek ver weg van alles en iedereen. Sommige kiezen ervoor om van hun huis een vesting te maken en uiteraard zijn er nog vele andere oplossingen.
Voor mij geldt dat ik het nuttige met het (e.v.t.) onvermijdelijke en het aangename wil verenigen.
Het avontuurlijke zit er bij al lang in, dus die adventure trailers vind ik geweldig om te gebruiken om lekker met vrouw en honden de natuur in te trekken.
Daarnaast is mijn overtuiging dat als het mis gaat ik de meeste waarde hecht om mobiel te zijn.
Verder kan ik met het juiste trekkende voertuig mijn complete (noodzakelijke) inboedel meenemen en ben ik voor langere tijd volledig zelf voorzienend.

Dat is mijn idee althans. Misschien is het niet het meest efficient of kan ik me beter ingraven als het fout gaat, maar voor alsnog ga ik me hier voor inzetten.
Laten we hopen dat ik hem (als hij klaar is) alleen nodig heb voor het aangename.

Prepse allemaal :thumbsup:
 

logan1202

Prepper goeroe
Dat avontuurlijke kan je in veel landen wel vergeten. Uitgerekend op de plaatsen waar jij kan en wil rijden mag je niet komen.
Ooit met een soortgelijk idee gelopen om een Praga truck te kopen en te verbouwen tot camper. Perfect in ruig terein, waar je niet mag rijden , te langzaam voor de snelweg en te groot en zwaar voor een camping. Helaas of gelukkig wonen we in een dichtbevolkt, volgebouwd en prachtig geasfalteerd stukje wereld waar je nooit verder dan een paar uur lopen van de beschaving af bent.
 

petroman

SHTF Expert
Ook in de zweedse bossen of in schotland etc mag je niet met je truck de bergen incrossen. En dat is maar goed ook.
 

Marcogs

Senior Prepper
Toch apart dat iedereen voor zichzelf de conclusie trekt dat ik gelijk dwars door al het mooie natuurschoon wil crossen.
Totaal niet de bedoeling, maar ok.
Iedereen heeft recht op een mening.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

logan1202

Prepper goeroe
Ik trek die conclusie helemaal niet. En als je bijvoorbeeld er mee naar een land zou gaan waar het wel mag , zou ik stiekem nog jaloers zijn ook. Ik doelde meer op een 4x4 die nooit van het asfalt af komt, of een offroad motor die nooit blubber te voelen krijgt. Je gaat comfort inleveren voor iets wat waarschijnlijk nooit gaat gebeuren, en dat is ermee van de weg af.
Mijn Praga komt er niet omdat je er momenteel hier niets aan hebt, maar ik zou liegen dat het niet kriebeld als ik op tv mensen zie rijden over de toendra in Kanchatka of mongolie.

Toch een beetje jammer, je vraagt om een mening en als je die krijg denk je gelijk dat we denken dat je gelijk dwars door al het mooie natuurschoon wil crossen. Maarja, ook jij hebt recht op een mening.
 

Marcogs

Senior Prepper
Mannen,

Sorry Sorry. Mijn berichten zijn niet duidelijk genoeg geweest en ik had zeker de tweede iets meer moeten toelichten.
Ik schrok een beetje dat na mijn eerste post er snel werd geconcludeerd dat ik ook echt de bossen in wilde gaan.

Met "avontuurlijke" instelling bedoel ik de manier van vakantie houden die ons aantrekt.
Ik zal nooit en te nimmer onze kostbare natuur schenden. Het concept Adventure trailer spreekt mij gewoon erg aan.

Dit neemt niet weg dat mijn persoonlijke mening om mobiel te willen zijn als er zich iets voordoet overeind blijft.
Mocht dit ooit gebeuren dan vrees ik een paar bandensporen in een bebost gebied ondergeschikt zijn aan de aanleiding daarvan.
Laten we hopen dat dit nooit zal gebeuren, maar voorbereiding kan geen kwaad zullen we maar zeggen.

Het staat een ieder vrij om zich voor te bereiden op de manier die hem of haar goeddunkt. De een zegt ik ga lopen en de ander koopt een tank.
Prima, maar ik vermoed dat we allemaal wel zuinig zijn op de natuur die we (als het fout gaat) meer dan ooit nodig zullen hebben.

Nogmaals excuses als ik mensen op het verkeerde spoor heb gezet.

Gr. Marco.
 

Flos

SHTF Expert
@Marcogs het is niet omdat je een mooie trailer hebt met alles er op en er aan. Dat je lang zelf voorziening bent.
Kijk maar eens als je gaat kamperen hoe snel jou voorraad er door vliegt en hoe snel je weer met een mandje of winkelkar door de super markt loopt.
 

petroman

SHTF Expert
Tsja, die dingen zijn bedoeld ontwikkeld om door onbegaanbaar terrein te rijden en niet van camping naar camping.
Dus dat je dat zou willen gaan doen ligt voor de hand.
Die mooie dingen die te koop zijn zijn ook vaak alleen leuk in warme landen. bv de keuken etc. zit aan de buitenkant, zelden binnen.

Persoonlijk zou ik het omdraaien, een leuke niet al te grote caravan gebruiken op vakantie die je dusdanig verbouwd dat ie ook enigzins terreinvaardig is.
Verder vind ik off road relatief. Menige bermsloot langs de snelweg is al een stap te ver.
Van A naar B in een relatieve rechte lijn is zelfs in het platte land van NL een uitdaging.
 

logan1202

Prepper goeroe
Met "avontuurlijke" instelling bedoel ik de manier van vakantie houden die ons aantrekt.
Ik zal nooit en te nimmer onze kostbare natuur schenden. Het concept Adventure trailer spreekt mij gewoon erg aan.

Wat hierboven door de anderen geschreven wordt moet je niet zien als kritiek op het concept wat je aanspreekt maar een nuchtere andere kijk op de dingen.
Een luchtkasteel bouwen is prima, alleen moet je soms een stap terug doen en weer even met je voeten op de grond staan om te zien of het mischien toch anders beter is.

En soms worden luchtkastelen echt, maar met de nadruk op soms ;)
 

Jasje

Prepper goeroe
Er staat in mijn regio ook zo'n combi. Ook DIY. Ik kijk er graag naar en zie zeker bruikbare raakvlakken als BOV. Ja, ook wel nadelen maar dit zal verschillen per individuele situatie en de daarbij behorende scenario's die je daarbij uitwerkt. Daarnaast is het ook een lifestyle.
Ik ben erg nieuwsgierig hoe je het verder oppakt en de verdere ontwikkeling. Al is het maar zoals je zelf zegt "voor het aangename".
Als het zover is nodig ik je uit om eens een meeting te bezoeken want zien is vele malen beter dan dit topic.
 

Marcogs

Senior Prepper
@logan1202, Ik ben nu idd even een stap terug aan het doen. Eens kijken of ik wel op het goede spoor zit.
Nog maar eens rustig over nadenken. De basis is er, het idee is er en de ruimte om iets moois te bouwen is er ook.

Mijn belangrijkste bezit (Vrouw en twee honden moet ik) ten alle tijde kunnen beschermen. Dat is voor mij prio nummer 1. Daar heb ik (tot op heden) in mijn kop aan gekoppeld dat ik mobiel moet zijn als het fout gaat.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
 
D

Deleted member 2138

Gast
Leuk idee.

Al veel over gezegd door de rest en eigenlijk ook wel terecht.
Of het in een SHTF-situatie nuttig is is altijd de vraag (alles kan zo vol staan dat je bij wijze van spreke niet de oprit af kan), maar dat heb je ook als je naar je BOL denkt te gaan rijden.

Misschien ook een optie om voor een buscamper te gaan. Je levert misschien wat ruimte in vergeleken met een flinke (offroad) camper/caravan maar er zijn ook voordelen.
Ligt er aan hoe 'off-road' je wil (kunnen) gaan maar een auto/bus is dat toch (standaard) al wat toegankelijker. Zeker als je een 4x4 variant pakt.
Al bij al ben je minder lang dus makkelijker manoeuvreren.
Relatief makkelijk onopvallend te maken. (In ieder geval niet een direct doelwit.)
Redelijk gangbaar in aanschaf (busjes maar ook busjes met camper kenteken (NL))
Voor het gemak (voor een eventuele SHTF-situatie) is het ook 10x makkelijker om een parkeerplek te vinden dan met een bakbeest van een wagen/combi.


Voor de rest ben ik benieuwd naar wat je bedenkt/maakt, deel vooral je plannen, ideeen en vooruitgang .
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik vind het ook een leuk idee.

Even los van het zelfredzaamheid gedeelte, als je zoiets leuk vind om te maken en ermee 'gewoon' mee weg te gaan voor een weekeindje zou ik er zeker mee aan de slag gaan. Je zult sowieso in technisch opzicht een hoop ervaring opdoen en ook qua indeling/keuzes wat betreft minimalistisch/klein leven. Wat dan op zich weer gunstig is voor de zelfredzaamheid in het algemeen.

Als oplossing voor een survival/SHTF scenario is het denk ik ook geen heel gekke oplossing. Je hebt de flexibiliteit om van trekkend voertuig te wisselen en als je hem zelf bouwt kun je hem precies zo indelen als je het hebben wilt. Wel zit je (waar ik ook tegenaan liep met scenario's waarbij je uit huis gaat) dat vervoer over de weg tijdens calamiteiten moeizaam zal zijn en dat je met zo'n klein aanhangertje maar beperkte voorraad kunt meenemen.

Het is hoe dan ook een leuk idee, als je hem echt gaat bouwen ben ik benieuwd naar de ervaringen/plaatjes.
 
Bovenaan