• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tropenkwaaltje, levend vlees etende larven

Ray

SHTF Expert
Vandaag had ik het toevallig met m'n pa over huisartsen. Toen hij destijds terugkwam uit Nederlands Nieuw-Guinea had hij zo'n larve onder de huis van zijn onderarm. De huisarts aan het prutsen, om het diertje er uit te trekken, maar dan trekt het snel z'n koppie terug en zou je de hele boel moeten opensnijden.

Dat zou de volgende dag ook gebeuren, echter sprak hij een collega (marine man) die daar ook geweest was en die gaf hem een tip. Smeer het wondje dicht met vaseline. Zo gezegd, zo gedaan en toen kreeg de larve het benauwd en kwam op eigen initiatief de zuurstof zoeken. Hebbes! :thumbsup:

Tja dat zijn van die weetjes die een NL huisarts niet weet omdat hij het nooit tegen komt.
 

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Huishoudfolie eroverplakken, keer gedaan in Suriname, bij een marinier toevallig.
Wat voor beest het was weet ik niet, soort larve ook.
Ik had er een filmpje van alleen die kan ik zo gauw niet vinden tussen mijn 10000 defensie bestanden :)
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
De huisarts aan het prutsen, om het diertje er uit te trekken, maar dan trekt het snel z'n koppie terug en zou je de hele boel moeten opensnijden.

Ik zou een andere huisarts zoeken want dat zou toch echt iedere huisarts moeten weten.
Hoewel de kans in Nederland aanzienlijk kleiner is op dit verschijnsel is het zeker niet zeldzaam.
Als er een larve in je huid zit zal deze altijd naar buiten komen zodra er geen zuurstof meer is.
Een ligbad is dan eigenlijk een stuk beter want als een larve ergens onder een oksel is ingegraven kan je deze over het hoofd zien.
Aangezien die beestjes geen kieuwen hebben zullen ze binnen 30 seconden boven komen drijven.
Als er geen ligbad beschikbaar is (dus tijdens een wandeltocht van enkele dagen) dan is "het verdrinken" in vaseline of een dikke olie inderdaad een prima alternatief.

Stel dat er ooit een spin diep in je oor kruipt dan is water/vloeistof wederom de methode om dat beest er uit te krijgen zonder risico om extra beschadiging.
Op YT staan er flink wat filmpjes over dit soort methodes maar die wil je inderdaad niet zien.

Edit:
Ik dacht nog even een link te posten over het inzetten van larven voor het schoonmaken van wonden maar ik ga je de link maar besparen. Gadverdamme wat een smerige foto's.
"Wat has been seen can neven be unseen"
 

Ray

SHTF Expert
@martin, die huisarts uit de tijd dat Nederlands Nieuw Guinea nog bestond, is waarschijnlijk al lang dood of minimaal 100 jaar. ;) Tropen reizigers waren toen zeldzamer dan nu, vermoed ik.

Dat bad is een goed idee. 'k Wist niet dat het algemene kennis was inmiddels.

@petroman idd, de botvlieg is er eentje van en de meest bekende. Erg lastig voor het vee ook en zo'n koe past geeneens in een ligbad.

Ohw… dat kan ook nog. :D
 

will

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ik zou een andere huisarts zoeken want dat zou toch echt iedere huisarts moeten weten.
Hoewel de kans in Nederland aanzienlijk kleiner is op dit verschijnsel is het zeker niet zeldzaam.
Als er een larve in je huid zit zal deze altijd naar buiten komen zodra er geen zuurstof meer is.
Een ligbad is dan eigenlijk een stuk beter want als een larve ergens onder een oksel is ingegraven kan je deze over het hoofd zien.
Aangezien die beestjes geen kieuwen hebben zullen ze binnen 30 seconden boven komen drijven.
Als er geen ligbad beschikbaar is (dus tijdens een wandeltocht van enkele dagen) dan is "het verdrinken" in vaseline of een dikke olie inderdaad een prima alternatief.

Stel dat er ooit een spin diep in je oor kruipt dan is water/vloeistof wederom de methode om dat beest er uit te krijgen zonder risico om extra beschadiging.
Op YT staan er flink wat filmpjes over dit soort methodes maar die wil je inderdaad niet zien.

Edit:
Ik dacht nog even een link te posten over het inzetten van larven voor het schoonmaken van wonden maar ik ga je de link maar besparen. Gadverdamme wat een smerige foto's.
"Wat has been seen can neven be unseen"
Een spin in je oor dat wil je niet meemaken.
Het is mij een keer overkomen toen ik jong was.
Je wordt er helemaal gek van, door het getrappel met de poten van de spin op je trommelvlies.
In het ziekenhuis hebben ze de spin proberen te verwijderen een dat was nog een hele klus.
Toen de doctor zei: nu is de spin er uit. (Uit gezogen)
liep ik het ziekenhuis uit en het begon opnieuw.
Toen weer terug naar die doctor en hij met een wattenstaafje "ontsmetten" zei hij. Ik dacht dat hij dat wattenstaafje dwars door mijn hoord stak........
Ik heb zijn hand weg geslagen en ben het zieken huis uitgelopen.
Uit eindelijk is het later weer goed gekomen. De spin zal wel overleden zijn.

Gtz,

Will
 
J

J.J

Gast
Voor sommige mensen kan het schokkend zijn.

Een andere variant van "levend vlees" etende organisme.
https://www.mijngezondheidsgids.nl/patientenverhaal-vleesetende-bacterie/

Dit is echt wel aangrijpend niet lezen als je er wat aan over kunt houden,
dus als je er gevoelig voor bent niet lezen.

https://www.nu.nl/algemeen/434328/snel-ingrijpen-artsen-beperkte-schade-voor-balkenende.html

https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/...rie-hoe-krijg-je-die-en-hoe-is-het-te-genezen
Hoewel er meestal veel media-aandacht is voor gevallen van de vleesetende bacterie, gaat het om een zeer zeldzaam iets.

De vraag is ook nog eens, hoe kan je zoiets oplopen, en kan je er achter komen of je er gevoelig voor bent..
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste @Ray ik heb het idee van mij verwijderd.
 

Ray

SHTF Expert
Algemeen wordt geadviseerd om niets op een teek te smeren, omdat hij dan juist vaak gaat 'kotsen' en je dus grotere kans op besmetting loopt.

Ik zou niet gaan experimenteren met andere methoden dan gewoon zo snel mogelijk verwijderen dmv uittrekken, want hoe ga je bepalen of je nieuwe methode werkt? Afwachten of je wel of geen lyme krijgt? :confused:
 
Bovenaan