• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

AWOL

Prepper goeroe
Ik liep tegen onderstaande video aan en alhoewel ik het bestaan al kende ga ik er nu denk ik een paar kopen.
Het zijn dus kleine USB ledjes op een soort USB stickje die je, duh, in iedere USB poort kan steken om iets of een ruimte te verlichten. Dat er een dimmer functie op zit vind ik ook ideaal. Dat je ze kennelijk aan je sleutelbos zou kunnen dragen lijkt mij wat discutabel met de onbeschermde circuits maar dat valt eventueel wel iets op te bedenken zoals als good old duct tape of wellicht een klodder lijm of andere creatieve toepassingen.

Ze lijken mij erg handig om te gebruiken als noodverlichting in bijvoorbeeld een accubank als de stroom uitvalt, maar ook op reis in een tent, auto, hotel kamer of gewoon voor thuis als je tijdelijk even snel licht nodig hebt. Steek ze in een USB verlengkabel bijvoorbeeld. Natuurlijk kan dit alles ook met een zaklantaarn maar het geeft gewoon extra mogelijkheden en het lichtbeeld is ook anders, meer verspreid en daardoor beter om een ruimte / omgeving te verlichten.

Hieronder ook een listing van Ebay, voor de prijs hoef je het niet te laten als je ze uit China laat komen, circa 4 euro voor 5 stuks.
http://www.ebay.nl/sch/items/?_nkw=...udlo=&_udhi=&_sop=12&clk_rvr_id=1156019112772

 

Nomad

Diehard Prepper
Ik ken ze en heb me er nog niet toe kunnen zetten om te bestellen. Zelfs niet voor de lage prijs.

Ik heb van GoalZero een vergelijkbaar lampje (Firefly?). Dat ding heb ik een keer uit een rommelbak gehaald voor een prikkie.
Toen dacht ik dat het hel handig zou zijn als ik hem op mijn GoalZero accu druk (staafvormig) dan kan je die gebruiken als zaklamp.
Maar er zit geen aan/uit op. Dus om de lamp uit te zetten moet je de lamp er uit halen.
Dan zit je in het donker met onderdelen die je bij elkaar moet houden en in elkaar moet zetten om hem aan te zetten.

Toch moet ik steeds aan die insteek dingen denken. Die uit je post zijn super compact. Dus misschien wel iets om in m'n digi-kit (kabeltjes, adapters etc.) te stoppen.
 

petroman

SHTF Expert
Leuk, maar wat is nu de toegevoegde waarde van zo'n lampje tov van een usb oplaadbaar zaklampje ?
Componenten liggen open en zijn kwetsbaar.
 

AWOL

Prepper goeroe
Nou ik heb er 4 besteld en dit is tevens mijn eerste bestelling bij Aliexpress. Dat wordt even wachten dus...

Wim ik zie allerlei mogelijkheden en vooral als aanvulling op zaklampen. Een aantal heb ik al genoemd of worden in het filmpje genoemd.
Ik zie ze met name als noodverlichting icm een accubank. Batterijen kunnen opraken en opladen met een accubank kost tijd, in zo'n geval kun je direct gebruik maken van de power in zo'n bankje. Ik ben ook van plan er 1 in de auto te leggen, icm met een USB uitgang op je sigaretten aansteker (en eventueel een USB verlengkabel) zou je toch aardig wat uren licht uit je accu moeten kunnen halen, iig meer dan je daklampje dat (iig bij mij) een gloeilampje is. Zoals ook al eerder gezegd kan deze USB leds waarschijnlijk effectiever een ruimte verlichten dan een zaklamp daar die laatste altijd een gefocuste straal hebben en je dus afhankelijk bent van reflectie op muren en/of plafond (die ook donker kunnen zijn). Denk daarbij ook aan een tent. De USB leds hebben een veel breder lichtbeeld. Dat je deze lampjes ook nog kunt dimmen is ook een plus.

Dat ze kwetsbaar lijken ben ik met je eens maar zoals gezegd zijn daar wel wat oplossingen voor te bedenken, zoals lijm, tape en dergelijke. Misschien is zelfs een lichtdoorlatend omhulsel te macGyveren. Binnenshuis zou het niet al teveel te lijden moeten hebben, als je er op wilt vertrouwen als hardcore outdoor product dan ben je niet goed bezig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
Nou ik heb er 4 besteld en dit is tevens mijn eerste bestelling bij Aliexpress. Dat wordt even wachten dus...

Wim ik zie allerlei mogelijkheden en vooral als aanvulling op zaklampen. Een aantal heb ik al genoemd of worden in het filmpje genoemd.
Ik zie ze met name als noodverlichting icm een accubank. Batterijen kunnen opraken en opladen met een accubank kost tijd, in zo'n geval kun je direct gebruik maken van de power in zo'n bankje. Ik ben ook van plan er 1 in de auto te leggen, icm met een USB uitgang op je sigaretten aansteker (en eventueel een USB verlengkabel) zou je toch aardig wat uren licht uit je accu moeten kunnen halen, iig meer dan je daklampje dat (iig bij mij) een gloeilampje is. Zoals ook al eerder gezegd kan deze USB leds waarschijnlijk effectiever een ruimte verlichten dan een zaklamp daar die laatste altijd een gefocuste straal hebben en je dus afhankelijk bent van reflectie op muren en/of plafond (die ook donker kunnen zijn). Denk daarbij ook aan een tent. De USB leds hebben een veel breder lichtbeeld. Dat je deze lampjes ook nog kunt dimmen is ook een plus.

Dat ze kwetsbaar lijken ben ik met je eens maar zoals gezegd zijn daar wel wat oplossingen voor te bedenken, zoals lijm, tape en dergelijke. Misschien is zelfs een lichtdoorlatend omhulsel te macGyveren. Binnenshuis zou het niet al teveel te lijden moeten hebben, als je er op wilt vertrouwen als hardcore outdoor product dan ben je niet goed bezig.

De SMD componenten op die printplaat zijn gebakken bij hoge temperaturen en zitten behoorlijk vast. Een powerbank heeft meestal zelf een ledje ingebouwd, maar zo'n breed beeld als deze componenten geven ze niet.
Het zij componenten, geen kant en klare producten, maar een USB zaklampje opladen geeft altijd een fiks rendements verlies, ontladen, reguleren, opladen. Beter direct inpluggen voor licht dan een ander lampje opladen met je powerbank.

Ik heb een kleine 50Ah aan 18650's en zie het nut wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

Arie

Diehard Prepper
Ik heb 4 van deze led lampjes samen met een usb ventilator gekocht bij ali en ik moet zeggen ze branden verbazend goed zelf het ventilatortje verplaatst nog een aardige hoeveelheid lucht. Was toen iets van 2 euro per setje.
Die ventilator gebruik ik echt nooit maar dat led lampje wil ik nog wel eens gebruiken als avond lampje in de auto voor de kinderen.

IMG_8303.JPG

IMG_8304.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

Erny

Last (wo)man standing
Nou ik had er dus toevallig eergister ééntje in handen.:)
Was kleiner als gedacht (foto zijn vast aziatische handjes), kwam behoorlijk wat licht vanaf en de dimmer werkte ook goed.
Had hem in mn Action accupack gestoken maar het lampje schakelde binnen korte tijd zomaar uit.
@AWOL opperde al dat dat waarschijnlijk kwam door de beveiliging van het accupack.
Dus vrind H., wie het usblampje dus in z'n portemonnee had zitten (en vervolgens was vergeten), heeft het thuis nog even uitgetest en wist te melden dat het lampje nu gewoon bleef branden.

Dus denk dat ik er ook maar een paar ga bestellen. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
Ik ben nog steeds aan het wachten tot aflevering, is al 8 dagen in NL...

Destination Country
2017-02-10
09:39:21
Arrive at destination country

2017-02-07
09:21:51
Arrive at destination county

2017-02-04
13:29:53
Depart from transit country
 

Richard434

Prepper goeroe
Mijn ervaring met de Ali tracker, of eigenlijk elke internationale tracker is dat die enorm onbetrouwbaar zijn.
Alleen het "verzonden" is in mijn ogen belangrijk. Zelf reken ik daarna 3 weken maximaal tot ik het pakketje fysiek in mijn handen hoor te hebben.
Tot nu toe is dat altijd uitgekomen.
 

petroman

SHTF Expert
Het grote probleem is dat de tracking code wijzigd als het pakket in Holland aankomt. Dat nieuwe nieuwe nummer is bij de ontvangen noch de chinese verzender bekend.

Het wordt gratis verstuurd vanaf de andere kant van de aardkloot. Dus kan even duren.
Als je iets bij ali besteld heb je meestal binnen 12uur een bericht dat je pakket verzonden is. ik heb wel eens geprobeerd te achterhalen waarvan daar en waarheen, maar daar krijg je geen reactie op.
 

Robert

Diehard Prepper
klopt, soms gaat het binnen 9 dagen, andere keren duurt het heel lang. Producten onder de zeven euro hebben geen tracker maar zelfs met producten boven de zeven euro met tracker is er vaak geen zekerheid. Ik heb er wel eens via facebook contact met postnl voor gehad maar die geven eigenlijk halfhalf toe dat ze voor veul te weinig geld een deal hebben gesloten met china post. Die gasten bij zo'n afhaal punt van postnl zijn er doodziek van. Kan ook niet anders als het gratis van de andere kant van de wereld moet komen. Maar goed, evenzogoed nog steeds een goeie deal voor ons...
 

Niels

Mankinds only hope
Die track & trace bull-shit gebruik ik nooit :p De ene keer is het anderhalve week, de andere keer is het 3 weken, en soms duurt het gewoon nog langer :p.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik heb zeook onderweg. Een paar weken nu. Ik krijg gelukkig altijd netjes een mail als jet pakje bezorgd is. Voordeel van op laten sturen naar je ouders. En aangezien ze 100 meter verderop wonen is er na aflevering geen vertraging meer.
 

AWOL

Prepper goeroe
Nou 27 januari besteld en vandaag 24 februari heb ik ze dan eindelijk ontvangen.
Het waren de juiste (warm wit) en ze doen het allemaal.

Licht opbrengst is iets lager dan ik had verwacht maar toch ruim voldoende om ze te gebruiken zoals ik ze voor ogen had. Als manier om noodverlichting te hebben voldoet dit prima.
Op dit moment ben ik een test aan het doen met een powerbank, eens kijken hoe lang zo'n ledje het doet op een in dit geval 4000 mAh ding, wat in de praktij eerder tussen de 3000-3500 mAh zal zijn.
Het resultaat laat ik dan nog weten.

Dit lichtbeeld komt aardig overeen met de werkelijkheid alhoewel ik dan iets meer zie.
IMG_0323.JPG

Iets vertekend beeld, led lijkt hier door de muur en de camera wat feller dan hij is:

IMG_0325.JPG
 

petroman

SHTF Expert
@AWOL : bedankt, ik ben benieuwd naar de rest van de tests.
Kan je vermelden welke je nu gekocht hebt ? want dat vind ik vaak het lastigst, wie verkoopt welke kwaliteit ?
 
Bovenaan