• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Van een soldaat gekregen, zou er graag alles van weten.

J

J.J

Gast
Dit heb ik jaren geleden van een soldaat gekregen, zou er graag alles van willen weten, en hoe er mee om te gaan.

De jonge man had ergens gevochten als commando, we hadden een fijn opbouwend gesprek, hij vond het zo fijn dat hij me iets ter nagedachtenis wilde geven.
Ik had de jong man een paar keer eerder mee gemaakt, toen hij net in het leger zat, na de het gevecht, was hij gebroken, maar ik heb gelukkig, op één of ander manier kunnen helpen, hij kon behoorlijk zijn hart luchten.
Na het lange gesprek voelde hij zich een heel stuk beter, en sloeg de armen om mij heen, we kregen beiden de tranen in de ogen, ja je kan hele bijzondere dingen mee maken, om nooit meer te vergeten.

Het zwart draadje is in het midden vast gemaakt heeft ook een functie.

Graag jullie kennis hier over.
BVB mijn dank.
P1070337.JPG
 
F

frans81

Gast
Exact dezelfde als ik hier nog heb liggen .
Idd kaarthoekmeter . Reuzehandig als je er mee om kunt gaan . 1: 50.000 als het goed is .
 

Battletanker

Senior Prepper
Zo haha das lang geleden :lol: in de amo (algemene militaire opleiding )krijg je al les in de kaarthoekmeter.
Ik ben t alweer kwijt :eek:het draadje kan je naar een punt op je kaart liggen en dan kan je iets aflezen...
Ik voel me oud nu alweer kwijt hihi
 

Battletanker

Senior Prepper
Even een ps...
Ik was op een festival afgelopen weekend en naderhand toen ik bij m'n bungalow kwam werd m'n groepje benaderd voor een vuurtje..
De jongen die begon vrij snel te praten over defensie en dat hij kct'er was zijn herder (hond) had een intensieve training gehad enz enz...
Toen ik hem vroeg naar de naam van de hindernisbaan bij de kct wist hij er niks van ,BAAN ARNHEM iedereen die m gedaan heb including me onthoud dat heel z'n leven :D
Moraal van het verhaal er zijn een hoop commando's die eingelijk geen commando zijn.
Ik wou t gewoon ff kwijt ;)
 

Papillon

Diehard Prepper
Even een ps...
Ik was op een festival afgelopen weekend en naderhand toen ik bij m'n bungalow kwam werd m'n groepje benaderd voor een vuurtje..
De jongen die begon vrij snel te praten over defensie en dat hij kct'er was zijn herder (hond) had een intensieve training gehad enz enz...
Toen ik hem vroeg naar de naam van de hindernisbaan bij de kct wist hij er niks van ,BAAN ARNHEM iedereen die m gedaan heb including me onthoud dat heel z'n leven :D
Moraal van het verhaal er zijn een hoop commando's die eingelijk geen commando zijn.
Ik wou t gewoon ff kwijt ;)

Yep, en sommige drijven wel erg ver door in onzin. De schijf die ze bij het KCT gebruiken ziet er ook anders uit. Ook uit die tijd. Daar kan je m tegen de hemel houden en via sterrenstanden ook de tijd aflezen.
Ken iemand die beweerd als een ZZP er in een elite eenheid gediend te hebben. Tja.. makkelijk die claims, want die eenheden geven geen info weg. Alleen als je samen traint, en merkt dat non verbale communicatie niet bekend is..
 
J

J.J

Gast
Exact dezelfde als ik hier nog heb liggen .
Idd kaarthoekmeter . Reuzehandig als je er mee om kunt gaan . 1: 50.000 als het goed is .
Beste @frans81 en @Battletanker kunnen jullie ons goed uitleggen, hoe het te gebruiken???

En is de Defensie kaarthoekmeter 1:50.000 alleen te gebruiken met zwaar geschut.
(De jongeman had als commando staat me bij in het midden oosten gevochten, twintig jaar geleden).
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste @frans81 en @Battletanker kunnen jullie ons goed uitleggen, hoe het te gebruiken???

En is de Defensie kaarthoekmeter 1:50.000 alleen te gebruiken met zwaar geschut.
(De jongeman had als commando staat me bij in het midden oosten gevochten, twintig jaar geleden).

KLik eventueel in de reactie van @Nomad op het linkje of opdeze http://www.boekje-pienter.nl/html/k.htm#kaarthoekmeter daar staat al het een en ander . Kijk dan ook nog even op bij / onder het woord K.A.K.O./K.O.K.A en je hebt weer een manier van gebruiken .
OP internet staat genoeg en ok mooi duidelijk . Er zijn tevens vele verschillende kaarthoekmeters . Ieder dient zijn doel en heeft zijn mogelijkheden .
Ook de schaalgrote van de kaart speelt een grote rol !!
 
F

frans81

Gast
@J.J Bij deze , Kleine bijdrage . Wel Topografische kaarten gebruiken . Eigenlijk past bij ieder merk Kompas ook weer een Leuke bijpassende Kaarthoekmeter .



 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vraag mij toch echt af of HEN die het zogenaamd zijn of zijn geweest , KCTer , Marinier , LMBer enz ( :confused: Je blijft het namelijk ) het in het echt wel zouden willen zijn . Men is IDD spaarzaam en doordacht met woordkeuze en verdere IK BEN commando / Marinier enz enz .
Je bent ook namelijk een bepaald typetje en dat typetje kun je niet natuurgetrouw ( Blijven ) na spelen ;)
Men is vanzelf een keer de tekst kwijt tijdens het toneelstukje .
Enkele jaren geleden is er een man opgepakt in mijn woonplaats die na meer dan 18 Jaar zich voordoen als !! door de mand viel .
En dit tijdens iets simpels als een Krans leggen en in gesprek komen met Oud KCTer die van dezelfde eenheid was en in hetzelfde jaar Echt een opleiding gedaan had . En die heeft dus echt zijn Baret behaald ( https://www.defensie.nl/onderwerpen...pen/de-traditie-van-het-korps/de-groene-baret )
Dus ook nagenoeg dezelfde leeftijd ( Toen al in de 60 plus leeftijd ). Jaren later is er ook nog een keer via de TV zoiets bovenwater gekomen .
Menigeen zal het gezien hebben haha
 

Papillon

Diehard Prepper
In Amerika gaan ze erop jagen, stolen valor heet dat. Omdat die nep veteranen korting krijgen bij de mc donalds enz. Er is ook een ancien vereniging waar mensen inzitten die nep Legionairs opsporen. Tja ik snap het wel
 

AWOL

Prepper goeroe
Velen van ons herinneren zich nog wel het debacle rond Dave Canterbury en Joe Teti bij Dual Survival.
 
Bovenaan