• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vandaag eten we cactus.

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
In Spanje zijn de 3 weken omgevlogen, en mijn oneindige “todo” lijst is nog langer geworden. Maar na de aanblik van deze cactus in de buurt van onze finca kon ik het niet laten om een recept uit te proberen met het ingrediënt cactus.


T1LO0u_9RmzS3FxxwYTiMSlcJpTThsAL6Fy9a5ehocPkFNfCJoQI1B2jHT8hxZ_6Bbn2LpTYZmejD1Ws8-lX5WuhE8r4sNQu4QzgaETttldtQXSzR_EcB3SYA58zZfZYRoTQ14U4



Een stukje theorie:
De meeste cactussoorten zijn eetbaar. Uiteraard is alles eetbaar, maar ik bedoel dat ze ook daadwerkelijk voedzaam zijn, en niet giftig.

De nopal is een soort die veelvuldig voorkomt in Spanje en Mexico.

Hij schijnt ook nog eens zeer gezond te zijn, en zit “boordevol” met vitamine c, magnesium en calcium. Zelfs onder de meest erbarmelijke omstandigheden zal deze cactus overleven dus is het de ideale preppersplant.

Stel dat je ooit ergens in de woestijn rondloop, of verdwaald ben in Mexico of Spanje, en je een gebrek krijgt aan vitamine C. Of dat je domweg vergeten ben om groente te kopen en je geen zin heb om nog eens 7 KM te gaan lopen naar een dorp, lees dan even verder.


Voorbereiding cactusblad
Vermoedelijk zal de complete cactus wel eetbaar zijn, maar ik kies zorgvuldig voor 2 stuks onbeschadigde “bladeren” die ik van de cactus snij met een scherp mes.

ESOuc_mT3oVtwAabP6s4BRLjkcm6KqmynhLKvVj7WLB62agH7R-PNQjS07WvGLQqfN-IeduSaZ131liHMJejH6_ewDtDEKpa5kirozFt9vXQEI_sAvWQMtP7C1IJloUGNnU09ST3



Hierna schraap ik met de botte kant van het mes de stekels/naalden van de cactus, en tijdens dit werkje is me duidelijk geworden waarom die Spaanse TV kok er zo op hamerde om handschoenen aan te doen. Na 2 scherpe naalden met een pincet uit mijn hand te hebben gehaald ga ik vrolijk verder en ziet het er zo uit.

swawcJdIo_8Tvv9T4ui7klv8OmJy1XHHjyuOdPZPJTBAuTfFzhjOFqwyJBggDXu7F6yl9Z7vYxgBTf-1Hbk921CA64IPUqueLY7N-pSina3rDHy3hrE3WS749PEXzvfrFqwTssFC



Even de rand wegsnijden:
IGASFkDtV7vdC-z2TjvEFBaZOQjw9NAS9mLat_Lhl0heEN7Z_nnkHGtbOcOhMt61zDcn_AlbQDrMZNIdfx8R7xfAee9rnwA3kHhQfkfK9ocMfdm6Lc-TvC_caMa2tYgkOJfo7o05


En in korte “frietjes” snijden:

2K2FCXD8DFyxAjgtDtiMD2eFJ8atgfWhkTUt2T4dQLivil3hovQgvZlp5kcVlIlPstDxW6B2FHcJlCl-xVZzkTVIxdeFI8ERWc13-WGXz4ahagAZEYWtALK63Lff7E9yEOKQnfbn



Tijdens dit (zeer eenvoudig) werkje proef ik een stukje en ik schrik van de vieze slijmerige smaakloze substantie die ik proef. Dat beloofd niet veel goeds, maar opgeven is geen optie, dus gaan we door.


Volgens diverse recepten moet ik deze stukjes ongeveer 7 a 12 minuten koken in water waar een ui in zou moeten zitten. Geen idee wat hier het nut van zou zijn, maar ik ga me braaf houden aan het oorspronkelijke recept.

zmZyJlV8nCNZIkpm_ivFOx37Qbl9VRw7vXp721l7sMALuK4oZ7Gu1DwwqWuEzwGUq0-1Xrm6F3-Haap-rWn26sVBjpHiGwkjGQUOQhpoarqOTjo9f8vPrKTkr7j-ePao9_Ywdl9d


Stukjes cactus er bij (het 2e cactusblad ben ik snel vergeten en het recept teruggebracht naar 50% van mijn
oorspronkelijk idee)
-yJK4NvOsQzsH1mk1qRAlBIDdrS-jTYo4r7joqL5qzXspmugFAAZJ7Rg6R0uB9je-R_vixDHe1SGcJSAVCAiJrFdMbixe8RPUlfBNeqN8IDWSXJe2IZk7TopRVtw7gLiPbhMuJra



Wat peper en zout toegevoegd, en na 10 minuten komt er wat schuim op het water

vOVv0T5WJmHLLdoTqkDszdIM2GfVBNZuH2kAqY3uXbzn9gmYDw3nOfX-CeqmA9DSKamqbH_tUqRRlq5OkP21tq9HsJIgKiGYKhT4MwTfZkpSfKdkcDMaa1jr_Hz-HpteuCCN52lz



Het begint nu te lijken op sperzieboontjes, zowel qua structuur als kleur.


Hierna moet ik de inhoud in een zeef/vergiet afspoelen met koud water, en zou nu klaar zijn om deze cactusstukjes toe te passen in bijvoorbeeld een salade, in een wrap, of in een omelet.


QitCJfYeqi9chOQpSw9FrteYdzTJ6_3uw3XDrA48-6IYIHVgTkJSKebCVDqgakp9V2QJiw0cRGfrJ6z2SqLnXp37XrpxGPFPAtvWI7ua34itD9kaK8UXdsbocXAM8vqdOHJ6dbyf



Voorzichtig proef ik nogmaals een stukje, en tot mijn verrassing is de vieze slijmerige smaakloze substantie veranderd in een knapperige groente die lijkt op een kruising tussen boontjes/komkommer/courgette.


FZZN5YlD87riE0McRdZnRj0XT4ZToZFOFqo2He_nGVGIxPJaar7p6l-rBxTvfY9kS0f3fxKkmzq2TpcX2EX9u1bi7sS75SgX4IznHN2I-TSkQg9_J5BwZyQj3RHcL-ox8Ot99UPo



Ik ga voor de omelet, want ik heb nog wat eieren over, en hierdoor hoop ik nog wat van de oorspronkelijke smaak te kunnen proeven.


o4gjJrtz52e2co3xuoBu5N7NF17lMq4PsS9_nCpSqjQ_d_dYPSqCwYci55DQ25v30wzHYsELOEpsjJ-aeUbAKJMxqRijIEtLlx2_0DLtHY-ZeBbXSSwAK3VashIJBRmIFcNrNRfW



Even roerbakken met een druppel olie (en een tomaat die nog op moest)


8aITcTASFR25v7KUDQGPepLF9_NMWkU-_pygrz9yGUPkIolmo_b7wNSTQCUBkDh2W0zKWvt3ftmDuDOCoJlrvKvG41IxVn_SJzQyEotSkAPx1d07LQ9axIVG-wY41SogVJdcFRSN



Eimengsel er overheen

yGWTq13NbCYuZzGJ_h77t6NUN4GObUUzkecC1yPwXy_ZiCmhCWNV_DnMzljnJdrXwVe6EMGA7fK6BY6vJN0y7cKnXadMQ5b0MPK_qyDFF-uCsAVSKl1NcKcFk0Pj3yBI9SZbpjHN


En even laten stollen

We5bBUWLXgkX4rfxk3Eb-O95m2gPAPEKbpTvrUYi074vkKDhXQX8NnFv5k1uKt1S_aj8B-yNUog6obPvF20hvV7bBwboSPS1FqcShRVgcAavHAQKbuuRAduHjj9jLGZhnYOooBCV



Een neutraal stukje brood ipv friet zodat ik nog iets kan proeven en daar gaan we dan.


Hoe smaakt het?
Het is prima te eten, en ik zou het zeker nogmaals maken als ik te lui ben om groente te kopen. Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik sowieso geen liefhebber ben van groenten zoals boontjes/erwten/komkommer/courgette. Mijn vrouw vond het in ieder geval heerlijk, en vond het zelfs beter smaken dan boontjes.


Verbeterpunten/opmerkingen.
Is had tijdens het koken een paar teentjes knoflook moeten toevoegen voor de smaak, en iets meer peper en zout. Tevens handschoenen gebruiken bij het wegschrapen van de naalden.

Het koken van de cactus is dus niet zozeer om het "gaar" te maken, maar om het slijm er uit te koken. Na het koken blijft het geheel tot mijn verbazing knapperig en niet slap (zoals bijvoorbeeld gekookte boontjes)

Een mogelijke volgende keer zal ik na het koken van de cactus de basis gebruiken voor een koude salade ipv dit gerecht omdat ik denk dat dit beter tot zijn recht zal komen.


p.s. Ik ben mijn review over het blikje bronwater nog niet vergeten, die hou je nog tegoed.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Heb je ook nog tips vorm de vruchten?

Helaas was het voor mij niet bekend dat de vruchten van deze cactus het meest smakelijke deel is van de plant

Als je via google gaat zoeken:

https://www.google.nl/#q=nopal+cactus+vrucht

(op afbeelding)
Dan zie je dat de vruchten worden gegeten en ze zouden een beetje de smaak hebben van meloen.
Blijkbaar is de vrucht veel zoeter, en zit er flink wat sap in, ipv slijm

In dit filmpje zie je wat meer info



Ik zal bij een volgend bezoek eens experimenteren met de vruchten.

Blijkbaar zou je rond de maand december de vruchten het beste kunnen eten

 

martin

Mankinds only hope
Ik zal bij een volgend bezoek eens experimenteren met de vruchten.

Vorige week de mogelijkheid gehad om dit experiment uit te voeren.

2017-10-19 13.26.35.jpg


De vruchten zien er prima uit, en ik ga voor dit exemplaar:

2017-10-19 13.26.42.jpg


Het leermomentje van de vorige keer nog niet vergeten, dus met een handschoen aan hem geplukt.
2017-10-20 19.14.26.jpg


Nu nog iets verzinnen om de stekels weg te branden.

2017-10-20 19.16.03.jpg


Halveren en dan ziet her er zo uit:

2017-10-20 19.18.28.jpg


En dan gaan we proeven:

2017-10-20 19.19.01.jpg


Maar wat zit erin?

Knipsel.PNG


Nu ben ik dat ding vergeten te wegen, maar ik gok dat 1 zo'n stuk fruit rond de 200gram zal wegen.

Hoe smaakt het?
De smaak is compleet anders dan het gekookte "blad" van deze cactus. Het smaakt een beetje naar meloen/peer/appel en zou prima toe te passen zijn in een salade.

Conclusie:
In geval van een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen is dit een prima alternatief. Je gaat deze plant in Nederland echt niet tegenkomen. In Spanje/Portugal/Mexico ga je deze wel in de berm aantreffen.
Als je ooit zou standen in Spanje hoef je in ieder geval niet te verhongeren.
 

JohnVonSchutz

Senior Prepper
Laatst had de lidl de vruchten ook te koop. Idd best lekker. Gewoon rauw gegeten. Je ksn ze schillen masr ik heb ze in tweeen gesneden en toem met een lepel alles eruit geschept.
 
Bovenaan