• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Veilig een Tent Kachel gebruiken en Waar op te letten ?

F

frans81

Gast
Ik kon eigenlijk niets vinden dat Gericht was aan dit onderwerp .
Bij deze vraag ik dus tips waar oa ook ik rekening mee kan / moet houden tijdens gebruik van zo'n niet te missen Ding .
Vooral ook info of Modificatie aan het gedeelte waar de rookgasafvoerbuis naar buiten gaat !
Zijn daar tips voor en wat hebben jullie gedaan om ervoor te zorgen dat het doek geen vlam vat door te heet worden van een slechte Rookgasafvoer . Is het wenselijk je kacheltje nog ergens op te plaatsen ?
Zoiets als een gedeelte van een Blusdeken ??
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb een mat voor zien om mijn kachel op te stellen. Zo een mat die in de inkom van winkels liggen . Deze zijn brand vrij.
De kachel pijp doorlaat is zo een silicone ding dat ik laten bestellen heb op interne. @Tanfana heeft er eens een topic over gemaakt.
Oja kijk goed dat de buizen goed in elkaar zitten . Vorig jaar heb ik eens gezien dat dit niet zo was. En er kwam meer rook in de tent dan door de pijp.
 
F

frans81

Gast
En vergeet er niet voor te zorgen dat er frisse lucht de tent in kan....

Bij De recent aangeschafte SCT TENT zit een extra ventilatie raam in het dakgedeelte . Dit wordt vooral ook gebruikt wanneer beide Ingangen/ Uitgangen gesloten zijn .
 
F

frans81

Gast
Dit is het Rookgaskanaaldoorvoer gedeelte .
Afmeting ( Doorsnee ) heb ik nog niet .
Omtrent Inregenen daar zit dan wel of geen probleem .
Ik laat Misschien toch door iemand bij de Ikea zo'n Mandje meebrengen ;)

 

petroman

SHTF Expert
@frans81 , wat voor kachel staat er bij defensiein ?

Warme lucht gaat omhoog, koude naar beneden.
Ventilatie zou ik aan de onderzijde verwachten.
Bedenk ook dat je laag slaapt en zit.
CO2 meter is draadloos en werkt op batterijen, meenemen dus !
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 , wat voor kachel staat er bij defensiein ?

Warme lucht gaat omhoog, koude naar beneden.
Ventilatie zou ik aan de onderzijde verwachten.
Bedenk ook dat je laag slaapt en zit.
CO2 meter is draadloos en werkt op batterijen, meenemen dus !

Deze Tenten komen ui Oude US voorraden. Er kan vanalles in !De M1941 tentstove , die kon ik ook erbij hebben . Maar dat wou ik niet daar het ding te groot is . En ik ga sowieso geen multifuel optie van zoiets gebruiken .



Ventilatie zit er ook aan onderzijde , De twee mega grote ingangen zijn natuurlijk ook een vorm van Ventilatie . Deze zitten laag aan de grond .
Bedankt voor de Tip ivm die CO2 Meter .
Voor mij hoef er eigenlijk geen kachel in ! Ik slaap liever Fris en niet met Bananencultuur Temp aanpassingen . Voor de warmte heb ik de Slaapzakken en Thermo ondergoed en Matjes en en Men kan zich er dus naar kleden !
Tent zie ik gezien het Nederlandse weer type puur als uit de Elementen liggen . En ook bij slecht weer een beschutte ruimte te hebben .
Een kachel voor op te koken dat kan er nog wel bij mij in haha .
Maar ja het gaat ook niet om mijn verlangen naar :rolleyes::rolleyes: , maar om de Noodzaak van een heel ander inmiddels bekend iets :(
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij zo'N SCT Tent ziet het er dan zo uit .
Ook heb ik inmiddels bij de Verkoper de Twee ontbrekende Rookafvoer buizen geregeld .
Vooral het gedeelte met de vonkenvanger . Komen met de Post als het goed is .
Die twee stukken zijn echt nodig om hoog genoeg boven het Tentdak te blijven .
Ik heb daar namelijk Covers zien liggen met Inbrandingen rondom dat Rookafvoer gedeelte Pffff .

Ik Hoop dat ze mij die Pijpen doen toekomen . Zou Jammer zijn als er onnodig schade ontstaat .

Uiteindelijk wil ik zelfs nog hoger gaan dan op de foto , twee delen extra . Mochten er vonken vallen dan zijn ze eerder gedoofd door de extra hoogte richten ze geen of te verwaarlozen schade aan .

SCT tent 5x.jpg
 
F

frans81

Gast
Ik heb een mat voor zien om mijn kachel op te stellen. Zo een mat die in de inkom van winkels liggen . Deze zijn brand vrij.
De kachel pijp doorlaat is zo een silicone ding dat ik laten bestellen heb op interne. @Tanfana heeft er eens een topic over gemaakt.
Oja kijk goed dat de buizen goed in elkaar zitten . Vorig jaar heb ik eens gezien dat dit niet zo was. En er kwam meer rook in de tent dan door de pijp.

Ik denk dat ik er zowiezo een Blusdeken in de breedte van de Tent onderleg . Zou Jammer zijn als er door een foutje een Brandend of Gloeiend stuk hout / Briket / Turf enz enz op het Kuipgrondzeil zou vallen en dan een Gat achterlaat Pffff .
Maar Idd zo'n dikke Winkelmat is ook een oplossing !
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Mooie vloer er in, naast houtvoorraad en brandblusser.
Ik snap nu waarom die tent zo groot is....

Als vonkenvanger zou ik voor gaas gaan, zodat de vinken IN de pijp vallen en niet er net buiten.
Je kan wel hopen dat de pijplengte erger voorkomt maar of de vonken dat ook weten.
 
F

frans81

Gast
Mooie vloermt er in, naaast houtvoorraad en brandblusser.
Ik snap nu waarom die tent zo groot is....

Als vonkenvanger zou ik voor gaas gaan, zodat ed vinken IN de pijp vallen en niet er net buiten.
Je kan wel hopen dat e pijplengte ergeer voorkomt maar of de vonken dat ook weten.

Als ik de Originele vonkenvanger er nog bijgeleverd krijg dan doe ik er extra gaas omheen aan de bovenzijde .
Wat meer pijplengte kan ook geen kwaad denk ik .
Maar zoals al eerder vermeld ...Ik heb de balle verstand van Houtkachels en hun Werking Pfff . Meer Trek in de Pijp / Minder Trek in de pijp .
Goede Verbranding , Slechte verbranding ?? We zijn in de leer .
Ik vind een kachel ook wel weer handig om rustig een SOEPJE te Trekken hahaha
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Misschien komende tijd in je tuin eens de kachel aanzetten, ermee spelen, ervan leren. Soepje trekken kan prima, bakkie koffie zetten ook.
 
F

frans81

Gast
Misschien komende tijd in je tuin eens de kachel aanzetten, ermee spelen, ervan leren. Soepje trekken kan prima, bakkie koffie zetten ook.

Nu ook een mega goede redenen om hout te Hoarden !
Zo gauw het Weer beter is gaat dat ook gebeuren .
Helaas is het hier voorlopig REGENTIJD en Storm Seizoen .
Ik hoop vooral dat ze die Twee Rookafvoerbuizen na sturen .
 
F

frans81

Gast
Je bent gewoon een hoarder !
Je wilt er zo nog twee kacheltjes bij om te vergelijken welke beter brand ...

Die Kacheltjes zijn nou niet echt uitnodigend om er meerdere uit te gaan proberen!
Ze zitten daarvoor veel te zeer aan een niet uitnodigende prijs pfff .
Nee hier blijft het bij haha .
Of ik moet ooit heel goedkoop zo"n m1941 model kunnen bemachtigen / RUILEN .
 
Bovenaan