• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Veritas Center draft olielamp

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmiddag eindelijk toch even naar andere kringloop waar ik al maanden niet geweest ben pff .
Het kwam er niet van .

Per toeval zag ik helemaal achter op een plateau deze Veritas staan.
Ook zag ik dat er een gedeelte van de bediening miste .
Ik ken dit type dus niet en vond het raar dat er twee mogelijkheden waren van een vorm " omhoog / omlaag .

Googelen leverde terplekke niet veel op pfff .
Ik ben er mee naar de kassa gelopen en heb 2.50 van de 5 euro eraf gepingeld. Dit vanwege missende onderdelen .

Eenmaal thuis heb ik het ding bekeken en de werking geshecked .
Alles zat vast en kreeg ik geen beweging in .
Uiteindelijk is het toch gelukt alles te demonteren . Alle lamellen werken en de bediening hiervan nu ook .
Het gedeelte om een gedeelte van de brander constructie omhoog of omlaag te kunnen laten gaan dat mist .
Dit is een as met bedieningsknop die mist .
Ik heb nog geen info hoe dit er exact uitziet .
Maar het kan gefixed worden . Er is niets afgebroken zoals ik zag .

Al bij al de aandacht waard en voor 2.50 mag ik niet zeuren .

Misschien dat @petroman Wat meer kan vertellen over deze made in Germany lamp

20180629_180610.jpg 20180629_180513.jpg 20180629_180528.jpg 20180629_180459.jpg 20180629_180448.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Mooi ding @frans81,
Ik wil hem wel overnemen voor 10 euro, alleeen al vanwege de techniek.
Je mist zo te zien de knop van de "Hebebühne"of te wel optilmechaniek. Daarmee kan je het glas optillen en de lamp aansteken. Uit doe je hem met die lamellen.
Qua geschiedenis ga ik niets noemen want voor je hetw eet zit je er naast.
Veritas was volgens mij een engelse firma, althans daar ken ik ze van.
Maar in die tijd waren er vele firma's en de concurentie was moordend. Dus Manufactured in Germany toond aan voor de engelse markt en van Duitse kwaliteit.
Center draft dus in principe voor een hanglamp.

Petromax wordt gemaakt in China maar in Duitsland in de doos gestopt : made in Germany.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi ding @frans81,
Ik wil hem wel overnemen voor 10 euro, alleeen al vanwege de techniek.
Je mist zo te zien de knop van de "Hebebühne"of te wel optilmechaniek. Daarmee kan je het glas optillen en de lamp aansteken. Uit doe je hem met die lamellen.
Qua geschiedenis ga ik niets noemen want voor je hetw eet zit je er naast.
Veritas was volgens mij een engelse firma, althans daar ken ik ze van.
Maar in die tijd waren er vele firma's en de concurentie was moordend. Dus Manufactured in Germany toond aan voor de engelse markt en van Duitse kwaliteit.
Center draft dus in principe voor een hanglamp.

Petromax wordt gemaakt in China maar in Duitsland in de doos gestopt : made in Germany.

Dit is toch weer een ander type . Niet speciaal voor in een hanglamp .
Als je goed naar Foto van bodem kijkt zie je uitstulpsels . Dit zijn kleine pootjes . Zo krijgt de brander toch lucht van onder .

Voorlopig verkoop ik het niet daar ik het een mooi principe vind . Dus ook die techniek staat mij aan .
Ook ga ik een lont bestellen om werking te testen .

Het ziet er oerdegelijk uit en met mooie mechaniek .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, onze voorouders waren niet voor 1 gat te vangen.

Die voor in een hanglamp of in wandconstructie die hadden een iets andere tank met andere rand . Die rand rust dan natuurlijk op de houder .

Ik kan weinig vinden van dit type .

Er staat

Manufactured in Germany By the
Veritas Lamp Works .

Op de Knop staat ook in het Duits " Lampe " .
Deze Lamp was dus voor de Duitse Markt .
Gemaakt in Germany voor Germany .
 

Wafels

Diehard Prepper
@frans81 dat is een mooie lamp , met een mooi degelijk stukje techniek zo te zien :cool: van lampen weet ik niet veel ,
maar ik heb wel 1 ding geleerd dat als ze lang stil ''gestaan'' hebben en er zat nog olie in dat dit opdroogt en langzaam ''uithard''
Als alles vastzit dan is er een simpele oplossing hiervoor (want losdraaien levert de meeste tijd een kapot binnenwerk op) je moet de branderkop met lont
en al in een oud pannetje een uurtje zachtjes laten koken in water met wat zeepsop . Het moet namelijk de tijd krijgen
om het hete water met zeepsop overal in door te laten dringen . Zo na ongeveer 45 minuten voorzichtig kijken of
je de lont kunt bewegen , lukt dit nog niet of moeilijk dan gewoon nog een poosje wachten . Dit koken moet je wel buiten doen
want het ruikt niet zo aangenaam :rolleyes: (het stinkt behoorlijk :D ) Ik heb één keer een olielampje gehad waarbij ik het water
zelfs een keer verschoont heb en opnieuw gekookt omdat er zoveel troep uitkwam .
Deze tip is niet van mij hoor , ik heb het een keer ergens op het internet zien staan en het werkt prima ;)
gr will
 
F

frans81

Gast
@frans81 dat is een mooie lamp , met een mooi degelijk stukje techniek zo te zien :cool: van lampen weet ik niet veel ,
maar ik heb wel 1 ding geleerd dat als ze lang stil ''gestaan'' hebben en er zat nog olie in dat dit opdroogt en langzaam ''uithard''
Als alles vastzit dan is er een simpele oplossing hiervoor (want losdraaien levert de meeste tijd een kapot binnenwerk op) je moet de branderkop met lont
en al in een oud pannetje een uurtje zachtjes laten koken in water met wat zeepsop . Het moet namelijk de tijd krijgen
om het hete water met zeepsop overal in door te laten dringen . Zo na ongeveer 45 minuten voorzichtig kijken of
je de lont kunt bewegen , lukt dit nog niet of moeilijk dan gewoon nog een poosje wachten . Dit koken moet je wel buiten doen
want het ruikt niet zo aangenaam :rolleyes: (het stinkt behoorlijk :D ) Ik heb één keer een olielampje gehad waarbij ik het water
zelfs een keer verschoont heb en opnieuw gekookt omdat er zoveel troep uitkwam .
Deze tip is niet van mij hoor , ik heb het een keer ergens op het internet zien staan en het werkt prima ;)
gr will

Deze Lamp heeft gelukkig geen last gehad van aangekoekte oude brandstof !
Wel kreeg ik meerdere schroefdraad verbindingen niet los door de Tand des tijds .
Maar met wat geduld en gedoceerde kracht ging het uiteindelijk los .

Ik hoefde gelukkig dus geen lamp in een pan te doen haha .
Maar idd , kokend water is een oplossing bij dit probleem .

Gelukkig is ook de Tank van binnen brandschoon .
Waarschijnlijk hebben ze het op laten branden met laatste bruikbare stukje van lont .
Dit is dus op . Moet nieuw in .
We gaan even kijken waar ze dit type lont hebben .

Wat ik tevens een plus punt vind is dat deze lamp niet Blingbling gepoetst is en een natuurlijke Patine heeft .

Dat oude glimmend gepoetste spul heb ik niets mee pff . Afstotelijk zelfs !
 

petroman

SHTF Expert
Van mijn goede vrind Anton :

Die Veritas lamp is gemaakt door Schwintzer & Graff uit Berlijn in opdracht van Falk, Stadelmann & Co. uit Londen.
FS&Co was de eigenaar van het merk Veritas.
De lamp heeft een dover constructie, dat in 1892 is uitgevonden door H.C. Webb uit Croydon in GB (GB patent 1892-Nr.5550).
 
J

J.J

Gast
Beste @frans81 wij moeten maar zien te achterhalen waar je woont, je overspoeld ons met allemaal mooie dingen op het forum, en voor hele mooie prijsjes om jaloers op te worden.:eek::confused::eek:
 
F

frans81

Gast
Beste @frans81 wij moeten maar zien te achterhalen waar je woont, je overspoeld ons met allemaal mooie dingen op het forum, en voor hele mooie prijsjes om jaloers op te worden.:eek::confused::eek:

Maar jij weet al waar ik woon haha .
Adres heb ik al eens gegeven ;)
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
he hou eens op over lampjes kopen.
Ben net klaar met die ene oplappen. Zoek nog wel een glas.
globedraw.jpgGlobedraw-2.jpg
Vorm is niet helemaal logisch maar de afmetingen moeten wel kloppen.

Bol glas zou ook moeten passen:
web.jpg
- Diameter onder: 87 mm
- Diameter boven: 72 mm
- Hoogte: 135 mm
- Buikdiameter: 110 mm

(foto's volgen als de verf droog is)
Nu dus:
Img_4681.jpg
 
Bovenaan