• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verslag kampeerweekend Austerlitz

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste preppers,

Vorig weekend ben ik weer eens wezen kamperen met nog drie makkers, die in het echt geen Jan, Piet en Klaas heten. Met dit gezelschap ga ik binnenkort een lang weekend wildkamperen in Schotland, en dit weekend was soort van de laatste (en in sommige aspecten tevens de eerste) oefening voordat we daar straks met ons vieren in het wild zitten. Met Klaas was ik al een paar keer eerder wezen kamperen, met Jan en Piet was deze keer voor het eerst.

Als je geïnteresseerd bent in mijn eerdere boskampeeravonturen, kijk dan eens bij:
Dit verhaal begint op zaterdagmiddag 6 april jl. We verzamelden in de buurt van treinstation Driebergen, met het plan om daarvandaan door de bossen naar paalcamping Austerlitz te lopen met de rugzakken, ongeveer 8 kilometer. Alhoewel deze trip minder dan 24 uur zou duren, en we wisten dat het heerlijk weer zou worden, hadden we toch gepakt voor 3 dagen met kans op slecht weer, zoals we in Schotland nodig zouden hebben. Met ongeveer 11,5 kilo had ik veruit de lichtste rugzak van ons vieren :cool:, de anderen zaten daar allemaal een kilo of 3 a 4 boven.

IMG_20190406_152720.jpg
Mijn rugzak 2e van links

Om de paalcamping te vinden, hadden we besloten om wel een kaart te gebruiken, maar de windrichting te bepalen aan de hand van de zonnestand. Om het interessant (en leerzaam) te houden lieten we het kaartlezen over aan onze minst ervaren kaartlezer. Na diverse omzwervingen en veel minutenlange pauzes om vast te stellen waar we nou eigenlijk waren kwamen we na een kleine 2,5 uur aan bij de paalcamping, het liep inmiddels tegen zes uur.

Onderweg hadden we gewed hoeveel tenten er al zouden staan als we aankwamen, ik had met 8 het hoogste ingezet, maar er stonden er toen al 12. Ondanks de geldende regels gingen wij er toch gewoon bijstaan, op nog een vrij redelijk afstand van de paal, metertje of 15. Twee van de makkers gingen elk hun eigen kampje bouwen (beide met poncho-tarp, Jan in een hangmat en Piet op de grond), en ik bouwde een duo kamp samen met Klaas, wij hadden elk een bivakzak die we opzetten onder mijn 3x3 tarpje.

IMG_20190406_185507.jpg
Mijn bivak aan de rechterkant hier, Klaas links

Toen was het tijd om de kamp- en kookbenodigdheden tevoorschijn te halen. Jan en Piet hadden een gedeelde setup met een trangia met spiritus en elk een eigen pan, ingrediënten voor een verse pastamaaltijd met een fles rode wijn en als klap op de vuurpijl: drie stuks vis (heek) met de kop en de ingewanden en alles erop en eraan. Eigenlijk best wel slim gedaan: ze hadden het equivalent gewicht van 3 dagen lichtgewicht trekkersvoedsel ingezet om in 1 etmaal royaal te kunnen genieten. :thumbsup:

Klaas en ik hadden alleen mijn kleine bushbox met waterketel, en onze karige trekkerskost mee. Daar moest dus eerst nog hout voor gesprokkeld worden voordat we konden gaan koken. Zoals te verwachten rond een paalkamp, moesten we een redelijk stukje lopen voordat je nog voldoende rondslingerend dood hout vond, en toen we terugkwamen hadden de andere makkers inmiddels sparrenthee gezet die ook met ons gedeeld werd.

Eigenwijs als ik ben wilde ik perse bush style koken, dus aan de slag met berkenbast (van gevallen boom natuurlijk) en vonkenstrijker. Dit viel nogal enigszins tegen doordat de kleine twijgjes die ik had verzameld allemaal nogal flink vochtig waren. De berkenbast ging wel goed aan, maar het vuurtje startte dus niet door. In plaats van de strategie aan te passen, probeerde ik nog een keer precies hetzelfde, met hetzelfde stukje berkenbast dat nu een aanzienlijk kleiner nuttig oppervlak had. Gevolg: ik snij mezelf flink in de top van mijn middelvinger links met mijn loeischerpe vers gestropte Mora Garberg. En dan, terwijl ik loop te vloeken van die eerste keer, verlies ik mijn balans en snij ik binnen een paar seconden ook nog eens in mijn wijsvinger van diezelfde hand. Aangezien de andere jongens het te druk hadden met mij uitlachen, kon ik dus met twee druppelende vingers mijn eigen EHBO-kitje uit mijn rugzak halen, om die vervolgens met 1 hand open te maken en de pleisters eruit te vissen.

:oops:

Afijn, ondertussen waren de andere jongens dus al klaar met hun spaghetti met verse tomaat, ui en knoflook, en zat ik daar met mijn knorrende maag, mijn gekwetste ego en mijn klamme takkenzooi. Dus dan maar mijn verlies toegegeven en een Esbitje erin geknald om er snel vanaf te zijn. Ondertussen waren Jan en Klaas een flink stuk weggelopen om de vis te gaan schoonmaken, en Piet ging bezig met een kampvuurtje bouwen. Ik zag van een afstandje al dat het helemaal niks zou worden met alleen maar van die dikke stokken erin, maar was eventjes niet in de positie om de bedweter of leermeester uit te hangen, dus ik liet het maar begaan. Toen ook ik eenmaal kokend water had, maakte ik een vriesdroogzakje Pasta ai Funghi van Adventure Food klaar en vulde ik de ketel opnieuw om ook een bush thee te maken, ditmaal van dennen.

IMG_20190406_200121.jpg
Yep, die is dood.

Ik genoot van het schouwspel wat de drie anderen opvoerden terwijl ik heerlijk tegen een boompje geleund mijn zakje pasta zat weg te lepelen in de avondzon. De visjes waren inmiddels ontdaan van hun binnenste, het hoofd zat er nog steeds aan en ze waren op stokjes gespietst. Klaas ging zich bemoeien met het kampvuur dat voor geen meter wilde branden, en ik was zeer voldaan om te zien hoe hij Jan en Piet (die dit niet bepaald gewend waren) aan de hand nam, en het vuur van het begin af aan goed opbouwde met de technieken die ik bij eerdere gelegenheden samen met hem had geoefend, en het uiteindelijk aan de praat kreeg met berkenschors en vonkenstrijker. Ondertussen waren er ook flink nog wat nieuwe mensen aangekomen, ik denk dat er uiteindelijk wel een stuk of 20 tenten opgezet waren.

Tegen de tijd dat de schemering begon te vallen stonden de visjes dan eindelijk rechtop pal naast het vuurtje. Flesje wijn, lekker warm vuurtje, beetje kletsen, nog steeds prima weertje. Ik had alleen een extra merinolaagje aangetrokken, en dat was warm zat. De vis werd prima gaar op deze manier, en werd door de drie niet-vegetariers onder ons met smaak verorberd. Toen het eenmaal goed donker was ging ik bij de waterpomp mijn 2,5 liter voorraad aanvullen, en daarna ging ik nog wat meer hout sprokkelen omdat ik zag dat we anders niet genoeg hadden om de ochtend te halen. Met opzet in het donker, om ook die ervaring eens op te doen. Het lastigste gedeelte was niet om veilig door het donkere bos te lopen en die klusjes uit te voeren, maar om daarna ons kampje weer terug te vinden. Ik had verwacht dat een vuurtje in het bos wel van veraf te zien zou zijn, maar dat viel dus behoorlijk tegen. Uiteindelijk vond ik het wel terug omdat ik het pad naar de waterpomp weer vond en wist waar we stonden ten opzichte daarvan, maar dat zal in een "echte" wildernissituatie dus flink lastiger zijn.

IMG_20190406_212523.jpg
Het ware wildernisgevoel: Jan en Piet smikkelen van de geroosterde vis.

Vanaf een uur of 10 lieten we ons vuurtje langzaam uitsterven, en ongeveer een half uur later gingen we de laatste gloeiende resten uitmaken, door beurtelings met een pannetje en de lege wijnfles naar de pomp heen en weer te lopen. Dit is natuurlijk gigantisch inefficiënt en ook gevaarlijk: op het moment dat je een vuur start moet je je blusmiddelen al naast je klaar hebben staan. Daarom had ik al voor het weekend begon beargumenteerd dat we een grote gezamenlijke waterzak daarvoor moesten hebben, maar de anderen vonden dat onzin en wilden niet mee dragen. Het heen en weer lopen naar de pomp was daar het gevolg van, maar tevens voor de anderen een leermoment, want inmiddels zien zij ook wel in dat dat geen manier is om snel en veilig een vuur onder controle te krijgen dat uit de hand dreigt te lopen. :rolleyes:

Toen dat vuur eenmaal voldoende doorweekt was, gingen Jan en Piet hun verblijf voor de nacht opzoeken, terwijl Klaas en ik nog even gingen buurten bij het centrale kampvuur waar nog een stuk of 10 andere personen zaten. Zij hadden inmiddels opgevangen dat wij op oefening waren voor een aanstaande tocht door Schotland, en wilden daar van alles over weten, dus stonden we ineens in het middelpunt van de belangstelling. Zoals te verwachten bij een paalcamping waren veel van de aanwezigen zelf ook backpackers/trekkers. Na een leuke klets namen we afscheid en zochten ook ons stulpje op.

Even nog wat kamp opruimen, spullen organiseren, omkleden in lange pyjama, kussentje maken van het tarpzakje met een stuk schuimrubber (toplaag) en de dikke merinotrui die ik net nog aanhad (vulling), en klaar voor de nacht. Toen ik eenmaal erin lag, bedacht ik me dat ik nog geen tanden had gepoetst, dus kon ik weer eruit, rugzak doorzoeken om toilettas te vinden. Snel nog even poetsen, spoelen, en weer terug erin.

Dit was de eerste keer dat ik in deze bivakzak sliep (Outdoor Research Helium Bivy). Ik moet nog steeds een beetje wennen aan de beperkte ruimte die je hebt om te draaien in een mummy-slaapzak, en dit krappe mummy-effect wordt nog eens versterkt door de bivakzak. Zolang je op je rug ligt gaat het wel, maar deze setup is echt niet bedacht op zijslapers (waar ik dus wel toebehoor normaliter). Toch zijn de voordelen van de bivakzak mij de nadelen wel ruimschoots waard: de mogelijkheid om je volledig af te sluiten van regen en/of insecten (was nu niet van toepassing). Bovendien kan je met een bivakzak toe met een hele kleine of zelfs volledig zonder tarp (was nu ook niet van toepassing). En misschien wel het mooiste van alles: dit was de eerste keer dat ik recht omhoog keek door de boomtoppen heen naar de nachtelijke hemel, en dat was echt wel een machtig mooi gevoel. En trouwens, dat geïmproviseerde kussentje was ook echt hemels. :D

Welterusten!

:SC:

...wordt binnenkort vervolgd...
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Deel 2: De volgende dag

We werden wakker rond 7 uur met het gekwetter van vogels in de oren en frisse boslucht in de neus. Echt, ik hou hiervan. 's Nachts was het 7 graden geweest, maar ik lag echt heel knus en warm in mijn coconnetje, ondanks dat ik de klep open had gehouden en geen muts of handschoenen had gebruikt. Dit was veruit de meest comfortabele nacht in een bos die ik tot nu toe beleefd had. Ook Klaas had een vergelijkbare ervaring (met bijna dezelfde setup als ik, inderdaad voornamelijk afgekeken), maar voor Jan en Piet was het toch iets minder fijn verlopen. Jan had in zijn hangmat een enorm koude rug gekregen, en is 's nachts nog eruit geweest om allerlei aanpassingen te maken met onder andere een reddindsdeken die onderlangs de hangmat werd gespannen, wat enigszins hielp maar niet genoeg om echt comfortabel te zijn. Piet was vergeten om zijn lange pyjama aan te trekken, en kwam er 's nachts achter dat het toch wat frisser was dan verwacht. Hij had wel nog zijn lange pyjama uit de rugzak weten te pakken, maar kon die niet aantrekken terwijl hij in zijn bivak lag, en wilde toch ook niet helemaal eruit komen om dat alsnog aan te doen. Laten we zeggen dat die beide jongens een zeer leerzame nacht hadden gehad. :p

IMG_20190407_083618.jpg
Kampje van Jan en Piet

Na het aankleden ging ik meteen beginnen met een lijntje spannen om de slaapzakken uit te kunnen hangen. Toen wilden we verder gaan met het vuurtje weer aanmaken, maar er was toch wel weer behoorlijk wat vocht uit de grond omhoog getrokken, en de paar takken die we nog hadden liggen waren ook allemaal klam. Terwijl ik de andere jongens daarmee liet aanklooien (enige eigenwijsheid is ook hun niet vreemd) ging ik op pad met een plan: als ik een mooie dikke tak dood staand hout kon vinden, dan zou ik die kunnen kloven en feathersticken om zo het vuur aan de praat te krijgen. Dus zo gezegd, zo gedaan. Na een paar minuten struinen vond ik een tak die voldeed, ik sleepte hem naar ons kamp, zaagde hem in mooie endjes, batonneerde ze aan flarden en kerfde een paar feathersticks. Ondertussen was het de jongens nog steeds niet gelukt het vuur gaande te krijgen met die klamme boel, dus mijn fijne droge feathersticks waren zeer welkom en binnen een paar minuten zaten we weer rond een mooi beginnend kampvuur. ;)

Ik maakte even vlot een driepoot om de waterketel op te hangen, en ging terug naar mijn bivak om mijn ontbijt en zooi te halen. Ondertussen hoor ik gevloek achter me: is die hele sodemieterse ketel in het vuur gedonderd, de helft van het water eruit. Er was geen Einstein nodig om te zien hoe dat kon gebeuren: mijn paracord ketelhanger constructie was binnen een minuutje op het open vuur al volledig weggesmolten. Dezelfde constructie die prima werkte op mijn kleine houtstoofje, waar duidelijk veel minder hitte om de ketel heen lekte dan bij een open vuur. Weer een goede reden dus om dit soort dingen vooraf te oefenen, nu wist ik dat ik thuis nog even aan de gang kon gaan met wat metaaldraad om daar een fatsoenlijke hangconstructie voor te maken die wel tegen open vuur kon.

Afijn, ketel opnieuw gevuld en dan maar tegen het vuur aanzetten. We kregen ook nog wat gezelschap van een solokampeerder van een naburige tent die het wel gezellig vond om even bij ons aan te sluiten voor de ontbijtrituelen. Hij bleek lichtgewicht hiker en reservist LM te zijn, en had over beide flink wat verhalen te vertellen. Ondertussen lieten wij ons het warme ontbijt goed smaken, ik geloof dat we allemaal een of andere variant van havermoutpap hadden met instantkoffie toe. We namen afscheid van de buurman die weer verder ging, en terwijl de anderen gingen afwassen en opruimen en dergelijke zag ik erop toe dat ons vuurtje zo goed mogelijk helemaal opbrandde. Toen er bijna niets meer vanover was hebben we flink geblust, toen de weinige restanten begraven en de toplaag bosgrond weer erover teruggestrooid, je kon bijna niet meer zien dat daar ooit een vuur was geweest. Job well done. :thumbsup:

Aangezien Klaas al een tijdje terug begonnen was over een zekere aandrang :fluit:, was het tijd geworden voor mij om een plenaire instructie te geven in hoe je je behoefte doet in het bos. Plekje zoeken waar je jezelf goed steun kan geven (hangen aan een tak helpt om balans te bewaren en ook bij het mikken), dan de grond wegschuiven, kuiltje graven ter grootte van een flinke bloempot, zaken doen, papier verbranden (of inpakken als dat niet lukt), kuiltje dichten, toplaag bosgrond weer terugleggen, hatsekidee. Tot zover de demonstratie, dan nu het echte werk. Drie van ons (waaronder ikzelf) hadden weer een nieuwe vaardigheid geoefend!
Daarna ging ik ook nog even een workshop geven over een paar verschillende zeer nuttige knopen om een tarpje mooi strak op te zetten, en na enig oefenen kregen ook de andere jongens dat truukje goed door.

IMG-20190407-WA0007.jpg
Ik doe flink mijn best op de "Taut tarp hitch"

Inmiddels was het al dik na tienen en werd het langzaamaan tijd om de boel in te pakken en weer onderweg te gaan naar Driebergen, aangezien sommige van ons nog verplichtingen hadden in de middag. Het was duidelijk dat Jan en Piet wel al flink wandelervaring hadden: beiden hadden een korte broek aangedaan en de jas alvast opgeborgen voordat we begonnen te lopen. Klaas moest na een kwartier puffen en zweten al om een stop vragen om wat kleding te verlichten. Ik denk dat het toen al tegen de 17-18 graden liep, wat een stralend weertje voor het eerste weekend van april! Zonder verder al te veel gedoe wandelden we binnen 2 uur terug, waarbij zelfs een kwartier zonnebaden bij was inbegrepen. :cool:

Na nog een gezamenlijk afsluitend biertje in de zon gingen de anderen op huis aan, en ging ik nog een keer terug het bos in aangezien ik verder geen verplichtingen had die middag. Op m'n dooie gemak nog een rondje gemaakt van een kleine 5 kilometer, waarbij ik onderweg flink foto's maakte van bomen en planten en ook nog hier en daar het een en ander oogste (onder andere op jacht naar fatwood). Daarbij viel het me op dat mijn winterse wandelsokken echt niet geschikt waren voor dit weer van inmiddels boven de 20 graden: ik kreeg flink zweetvoeten, en voelde de hele tijd de naadjes bij de tenen schuren. Het bleek thuis maar een klein blaartje te zijn, maar als je dat op die manier hebt op een 3-daagse trektocht dan ben je niet blij :confused:. Dus dan ook nog maar wat zomerse sokken op de wensenlijst gezet.

IMG_20190407_111504.jpg
En weer onderweg terug

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om wat van mijn bosavonturen mee te lezen, ik vond het in ieder geval zeer leuk om ze te beleven en ook weer hier neer te pennen.

Groet :wave:,
DBB
 
F

frans81

Gast
Ik zit iedere keer weer te wachten op jou nieuwe belevenissen in het ervaringen opdoen .

Leuke stof om te lezen .
Smullen net even anders ;)
 

miss-elliot

Survivor
zijn jullie nou niet bang dat als je wakker word de volgende ochtend, al jullie spullen zijn gestolen? (gezien je die niet mee je bivi in kan nemen)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@miss-elliot Bang? Als ik overal maar bang voor zou zijn, dan kon ik helemaal niets meer doen. Ik kon niet de weg op gaan, want ik zou een ongeluk kunnen krijgen. Ik had niet kunnen trouwen, want het zou in een scheiding kunnen eindigen... Nee, door angst laat ik mij niet leiden.

Zoals bij alles wat ik doe, denk ik inderdaad wel na over risico's. Daarom had ik ook mijn telefoon, portemonnee en hoofdlamp meegenomen mijn slaapzak in. Al de rest zijn maar spullen. Als die gejat zouden worden, zou dat wel een flinke tegenvaller zijn, maar thuiskomen zou alsnog wel lukken denk ik. De schade zou ik declareren bij de verzekering en dan rustig weer nieuwe spullen kopen voor de volgende kampeerervaring.

Bovendien denk ik niet dat de kans op diefstal bij een paalcamping heel hoog is: wij liggen met z'n vieren dicht bij elkaar te slapen in het pikkedonker, omringd door een tapijt van kleine takjes en ander knapperende dingen, met onze hoofden open en bloot. Om bij ons te komen loop je dus door een veld van takjes, en om onze spullen te doorzoeken zal je een lamp aan moeten doen en ook wat flink wat geluid moeten maken bij de rugzakken. Ik denk gewoon niet dat dat een aantrekkelijk scenario is voor een beetje gauwdief.

Eerlijk gezegd, als ik zie hoe sommige mensen in de stad met hun tas / portemonnee / telefoon omspringen, dan denk ik dat die 100x eerder gejat zouden worden dan een zootje stinkende kampeerspullen van 4 jongens die in het bos liggen te slapen.
 

Nomad

Diehard Prepper
zijn jullie nou niet bang dat als je wakker word de volgende ochtend, al jullie spullen zijn gestolen? (gezien je die niet mee je bivi in kan nemen)

Ik heb hier ook wel eens over nagedacht en het is iets waar mijn vriendin nooit over ophoud (evenals enge mannen met bijlen die 's nachts blijkbaar door het bos lopen...).

Maar ik heb nog nooit gehoord dat er kampeerders bij een palencamping beroofd zijn, of dat er spullen weggenomen zijn.
 

neoclyps

Survivor
zijn jullie nou niet bang dat als je wakker word de volgende ochtend, al jullie spullen zijn gestolen? (gezien je die niet mee je bivi in kan nemen)

Heb nog nooit enge mensen op die paalkampeerplek gezien, hoewel wij er zelf ook zitten
Soms als er behoorlijk wat bier is gedronken worden we wel wat luidruchtiger maar daar hebben anderen geen last van.
 
G

Gast 2000

Gast
zijn jullie nou niet bang dat als je wakker word de volgende ochtend, al jullie spullen zijn gestolen? (gezien je die niet mee je bivi in kan nemen)
Alhoewel ik niet zeg dat het niet kan gebeuren, ben je over het algemeen in de natuur veiliger dan in de bewoonde gebieden....
 
Bovenaan