• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verslag kampeerweekend Hilversum

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend ben ik dus een nachtje wezen kamperen. Met m'n maat en m'n rugzakje het bos in. Alleen werd het op het laatste moment toch nog even heel anders dan we bedacht hadden: nadat ik op het forum gezet had wat de aanstaande plannen waren, kreeg ik ineens een bericht of ik misschien wilde aanhaken bij een clubje kampeerders van hier.

Hier volgt het verslag van mijn 2e boskampeerervaring.

Ik had met mijn maat afgesproken elkaar te treffen op Utrecht Centraal, en samen verder te gaan op de trein naar Hilversum. Vanaf het station daar gingen we te voet verder richting het bos, eerst een beetje wilde weg op het gevoel globaal de goeie kant op, en toen we enigszins in de buurt kwamen was de locatie makkelijk te vinden met behulp van de GPS-coordinaten die ik vooraf in mijn horloge had gezet.

Rond half vier kwamen we aan, en er waren al twee anderen: de ene bleek @Highway te zijn, en de andere was gewoon iemand die toevallig op trektocht was met de fiets. Na een korte kennismaking gingen wij een plekje zoeken om ons kamp te maken voor de nacht. Highway ging ondertussen met de toevallige trekker terug naar zijn auto om een flinke voorraad stookhout uit te laden.

IMG_20181124_162225.jpg

Wij hadden als redelijke nieuwelingen wel flink de tijd nodig om ons tarpje en slaapspul klaar te zetten. Dit was voor het eerst dat ik de tarp in "flying V" stand opzette, en we hadden ook voor het eerst de handbijl mee in het veld om een paar technieken te oefenen. In de tussentijd druppelden meerdere bekenden van hier binnen: @mrsjones, @walkabout en @Niels.

Toen wij eenmaal klaar waren om bij de vuurplaats te gaan zitten, kregen we direct koffie aangeboden van Highway. Er hing een hartelijke open sfeer, ook tegen ons als nieuwe gezichten. Je kent mekaar in eerste instantie toch alleen van het meelezen, en nu komt er ook nog een hele mix aan persoonlijkheden bij. Maar dat pakte dus eigenlijk wel prima uit (naar mijn idee in ieder geval). :thumbsup:

Toen de avond begon te vallen maakten we even een warme prak uit zo'n maaltijdzakje, en toen we dat naar binnen zaten te lepelen kwam ook nog @Changing the Mindset uit het duister opdoemen. Niels was ondertussen even het bos ingelopen om "een stukje hout te vangen", en na een tijdje voelden we met enige regelmaat de hele grond dreunen. Bleek dat hij aan het gooien was met een aanzienlijk stuk boomstam van misschien wel over de 80 kilo. Dat werd een heel ander kampvuurtje ineens. :D

Na het eten merkte ik ineens dat ik best wel koud aan het worden was in mijn overdagse kloffie, en ben ik maar even teruggegaan naar de slaapplaats om een extra lange onderbroek, extra sokken, een extra capuchonvest en extra handschoenen aan te trekken. Met de extra winterse kledinglaag en terug bij het kampvuur kwam ik gelukkig redelijk vlot weer op normale temperatuurhuishouding. Niels deelde een rondje bier, @Marcov kwam nog even buurten, ik had een flaconnetje whiskey. Dit was gewoon echt een gezellige kampvuuravond.

IMG_20181124_192504.jpg

En toen kwam de boswachter langs. :eek: Met felle koplampen reden ze recht op onze "huiskamer" af, en drietal sterk kwamen ze polshoogte nemen. Het was duidelijk dat de boswachter even een punt wilde maken, er kwamen opmerkingen over de 10 meter afstand tot de paal, en het aantal toegestane tenten. Ook ons kampvuurtje was niet aangemeld bij de brandweer :oops:. Highway en Niels wisten hen gelukkig ervan te overtuigen dat wij allemaal rustige verstandige mensen waren die echt wel wisten wat ze deden, en na een tijdje geloofde de boswachter het wel en liep dit verder met een sisser af.

Maar ze gingen niet weg, ze gingen met hun schijnwerpers juist dieper het bos in om de gebieden daarachter ook nog te inspecteren. En een tijdje later, terwijl wij nog staan na te praten over de overijverige boswachters, kwamen ze terug bij ons om te melden dat er in het achterland twee ongeoorloofde wildkampeerders zijn aangetroffen, die gesommeerd waren om hun kamp op te breken en bij ons aan te sluiten.

En aldus geschiedde ook een tijdje later. De twee jongens verschenen, en gingen kamp maken rond de centrale vuurplaats. Aangezien ze pal naast ons kwamen te staan ging ik maar eens even een praatje maken, even ons gezelschap introduceren en vragen wat er met hun gebeurd was. Zij kenden verder de hele reglementen van de paalcamping niet, en waren eigenlijk verbaasd dat ze werden aangesproken door de boswachter. Ze hadden een boete gekregen voor hun kampvuur, en een waarschuwing voor ongeoorloofd kamperen. Ze mochten de nacht verder wel blijven als ze het verder volgens de regels zouden doen.

Na een tijdje kwamen ze dus ook aanhaken bij het kampvuur, en dit waren niet bepaald rustige jongens. Twee prille twintigers die ongeveer dachten dat ze Rambo zelf waren, en flink praatjes hadden. Ze waren verder ongevoelig voor sfeer, en vonden het niet bezwaarlijk om met luide stem de meest ongenuanceerde uitspraken te verkopen. Ik heb me er verder niet mee bemoeid, maar het deed voor mij wel een beetje afbreuk aan de knusse sfeer van daarvoor. :confused:

Toen Highway opperde dat iemand moest gaan lopen om nog meer brandhout uit zijn auto te gaan halen, ging ik graag mee om even weg te kunnen lopen. Toen ik terugkwam waren Rambo & Rambo gelukkig al terug naar hun tent. Niels ging nog even heel galant mrsjones begeleiden bij het teruglopen naar de parkeerplaats (wij dachten dat dat was om de toevallige passanten tegen haar te beschermen) en toen Niels weer terug was ben ik tegen middernacht naar m'n slaapzak gegaan.

We wisten al vantevoren dat de nacht redelijk bar zou worden: wij waren namelijk gekomen met alleen onze 3-seizoens uitrusting, met als bedoeling om de grenzen van het slaapcomfort te testen als de temperatuur inderdaad in de richting van het vriespunt zou gaan (niet geheel onmogelijk in een Schotse lente). Ik had een Tyvek onderleggertje, daarop mijn Synmat slaapmatje en mijn slaapzak waarvan de temperatuur indicatie niet meer te lezen is, maar die ooit is aangeschaft als 3-seizoens mummy. Ik deed mijn hardshell jasje, overvest en extra handschoenen wel uit, maar verder hield ik alles aan: 2 lagen op de voet, 2 lagen op het been, 3 lagen op de torso, plus nog muts, sjaaltje en dunne handschoentjes. En alsnog was het aan de frisse kant, met name omdat ik in eerste instantie de mummy niet helemaal dichtgesnoerd had en ook nog eens mijn muts verloren was door woelen. Om 3u 's nachts werd ik echt wakker van de kou, maar door m'n muts terug te pakken en deze klem te zetten met de sjaal en de mummy nu wel bijna helemaal dicht te snoeren, kon ik uiteindelijk toch best redelijk doorslapen tot 8u.

IMG_20181125_103751.jpg

Volgende ochtend gelukkig verder ook weinig meegekregen van Rambo & Rambo, wij zaten gewoon heerlijk chill ontbijt te maken op ons eigen landloperfornuis waarvoor ik een (voor mij) nieuwe ketelhanger techniek had uitgeprobeerd, en na meerdere bakken koffie gingen we maar eens de boel inpakken. Daarna nog even afscheid nemen van de overgebleven leden Highway, Niels en Changing the Mindset, en om een uur of elf gingen we via een gigantische omweg (opzettelijk verdwalen is leuk :fluit:) terug naar Hilversum om een trein richting huis te pakken.

Dit was mijn eerste ervaring met een paalcamping, en ik weet niet hoe het elders is, maar ik vond het bij deze heel fijn dat er echt een soort huiskamer is gemaakt, met een grote vuurring en daar wat boomstambankjes omheen. Ook de grondwaterpomp heb ik graag gebruik van gemaakt, aangezien ik aan het simuleren was dat dit een trektocht was.

Leerpunt voor mijzelf was met name dat ik niet te lang moet wachten met warmer aankleden als de avond begint te vallen, ik denk eigenlijk ik dat beter had kunnen doen tussen het opzetten van de slaapplaats en het avondeten. Ook het vastzetten van de muts en het dichtsnoeren van de mummy is iets wat ik de volgende keer dus meteen zal doen. Verder was ik blij dat ik deze keer niet in het bos hoefde "te gaan", maar we hebben wel nog de bijbehorende technieken geoefend, voor het geval ooit. o_O

Al met al best een geslaagde kampeeroefening, en bovendien ook nog eens reuze gezellig. Ik wil alle leden van het forum die ik daar zag bedanken voor het warme welkom, de fijne gesprekken, het hout, het bier, de koffie, de pinda's en dergelijke, maar vooral ook voor de uitnodiging om ons als nieuwen ook eens met een groep van het forum mee te trekken. Misschien tot een volgende keer!
:thnx:

Groet,
DBB :wave:
 

Erny

Last (wo)man standing
Leuk groepje :)
Tja, en jammer van die Rambo&Rambo... :lol:maar zulks volk maakt wel duidelijk dat je je in eventuele shtf wel sociaal moet gedragen. Als je geen prettig gezeldschap bent zullen mensen je niet snel toelaten tot hun groep en moet je het alleen redden. En dat met hun bluf en slechte voorbereiding... :fluit:;)
 

CrossbowClan

Diehard Prepper
@De Bezorgde Burger fijn om te horen dat jullie een leuk en geslaagd weekend hebben gehad. Ben je weer een ervaring rijker :thumbsup:.
Ik ben zelf ook weer verrijkt met veel nieuwe kennis... lees mijn verslag maar :D.

Dat je koud bent wakker geworden kan meerdere oorzaken hebben, of een combinatie daarvan. Het kan aan je matje liggen, wat is de R-waarde?
Ook is het beter om de kleding die je overdag hebt gedragen uit te doen en vervangen door nachtkleding. De kleding die je gedragen hebt is altijd vochtig, en dat vocht zuigt de warmte uit je lichaam. Daarbij, als je gaat slapen nadat je een paar uur bent warm gehouden door het kampvuur is je lichaam lui geworden, het hoeft zichzelf niet op te warmen want dat doet het vuur al. Daarom is het goed om voor dat je in je slaapzak duikt je eerst wat kniebuigingen doet om je lichaam te activeren en op te warmen. Dan hou je het langer warm. Je kunt ook iets eten voor het slapen gaan, want dat moet verteerd worden en daardoor wordt je kacheltje opgestookt.

Probeer dat eens, de volgende keer. Ik heb drie weken geleden geslapen in een Action zomerslaapzak, toen was het 's nachts min 4-5 en ik heb het niet koud gehad.
Nu ervaart iedereen kou anders, maar bovenstaande werkt voor iedereen in meer of mindere mate ;).
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@CrossbowClan Ja, jouw weekend zag er ook zeer leuk uit. Ben ook zeer benieuwd naar je ervaring bij de aanstaande onderdelen medisch en winters.

Wat betreft het slapen, een loopje voor het slapengaan had ik inderdaad gedaan, en ik had ook nog redelijk kort daarvoor een snackje genomen. Ik denk zelf dat als ik dat idee van de muts en het dichtsnoeren meteen had gedaan, dat ik dan best had kunnen doorslapen. Ik werd 's ochtend verder ook niet doorkleumd wakker. Overigens, het nuttigen van alcohol heeft natuurlijk ook een nadelig effect op de natuurlijke warmtehuishouding.

Wat betreft het opblaasmatje (Exped Synmat HL, R-value 3.3), het is natuurlijk vrij makkelijk om de R-waarde te verhogen door nog een secundaire mat eronder te leggen. Ook is er heel wat comfort te winnen door de slaapzak voor te verwarmen met een kruik, en/of meer beschutting te creeren door middel van een bivakzak. Echter, die zaken had ik allemaal (met opzet) niet meegenomen. Het punt van deze oefening was juist te ervaren wat er gebeurt als de nachttemperatuur plotseling een stuk lager ligt dan de normale verwachting waarop je toegerust bent. De grenzen van het comfort van de mooi-weer uitrusting zeg maar. En wat dat betreft was deze nacht dus juist prima geslaagd.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Rambo en Rambo waren van de LM . Gewoon beetje meelullen, die gasten worden thuis vet onderdrukt, eentje moest van zijn vriendin 5 verschillende wasmanden met instructies erbij..... voor je slaapcomfort, heb je een linner en een bivybag? Ik ging na mijn bed waar mijn man de electrish deken al had aangedaan. Ik zoek nu een winterslaapzak .
 

Marcov

Prepper goeroe
Rambo en Rambo waren van de LM . Gewoon beetje meelullen, die gasten worden thuis vet onderdrukt, eentje moest van zijn vriendin 5 verschillende wasmanden met instructies erbij..... voor je slaapcomfort, heb je een linner en een bivybag? Ik ging na mijn bed waar mijn man de electrish deken al had aangedaan. Ik zoek nu een winterslaapzak .
Ik moest wel lachen toen hij vertelde over die 5 wasmanden met instructies. Reservisten.
 

Niels

Mankinds only hope
Op petroleum ..... er zijn handenwarmer van zippo, trouwens .
Ja, ik heb er 1 van Zippo, maar heel eerlijk, ik ben er NIET tevreden over.
Ik kon er een paar keer i gooien wat geadviseerd word voor 12 uur, nu lukt dat niet meer.
Mijn advies, bestel een neppe Chinese, die werken nog beter en zijn nog goedkoper ook, en gooi er gewoon wasbenzine in, lekker goedkoop.
Ik heb er dus 2, een neppe en een echte Zippo.
 
Bovenaan