• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vervangen of afstelling lont/pit van een petroleumkachel

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Het vervangen van een lont van een petroleumkachel is een vrij simpel klusje, vooral als je het eerder hebt gedaan. :D
De afstelling komt toch vrij precies. Iets te laag gemonteerd en je haalt het maximale vermogen niet, iets te hoog en je nieuwe pit verbrand aan de bovenkant.

De meeste petroleumkachels gebruiken allemaal het principe zoals in dit voorbeeld, zodat je een idee krijgt hoe en wat. Hier foto's van mijn Toyokuni 80-EU.

Stap 1: Verwijder de brandstof tank.

kachel1.jpg

Stap 2: Verwijder de schroefjes van het frontje en zet de pot met glas op een veilige plaats.

kachel2.JPG

kachel3.JPG

Stap 3: Verwijder de schroeven van de ombouw, twee aan de zijkanten, eentje aan de achterkant in dit geval

kachel4.JPG

Stap 4: Til de hele ombouw omhoog

kachel5.JPG

Stap 5: Draai de vier vleugelmoeren los en verwijder het bovenste deel van de brander.

Opmerking, alle foto's zijn genomen met de nieuwe pit

kachel6.JPG

kachel7.JPG

Stap 6: Verwijder het borgpalletje, het uitstekende paperclipje, nu kun je de verstelknop met tandwiel naar je toe kan trekken.

kachel8.JPG

Stap 7: In de binnenkant van de metalen koker zitten uitstekende scherpe lipjes. Duw het oude lont naar binnen, verwijder dit en plaats het nieuwe lont.
Op een goed vervangingslont voor je kachel zitten streepjes, het bovenste lijntje moet overeen komen met de bovenkant van het metalen omhulsel.

kachel13.JPG

Stap 8: Plaats de metalen koker met pit/lont weer in de kachel, dit gaat makkelijker als je hem smeert met petroleum.

Zet het lont in de hoogste stand met het tandwieltje van de draaiknop, waarbij de markering van de draaiknop in dit geval op 12 uur moet staan.
Zet het borgklipje weer terug, zodat de knop niet meer teruggetrokken kan worden.

Let op dat je de noodstop beveiliging op spanning brengt door het tandwieltje aan te draaien. Hou hierbij het palletje vast, zodat hij niet in werking treedt als je het kantelbare gewichtje aanraakt. Dit mechaniek reageert op kantelen, aardbevingen en werkt met de noodknop, die je normaal niet gebruikt om hem uit te zetten.

Stap 9: Controleer of de knop soepel het lont op en neer beweegt en deze ook laag genoeg kan. Achter het tandwieltje van de noodstop zit een palletje en dat kan net in de weg zitten, zodat het lont niet geheel naar beneden kan. Bij het uitzetten blijft de kachel dan heel zachtjes branden of gaat kwalmen omdat het lont in het hete gedeelte van de brander blijft zitten. Zit het palletje in de weg, draai het tandwiel een klein stukje.

kachel9.JPG

kachel10.JPG

Stap 10: Omkeerd de boel weer monteren en na een uurtje pas aansteken, geef het lont de kans om verzadigd te raken met olie.

Zo brand hij mooi, nog net een klein blauw vlammetje aan de rand.

kachel11.JPG

kachel12.JPG

M'n kat is er niet bij weg te slaan. :)

Mocht iemand zich afvragen waarom ik 13 afbeeldingen in één post krijg... tja admin hé.
 

Robin

Prepper
Laatst bewerkt:
20170123_213949.jpg 20170123_214159.jpg
Gelden deze stappen ook voor deze kachel?? Na stap 5 kwam ik namelijk in de problemen. Ik kon het borgpalletje niet vinden en had de gehele brander en kous in mn handen. Oeps, vervolgens klapte het meganisme in de onspanstand. Vanmiddag ga ik het weer proberen. Kon niets vinden over deze kachel.

Red Fire RF-CE3303, 3000watt

Heb namelijk het probleem dat er geen 2e verbranding in het bovenste kamer komt. Bvd, voor info.
 

Ray

SHTF Expert
Gelden deze stappen ook voor deze kachel?? Na stap 5 kwam ik namelijk in de problemen. Ik kon het borgpalletje niet vinden en had de gehele brander en kous in mn handen. Oeps, vervolgens klapte het meganisme in de onspanstand. Vanmiddag ga ik het weer proberen. Kon niets vinden over deze kachel.

Red Fire RF-CE3303, 3000watt

Heb namelijk het probleem dat er geen 2e verbranding in het bovenste kamer komt. Bvd, voor info.

Het stappenplan geldt globaal ook voor jouw kachel, er kunnen echter wel kleine verschillen zijn. Een specifieke demontage handleiding voor jouw model is er waarschijnlijk niet.
Geen probleem dat het mechanisme onstspannen is nu, je moet even rustig er voor gaan zitten en uitvogelen hoe die werkt en je kunt hem weer 'opwinden'. Is normaal ook nodig, dit mechaniek zorgt ervoor dat met omvallen of flinke schokken de kachel uitslaat.

Geen verbranding in de bovenste kamer komt hoogstwaarschijnlijk doordat het lont niet goed is afgesteld/versleten.
 

Robin

Prepper
Het apparte is namelijk dat ik vóór demontage de standenknop rechtsom kon opdraaien/winden, en vervolgens als ik hem verder draaide de allerhoogste stand kreeg.
Nu heb ik hem wel weer in elkaar zitten maar nu is het geval dat ik alleen maar tot max.kan opwinden en niet meer een (aparte hoogste stand) heb.

Zou het te maken hebben met de positie van het tandwieltje op de kous/verbrander? Dan zou dat namelijk betekenen dat ik de lont ook hoger kan krijgen.
Ik post vanmiddag nog wel even een fotootje van de lont op hoogste stand. Bedankt voor de flotte reactie!
 

Ray

SHTF Expert
Het apparte is namelijk dat ik vóór demontage de standenknop rechtsom kon opdraaien/winden, en vervolgens als ik hem verder draaide de allerhoogste stand kreeg.
Nu heb ik hem wel weer in elkaar zitten maar nu is het geval dat ik alleen maar tot max.kan opwinden en niet meer een (aparte hoogste stand) heb.

Zou het te maken hebben met de positie van het tandwieltje op de kous/verbrander? Dan zou dat namelijk betekenen dat ik de lont ook hoger kan krijgen.
Ik post vanmiddag nog wel even een fotootje van de lont op hoogste stand. Bedankt voor de flotte reactie!

Normaal kun je apart het veertje voor de noodstop opdraaien. Palletje openhouden en draaien.
Dat hij niet verder dan de stand Max kan is goed, je lont moet dat wel precies op de maximale stand staan. De hoogte van de kous in die metalen ring moet je eventueel aanpassen.
 

Ray

SHTF Expert
Die stalen 'Paddenstoel', messing gelig gekleurd op jouw foto's is de schok/aardbeving/omval beveiliging.
Eventuele palletje die er naar toe toelopen, zoals de knop om deze te activeren drukken tegen dat 'Paddenstoeltje'. De opgewonden veer heeft meer spanning dan alleen van min naar max draaien van de stelknop, er zit een voorspanning op. Bij activeren trekt het mechaniek het lont volledig terug tussen de dubbele behuizing en dooft de vlam. Dat mechaniekje moet je even uitpuzzelen en is een lekker mechanodoos achtige constructie, hetgeen ouwe lullen van smullen.

Je lont lijkt qua verbranding nog geeneens zo slecht, maar is zeer onregelmatig. Alsof iemand al de verkoolde aankoeksels heeft verwijderd/eraf getrokken. Waarschijnlijk is de beste keuze een nieuwe pit te kopen. Duur in NL, bij milesstair.com goedkoper incl verzendkosten uit de VS.

Googlen naar instructies voor je kachel brengt je ook al die kleine sites van liefhebbers die je wellicht nog ingescande documenten bezitten van instructies hoe de pit te vervangen.

Troost je, had ik bij m'n eerste kacheltje ook niet en na vier keer achter elkaar open en dicht schroeven had ik eindelijk de juiste max stand te pakken en werkte m'n omval beveiliging. Elke keer zat er wel iets niet perfect... 't is een beetje klooien. :)

Eenmaal goed gaat een lont 2000 uur mee (plus min) en moet je hem wellicht twee of drie keer wat hoger in de stalen mof zetten. Gelukkig staan er evenwijdigheids-streepjes op de pit en als ze voor specifiek model zijn vaak met min / max aanduiding, de guideline die je zoekt.
 

Robin

Prepper
De onregelmatigheden van de lont is ontstaan door de elektrische ontsteker die bij gebruik tegen de lont aan drukt. Is het niet een idee om de onregelmatigheden weg te knippen en vervolgens de lont hoger afstellen?
 

Ray

SHTF Expert
De onregelmatigheden van de lont is ontstaan door de elektrische ontsteker die bij gebruik tegen de lont aan drukt. Is het niet een idee om de onregelmatigheden weg te knippen en vervolgens de lont hoger afstellen?

Als het lont nog lang genoeg daarvoor is en in goede staat, dan kan dat wellicht.
Ik gebruik nooit de elektrische onsteker, o.a. om die reden. Til gewoon de pot op en steek de pit rondom aan, heb je ook het minste 'opstart' geur.
 

Robin

Prepper
Oke.. top! Laat wel weten hoe het afloopt.. met name "dat beestje" moet me gaan warm houden in de schuur namelijk. Ik besteed veel tijd in de schuur, maar laatste 2 a 3maanden zijn vaak de stoppen erdoor gegaan. En één keer laatst nog de hoofdzekering. (Niet heel gek hoor, als je ivm de kou alleen kwa verwarming een terrasheater a 1800watt en een werkplaatskachel a 2000watt aan hebt staan. Daarnaast tegenwoordig een petroleumkachel erbij naast. Waar ik niks over weet). Ken jij deze toevallig?20170124_214245.jpg
20170124_214343.jpg
Ben namelijk niet anders gewend dat ik hem doormiddel van aansteker moet laten ontbranden. Maar eerst altijd veel draaien en draaien en draaien.. heen en weer etc. voor de juiste ontbranding.. en de lont ziet er zwart uit, maar geen rook ofzo. Puur te weinig capaciteit. Vandaar, die ene grotere van me pa meegekregen met een 20liter tank qlima kristal reukloos peutroliumtank a €50,- p/stuk meegekregen. Nu moet ie alleen dus nog wel optimaal werken.
 

petroman

SHTF Expert
Mooie kachel. Staat Haller op dus zal wel een Haller zijn.
Blauwe vlam brander. Goed ingesteld geeft die een mooie strakke blauwe valm wat wijst op een komplete goede verbranding en dus maximale warmte afgifte.
Alleen weet ik niet of gals op eenzelfde manier hitte uitstraald als een metaal gaas brander (zibro idee).

Houd marktplaats in de gaten voor reserve glazen !
 
Bovenaan